Ako dokáže reflexná masáž chodidiel liečiť? + NÁVOD na domácu masáž nôh

Aktívne cvičenie, zdravé stravovanie a pozitívna myseľ robia naše životy krajšími. K zdravému životnému štýlu však patrí aj zaslúžený relax, bez ktorého by všetky úžasné veci spojené s takýmto štýlom života nefungovali tak, ako chceme. „Vypnúť“ a rozmaznávať svoje telo i zmysly ti možno v niektorých situáciách príde ako nedosiahnuteľný cieľ. No ver mi, že čas pre seba si raz za určitú dobu treba nájsť. Neexistuje totižto nič lepšie ako uvoľnenie, pokoj a pocit, že načerpávaš novú energiu. Presne takéto pocity ti prinesie reflexná masáž chodidiel, pri ktorej sa okrem príjemného rozmasírovania unavených nôh uvoľní aj tvoje vnútro. A to doslova. To, čo reflexná masáž obnáša, aké úžasné účinky má a ako často ju praktizovať, nám prezradí Peter Gašparík, masér z Trenčína, ktorý sa venuje masírovaniu už viac ako sedem rokov a svoje skúsenosti vkladá do svojej práce.

O reflexnej masáži počúvame v poslednej dobe celkom často. Čítame o jej úžasných účinkoch na internete či v časopisoch a čerpáme informácie od ľudí, ktorí ju vyskúšali. Aj napriek tomu mnohé z nás nevedia, čo presne reflexná masáž predstavuje a na čo sa zameriava. Prezradíte nám, čo chápeme pod reflexnou masážou? Čo všetko táto špeciálna masáž dokáže?

Reflexná masáž sa zameriava na priame ovplyvňovanie reflexných plôšok (najčastejšie na chodidlách), aby nepriamo ovplyvňovala vnútorné orgány. Znamená to, že na chodidlách sa nám zobrazujú reflexné plôšky, ktoré majú spojitosť s vnútornými orgánmi, ako aj s vonkajšími – napríklad uši a oči. Stlačením či stimuláciou danej plôšky dochádza k aktivácii samoliečebnej sily v danom orgáne.

Môžete si reflexnú masáž predstaviť ako diaľkové ovládanie vášho TV. Na diaľkovom ovládači stlačíte príslušné tlačidlo a na TV sa zapne stanica, ktorá tlačidlu zodpovedá. Nemusíte priamo chodiť k televízoru. Televízor teda ovládate diaľkovo. Veľmi zjednodušene sa to dá povedať aj o reflexnej masáži.

Čo táto masáž dokáže? Nájsť určitú disharmóniu v tele na základe citlivosti danej plôšky. Spoľahlivo sa tak dá určiť, ktorý orgán je oslabený, preťažený, alebo potrebuje pozornosť. Tiež sa dá celý systém tela vyladiť a spriechodniť. Podporiť zdravotný stav masírovaného, očistiť, harmonizovať. Zlepšiť metabolizmus.

Celkovo sa dá reflexnou masážou zistiť o zdravotnom stave masírovaného veľa informácií. Tie sa dajú použiť ako odrazový mostík v ďalších masážach – napríklad lymfatických a meridiánových. Celkovo je reflexná masáž pomerne spoľahlivý, rýchly a praktický pomocník pre určovanie celkového zdravia, pohody a nášho fyzického i psychického zdravia.

 

Existujú rôzne typy reflexnej masáže, či prebieha všade a vždy rovnako?

To ako masáž prebieha, závisí aj od maséra, jeho znalostí, zručností a pochopenia danej témy. Postup reflexnej masáže je stanovený a masér by ho mal dodržiavať. Plôšky sa stláčajú podľa určitého poradia a postupnosti, takže nemôžeme stláčať len tak bez rozmyslu a cítenia. Pracuje sa podľa čínskeho pentagramu a využíva sa tu vzájomné pôsobenie orgánov.

Napríklad v určitej kombinácii stláčania plôšok môžeme orgány stimulovať, alebo tlmiť. Masáž sa tiež môže doplniť poznatkami z čínskej medicíny, stravovacích návykov, dôležitých bodov na tele z oblasti akupresúry, alebo návrhom vhodného cvičenia. To už je však na individuálnom postoji maséra.

Reflexná masáž je najčastejšie chápaná ako stimulácia bodov na chodidlách, no rovnaké reflexné plôšky máme na dlani, ušiach a dokonca aj v oku. Na chodidlách je ich účinok najsilnejší. Často sa prevádza aj reflexná masáž chrbta, kde sa pracuje s rôznymi bodmi ležiacimi tesne popri stavcoch na dráhe močového mechúra. Naše telo je doslova popretkávané stovkami rôznych bodov, ktoré sa používajú pri reflexných masážach, no aj pri ošetrovaní meridiánov z pohľadu čínskej medicíny.

 

Aké máte s reflexnou masážou skúsenosti? Chodia za Vami ľudia s množstvom zdravotných problémov, ktoré chcú riešiť prostredníctvom stimulácie bodov na chodidle?

S reflexnou masážou mám dobré skúsenosti. Je to osvedčený pomocník a často sa pri nej dozvieme, čo presne človeka trápi. Mnohokrát sa stane, že má klient problémy s trávením, no potom mi povie, že bol u lekára a nič sa nezistilo. Pri stlačení plôšok žalúdka, sleziny a pankreasu však dochádza k bolestivosti a vtedy si často spomenie, že predsalen ho po jedle nafukuje, alebo má nepravidelné vylučovanie. Deje sa to tak aj preto, lebo naše telo si pamätá nielen v hlave, ale v celom tele. Hovorí sa tomu aj bunková pamäť.

Znamená to, že na vedomej úrovni si často nemusíme pamätať, no na podvedomej je toho zapísaného veľa. Taktiež svaly si veľa pamätajú. Pri stlačení plôšky, ktorá zodpovedá postihnutému orgánu, alebo orgánu v nerovnováhe, sa tento stav vyvolá a telo spúšťa samoliečebný proces. Tu je dôležité spomenúť, že masér nikoho nelieči. Telo sa harmonizuje a lieči samo. Len mu tým pomáhame a odkrývame zakryté.

 

Prečo je dôležité pravidelne chodiť na reflexnú masáž?

Pravidelná reflexná masáž nám pomáha zlepšovať zdravie. Už len tým, že pri nej dochádza k stimulácii orgánov a orgánových systémov či lymfy. Tým sa naše telo „naštartuje“ a spustí sa v ňom niekoľko samoliečebných procesov, ktoré pri pravidelných masážach pokračujú. Narastá tým aj naša odolnosť voči okolitým vplyvom, zvyšuje sa imunita, očisťujeme sa a cítime sa celkovo lepšie.

Reflexnou masážou sa dá orgán aj vyliečiť, no na to je treba aj aktívna spoluúčasť klienta a určitá zmena jeho štýlu života. Samozrejme, to častokrát ľudia neradi počúvajú, no je to tak. Nikto za nás našu prácu neurobí, len my sami.

 

Vieme si chodidlá masírovať aj sami?

Samozrejme. Vieme toho viac než si myslíme. Chodidlá si môžeme a mali by sme si masírovať pravidelne. Začnite hneď. Práve teraz, keď čítate tento rozhovor, nechajte na chvíľu čítanie a preložte si nohu cez nohu tak, aby ste si dočiahli na chodidlo. Prehmatajte, postláčajte a premasírujte si najprv pravé chodidlo.

Masírovať môžete obomi rukami. Používajte dlane, alebo končeky prstov rúk. Začnite zo spodnej časti chodidla. Prejdite postupne celú spodnú stranu od prstov až ku päte. A teraz z vrchnej strany od prstov až ku členku. Chyťte si všetky prsty na chodidle a otáčajte nimi 3x vpravo a 3x vľavo. Robte to tak, aby vám to bolo príjemné. Teraz to isté na druhé chodidlo.

Dĺžku masáže a jej intenzitu si zvoľte sami podľa vašej potreby. Ako sa cítite? Aké máte z toho pocity? Samozrejme – táto masáž nenahrádza odbornú reflexnú masáž, no môžete ju použiť vždy ako „prvú pomoc“ pri bolesti chodidiel, alebo vám pomôže, keď sa potrebujete upokojiť, či uzemniť.

 

Dnešná doba so sebou nesie aj problémy v podobe plochých nôh či iných problémov s chodidlami. Čím najviac zaťažujeme naše chodidlá? Vplýva reflexná masáž okrem vnútorných orgánov aj na samotné svalstvo v chodidle? Vieme ňou pomôcť aj padnutej klenbe či pri bolestiach pri chodení?

Teraz asi veľa žien nepoteším. Chodidlá si najviac zaťažujeme nesprávnou obuvou a pokiaľ sa bavíme o obuvi, tak obuvou vôbec. Toto je veľká téma a dostáva sa do popredia v dnešnej dobe, keď sa čoraz viac ľudí prebúdza a je si viac vedomých v tom, aký životný štýl žijú, čomu venujú pozornosť a ako to vplýva na ich život. V praxi je to nasledovné. Veľa žien nosí topánky s úzkou špičkou. Prsty tu nemajú možnosť roztiahnuť sa, sú natlačené na seba. Ak sú takéto topánky na opätku, tak podľa výšky opätka sa zhoršuje aj pôsobenie na chodidlo a celú statiku tela.

Najprv si však preberieme topánky s úzkou špičkou. Najviac sú tu zaťažované prsty, konkrétne palec a malíček. Podľa reflexnej masáže palec zodpovedá za krčnú chrbticu a šiju. Malíček zase za ramená a podpažné lymfatické uzliny.

Znamená to, že časté nosenie takýchto zdraviu škodlivých topánok (nech sú akokoľvek drahé, vkusné a pekné – na tom nezáleží), výrazne poškodzuje stav krčnej chrbtice, šije, spôsobuje tŕpnutie ramien, stuhnutie trapézov a nerovnováhu v hornej časti lymfatického systému.

Pri mojej masérskej praxi sa s tým stretávam často. Ak má niekto doslova zakrivené prsty z nosenia takýchto topánok, má často aj vyššie spomínané problémy. Tie potom prechádzajú do migrén, chronických bolestí hlavy, ktoré veľa ľudí rieši tabletkami. Keďže veľa žien aj málo pije, slabý pitný režim problémy v hornej časti tela len zhoršuje. Východiskom je niečo sladké, alebo káva, no to nepomáha vôbec, naopak len dotvára kruh, v ktorom sa točí veľa ľudí. Nehovorím však, že problémom sú vždy úzke topánky, no ak sa bavíme o tejto téme, takmer vždy.

A čo vysoký opätok? Topánky na vysokom opätku zase poškodzujú statiku našej panvy. Váha tela je viac prenesená dopredu, vzniká väčší tlak na achilovku a svaly v chodidle. Ženy, ktoré nosia úzke topánky a ešte k tomu na vysokom opätku, často trpia takýmito problémami. Bolia ich kríže, majú syndróm kratšej nohy, vyosenú panvu. Z vyosenej panvy vzniká napätie, ktoré sa prenáša na celú chrbticu aj do hlavy, takže vzniká tu postupne sústava rôznych príznakov a bolestí. Postupne sa na seba nakopujú a často je ťažké nájsť príčinu. Jedným z riešení sú aj voľné, pohodlné topánky, kde majú prsty dostatok priestoru, pokiaľ možno bez opätku, alebo na čo najnižšom.

Chápem, keď nosíte takéto topánky z hľadiska obchodnej prestíže, alebo pracujete vo firme, kde potrebujete reprezentovať. No keď prídete domov, premasírujte si chodidlá, ponaťahujete si prsty od seba, venujte tomu čas. Je to aspoň malá útecha pre vaše nohy a zdravie celkovo, ktoré si vašu pozornosť viac ako zaslúži. Veď nakoniec to záleží len od nás a nášho postoja.

 

Čo hovoríte na masáž chodidla rôznymi loptičkami či rehabilitačnou podložkou s výčnelkami, ktoré simulujú chôdzu po kameňoch? Dá sa stimulácia reflexných bodov na chodidle prepojiť napríklad aj s chodením naboso v lete?

To je všetko výborná vec. Tak ako sa pýtate – existuje veľa masážnych pomôcok pre naše chodidlá. Zo skúseností však viem, že ľudia sa pre niečo nadchnú a aj vedia, že im to pomôže, no časom sa masážna loptička zakotúľa pod posteľ a tam už aj zostane. Je to však dobrá vec a je užitočné si také niečo zaobstarať. Dôležitá je, ako vo všetkom, vytrvalosť a celostné zapojenie nového návyku do života. Najlepšou stimuláciou pre naše chodidlá je naša pozornosť a dotyk.

Pýtate sa na bosú chôdzu. To je pre mňa veľmi blízka téma. Chodenie naboso je najlepší spôsob ako sa udržiavať fit, masírovať si tak chodidlá, podporovať zdravie a byť v spojení so zemou. Je toho však oveľa viac. Pokiaľ táto téma niekoho zaujíma, dovoľujem si priložiť odkaz na môj článok o chodení naboso.

 

Na svojej stránke píšete o svojich skúsenostiach a o tom, že prostredníctvom masáže sa dá človeku odovzdať viac, ako len samotné fyzické uvoľnenie. Ako ste sa k masírovaniu dostali? Čo vás na tomto povolaní najviac baví a napĺňa?

Keď čokoľvek robíme a máme pritom čistý zámer, je to vždy obohacujúce. Toto sa týka nielen masáží, ale akejkoľvek činnosti či služby. Nezáleží, čo robíme. Je dôležité ako to robíme, pretože to ľudia vycítia. Pri masážach však viac platí ako je nastavený samotný masér, či terapeut, pretože je to služba, kde sa prechádza cez osobnú zónu klienta, a to so sebou nesie istú dávku zodpovednosti.

Je dôležité, aby masér na sebe pracoval, rozvíjal sa a nebral svoju prácu a ľudí ako ďalších v poradí. Na svojej práci ma baví práve toto. Môžem sa v nej stále rozvíjať a nikdy nemôžem povedať, že už stačilo, že už viem všetko. Vždy sa je čo učiť a baví ma to. Zdá sa, že je to cesta pokory a zodpovednosti. Pri kontakte s klientom sa totiž rozvíjam a učím aj ja, nie je to jednostranná činnosť.

 

Väčšinou sa chceme pomocou masáže zbaviť napätia a stresu – dokonale zrelaxovať a prísť na iné myšlienky. Vieme sa aj reflexnou masážou našich chodidiel zbaviť stresu?

Samozrejme. Pokiaľ ste si premasírovali chodidlá ako som písal vyššie v jednej z odpovedí, sami ste to cítili. Dokonca sa masírovanie chodidiel odporúča aj pre malé deti pri hnačkách, alebo nespavosti. Masírovanie, alebo už len dotyk na chodidle, je veľmi príjemný a rýchlo nás upokojuje.

Dôležitá vec je ešte spomenúť, že na základe pôsobenie energií, masáž chodidiel výrazne pomáha odľahčovať hlavu. Počas dňa sme totiž často „v hlave“ a ak na sebe nepracujeme vedome, teda sa len necháme unášať tým, čo je nám ponúkané, ani inú možnosť nemáme. Máme preplnenú hlavu rôznym nadbytkom informácií z rádia, TV, internetu, reklám, billboardov, akcií a ponúk. Výsledkom môže byť bolesť hlavy, migrény a stuhnutá šija.


Ako pomocou joga cviční zmierniť bolesť v ramenách a krku?


Existuje jednoduché pravidlo – kde ide pozornosť, tam ide energia. V praxi to znamená, že ak venujeme pozornosť svojim chodidlám (teda si ich masírujeme), energia, ktorá je nakopená v hlave a hornej časti tela, postupne smeruje dole do chodidiel. Na psychickej úrovni to cítime ako uvoľnenie v oblasti hlavy, upokojenie mysle a zlepšenie koncentrácie. Na fyzickej úrovni zase teplo v chodidlách a príjemný pocit uvoľnenia, odľahčenia nôh. Takže ak si masírujeme chodidlá, udržiavame si voľnejšiu a čistejšiu aj našu hlavu i myseľ.

 

Poradíte našim čitateľkám aj iné typy masáží, ktoré by je skvelé vyskúšať?

Napríklad lymfatickú masáž. Často si ju objednávajú práve ženy. Je to jemná, senzuálna masáž, kde sa pracuje len v podkoží, takže ju klient vníma veľmi upokojujúco a mnohokrát aj zaspí. Výborná je tiež masáž hlavy, celej vlasovej časti. Tu prichádza k výraznému uvoľneniu psychiky a odľahčeniu mysle.

Výrazne liečivá masáž hlavne v rekonvalescencii, alebo pri starších ľuďoch je Breussova masáž. Je zameraná na výživu medzistavcových platničiek. Pôsobí harmonizujúco a blahodarne. Je tiež veľmi jemná a pomalá. Vcelku je každá masáž príjemná (alebo by mala byť), záleží však na tom, ako vie masér vycítiť aktuálnu potrebu daného človeka. Každý potrebujeme trochu inú masáž. Niekto viac silovejšiu, aktívnejšiu, iný pomalú, jemnejšiu. Každý sme iný a máme iné potreby. To už je všetko v rukách a na intuícii maséra.

Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že každý dotyk, ktorého zámerom je navodiť pocit uvoľnenia a harmónie, je liečivý.

Petrovi veľmi pekne ďakujeme za rozhovor. Viac informácií nájdeš aj na jeho stránke www.masazevtrencine.net

 

Prečítaj si aj ďalšie zaujímavé články:

7 joga pozícií na uvoľnenie tela a mysle – prinesie ti hlboké uvoľnenie tela aj mysle, natiahne stuhnuté telo a aktivuje imunitný systém

Meditácia na vnútorný úsmev + cvičenie na zlepšenie nálady

7 spôsobov, ako sa jednoducho dostať do stavu meditácie aj pre úplných začiatočníkov – nájdi vnútornú rovnováhu

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 05/04/2018 a zaradený do kategórie: VšeobecnéZdravie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre