Jedlá, ktoré by si pri chudnutí nemala jesť! Vedela si aj o bode č.3?

Extistujú jedlá, ktoré by pre nás „nemali existovať“ ak chceme chudnúť? Áno s určitosťou môžeme povedať, že poznáme jedlá, ktoré maria našu snahu a komplikujú celú situáciu chudnutia. Sú pre nás „krokom späť“ a dostávajú nás do stavu frustrácie a demotivácie. Na to, aby sme mohli chudnúť rýchlejšie potrebujeme poznať, ktoré potraviny patria do tejto kategórie a čomu sa teda vyhnúť, aby sa nám darilo viac ako kedykoľvek predtým.

 

Medzi jedlá a potraviny, ktorým by sme sa jednoznačne mali vyhnúť patria nasledovné:

# 1: Jedlá s vysokým obsahom cukru

Potraviny ako sladkosti, sladené nápoje, sladké pečivo, sladké jedlá ako napríklad palacinky, ryžový nákyp, cestoviny s makom a cukrom a podobne. Príkladov je množstvo.


Ak máš rada sladké jedlá, priprav ich radšej zdravo. Tu sú príklady receptov:

Palacinky na 14 zdravých spôsobov

Recept na ryžový nákyp bez lepku, cukru a laktózy

RECEPT na parené buchty s tvarohom bez výčitiek


Na prvý pohľad si človek povie: „Je tam cukor, veď to je energia, po takom jedle sa musím cítiť plný síl a určite ma to nakopne.“ Realita je však úplne iná.

V týchto potravinách a jedlách sú väčšinou „rýchle cukry“, ktoré nám dodajú energiu na veľmi krátku chvíľu a potom máme opäť chuť na sladké, alebo sme nervózni, podráždení, dokonca hladní už len z toho dôvodu, že tieto potraviny a jedlá majú minimálny podiel bielkovín a vysoký podiel cukru. Čiže nás nenasýtia a nútia nás k tomu, aby sme jedli opäť a znovu a zase a do nekonečna, a tým do seba dostávame enormné množstvá kalórií, z ktorých veľmi rýchlo a veľmi veľa priberáme.

palacinky

 

# 2: Priemyselne upravené jedlá a potraviny

Jedlá a potraviny na prvý pohľad veľmi chutné, voňavé, delikátne, ale na druhej strane absolútne bez výživy, s obrovským množstvom kalórií, soli, tuku, cukru…

Sem patria: polotovary, fast foody ako hotdog, pizza, hamburger, hranolky, kebab atď…


Priprav si doma zdravé hranolky, hamburger či pizzu:

RECEPT na tekvicové a zelerové hranolky

RECEPT na mrkvové hranolky a zdravý burger

RECEPT na zdravú cuketovú pizzu


Aké je to vlastne zdravé kvalitné jedlo? Také, ktoré nie je takmer vôbec priemyselne upravené. Čiže neprešlo takmer žiadnou chemickou úpravou. Príkladom môže byť vypestovaná zelenina alebo ovocie. Prípadne to môžu byť aj ryby ulovené v mori, ďalej to môže byť aj pečivo, ktoré si upečieme sami, alebo máme overený zdroj, pri ktorom vieme čo presne pri výrobe používa. Ďalej celozrnné výrobky, ktoré nie sú zbavené dôležitých živín.

Tieto priemyselne neupravené jedlá sú bohaté na vitamíny, minerály, antioxidanty, fyto a zoochemikálie, ktoré slúžia na to, aby náš organizmus dostával tie správne živiny pre čo najlepšie fungovanie organizmu. Ďalej obsahujú komplexné sacharidy, ktoré nám dodávajú energiu dlhodobo a necítime tak často únavu. Dodávajú nám taktiež bielkoviny, ktoré nás zasýtia, a preto nemáme tak často hlad a následne chuť na rôzne nekvalitné potraviny.

Na druhej strane sú priemyselne upravené potraviny, ktoré nám nedodávajú tie správne živiny a skôr nás zaťažujú ako nám pomáhajú. Telo má dosť práce s tým, aby mohlo tráviť tieto ťažké jedlá plné tuku a aby nás vôbec zbavovalo tohto „bordelu“. Preto sme často unavení a neostáva nám energia na aktivity, na ktoré ju chceme mať.

 hamburger

 

# 3: Jedlá s nízkym obsahom tuku

Síce si mnohí myslíme, že nesmieme jesť tuk v akejkoľvek podobe, ak chceme chudnúť a zbaviť sa tuku, ale opak je pravdou. Práve tuk je potrebný na to, aby sme spaľovali tuk.

Výrobkov s nízkym obsahom tuku je na dnešnom trhu veľa, ale najčastejšie sú to mliečne výrobky ako jogurty, syry, mlieka, tvarohy, smotany atď.

Tuk je potrebný na to, aby správne fungoval náš hormonálny systém. Preto, ak si úplne odoprieme tuk zo svojej stravy, môže to mať na nás až katastrofálny následok a veľmi negatívne to ovplyvní naše zdravie.

Je to síce paradox, ale tuk potrebujeme na to, aby sme mohli spaľovať tuk.

Keď si zoberieme do úvahy napríklad nízkotučný jogurt, tak práve tuk, alebo cukor sú nositeľmi chuti potraviny. Ak je daná potravina sladká, je chutná, ak je tučná, je chutná, ale ak nie je ani tučná, ani sladká nemá takmer žiadnu chuť. Preto, ak potravinársky priemysel uberie v danom produkte tuk, pridá zase cukor, ak uberie cukor, tak pridá tuk.

V tomto prípade odporúčam voliť zlatú strednú cestu a kupovať si normálne biele jogurty (najlepšie grećke) a nie nízkotučné, pretože nízkotučné síce majú menej kalórií a majú menej tuku, ale nezasýtia nás tak, ako by mohli ak by mali viac tuku. A tým pádom, máme častejšie chuť na jedlo, alebo na sladké prípadne na fast food a to nám hádže polená pod kolená ak chceme chudnúť.

jogurt 

 

 # 4: Jedlá, na ktoré sme intolerantní alebo alergickí

Povieš si, veď ja sa stravujem zdravo, všetko musí byť OK. Dokonca aj niektoré zdravé potraviny môžu pre teba predstavovať hrozbu, ak si na ne alergická, prípadne iba intolerantná.

Zdravá strava nemusí byť zdravá pre každého.

Pokiaľ trpíš nejakou alergiou a aj napriek tomu konzumuješ danú potravinu, môže to byť pre teba blokátor v dosahovaní výsledkov, alebo môžeš utrpieť aj vážne zdravotné problémy. Preto je veľmi vhodné nechať sa prešetriť u lekára a urobiť si testy na potravinovú alergiu, aby si nemusela robiť zbytočné chyby.

To isté platí aj pri intolerancii na potraviny. Ak máš nejaký druh neznášanlivosti, môže ťa to brzdiť. Môže ti byť často zle. A ako by si sa mohla cítiť dobre, keď sa cítiš zle? A cítiť sa fajn je základným predpokladom k úspechu, lebo ak sa cítime fajn, máme oveľa viac energie a sme schopní robiť aktívne kroky smerujúce k napĺňaniu našich cieľov. Ale ak sa cítime zle, oberá nás to o energiu. Nás to trápi, prekáža nám to a to je problém, ktorý musí byť vyriešený.

Najčastejšie potraviny na ktoré sú ľudia alergický, alebo intolerantný: potraviny obsahujúce lepok, mliečne výrobky, orechy, vajcia, ryby.


Chcem si začať variť bez lepku!

Chcem sa začať vyhýbať mliečnym výrobkom, čo mám jesť?


pečivo

Verím, že sme ti trošku rozšírili obzory a nájdeš si tie svoje správne jedlá, ktoré ti pri zhadzovaní nadbytočných kilečiek nebudú brániť, ba priam naopak, pomôžu. Pretože zdravá vyvážená strava ide ruka v ruke s pravidelným pohybom, aby si dosiahla želané výsledky. A pamätaj si, že všetky nezdravé jedlá sa vždy dajú pripraviť aj v zdravšej alternatíve. ;-)

 

Mnoho zdravých chutných receptov nájdeš aj v našich knihách Z fitka do kuchyne. Nechýba ti niektorá do zbierky?

zdravé recepty

 

Prečítaj si aj:

Čo by si mala vedieť o chia semienkach?

Ako si vybrať to správne jedlo?

Ako začať so zdravým stravovaním?

Matúš Špirko

Redaktor vo Fitshaker
Volám sa Matúš Špirko a verím, že mojím životným poslaním je pomáhať ľuďom trpiacim nadváhou a obezitou. Ľudí trénujem už viac ako 10 rokov a v tomto povolaní som sa našiel. Napĺňa ma, keď vidím, že dokážem ľudí pozitívne ovplyvniť. Chudnutie vnímam na úrovni troch oblastí a nimi sú pohyb, strava a myslenie. Chudnutie je komplexný proces, a preto chcem zmeniť vnímanie tohto procesu medzi širokou verejnosťou a uľahčiť tak ľuďom cestu k dosiahnutiu svojich cieľov.
Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 20/01/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre