Prečo ťa trápi bolesť hlavy a ako sa jej zbaviť? Odpoveď vo vnútri

Keď ťa bolí hlava, siahneš po tabletkách a pripisuješ to na účet stresu, únave prípadne zmene počasia alebo krvnému tlaku. Málokto však myslí na to, že opakované bolesti hlavy môžu mať príčinu v našom pohybovom aparáte.

Čo môže byť príčinou bolesti hlavy?

Príčinami bolesti hlavy môžu byť:

  • stres
  • depresia, úzkosť
  • nedostatok spánku
  • zlé držanie tela a tým spôsobené stuhnutie svalov (napr. trapézov)
  • zmeny v pohybovom aparáte (stuhnuté svaly v krku, ramene, slabosť a ochabnutosť svalov, ale aj blokády v kĺboch a stavcoch)
  • nerovnováha v našom tele/v našej chrbtici (napr. dlhodobé jednostranné zaťaženie v práci, sedavé zamestnanie)
  • pasívny životný štýl (úplne bez pohybu)
  • vedľajšie účinky liekov
  • hormonálne zmeny
  • zmena krvného tlaku
  • a mnoho iných dôvodov

bolest hlavy

 

Ako ovplyvňuje stres bolesť hlavy?

Stres má veľký vplyv na náš každodenný život a je najčastejšou príčinou bolesti hlavy ľudstva. Ak sa k nesprávnemu držaniu tela pridá stres, u ľudí, ktorí inokedy nepociťujú bolesti hlavy a nemajú migrény, sa zrazu môžu objaviť tieto nepríjemnosti.

Dôvod je jednoduchý. Stres zaťažuje krk, trapézu a ohýbač hlavy, ale aj v iných svaloch môžeme pociťovať napätie. Stres taktiež zvyšuje krvný tlak.

stres

 

Ako ovplyvňuje nesprávne držanie tela bolesť hlavy?

Nesprávne držanie tela a tak spôsobené stuhnutie svalov v krčnej oblasti, môžu zapríčiniť blokády v krčných stavcoch. Ak sú narušené funkcie týchto stavcov, často sa vyskytujú bolesti hlavy a migrény. Preto treba hľadať príčinu a riešiť to cvičením, príp. masážami.

Trapézové svaly používame stále, aj podvedome, napríklad v stresových situáciách ale aj pri práci s PC, pri šoférovaní a pri skoro všetkých pohyboch rukami, nakoľko ich robíme pred telom. Ak necvičíme pravidelne, nenaťahujeme naše telo, trapézové svaly a šija potom stuhnú, dôsledkom čoho sú chronické bolesti hlavy.

Správne držanie tela

 

Ako ovplyvňuje zvýšený krvný tlak bolesť hlavy?

Ďalšou veľmi častou príčinou chronickej bolesti hlavy je zvýšený krvný tlak. Bohužiaľ, väčšina ľudí ak zistí že má zvýšený krvný tlak, rieši to len návštevou doktora a tabletkami. Nerieši zmenu životosprávy a málokedy pridajú pohyb. Často počujeme výhovorku, že on už nemôže cvičiť, lebo aj tak má zvýšený tlak, čo by s nim bolo po tréningu a podobne…

Treba začať s fyzickou námahou postupne. Odporúčajú sa ľahšie cvičenia, ako sú pilates, joga a tiež plávanie. Ak sa na to jedinec cíti, môže samozrejme pridať aj iné skupinové alebo individuálne tréningy.

Od cvičení nemôžeš očakávať výsledky ihneď. Krvný tlak sa nezníži zo dňa na deň. Ale môžeš pociťovať zlepšenie nálady, viac energie a môže ťa prestať bolieť hlava.

Ak budeš pravidelne cvičiť, môžeš očakávať, že sa zlepší koordinácia tvojich pohybov, stabilita tela, spevní sa telo a ak zmeníš aj stravovacie návyky, tak aj schudneš.

Ak má telo pevné svaly, stabilitu a zvýšenú zaťažiteľnosť, tak aj cirkulácia krvi sa zlepší. Vďaka pohybu sa zlepšuje pružnosť ciev (nakoľko sa aj tam nachádzajú svaly) a tak z dlhodobého hľadiska sa zníži krvný tlak.

„Vysoký  krvný  tlak  nemožno  liečiť  len  tabletami. Dôležité  sú  súčasne aplikované  nefarmakologické  postupy. Najviac zabúdaným  je  pohyb, napr.: 10 000 krokov denne rozdelených do viacerých dávok. Dostatočne dlhý pohyb je nenahraditeľnou  pomôckou  na  navodenie  tak  želanej  vagotónie  a  antidepresívneho  ladenia.“1

krvný tlak

 

Ktoré cvičenie má pozitívne účinky na zmiernenie bolesti hlavy?

O Pilatese ako metóde cvičenie, si mnohí myslia, že rieši len problémy pohybového systému. Je pravdou, že uvoľňuje a natiahne svaly nášho tela, že zvyšuje ohyblivosť kĺbov, ale okrem toho má pozitívny vplyv aj na zmeny a ochorenia nášho vnútra. Nepriamo ovplyvňuje krvný tlak a má pozitívne účinky na chronické bolesti hlavy.

 

Ako mám zmierniť alebo odstrániť bolesti hlavy?

Ak sa aj u teba objavujú častejšie bolesti hlavy ako doteraz a nevieš príčinu, mala by si skúsiť zaviesť do svojho týždenného harmonogramu cvičenie. Nie však silové a kardio tréningy.

Najpravdepodobnejšia príčina bolesti hláv je to, že svaly sú chronicky skrátené v oblasti krčnej chrbtice a tie sa musia uvoľniť. Naše svaly nepotrebujú sa len posilniť a natiahnuť ale sústavne sa potrebujú aj uvoľňovať.

Správne uvoľňovanie svalstva, zvlášť problémových partií si môžeš osvojiť na hodinách pilatesu. Každá hodina sa skladá z rozcvičky (zahriatie), zo špeciálnych cvikov na rôzne partie nášho tela (s dôrazom na centrum tela), z natiahnutia svalov a slabín, a samozrejme so záverečného uvoľnenia a relaxu. Kto si osvojí cviky na hodinách pilatesu, ľahko si už doma odcvičí krátku zostavu na uvoľnenie bolestivých partií.

 

 

Nemôžeš sa spoliehať na to, že medicína a tabletky sa postarajú o zmiznutie tvojich bolestí a subjektívnych ťažkostí. Musíš sa ty rozhodnúť a spraviť preto čo najviac. Začni pohybom!!!

Platón, grécky filozof povedal: „Nedostatok aktivity ničí prírodzený stav člověka, kým pohyb a fyzická námaha ho vylepšujú.“

 

Ak sme ťa stále nepresvedčili, pozri si aj malú ukážku, o čom vlastne ten Pilates je:

 

Zacvič si doma aj tieto naťahovacie a uvoľňovacie cviky:

Cvičenie na uvoľnenie bolesti v krížoch

Joga zostava na uvoľnenie tela

JOGA: Cvičenie na uvoľnenie bolesti v krku

Pilates cvičenie na uvoľnenie bolestí chrbta

 

Zdroje:

1. http://www.viapractica.sk/index.php?page=pdf_view&pdf_id=5301&magazine_id=1

Mgr. Zuzana Bubeníková

Redaktorka vo Fitshaker
Som vyštudovaný verejný zdravotník. Zdravá životospráva, zdravé jedlá, potraviny a pohyb ma vždy zaujímali. Roky som cvičiteľkou skupinových cvičení ( v minulosti: Aerobik, Bodywork a Piloxing), momentálne cvičím Pilates v malých skupinách. Svojim klientkám často radím ohľadom zmeny životosprávy, zdravých jedál aj pohybu. Ich spokojné úsmevy a spoločne dosiahnuté ciele, sú pre mňa najväčšou odmenou.
Mgr. Zuzana Bubeníková

Článok bol pridaný dňa 23/02/2018 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Mgr. Zuzana Bubeníková

Komentáre