Ako jarná únava súvisí so stavom našej pečene a prečo by sme mali práve v apríli pečeň posilniť?

Apríl je už tradične spájaný s rôznymi očistami, detoxami a pod. Taktiež však patrí k jari a s ňou častokrát súvisí aj jarná únava. Poznáš to? Všetky tieto fakty nadväzujú práve na obdobie, kedy je najaktívnejším orgánom práve pečeň, ktorá je jedným z najdôležitejších orgánov v našom tele. Prečo je tomu tak a ako ju posilniť, aby sme sa jej aj my odmenili za to množstvo “práce”, ktorú pre naše zdravie vykonáva? Čítaj ďalej a dozvieš sa zaručene ešte viac.  ;-)

Aká je úloha pečene v našom tele?

Pečeň je najdôležitejší orgán látkovej výmeny. Jej hlavnou úlohou je výroba a “rozosielanie” vitamínov, bielkovín, cholesterolu, cukru, minerálnych látok a veľa ďalšieho po tele. Lieky, konečné produkty látkovej výmeny, hormóny a látky z okolitého prostredia, ktoré telo zaťažujú, alebo ktoré už telo nepotrebuje, sa v pečeni spracujú a prostredníctvom žlčníka potom vylúčia.

Žiadny prvok v tele, žiadny hormón a žiadny proces v organizme sa nezaobíde bez vplyvu pečene. Inými slovami, pečeň ovplyvňuje všetko v tele, a preto by sme sa o ňu mali aj adekvátne starať.

Pečeň teda predstavuje akýsi orgán premeny a obnovy z pohľadu zdravia ale i energie.

pecen

 

Pečeň z pohľadu tradičnej čínskej medicíny

Podľa orgánových hodín je pečeň najaktívnejšia od 1-3 hod. Nadmerná aktivita preťaženej pečene sa môže prejavovať práve v tomto čase vo forme nepokojného spánku či prebúdzania. Naopak problémy spôsobené nedostatočnou funkciou pečene môžeme vnímať najmä počas 13-15 hod., kedy je aktivita pečene najslabšia.

Schopnosť meniť a prispôsobovať svoje myšlienky či názory špecifikuje správnu funkciu pečene na energetickej úrovni.

Pečeň trpí zakaždým, keď má človek pocit, že je využívaný po psychickej či emocionálnej stránke. Dôvodom je, že pečeň predstavuje akýsi vlastný životný priestor, vymedzuje hranice, kto som “JA” voči okoliu. Preto najmocnejšou ochranou pred emocionálnym zneužívaním či manipuláciou je “zázračné” slovíčko nie.

jarná únava

 

PÁROVÉ ORGÁNY

Čínska medicína rozlišuje 12 pulzov, ktoré zodpovedajú 12 orgánom. Týchto 12 orgánov je spojených do šiestich dvojíc. Každú dvojicu tvorí jeden jinový (plný) a jeden jangový (dutý) orgán, pričom dvojice orgánov sú vo vzájomnej funkčnej súvislosti a ich aktívne hodiny (čas počas dňa, kedy sú aktívne) nasledujú po sebe:

orgánové hodiny

Pri prvých piatich je prvý orgán hlavný a druhý vedľajší. Pri správnom prúdení energie vedľajší orgán chráni ten hlavný.

Takže v tomto prípade je to pečeň, ktorá je hlavným orgánom a jej kondícia priamo súvisí práve so správnou funkciou žlčníka.

Avšak stav pečene sa tiež odráža v súvislosti so zdravotným stavom svalov, šliach a kĺbov.

V tradičnej čínskej medicíne sú za zmyslový orgán považované oči t.j zrak. Medzi príznaky, ktoré sa môžu prejaviť na očiach a odkazovať tak na pečeň, sú zákaly očnej šošovky, zápaly, suché oči a chyba lomivosti oka (krátkozrakosť, ďalekozrakosť…).

oči

 

Ako zistím, či je moja pečeň oslabená?

Porucha pečene vo svojej podstate nespôsobuje bolesť – najväčším prejavom oslabenej pečene je únava. Práve medzi 13-15 hod. zvykne mnoho ľudí pociťovať únavu. Príčina môže byť práve v tom, že zjedli niečo “ťažké”, ale tiež v pečeni, ktorú zaťažuje akýkoľvek príjem potravy.

 

Ako posilniť pečeň?

Pečeni neprospievajú studené nápoje ani jedlá. Preto je lepšie naštartovať pečeň pohárom teplej vody ráno a večer.

Základným pilierom perfektne fungujúcej pečene je vyvážená strava, pretože práve pečeň je zodpovedná za spracovanie a premenu živín z prijatej potravy. Nakoľko je však každé telo iné, nedá sa univerzálne odporučiť presný stravovací režim. Tu je dôležité počúvať najmä svoje telo – čo mu prospieva, čo ho zaťažuje a pod.

Potraviny vhodné na podporu činnosti pečene sú – raž, špalda, mungo či adzuki fazuľka, pór, špenát, paradajky, petržlen, brokolica, tekvicové semienka, mrkva (najlepšie tepelne upravená), príp. celkovo žlté a červené ovocie či tmavozelené listy zeleniny.

Pohyb je taktiež neodmysliteľnou súčasťou podpory správnej funkcie pečene. Môžeme ním odbúrať vnútorný stres, vyčistiť si hlavu a oslobodiť sa od vnútorného tlaku. Ak spojíme pravidelný pohyb a relaxáciu, naša pečeň nám skutočne poďakuje.

Pre podporu pečene je tiež vhodné piť čaj, resp. výluh napr. z týchto bylín – Ostropestrec mariánsky, Púpava lekárska, Dráč obyčajný, Slivka trnková (kvet), Vachta trojlistá, Čierna ríbezľa (list).


Pripraviť si z odporúčaných potravín môžete napríklad niektoré z týchto receptov:

Špenátovo-cícerová nátierka

Špenátovo-ovsené cookies

Špaldové cestoviny s fazuľovými luskami a klíčkami

Kuracie soté po čínsky v kokosovej omáčke

Zapekaná brokolica s kuracím mäskom

Brokolicové recepty na 21 spôsobov

41 jarných receptov so špargľou, medvedím cesnakom, hráškom a kalerábom


špenátová nátierka

Zaujal ťa niektorý z tipov? Ak ti niečo z tohto pomôže alebo sa budeš chcieť podeliť o svoje skúsenosti, môžeš tak urobiť dole v komentároch pod článkom. ;-)

 

Pozri si aj zvyšok orgánového kalendára:

Január – najviac pozor si treba dávať na močový mechúr

Február – najviac oslabeným orgánom sú obličky

Marec – najaktívnejším orgánom je žlčník

Jún – vtedy by sme si mali najviac dávať pozor na tenké črevo

September – najviac oslabenými orgánmi sú slezina a pankreas

December – najaktívnejším orgánom je hrubé črevo

 

 

Zdroje:

Feng šuej inštitút

Lothar Ursinus – Orgánové hodiny

Jiří Janča – Praktické kalendárium alternatívnej medicíny

Simona Kollárová

Redaktorka vo Fitshaker
Mojou životnou filozofiou je žiť v harmónii mysle, tela a duše. Som absolútnym milovníkom jedla, ktoré by malo byť z môjho pohľadu vždy vyvážené, nutrične bohaté a z tých najkvalitnejších surovín. Vysoká kvalita neznamená vždy aj vysokú cenu, rovnako ako vysoká cena nezaručuje kvalitu.
Pohyb je mojím prostriedkom ako vypnúť. Fascinuje ma, čo telo všetko dokáže, koľko sily v sebe skrýva. Čo dáte, to sa vám vráti, a u vášho tela to platí dvojnásobne. Verím, že moje články vám budú pomáhať pri hľadaní svojich vlastných odpovedí a moje recepty obohatia vašu kuchyňu.
Ak máš radšej instagram, môžeš ma sledovať ako @foodistheroot
Simona Kollárová

Článok bol pridaný dňa 06/04/2019 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Simona Kollárová

Komentáre