Priaznivo pôsobiace potraviny na srdce, máš ich aj ty vo svojom jedálničku?

Keď sa povie srdce, vyvolá to v nás mnoho pocitov. Lásku, nenahraditeľnosť, jedinečnosť. S tými, ktorých ľúbime si ich denne niekoľko posielame cez messenger. Veď také srdce vie vyjadriť mnoho. Avšak srdce je jediný sval v ľudskom tele, ktorý sa nezastaví, za deň dokonca urobí až okolo sto tisíc sťahov. Všetci vieme, že bez neho to skrátka nejde. A preto by sme sa mali o neho dôkladne starať, nech pre nás bije ešte veľa veľa rokov.

Skús pridať do svojho jedálnička týchto 8 vecí a tvoje srdce sa ti za to poďakuje. ;-)

# 1: Pohánka

Môžeme ju nazvať aj obilninou našich predkov. V minulosti bola totiž veľmi obľúbenou, naše staré mamy ju konzumovali pomerne často, no na nejaký čas sa akoby vytratila. Možno ju vytlačili zo stola iné „modernejšie“ obilniny. Kto vie…no dnes ju opäť začíname zaraďovať do našich jedálničkov. A to je dobré. :-)

Pohánka má veľmi špecifickú, „orechovú“ chuť. Napríklad môjmu manželovi táto chuť prekáža. Vždy ju však nejako prepašujem do bábovky, kaše, alebo z nej robím chlieb. Až keď to zje, priznám sa mu, že tam bola „zase“ aj tá neželaná pohánka. :-D

Má neskutočne veľa pozitívnych vplyvov pre naše zdravie. Vyzdvihla by som však, že priaznivo ovplyvňuje krvný obeh, pôsobí ako ochrana ciev pred voľnými radikálmi. Pohánku by mali konzumovať ľudia, ktorí majú problémy s kŕčovými žilami, majú časté krvácanie z nosa a ďasien a tiež trpia chorobami ciev a žíl.

Veľmi potešujúce pre mňa bolo sa dozvedieť, že pohánka veľmi citlivo reaguje na akékoľvek chemikálie, a preto sa môže pestovať len na nekontaminovaných pôdach. Super!

pohánka

 

# 2: Cesnak

Má tiež výnimočnú schopnosť chrániť naše srdce aj cievy.

Ak chceš, aby cesnak naozaj blahodarne pôsobil na tvoje srdce, jedz ho surový a tiež nasekaný alebo pretlačený. Jedna z účinných látok cesnaku – alicín – má významné účinky proti zrážanlivosti krvi. Krvné zrazeniny sú vo veľkej miere zodpovedné za infarkty a mŕtvice. Cesnak môže znižovať aj krvný tlak a je dokázané, že znižuje hladinu cholesterolu.

cesnak

 

# 3: Ryby

Koľkokrát do týždňa ješ ryby ty? Priznám sa, že ja veľmi nevylepšujem priemer Slovákov, ktorí konzumujú ryby. Podľa odborníkov by sme mali jesť rybacie mäso dvakrát do týždňa. Dokonca by sme mali mať na tanieri „tučné“ ryby ako sú losos, makrela, čerstvý tuniak či úhor, pretože obsahujú veľké množstvo omega 3 mastných kyselín.

Pravidelnou konzumáciou rýb tak môžeš znížiť riziko infarktu, arytmie a tiež aterosklerózy.

Určite najlepšie je, ak sa ryby jedia čerstvé. Morské ryby majú dokonca viac omega-3 mastných kyselín ako sladkovodné. Slovensko je ale dosť ďaleko od mora, a tak čerstvé morské ryby u nás veľmi nenájdeš. Vydržia tak max 2-3 dni, potom ich mrazia. Radšej tak siahni po našich sladkovodných rybách, ktoré na trhu určite nájdeš aj čerstvé.


Objav inšpirácie na recepty s rybami


ryby

 

# 4: Orechy

Mandle, arašidy, makadamiové oriešky, pistácie obsahujú tiež omega-3 mastné kyseliny, ktoré chránia naše srdce. Vlašské orechy majú ale navyše aj vysoké množstvo kyseliny alfa-linolénovej, ktorá môže pomôcť pri srdcovej arytmii.

Tým, že orechy budeš pravidelne chrumkať, môžeš tak znížiť hladinu cholesterolu, zlepšiť činnosť srdca a predísť tak kardiovaskulárnym ochoreniam.

Super tip: Zmiešaj obyčajné čerstvé kvalitné maslo s pomletými orieškami, môžeš pridať med. Ideálne na raňajky, keď si túto lahodnú „nátierku“ namažeš na čerstvé pečivo. Mňam!

orechy

 

# 5: Ovsené vločky

Ja ich zbožňujem. Varím z nich ovsenú kašu, pridávam ich do cesta na koláče aj chlieb. Občas si ich dám s mliekom, dochutím škoricou, hrozienkami, kokosom. A parádne je, že sú aj naozaj veľmi zdravé. Dokonca nielen pre tráviaci trakt, ale aj pre činnosť srdca.

Ovsené vločky sú bohaté na vápnik aj draslík, ktoré znižujú krvný tlak. Vločky tiež obsahujú vlákninu, ktorá má vplyv na znižovanie hladiny cholesterolu.

Mám pre teba aj tip na najlepšie jesenné raňajky (aspoň podľa mňa ;-)): Slivkovo-škoricová ovsená kaša.

ovsené vločky

 

# 6: Brokolica, kel a špenát

Hotová zelená vlna pre tvoje srdce. :-) Tieto zelené potraviny môžu tvojmu srdcu dodať mimoriadnu podporu. Zlepšujú činnosť srdca aj vďaka karotenoidom, ktoré pôsobia ako antioxidanty zneškodňujúce voľné radikály, čím chránia tvoje srdce. Obsahujú tiež vlákninu, množstvo vitamínov a minerálov.

kel

 

# 7: Zelený čaj

Pre mnohých je ranným štartérom, aj ja ho obľubujem s troškou citróna. Mohli by sme ho nazvať aj zázračným nápojom, pre jeho mnohé blahodarne účinky. Odborníci tvrdia, že pitie zeleného čaju prospieva srdcu aj cievam, pretože vyrovnáva hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Tiež môže zabrániť trombóze a tvorbe krvných zrazenín.

Ideálny je neochutený, neosladený a kvalitný sypaný. Každodennou šálkou určite preukážeš svojmu srdcu aj telu dobrú službu. Dávaj si však pozor na dennú dávku zeleného čaju, ak ju prekročíš môže dôjsť k búšeniu srdca alebo by si nemusela zaspať.

zelený čaj

 

# 8: Čokoláda

Aha, dobrá správa. Aj čokoládka je zdravá pre naše srdce, ale snáď ťa nesklamem a pomaškrtíš si rovnako aj na horkej čokoláde. Mala by mať minimálne 70% kakaa. Takáto čokoláda obsahuje flavonoidy, ktoré pôsobia na redukciu krvných zrazenín, a tým zabraňujú upchatiu ciev.

horká čokoláda

Okrem týchto potravín je samozrejme dôležitý aj pravidelný pohyb. Stačí aspoň denná pol hodinka rýchlej chôdze, behu, či domáceho cvičenia. Zlepšuje sa tak cirkuláciu krvi v tele, pomáha znížiť krvný tlak a celkovo fyzická aktivita pomáha nielen pri prevencii a liečbe srdcových ochorení, ale aj pri prevencii cukrovky, porážky, obezity a osteoporózy. Takže, ak si dnes ešte necvičila, šup sa do toho. Ja idem tiež. :-)

 

Zacvič si s nami online. Vyber si svoj obľúbený program, obleč sa do športového a poď na to:

cvičenie doma

 

Do svojho jedálnička môžeš skúsiť zaradiť aj tieto recepty:

Vynikajúce pohánkovo-mozzarellové fašírky

Výživné fazuľovo-brokolicové placky

Rýchly slaný koláč s brokolicou a hráškom

 

Zdroj : www.health.com

Petra Hegerová

Redaktorka vo Fitshaker
Keď tvorím, cestujem a športujem, som šťastná. Relaxovať ma nájdeš v kuchyni, na Instagrame, pri behu či tvorbe náramkov...alebo len tak s manželom a rodinkou pri voňavej kávičke a zdravom koláči. Veľmi dlho neobsedím a robiť jednu vec je pre mňa občas nuda ;-). Momentálne si fičím na aromaterapii, spoznávam účinky akupunktúry a cvičím SM systém, aby som mala zdravý a pevný chrbát. Ešte rada fotím, dekorujem a píšem články o všeličom zaujímavom, čo stojí za to si prečítať.
Petra Hegerová

Článok bol pridaný dňa 23/11/2018 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Petra Hegerová

Komentáre