Prečo by sme si v decembri mali dávať pozor na hrubé črevo?

Je zvykom, že pravidelne chodíme na preventívnu prehliadku ku gynekológovi, staráme sa o svoje srdce, tlak či zuby. No koľko starostlivosti venujeme svojmu tráveniu a konkrétne črevám? Touto témou sa môžeme zaoberať z pohľadu modernej medicíny (u svojho lekára či špecialistu) alebo z pohľadu tradičnej čínskej medicíny, ktorá hovorí práve o tom, že december je ideálny mesiac na očistu hrubého čreva, nakoľko je v tomto čase najaktívnejšie.

December je taktiež mesiacom, kedy si, čo sa týka jedla, najviac doprajeme a bez ohľadu na to, do akej miery sa snažíme mať na stole čo najzdravšie dobroty počas Vianoc, sú to tie najhojnejšie sviatky v roku. Pre trávenie je to teda poriadny zaberák a je naozaj len na nás, ako tomu pomôžeme.

travenie

 

Čo znamená, že hrubé črevo je v najaktívnejšej fáze?

Pre mnohých to môže znieť práve ako obdobie, keď si môžu predsa najviac dopriať, nakoľko črevá pravdepodobne fungujú na plné obrátky. Pravda je však taká, že aktívna fáza daného orgánu znamená, že dokáže najlepšie spolupracovať pri čistení, starostlivosti a vstrebávaní živín. Takže, pokiaľ máme oslabené hrubé črevo, v tomto období nám najlepšie zaberajú očistné kúry, vitamínové či bylinné doplnky na posilnenie jeho činnosti.

Z biológie si pravdepodobne každá z nás pamätá, kde sa hrubé črevo nachádza a na čo zhruba slúži, avšak pre osvieženie pamäti by som teda spomenula, že hrubé črevo je trubicovitý orgán, ktorý je pokračovaním tenkého čreva. Je to mimoriadne dôležitý orgán, keďže nám pomáha stráviť zvyšky potravy, ktorú už tenké črevo nedokázalo spracovať, riadi premenu kalov a telesných tekutín, ktoré následne vylučujeme. Avšak, práve tieto zvyšky potravy sa zvyknú usadiť v črevných záhyboch a vzniká tak priestor pre množenie plesní, vírusov a baktérií.

hrubé črevo

 

PÁROVÉ ORGÁNY

Čínska medicína rozlišuje 12 pulzov, ktoré zodpovedajú 12 orgánom. Týchto 12 orgánov je spojených do šiestich dvojíc. Každú dvojicu tvorí jeden jinový (plný) a jeden jangový (dutý) orgán, pričom dvojice orgánov sú vo vzájomnej funkčnej súvislosti a ich aktívne hodiny (čas počas dňa, kedy sú aktívne) nasledujú po sebe:

JIN JANG

párové orgány

Pri prvých piatich je prvý orgán hlavný a druhý vedľajší. Pri správnom prúdení energie vedľajší orgán chráni ten hlavný.

 

A tak je tomu aj pri hrubom čreve, ktoré, ako vidíš v tabuľke, je párovým orgánom pľúc, čo znamená, že ľudia s vážnym ochorením pľúc by mali dôkladne sledovať stav svojho hrubého čreva. Platí to, samozrejme, aj opačne.

 

Ako zistím, či je moje hrubé črevo oslabené?

Nerovnováha týchto orgánov sa prejavuje aj na našej psychike a emóciách. Ak sú tieto orgány oslabené, objavuje sa smútok, žiaľ či neschopnosť vzdať sa starých vecí. Ak ich však máme v rovnováhe a všetko funguje ako má, sme sebaistí, odvážni a vo svojich hodnoteniach spravodliví.

Tu sa dostávame práve k obdobiu roka, ktorým je prelom jesene a zimy. Dni skracujú a na človeka dolieha častokrát smútok, žiaľ – čo sú práve negatívne emócie pľúc a hrubého čreva, ktoré nám dávajú signál, že niečo nie je v poriadku a vyžadujú si zvýšenú pozornosť či starostlivosť. O to viac je podstatné udržať si pohodu, pokoj a byť vďačný práve v tomto období sviatkov, aby sme si aj týmto spôsobom posilnili činnosť hrubého čreva.

Najlepším spôsobom ako zistíš, či tvoje hrubé črevo funguje správne, je, ak ráno po prebudení chodíš pravidelne na “veľkú” potrebu. Ak nie, tak skús vypiť každé ráno po prebudení pohár teplej vody a tejto rutine sa určite budú tešiť najmä tvoje črevá, ktoré sa naučia pravidelne vyprázdňovať. Nepravidelné vyprázdňovanie totiž môže viesť v budúcnosti k vážnym zdravotným problémom. Patria medzi ne únava, ekzémy, akné, hemoroidy a pod.

december

 

Ako posilniť hrubé črevo?

Určite aj ty poznáš ten pocit, keď si už plná tak, že ledva fučíš (stáva sa to najmä počas vianočných sviatkov), a to je presne ten stav, kedy svojmu hrubému črevu škodíš, nakoľko práve prejedanie sa, nedostatok vitamínov (najmä vitamín C) či stres najviac hrubé črevo oslabujú.

Ak mu však chceš pomôcť, posilniť ho či podporiť (a to nielen počas decembra), tak skús siahnuť po ľahších jedlách bohatých na vlákninu, pravidelný pitný režim či aktívny životný štýl.

Potraviny, ktoré prospievajú hrubému črevu, sú: pohánka, kukurica, kapusta, uhorka, cibuľa, baklažán, cvikla, karfiol, banán, broskyňa a avokádo.


Uvariť si z nich môžeš napríklad takéto chutné jedlá:

Raňajkové kaše od výmyslu sveta

Bulgur miska s baklažánom a paradajkami

Avokádovo-cuketová polievka hotová do 20 minút

Karfiolová kaša s kokosovým mliekom ako skvelá príloha k jedlu

Karfiolový nákyp s tofu


karfiolova kasa

 

Ak chceme podporiť činnosť hrubého čreva aj nejakými výživovými doplnkami (ako je napr. chlorella či čaj z koreňa lopúcha), najideálnejší čas pre ich užitie je o 5 – 7 hod. ráno, keď je hrubé črevo vo svojej najväčšej aktivite podľa orgánových hodín, ktoré môžeš nájsť aj v našom Fitness diári 2019.

fitness diar

 

Pozri si aj:

V júni je oslabené tenké črevo, čo by si o tom mala vedieť?

V septembri si dávaj pozor na slezinu a pankreas

Ktoré potraviny sú prospešné pre tvoje srdce?

 

Zdroje:

http://www.magazinluna.sk/

Kniha: Orgánové hodiny – Lothar Ursinus

http://www.alternamedica.sk/

Simona Kollárová

Simona Kollárová

Redaktorka vo Fitshaker
Mojou životnou filozofiou je žiť v harmónii mysle, tela a duše. Som absolútnym milovníkom jedla, ktoré by malo byť z môjho pohľadu vždy vyvážené, nutrične bohaté a z tých najkvalitnejších surovín. Vysoká kvalita neznamená vždy aj vysokú cenu, rovnako ako vysoká cena nezaručuje kvalitu.
Pohyb je mojím prostriedkom ako vypnúť. Fascinuje ma, čo telo všetko dokáže, koľko sily v sebe skrýva. Čo dáte, to sa vám vráti, a u vášho tela to platí dvojnásobne. Verím, že moje články vám budú pomáhať pri hľadaní svojich vlastných odpovedí a moje recepty obohatia vašu kuchyňu.
Ak máš radšej instagram, môžeš ma sledovať ako @foodistheroot
Simona Kollárová

Článok bol pridaný dňa 03/12/2018 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Simona Kollárová

Komentáre