Funkčný tréning – efektívna cesta za zdravou a štíhlou postavou

Niektoré chceme zhodiť prebytočné kilogramy, iné spevniť ochabnuté svalstvo. Ďalšie chcú zlepšiť držanie tela a odstrániť bolesti chrbtice, iné zásadne zmeniť stravovanie k lepšiemu. Prípadne, chceme vedieť skombinovať zaneprázdnený život s pozitívnou mysľou a pravidelným cvičením. Aj keď je každá z nás jedinečná, predsa len máme niečo spoločné – chceme sa cítiť dobre. Na to, aby sme sa cítili úžasne, potrebujeme cvičenie. Najlepšie také, ktoré nás bude baviť a neupadneme do stereotypu. Presne takýmto typom cvičenia je takzvaný funkčný tréning, ktorý sa stáva stále viac populárnym. Niet sa čomu čudovať, pretože funkčný tréning ti okrem dobrého pocitu a štíhlejšej postavy prinesie najmä zdravé a silné telo!

Čo funkčný tréning predstavuje?

Mnohí ľudia či tréneri v poslednej dobe uvádzajú, že sú certifikovanými špecialistami v oblasti funkčného tréningu a ponúkajú jeho precvičovanie. Keď si do internetového vyhľadávača zadáš „funkčný tréning“, preklikáš sa k nespočetnému množstvu obrázkov, videí alebo blogových príspevkov o výkonnostne náročnom tréningu, v ktorom sa používa BOSU, posilňovacie gumy, závesný systém TRX či rôzne typy činiek.

Tak isto sa v niektorých fitness centrách objavujú takzvané „funkčné zóny“ prispôsobené tréningu s použitím rôznych fitness pomôcok a využitím vlastnej váhy.

Niekedy je však význam daného funkčného tréningu nesprávny a nedopatrením si ho zamieňame s inými typmi tréningov, ktoré síce predstavujú vynikajúci nástroj na chudnutie a spevňovanie, ale funkčné rozhodne nie sú.

cviky na brucho

 

Ako to s tým funkčným tréningom v skutočnosti je?

Jeho názov sa odvíja od funkčnosti nášho tela. Pri takomto tréningu je do cvičenia zapájaná široká škála svalov a funkčný tréning sa teda výrazne líši od tréningu na samostatných strojoch v posilňovni, v ktorom zapájame len izolované svalové skupiny.

Funkčné cviky sa radia medzi základné, inak povedané viackĺbové cviky, ktoré okrem aktivácie viacerých svalových skupín zapájajú aj viacero kĺbov. Jednotlivé cviky sa svojím prevedením snažia napodobniť pohyby, ktoré vykonávame v bežnom živote. Funkčná sila tvojho tela je vo svojej podstate schopnosť využiť a aplikovať silu v bežných situáciách.

Perfektným príkladom je napríklad hodina týždenného nákupu, kedy z najbližšieho obchodu nosíš množstvo ťažkých tašiek, upratovanie spolu s dvíhaním ťažkého nábytku v domácnosti alebo nosenie tvojho malého drobca, ktorý neustále rastie a na rukách ho vládzeš nosiť čoraz menej. Viacero kombinovaných cvikov dokáže nasimulovať takéto zložité pohyby, a tým pádom sa zlepšuje tvoja funkčná sila.

Podstatou funkčného tréningu je teda podporiť telo vo funkciách, pre ktoré bolo naše fungovanie prirodzene stvorené.

chudnutie

 

Ktoré cviky radíme k funkčným?

Medzi funkčné, teda viackĺbové cviky patria:

V rámci funkčného tréningu nesmieme zabúdať na stabilizačné „core“ cvičenia – cviky, ktoré sa zameriavajú na posilnenie nášho jadra (stredu tela). Veľmi dôležité je naučiť sa jednotlivé cviky a následne ich kombinácie cvičiť správne, spolu s dobrým a pravidelným dýchaním.

ako schudnut z brucha

Technika prevedenia cvikov je dôležitá pri úplne každom type cvičenia, dokonca aj pri kardio tréningoch alebo menej náročných cvičeniach. Aj napriek tejto skutočnosti však často zabúdame vykonávať ich správne.

Napríklad drep či zhyb vie vykonať množstvo ľudí, ale to, či ho urobíme dobre alebo nesprávne, priamo ovplyvní jeho účinok na naše telo. Z tohto dôvodu je napríklad skvelé osloviť skúseného trénera či trénerku.


Ako vykonávať cviky ako plank, drep, mŕtvy ťah a iné správne?


Ak si si doposiaľ myslela, že funkčný tréning zahŕňa len presne dané cviky, po ktorých odcvičení doslova „vypľuješ dušu“, môžeš spokojne uznať, že pravda je inde. Funkčný tréning nie je o tom, aby si vykonala čo najviac opakovaní, sérií alebo zdvihla najväčšiu záťaž. Môžeš si ho perfektne prispôsobiť svojej kondícii.

Pracuješ prostredníctvom neho na zvyšovaní svojej výkonnosti, vytrvalosti, zlepšovaní koordinácie a budovaní sily.

 cviky na chudnutie

 

Prečo sú funkčné cviky skvelou voľbou práve pre teba?

Možno si sa stretla s vyjadrením, že funkčný tréning využívajú najmä profesionálni športovci na to, aby podporili svoju kondíciu, alebo výlučne muži. Áno, športovci a muži toto cvičenie skutočne robia, ale to, že funkčné cviky nie sú pre ženy, je omyl. Takýto typ tréningu je vhodný pre každú z nás! Prinesie ti množstvo psychických i fyzických benefitov.

Medzi jeho najhlavnejšie výhody a dôvody, prečo sa ho oplatí vyskúšať, patrí:

  • Efektívne posilnenie viacerých svalových skupín
  • Nadobudnutie sily a výkonnosti
  • Spevnenie a posilnenie kĺbov, kostí, šliach a väzív
  • Spálenie množstva kalórií
  • Množstvo variácií a kombinácií
  • Šetrenie času

posilňovanie

Neváhaj a vyskúšaj funkčný tréning! Či už so skúseným trénerom, ktorý ťa naučí správne vykonávať jednotlivé cviky, v skupine na hodine funkčného tréningu, alebo jednoducho vezmi svoju sestru či kamošku a posilnite sa spoločne. Pri funkčnom tréningu sa nudiť rozhodne nebudeš – cviky môžeš neustále obmieňať, robiť to, čo ťa baví a byť tak spokojnejšou a zdravšou. :-)

 

Funkčné cviky nájdeš aj v programoch na Fitshakeri. Zvoľ si napríklad program Dynamic Pump, Tonning Interval alebo HIIT.

 

 

Pozri zostavy, ktoré si môžeš zacvičiť:

Cvičenie s činkami a TRX, kde precvičuješ ľavú a pravú polovicu tela samostatne

Funkčný tréning na ruky

Tréning na ramená, chrbát a CORE tela

 

Zdroje:

What Is Functional Training and How Can It Benefit You?

Functional Training Revisited

FUNKČNÝ TRÉNING

 

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 02/03/2018 a zaradený do kategórie: CvičenieZdravie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre