Ako zistím, že mám oslabené obličky a prečo im venovať zvýšenú starostlivosť práve vo februári?

Február je všeobecne považovaný za stred alebo vrchol zimy so všetkým, čo k tomu patrí. Preto by sme mali začať postupne naplno makať na cieľoch, ktoré sme si nastavili v januári. V tomto mesiaci je však niečo, čo nás môže brzdiť. Sú to obličky, ktorým by sme mali práve vo februári venovať zvýšenú pozornosť. Pokiaľ nemáme obličky v čo najlepšej kondícii, môžeme byť ustráchaní či neschopní dotiahnuť veci alebo projekty do konca. Obličky sú mimoriadne dôležitým orgánom, ktorý ovplyvňuje viac, než by ste čakali. Poďme sa teda pozrieť na to, čo pre nás robia a čo pre ne môžeme urobiť my. ;-)

Aká je úloha obličiek?

Hlavnou úlohou obličiek je čistenie krvi. V jemných obličkových kanálikoch sa veru poriadne “maká” – všetko sa tu odovzdáva, prijíma a znovu vylučuje. Tak vzniká koncentrát (moč), ktorý potom prejde do močového mechúra, cez ktorý ho následne telo vylúči.

V tradičnej čínskej medicíne sa obličky nazývajú tiež “koreň života”, nakoľko v prípade, že je jeden prvok systému (tela) oslabený, je práve úlohou obličiek vyrovnať rovnováhu v tele.

Ak teda obličky správne nefungujú, postihuje to celý organizmus, avšak, ak sa o ne dôkladne staráme, vrátia nám to v podobe silnej imunity a energie.

Podľa orgánových hodín sú obličky aktívne od 17-19 hod. Ak chceme doplniť denný príjem tekutín, najvhodnejší čas je práve v tejto dobe, nakoľko po 19-tej hodine sa už neodporúča piť nejaké väčšie množstvá tekutín. Rovnako tak je dobré vyvarovať sa v tomto čase káve, mastným jedlám či alkoholu. V tejto dennej dobe už môžeme začínať pociťovať miernu únavu, ktorou si obličky pýtajú práve pohodu, nohy v teple a ideálne s čajom v ruke.

obličky

 

PÁROVÉ ORGÁNY

Čínska medicína rozlišuje 12 pulzov, ktoré zodpovedajú 12 orgánom. Týchto 12 orgánov je spojených do šiestich dvojíc. Každú dvojicu tvorí jeden jinový (plný) a jeden jangový (dutý) orgán, pričom dvojice orgánov sú vo vzájomnej funkčnej súvislosti a ich aktívne hodiny (čas počas dňa, kedy sú aktívne) nasledujú po sebe:

párové orgány

Pri prvých piatich je prvý orgán hlavný a druhý vedľajší. Pri správnom prúdení energie vedľajší orgán chráni ten hlavný.

Takže v tomto prípade sú to obličky, ktoré sú hlavným orgánom a ich kondícia priamo súvisí práve s vylučovaním, ktoré zabezpečuje močový mechúr.

 

Ako zistím, či sú moje obličky oslabené?

Chladné chodidlá, pocit ťažkých nôh či nočné kŕče v lýtkach sú známkou oslabenej funkcie obličiek. Rovnako tak aj “rozpálené” chodidlá, ktoré sa v noci musia vystrčiť spod periny von, sú javom, ktorý značí, že sa treba sústrediť na posilnenie obličiek.


Otestuj sa!

Ak si však stále nie si istá, tu je jednoduchý test, podľa ktorého zistíš v akej kondícii sú tvoje obličky. Podstata testu spočíva v sledovaní, za aký dlhý čas sa prejaví konzumácia väčšieho množstva cvikle na farbe moču. 

Červený – od cvikle zafarbený moč –  do 6 hodín signalizuje slabé obličky. Čím je tento čas dlhší, tým sú na tom naše obličky lepšie. 


Vo východnej medicíne sa obličky považujú za “zimný orgán”. V tomto ročnom období zhromažďuje zem, príroda a človek novú energiu, aby potom na jar mohli opäť prosperovať plní sily. To isté by mali robiť aj obličky, aby mohli zaistiť dostatok stavebnej sily pre pečeň, srdce a krvný obeh. Činnosť obličiek je teda neodmysliteľnou súčasťou regenerácie a pokiaľ sa niekto dlho zotavuje z choroby, býva takmer vždy príčinou nedostatok energie v obličkách.

Čo sa týka ostatných prejavov, tak emocionálnym aspektom obličiek je strach. Ak máme z niečoho stále väčší strach, veľmi ľahko nás pohltí panika. Najmä preto, že obličky predstavujú existenčné zaistenie a starajú sa o prežitie, preto práve strach je protipólom tohto pocitu bezpečia a istoty, ktorý by sme mali cítiť, ak máme obličky v poriadku.

oslabené obličky

 

Ako posilniť obličky?

Pre podporu obličiek je vhodné piť čaj, resp. výluh napr. z týchto bylín – praslička roľná, zlatobyľ obyčajný.

Avšak dôležitá je v tomto období aj imunita a tú môžeme posilniť echinaceou či ženšenom.

Potraviny vhodné na podporu činnosti obličiek sú – kukurica, pšenica, ovos, čierna ryža, šošovica, cícer, sladké zemiaky (bataty), špargľa, pór, zeler, petržlen, čerešne, hrozno, slivky, jahody a goji.


Pripraviť si z odporúčaných potravín môžeš napríklad niektoré z týchto receptov:

Slivkovo-škoricová ovsená kaša

Batatovo-cícerová polievka s kurkumou

Cícerová polievka s batatmi

Expresne rýchle batatové placky

Cviklový falafel s cícerovou kašou

Cícerovo-cviklový šalát

Cícerový šalát s čiernou šošovicou, batatmi a quinou


polievky recepty

Dbaj o svoje zdravie aj o zdravie svojich orgánov. Budeme radi, ak nám napíšeš do komentára, ak ti niektoré z našich tipov pomohli posilniť tvoje orgány a zlepšiť tak tvoj zdravotný stav. Držíme palce! :-)

 

Vieš, že orgánovým hodinám venujeme pozornosť aj vo Fitness diári 2019? Ten teraz spolu s Fitness kalendárom 2019 môžeš kúpiť za zvýhodnené cenu ako Fit DUO:

kalendár 2019

 

Zaujíma ťa táto problematika? Pozri aj na iné mesiace, ktorý orgán je vtedy oslabený?

Január – vtedy by sme si mali dávať najviac pozor na močový mechúr

Jún – najviac oslabeným orgánom je tenké črevo

September – najaktívnejším orgánom je slezina a pankreas

December – najviac pozor by sme si mali dávať na hrubé črevo

 

Zdroje:

Feng šuej inštitút

Lothar Ursinus – Orgánové hodiny

Simona Kollárová

Redaktorka vo Fitshaker
Mojou životnou filozofiou je žiť v harmónii mysle, tela a duše. Som absolútnym milovníkom jedla, ktoré by malo byť z môjho pohľadu vždy vyvážené, nutrične bohaté a z tých najkvalitnejších surovín. Vysoká kvalita neznamená vždy aj vysokú cenu, rovnako ako vysoká cena nezaručuje kvalitu.
Pohyb je mojím prostriedkom ako vypnúť. Fascinuje ma, čo telo všetko dokáže, koľko sily v sebe skrýva. Čo dáte, to sa vám vráti, a u vášho tela to platí dvojnásobne. Verím, že moje články vám budú pomáhať pri hľadaní svojich vlastných odpovedí a moje recepty obohatia vašu kuchyňu.
Ak máš radšej instagram, môžeš ma sledovať ako @foodistheroot
Simona Kollárová

Článok bol pridaný dňa 05/02/2019 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Simona Kollárová

Komentáre