Prečo si dopriať banán každý deň? Tieto liečivé účinky ťa prekvapia!

Banán patrí právom medzi najrozšírenejšie ovocie na svete. Dôvodov prečo ho máme všetci v obľube je viac. Je dostupný, ľahko prenosný, má výbornú chuť a poskytuje okamžitú energiu. Je ideálny do školskej tašky, cestovného ruksaku, pracovnej kabelky, na cesty, do fitness centra, v skratke je ideálny na jedenie kedykoľvek a kdekoľvek prakticky počas celého dňa. Milujú ho deti aj dospelý.

Zopár základných informácii na úvod

Banány zaraďujeme medzi najrozšírenejšie ovocie na svete, patrí im 4. miesto v rebríčku svetových potravín. Prvá známa písomná zmienka o banánoch je z budhistických textov z rokov okolo 300 pred naším letopočtom.

banán

Napriek tomu, že existuje mnoho odrôd, všetky plody majú rovnaký mierne zakrivený tvar, ľahko odstrániteľnú šupku, ktorá ukrýva bielu až žltú jedlú časť. Hmotnosť záleží od konkrétnej odrody, zväčša sa pohybuje medzi 120 – 200 g, z čoho 20 % tvorí šupka. Na strome rastú v zoskupeniach (tzv. ruky) a celok týchto visiacich zoskupení sa nazýva kmeň.

Banány podľa stupňa zrelosti menia farbyod zelenej, červenej, žltej až po hnedú (keď sú zrelé). Vôňa a chuť ovocia je ovplyvnená teplotou, pri ktorej dozrievajú.

V súčasnosti sa pestujú vo viac ako 100 krajinách sveta. V Európe je najbežnejšie dostupnou odrodou „Cavendish“.

Ďalšie známou odrodou je „Plantain“, ide o zeleninové banány, ktoré sa nejedia surové. Využitím ich môžeme prirovnať napríklad k zemiakom.

 plantain

 

Prečo si dopriať banán?

Banán obsahuje na 100 g približne 88 kalórií, 23 g sacharidov, 1,1 g bielkovín, 0,3 g tuku a 2,6 g vlákniny. Špecifický je najmä vysokým obsahom draslíka – na 100 g až 358 mg, ďalej obsahuje vitamín A, C, horčík, fosfor, vápnik, selén a iné cenné látky.

 banán benefity

 

Zdravotné benefity banánov

Ako aj iné ovocie, banán tiež nezaostáva s úžasnými účinkami pre naše zdravie, za ktoré môže práve kombinácia cenných látok.

 

# 1: Nižšia pravdepodobnosť rozvoja astmy a leukémie u detí

Štúdie vykonané v Londýnskom Imperial College zistili o 34 % nižšiu šancu na rozvoj astmy u detí, pri konzumácii jedného banánu denne. Nižšia šanca na rozvoj ochorenia bola zistená aj pri leukémii.

 

# 2: Úprava trávenia

Banán spolu s ryžou, jablkom a suchármi patrí do skupiny potravín, vhodných pri liečbe hnačky. Okrem liečby hnačky a úprave trávenia tiež dopĺňa stratené živiny, napríklad po náročnej fyzickej aktivite.

Banán sa po celé roky používal na znižovanie produkcie žalúdočných kyselín a tiež ako prevencia vzniku žalúdočných vredov.

výhody banánov 

 

# 3: Ochrana pred srdcovými ochoreniami

Za tento zdravotný benefit vďačíme vyššiemu obsahu vlákniny, draslíka, vitamínu C a B6. Lekári tvrdia, že práve zvýšenie príjmu draslíka a zníženie príjmu sodíka je najdôležitejšou zmenou v stravovaní, ktorú človek môže urobiť, aby znížil riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Vysoký príjem draslíka je tiež spojený so zníženým rizikom mozgovej príhody, ochranou pred stratou svalovej hmoty, zachovaním minerálnej hustoty kostí a znížením tvorby obličkových kameňov.

 

# 4: Výborná pamäť a zlepšenie nálady

Banány obsahujú aj tryptofán, čo je aminokyselina, ktorá podľa štúdií zohráva úlohu pri zachovaní pamäti a zlepšovaní nálady. Banán nás jednoducho robí šťastnejšími. :-)

Ženy, ktoré reagujú na predmenštruačný syndróm („PMS“) ocenia, že obsah vitamínu B6 v banáne reguluje hladinu glukózy v krvi, čo má za následok zmiernenie prejavov počas týchto dní.

 ako jesť banán

 

# 5: Protizápalové vlastnosti

Zlúčeniny v banánoch majú protizápalový charakter – zmierňujú opuch a zápaly v tele. Draslík v banánoch reguluje rovnováhu tekutín v tele, a tým zmierňuje napätie obličiek a upravuje močenie. Týmto zabezpečujeme vylučovanie toxínov z tela.

Pravidelná konzumácia banánov tiež dlhodobo zmierňuje bolesti.

 

# 6: Posilnenie kostí

Banány sú jedným z najlepších ovocí, ktoré zaručujú silné a zdravé kosti počas celého života.

Jedným z najlepších dôvodov je prítomnosť fruktooligosacharidu – prebiotikum, ktoré zvyšuje vstrebateľnosť minerálov a živín v tele. V tomto prípade zvyšuje vstrebateľnosť vápnika.

aké vitamíny obsahuje banán

 

# 7: Rýchly prísun energie

Banán obsahuje tri prírodné cukry: cukrózu, fruktózu a glukózu kombinovanú s vlákninou, čím dodáva telu okamžitú dávku energiu. Banány sú preto vhodným ovocím pre ľudí, ktorí potrebujú okamžite doplniť energiu po alebo pred fyzickou aktivitou – či už ide o aktívnych športovcov alebo ľudí s fyzicky náročnou prácou. Zmierňuje tiež svalovú únavu.

Jeden banán dodá telu energiu na približne 45 minútový tréning.

 

Ako ich skladovať, aby vydržali čo najdlhšie?

Banány veľmi rýchlo reagujú na nízke teploty skazením, preto sa neodporúča skladovanie v chladničke a iných chladných miestach. Krajiny, v ktorých sú vhodné podmienky na pestovanie, majú možnosť zberu a konzumácie ovocia priamo z banánovníka po jeho dozretí. Naše podnebné pásmo takú možnosť nemá, preto plody určené na náš trh sa zbierajú nezrelé a dozrievajú počas prepravy.

 skladovanie banánov

 

Ako ich konzumovať a kde všade môžu nájsť využitie?

Banány sa odporúčajú konzumovať a spracovávať vždy zrelé (tzv. „bodkované“), aby sme predchádzali tráviacim problémom.

Banány majú všestranné využitie v našej domácnosti. Ideálne sú na raňajky ako súčasť smoothie, teplej obilninovej kaše, palaciniek, sušienok a lievancov (či už rozpučené a primiešané dovnútra počas varenia alebo ako súčasť výzdoby), koktejlov. Tiež tvorí veľkú časť dezertov banánový chlieb, kuba torta, raw torty, krtkova torta, rôzne rolády a iné.


Pozri recept na sladký banánovo-jahodový pohár

Recept na jemné a nadýchané banánové muffiny

Recept na banánový chlieb bez múky


Banán pri pečení môže byť tiež výbornou náhradou vajíčka, 1/2 banánu = 1 vajíčko, čo možno ocenia vegáni alebo ľudia s alergiou na vajcia.

Banán je tiež výborný do domácich masiek na tvár, účinky sa prejavia predovšetkým na mastnej pleti.

Šupku z banánov určite nevyhadzuj, ak máš špinavé topánky, záhradu alebo triesku. Práve tá funguje rovnako dobre ako drahé prípravky na leštenie obuvi. Šupka je ideálna do kompostu, nakoľko obsahuje ideálne množstvá tých správnych látok pre výživu pôdy. V prípade triesky v prste sa odporúča priložiť žltú stranu šupky na postihnuté miesto a zalepiť. Po odstránení šupky by mala ísť vybrať ľahšie.

zrelý banán

Zaujímavosti na záver

  • banánový strom je najväčšou kvitnúcou bylinnou rastlinou na svete
  • banánový plod je vlastne epigeická bobuľa
  • v roku 2002 sa celosvetovo predalo viac ako 12 miliónov ton banánov
  • štáty Ekvádor, Kostarika, Kolumbia a Filipíny exportovali každý viac než 1 milión ton banánov

toto si o banánoch nevedela

V banánoch sa skrýva veľa zdravia, tak neváhaj a prebanánuj sa. ;-)

 

Množstvo receptov z banánov nájdeš aj v našich knihách Z fitka do kuchyne:

Z fitka do kuchyne

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

Čo vieš o ovocí sušenom mrazom?

Naozaj sú chia semienka superpotravina?

Máš rada na raňajky musli? Na Slovensku vyrábajú aj také bez skrytého cukru

Ako je to naozaj so soľou? Ako si vybrať tú správnu?

 

Zdroje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/271157.php

https://www.medicalnewstoday.com/articles/7624.php

https://www.medicalnewstoday.com/articles/154193.php

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378874199000057

https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/banana.html

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 25/01/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre