Čínska medicína ti prezradí, v ktorom čase je najlepšie jesť obilniny

V tomto článku sa pozrieme bližšie na obilniny, ktoré z pohľadu energetiky predstavujú tú najpodstatnejšiu substanciu pre výživu nášho organizmu. Sú pre nás najdôležitejšou zložkou, ktorú by sme mali prijímať najčastejšie a v najväčšom množstve. V tomto názore sa zhoduje dietetika čínskej aj západnej medicíny. Poď sa dozvedieť viac.

Koľko % zo zloženia taniera majú tvoriť obilniny?

Podľa čínskej dietetiky má byť zloženie nášho taniera tvorené:

  • 40-50 % obilninami
  • 30 % zeleninou
  • 10 % bielkovinami rastlinnými (strukoviny), alebo živočíšnymi (mäso, ryby, v malom množstve aj mliečne výrobky – hlavne kvasené)
  • 5 % ovocie
  • 10-5 % zdravé tuky rastlinného, alebo živočíšneho pôvodu

O každej z uvedených zložiek by sme mohli napísať článok. Dnes sa však zameriame na tú najelementárnejšiu z nich.

obilnina

Obilniny

Obilniny môžeme prijímať v rôznych formách a rôznych pomeroch. Z pohľadu energetiky potravín však ide hlavne o to, že čím viac je zrnko spracované, tak tým menej čchi (energie) nám môže odovzdať. Pri rôznych spôsoboch spracovania sa čchi stráca, a tým je obilnina menej hodnotná.

Dnes sa obilie zbavuje:

  • otrúb, ktoré predstavujú zdroj vlákniny a ďalších minerálov a stopových prvkov (fosforu, draslíka, vápnika, železa, mangánu, magnézia)
  • klíčku, ktorý obsahuje cenné oleje a kvalitné bielkoviny, vitamíny a enzýmy (vit.E, B, B1, B6).

Jedná sa teda o stratu hmoty – jinovej zložky, ktorá predstavuje veľmi dôležitú súčasť celého zrnka. A to je obrovská škoda, pretože v obilnom zrnku je všetko dokonale usporiadané. Preto, ak ho jeme celé správne uvarené, upravené, dokážeme ho krásne a plne tráviť.

Môj učiteľ raz povedal: „Zasaďte si múku, vločky, špagety, chleba, celé zrno – čo Vám vzklíči ? Len to, čo obsahuje 100% kvalitu života, 100% energiu života, vďaka ktorej môže vzniknúť nový život“.

Ak konzumujeme niečo, čo má 100% energetický potenciál, je to z energetického pohľadu to najsilnejšie, najstimulujúcejšie pre tvorbu našej energie a krvi, a teda aj pre celý organizmus. Čiže ak napríklad porovnáme chlieb a celé zrno, tak v chlebe je už len 40-50 % energetického potenciálu zo zrna.

To isté platí samozrejme aj o iných substanciách. V zelenine a ovocí sú semienka, z ktorých vie vzniknúť nová rastlinka, strom. Strukoviny, orechy, semienka, to všetko dokáže naklíčiť, je to brané  ako 100 % energetická výživová hodnota. Čím viac je akákoľvek potravina spracovaná, tým menší je jej energetický potenciál.

Fáza Zeme

Z hľadiska teórie 5-tich elementov patria všetky obilniny pod fázu Zeme, následne podľa ďalších špecifických vlastností aj k ďalším fázam (Drevo, Oheň, Kov, Voda).

Fáza Zeme je fázou, ktorá má za úlohu v našom organizme rodiť novú energiu, novú krv a telesné tekutiny – fluidá. Jej predstaviteľmi v našom organizme sú orgány:

  • slezina
  • slinivka
  • žalúdok

V samotnom procese trávenia je fáza Zeme kľúčová. Kľúčové sú samozrejme všetky ingrediencie (vo svojej kvalite aj kvantite a vzájomných pomeroch), z ktorých sa zdroj novej energie a krvi má vytvárať. Záleží teda do veľkej miery aká je kondícia – zdravie, vitalita týchto orgánov zeme. Len dobre fungujúce jednotlivé funkcie týchto orgánov zaručujú dostatočnú a kvalitnú premenu našej stravy a tekutín. Hovoríme, že slezina a slinivka podporujú transformáciu a transport zložiek potravy, čiže ich premenu na postnatálny zdroj novej energie krvi.

A tu sa dostávame k prvému dôležitému faktoru. Práve obilniny totiž podporujú zdravie a vitalitu týchto orgánov najviac, čiže priamo posilňujú Zem v jej fyziologických a metabolických funkciách. Tým sa zabezpečuje jej harmonizácia a vyváženosť, čo je základný krok pre výživu, rovnováhu a stabilitu organizmu ako celku.

Liečebná dietetika

Takže vždy sa aj v liečebnej dietetike proces liečby začína vyvážením, posilnením orgánov fázy Zeme. Platí pravidlo:

Kým Zem dokáže rodiť – novú čchi a krv – dokážeme riešiť akékoľvek zdravotné problémy a oslabenia

Ak máme harmonickú Zem, dokážeme vyživovať jin v organizme, podporovať silu svalstva – jeho správnu výživu, dokážeme zásobiť všetky tkanivá dostatočným zdrojom výživy v rámci všetkých zložiek – makro aj mikro elementov. Na úrovni psychiky nám harmonická Zem dáva pocit vnútornej spokojnosti, emočnej stability, pocitu zakorenenosti samých v sebe.

Ak budeme držať Zem v rovnováhe, tak Zem podrží v rovnováhe nás.

Ak dáte svojej Zemi košom, tak dá košom aj ona Vám. Veľmi jednoduchá rovnica. Takže veľmi jednoduchý, ale veľmi dôležitý krok, ktorý dokážeme podporiť práve správnou prípravou a konzumáciou obilnín.

Práve tento aspekt je v našej modernej civilizácii veľmi podceňovaný, pretože všetky studené, ľadové nápoje, všetky tie ťažké, mastné pokrmy, ktoré sa požívajú, všetky tie masy sladkostí, ktoré ľudia pojedia, to všetko Zem primárne poškodzuje, narušuje jej rovnováhu a stabilitu.

zrno

Význam obilnín

Obilniny predstavujú zdroj, z ktorého dokážeme obnovovať všetky základné substancie dôležité pre zachovanie nášho zdravia – čchi, krv aj telesné tekutiny.

A práve forma prípravy prostredníctvom obilných kaší, ktoré sa prijímajú ako základné jedlo pri vstupe do aktívnej fázy dňa, teda na raňajky, predstavuje ten najsilnejší potenciál tejto obnovy. Preto sú raňajky pre nás tým najpodstatnejším, najdôležitejším a môžu byť aj najväčším jedlom nášho dňa. Tento aspekt z hľadiska energetiky nášho tela vôbec nie je vytvorený len tak náhodou. Má svoje pravidlá.

Celý náš systém, to ako nám fungujú naše orgány na jednotlivých úrovniach, hlavne fyzickej a energetickej v prepojení na emočnú, mentálnu a spirituálno-esenciálnu má svoje dôležité princípy a pravidlá. Jedným z týchto základných princípov sú aj naše biologické hodiny s ich nastavením. Tie nám poskytujú informácie, kedy je ktorý orgán na vrchole svojej činnosti, kedy v jeho energetickej dráhe (meridiáne) koluje najsilnejší potenciál jeho čchi – vyživujúcej čchi.

Kedy je ktorý orgán najviac činný?

5:00 – 7:00 ráno

Ráno je to činnosť orgánu a meridiánu hrubého čreva. V tomto čase by mal  človek vstať a zastimulovať sa čistou, teplou vodou, ktorá sa vďaka prázdnemu žalúdku veľmi dobre vstrebe a premení na telesné tekutiny. Existuje pravidlo, že na 10 kg hmotnosti prijmeme cca 1 dl tekutiny. Taktiež by malo prísť k prirodzenému nutkaniu na stolicu a jej vylúčeniu. Hovoríme, že sa najprv zbavíme starého, aby sme do nového dňa mohli prijať nové.

7:00 – 9:00 ráno

Následne je na vrchole činnosť orgánu a meridiánu žalúdka, čo je doba, kedy žalúdok dokáže najlepšie prijať, spracovať a premeniť potravu. Aj toto je dôvod, prečo sú raňajky pre nás také dôležité. Ak sa toto zmešká, teda ak niekto vôbec neraňajkuje, alebo si dá len jablko, jogurt a pod., jeho zdroj na obnovu novej energie, krvi a telesných tekutín je veľmi slabý.

9:00 – 11:00 hodín

Po ňom sú na vrchole činnosti orgánov sleziny a slinivky, ktoré z toho čo nám žalúdok natrávil vytvárajú postnatálny zdroj energie. Energie zo stravy Gu qi, ktorú silou svojej transportnej funkcie vynášajú smerom hore do stredu hrude, kde sa táto energia zmieša spolu s energiou nášho dychu – Zong qi a vstupuje cez srdce do krvného obehu, kde podporuje zdroj obnovy čchi a krvi na úrovni kvality aj kvantity týchto zložiek. Takto posilnený človek môže krásne naštartovať svoju pracovnú, alebo výukovú činnosť – s plnou dávkou novej energie sa sústrediť na svoje úlohy a aktivitu, bez pocitu slabosti, vyčerpanosti, únavy.

čas

Obilné kaše

Najlepší spôsob ako obilniny pre náš organizmus pripraviť je teda forma obilných kaší.

Obilniny konzumované vo forme obilných kaší na raňajky sú pre nás veľmi cenným a dôležitým zdrojom obnovy qi a krvi. Je to stravovanie, ktoré si dodnes vo veľkej miere zachovali východné národy, ale ktoré mali v našom stravovaní aj naši predkovia, ešte naše pra-pra staré mamy, Kelti, Slovania. Gazdiná, ktorá bola na dvore a mala tam svojho gazdu a 2-3 paholkov si nemohla dovoliť, aby boli chorľaví, alebo nevládali pracovať. A to pracovali na poliach fyzicky počas celého dňa. Avšak ráno sa vždy začínalo obilnou kašou.

Keďže neuskladňovali múku, ale celé zrno, tak obilie nahrubo namleli, čím sa pripravila čerstvá hrubá krupičná kaša. Druhý spôsob bol ten, že nechali zrnko rozvariť, to puklo a uvoľnilo svoju vnútornú hmotu, čím sa vytvorila krásna kašovitá konzistencia. Následne sa to ochucovalo orechmi, semienkami, obilnými sladmi, medom, ovocím (čerstvým, sušeným podľa sezóny), rôznou zeleninou (čerstvou, kvasenou, a pod.).

Jedná sa o návrat aj k našim koreňom, pretože naši predkovia sa stravovali veľmi správne, práve podľa princípov a pravidiel, na ktorých dodnes stojí dietetika čínskej medicíny, vďaka ktorej sa tieto dôležité princípy zachovali.

raňajky

Ako je to s lepkom?

Dnes je veľkým strašiakom lepok v obilninách, ktoré ho obsahujú. Jedná sa hlavne o dôsledok prešľachtenia pšenice a vymieľania zrniečok, pretože práve enzýmy obsiahnuté v klíčku napomáhajú pri štiepení škrobu. A ak v múke chýba, do čriev sa dostáva príliš veľa nenaštiepeného škrobu a lepku. Ten následne môže poškodzovať sliznicu tenkého čreva a môže viesť k množeniu plesní, ale postupne aj jeho neznášanlivosti a zápalovým procesom na sliznici čriev – až ochoreniu celiakie.

Preto, ak budeme rozlišovať múky jednotlivých obilnín, uprednostňujme vždy celozrnné, ktoré obsahujú vždy celý klíček. Upozorňujem ale, že celozrnná múka by sa mala skladovať v teplote do 15°C a spotrebovať do cca 4–5 mesiacov, v lete ešte skôr, do 2–3 mesiacov.

Najlepšie by bolo, keby si si zohnala mlynček na mletie obilia, prípadne na prípravu obilných vločiek (niektoré mlynčeky sa predávajú aj v kombinácii s vločkovačom). Odporúčam to aj kvôli energetickému potenciálu. Môj tip je značka Sana s tvrdými kameňmi na mletie, zložený z keramiky a korundu. Takto si môžeš múku pripraviť tesne pred použitím, môžeš si nastaviť hrúbku zomletia.  Upečený chlebík, alebo zdravé koláče z čerstvo namletého obilia majú oveľa vyšší energetický potenciál ako z múky, ktorá niekde pár mesiacov stála.

Musíme dávať pozor, aby zrnká múky neboli napadnuté múčnym červom. Dá sa to rozoznať podľa pavučiniek medzi zrnkami, alebo múkou. Nesmú byť na nich zelené škvrny, známky plesne. Ryža je výnimka, to sú nezrelé zrniečka. Taktiež ich môžeme ochutnať. Nemali by byť nahorklé, kyslasté, nemali by mať plesnivý zápach pri ovoňaní.

lepok

Správne pripravené a uvarené zrnko na kašu dokáže organizmus tráviť pomaly a bez námahy, čím sa vytvára dlhé zásobovanie energiou, pretože zložité sacharidy sa nám pomaly štiepia a uvoľňujú svoju energiu postupne.

Každá obilnina má svoje vlastnosti. Jednak na jinovej úrovni, teda svoje zloženie na základe makroelementov (sacharidy, bielkoviny, tuky) a mikroelementov (minerály, vitamíny a stopové prvky). A na jangovej úrovni, ktorá hovorí o tepelnom pôsobení,  povahe, chuti, tropizme, wu sing, liečebné vlastnosti. Viac informácií o týchto základných informáciách si môžeš prečítať v článku, kde to všetko objasňujem.

 

Predstavila som Vám obilniny s pohľadu dietetiky čínskej medicíny. V ďalších článkoch si jednotlivé druhy obilnín predstavíme a z nich aj chutné recepty na raňajkové kaše – máte sa na čo tešiť.

 

Všetky informácie uvedené v článku sa učia v 2-ročnom študijnom obore na „Škole dietetiky“, ktorú otvárame v septembri 2017. Bližšie informácie nájdete na stránke www.skoladietetiky.eu.

 

Mohlo by ťa zaujímať:

Ako sa zbaviť závislosti na sladkom?

Ako rozoznať kvalitnú soľ?

Ako zhodiť na váhe pomocou ajurvédy?

Monika Kampošová

Monika Kampošová

Redaktor vo Fitshaker
Som diplomovaný praktik Čínskej medicíny v oboroch fytoterapia a akupunktúra, s postgraduálnym vzdelaním v oblasti Liečebnej dietetiky, Pediatre, Gynekológie, Konštitučných energií a mnohých ďalších. Vo svojej praxi sa zameriavam na prepojenie všetkých hlavných liečebných oborov, ale hlavne na Liečebnú Dietetiku, ktorú od roku 2008 vyučujem ako lektor dietetiky na 1.škole Čínskej medicíny v Prahe a od roku 2014 aj na Škole Dietetiky u nás na Slovensku vo Zvolene. Môj názor v liečbe akéhokoľvek ochorenia je, že je potrebné začať najprv od úrovne emočno-mentálnej, s ktorej pochádza väčšina našich oslabení a disharmonických procesov, s následným prepojením na zdroj obnovy novej energie a krvi – ktorý sa získava prostredníctvom našej stravy a tekutín, ktoré prijímame. Snažím sa toto základné pochopenie preniesť na svojich pacientov, aby ich náhľad na ceste života a hlavne na ceste zlepšovania ich zdravia bol uvedomelý v týchto oblastiach, pretože až tak má človek možnosť podchytiť koreň problémov a neriešiť len príznaky (symptómy) z nich pochádzajúce. Ako terapeut kráčam na tejto ceste už 18 rokov a môj osobný aj profesionálny život mi priniesol veľa krásnych zážitkov v tom, ako môže hlavne správne nastavenie stravy zlepšiť zdravotný stav a celkovú kvalitu života. Je to cesta, ktorá je láskou na celý život, a ktorá ma naučila ako správne pristupovať k životu na všetkých úrovniach, aby sme si dokázali zachovať dostatok energie a vitality. Som rada, že aj prostredníctvom mojich článkov a receptov sa môžem s Vami podeliť o tieto úžasné vedomosti a múdrosť.
Monika Kampošová

Článok bol pridaný dňa 21/09/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Monika Kampošová

Komentáre