5x menej známa zelenina na spestrenie jedálnička v chladnejšom období. Vyskúšaj aspoň jednu!

Sezóna čerstvo vypestovaných voňavých druhov zelenín z našich záhradiek je za nami. Ak hľadáš spestrenie jesenno-zimného jedálnička, si na správnej adrese. Aj menej známe druhy zeleniny ako kvaka, chren, artičoka, topinambur a romanesco sú úžasné a plné vitamínov, ktoré nám v chladnejšom období môžu chýbať. Poďme si ich postupne predstaviť, veríme že niektorá bude už čoskoro na tvojom tanieri. :-)

# 1: KVAKA – najstaršia plodina pestovaná na našom území

Zelenina so 4000 ročnou históriou, ktorej presný pôvod nie je možné vypátrať, preto pre nás navždy zostane trochu záhadou. Môžeme predpokladať, že s prvým pestovaním začali národy v blízkosti Stredozemného mora. Odtiaľ sa pestovanie rozšírilo neskôr aj do Európy. V minulosti mala nálepku „kŕmna plodina“ a veľakrát zachránila život aj ľuďom počas hladomorov.

Súčasné odrody kvaky sa začali pestovať len nedávno. Aktuálne poznáme 3 druhy – biela, fialová s bielou dužinou a žltá so žltou dužinou.

Ide o dvojročnú rastlinu, nenáročnú na pestovanie. Jej mierne korenistá chuť by sa dala prirovnať ku kalerábu.

kvaka

 

Čím je kvaka taká vynimočná?

Z cenných minerálov je treba spomenúť draslík, fosfor a vápnik. Z vitamínov má najvyššie zastúpenie vitamín A a C. Obsahuje až 90 % vody.

Ideálna je v boji s kožnými ochoreniami alebo pri úprave trávenia.

 

Kde nachádza kvaka využitie?

Na konzumáciu sa využíva celá rastlina – plod aj listy. Za surova môžeme mladú kvaku použiť napríklad do zeleninových šalátov. Výborne sa hodí k mäsu, do krémových polievok, kaší, do rôznych omáčok a zeleninových zmesí alebo dusená do mäkka ako príloha k hlavnému jedlu.

S listami kvaky môžeme pracovať podobne ako so špenátom.

Určite sa kvaky neboj, dá sa využiť na neskutočne veľa chutných spôsobov.

tuřín

 

Čo o kvake možno zatiaľ nevieš

  • predkovia obce Zázrivá si zvolili práve túto zeleninu za symbol obce a 3 kvaky zobrazili v erbe. Zelenina v minulosti tvorila hlavný zdroj obživy miestnych obyvateľov.

potraviny

 

# 2: ARTIČOKA – zelenina podobná bodliaku

Prvé zmienky siahajú do čias egyptských faraónov, neskôr zaujala Rimanov aj Grékov. V amerických kolóniách sa pestovala od 18 storočia.

V súčasnosti sa teší najväčšej obľube v prímorských oblastiach – v Grécku, Taliansku a Francúzsku.

Pestovanie tejto zeleniny nie je náročné. Zberová sezóna je dlhá, prakticky od jari až do jesene. Čo sa týka druhov – poznáme biele, fialové a zelené.

 articoka

 

Čím je artičoka taká vynimočná?

100 gramov zeleniny obsahuje 47 kalórií.

Vo vyššom množstve obsahuje vitamín C, ktorý poskytuje telu antioxidačný účinok – ochranu buniek pred poškodením, posilňuje imunitu, stimluje tvorbu krviniek, podporuje regeneráciu a hojenie a má veľa iných dôležitých vlastností.

Ďalej obsahuje vitamín K, ktorý zohráva dôležitú úlohu v zrážaní krvi, mineralizácií kostí, v správnej funkcii pečene a iných.

Vyšší je aj podiel vlákniny, ktorá udržiava správne fungovanie tráviaceho systému. Tiež obsahuje sodík, kyselinu listovú, horčík a draslík.

Svojim obsahom inulínu je vhodnou zeleninou pre diabetikov. Flavonoid v artičoke dokáže pôsobiť preventívne proti rakovine kože, čo preukázali výskumy.

articoky

 

Kde nachádza artičoka využitie?

S prípravou tejto zaujímavej zeleninky je to trošku zložitejšie, ale určite sa nenechaj odradiť. Základom je správne čistenie plodu. V prvom kroku odstránime stonku (asi 2-3 cm), vonkajšie listy odrežeme, prípadne odstrihneme nožnicami. Nejedlé vnútro je treba krúživými pohybmi vybrať. V ďalšom kroku takto očistenú zeleninu pokvapkáme citrónovou šťavou, aby sme predišli zhnednutiu (ako napr. pri avokáde a jablku). V poslednom kroku môžeme dať variť do osolenej vody, približne na 45 minút. Artičoky sa jedia rukami, či už doma alebo v reštauráciách.

zdravá výživa

Držíme ju v ľavej ruke a pravou odtrhávame jednotlivé lístky. Tie sa zväčša kombinujú s rôznymi omáčkami.

Výborne sa kombinuje s rôznymi mäsovými plnkami. Pridávajú sa na pizzu, do polievok. Môžeme ich pripraviť opäť na rôzne spôsoby – dusiť, grilovať, zapekať.

 

Čo o artičoke možno zatiaľ nevieš

  • artičoka je hlavnou príchuťou populárneho talianskeho likéru Cynar
  • Gréci a Rimania ich považovali za afrodiziakum

kyselina listová

 

# 3: ROMANESCO – najkrajšia zelenina na svete

Prvé pestovanie tejto na pohľad krásnej zeleniny začalo v neapolských a rímskych oblastiach Talianska v prvej polovici 15. storočia. Komerčná produkcia začala v Kalifornii až v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.

Tvarom by nám mohol pripomínať náš biely karfiol (trošku aj brokolicu), chuť je však miernejšia a sladšia. Hlavná sezóna začína v októbri a končí novembrom.

 romanesco

 

Čím je romanesco taký vynimočný?

Bohatý je predovšetkým na vitamín C – 100 gramov tejto zeleniny dokáže pokryť takmer celú dennú odporúčanú dávku. Ďalej obsahuje draslík, kyselinu listovú, vlákninu a β-karotén.

Kde nachádza romanesco využitie?

Svojim nádherným tvarom a jasnou zelenou farbou je predurčený k rôznym dekoratívnym výtvorom v kuchyni, na rôznych oslavách, grilovačkách a podobne, predovšetkým ako hlavná príloha k hlavnému jedlu. Spája krásu s chuťou.

Príprava a celkové využitie vo varení je rovnaké ako pri karfiole a brokolici. Farba zeleniny ostáva aj po uvarení zachovaná.

zelenina

 

# 4: TOPINAMBUR – podzemok slnečnice hľuznatej

Jeho pôvod siaha do Severnej Ameriky, odkiaľ pochádzajú prvé zmienky o pestovaní. V Európe začalo pestovanie v 16 storočí. Niektorí vedeckí pracovníci túto plodinu pre svoje rozsiahle využitie v rôznych oblastiach označujú ako rastlinu 21 storočia.

Farba hľúz môže byť rôzna (biela, hnedá, ružová až fialová), dužina je vždy biela. Tvarom pripomína bežný zemiak. Jedlé hľuzy sú odolné voči mrazom, preto zber je možný vyše pol roka – od jesene až do jari. Ide o plodinu jednoročnú alebo aj viacročnú.

Je nenáročný na pestovanie – dokáže prežiť a množiť sa snáď úplne všade, bez toho aby vstrebával z pôdy škodliviny.

Sezóna zberu začína na jeseň, od októbra/novembra a končí rôzne, niekedy aj na jar.

 topinambur

 

Čím je topinambur taký vynimočný?

Topinambur sa označuje ako vitamínová bomba. Kombinácia týchto vitamínov, minerálov, vlákniny ho predurčuje k celému radu účinných vlastností na náš organizmus.

Obsahuje vitamíny skupiny B (najviac niacín), biotín, vitamín C, β-karotén, kremík, vápnik, horčík, železo, draslík a iné. Obsahuje až 80 % vody. Na 100 gramov obsahuje 72 kcal.

Najvýznamnejšou zložkou topinamburu je obsah inulínu, ktorý mu okrem sladkej chuti pridáva aj zdravotné účinky v podobe úpravy hladinu cukru v krvi a celkovo pomoc pri liečbe cukrovky.

Okrem iného upravuje hladinu cholesterolu, upravuje črevné prostredie, pôsobí proti stresu, detoxikuje organizmus a veľa iných vlastností.

 

Kde nachádza topinambur využitie?

Pri čistení menia farbu, podobne ako zemiaky, jablko a avokádo.

Čo sa týka využiteľnosti, tá je neskutočne rozsiahla. Z topinamburov sa vyrába mnoho úžasných produktov – sirupy, džúsy, džemy, drinky. Zo surového je možné pripraviť dezerty, placky a iné. Kto hľadá náhradu za zemiaky, topinambur je skvelá voľba.

 

Čo o topinambure možno zatiaľ nevieš

  • počas rokov 2011 – 2014 bolo pestovanie na Slovensku zakázané zákonom
  • výrobky z topinamburu obľubuje Peter Sagan, ktorý sa stal tvárou nemenovanej značky, ktorá je pestovateľom topinamburu a výrobcom produktov z neho na Slovensku
  • je to plodina, ktorá dokáže prežiť aj rádioaktívny útok

zelenina druhy

 

# 5: CHREN– prírodný čistič krvi

Trvalá rastlina (pre niekoho aj burina), o ktorej sa predpokladá, že pochádza z východnej a juhovýchodnej Európy. Niektorí odborníci sa však domnievajú, že pôvodom je zo západnej Ázie. Získané dôkazy poukazujú na využívanie vlastností chrenu v lekárskej oblasti. Liečili a zlepšovali stav rôznych ochorení vrátane bolesti zubov, pohlavných chorôb, rakoviny, astmy a iných. Spojenie chrenu a octu sa dokonca aplikovalo na odstránenie pieh na tvári.

Táto rastlinka s veľkými zelenými listami obľubuje vlhkejšiu pôdu. Väčšinou ho nachádzame rásť vo voľnej prírode, na okrajoch lúk, pri potokoch a jazerách.

Pri raste na slnečných miestach produkujú oveľa viac účinných látok ako pri raste na tienistých miestach.

vitaminy

 

Čím je taký vynimočný?

Koreň chrenu obsahuje 76 % vody a približne 79,31 mg vitamínu C na 100 gramov surového chrenu. Ďalej obsahuje draslík, vápnik, fosfor, zinok, meď.

Má silné antibakteriálne, antibiotické, antivírusové a protirakovinové účinky.

Chren nazývame aj prírodným čističom krvi. Celkovo posilňuje našu imunitu, zlepšuje stav pečene a upravuje trávenie – ťažké jedlo robí ľahšie stráviteľným.

Môže pomôcť pri bolestiach hlavy (potieraním spánkov s chrenovou šťavou), pri menštruačných bolestiach alebo pri liečbe prechladnutia a chrípky.

 

Kde nachádza využitie?

Pestuje sa predovšetkým pre svoj dlhý koreň, ktorý má výraznú korenistú a štipľavú chuť. Využiť pri varení však môžeme aj mladé listy (do šalátov, smoothie, polievok, ako prílohu k hlavnému jedlu – nasekané ako vňať a pod.)

Koreň postačí umyť, očistiť, nastrúhať alebo nakrájať na menšie kocky.


RECEPT na chrenovo-cícerovú polievku

RECEPT na kuracie prsia s chrenom


 

Čo o chrene možno zatiaľ nevieš

  • v starých ľudových poverách je považovaný za talizman, ktorý nosí šťastie

chren

Ktorá z týchto zelenín ťa zaujala najviac? :-)

 

A keď nevieš, čo so zelenninou pripravovať, potrebuješ nové nápady a nemáš ešte knihy Z fitka do kuchyne, tak to poď napraviť:

 

Ak máš rada zeleninu, neprehliadni ani tieto recepty:

Sladko-pikantný pečený karfiol na fit večeru

Zapekaná zelenina so syrovou krustou

Karfiolový nákyp, výborný nielen pre vegošov

 

Zdroje:

www.cooksinfo.com/romanesco-cauliflower
www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/feb/15/seasonal-food-jerusalem-artichokes
www.mercola.com
www.herbalremedies.knoji.com/herbs-horseradish-history-culinary-uses-and-nutrition
www.zazriva.com/?page_id=17

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 16/11/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre