Nerob pri chudnutí tú istú chybu ako tisíce iných žien (a ja)

Pri zmene stravy, či už kvôli zdravotným problémom alebo chudnutiu, je pre nás najťažšie asi to, že potrebujeme prestať jesť skoro všetko, na čo sme zvyknutí. Lenže, hádaj čo sa stane, hneď ako to spravíme? Nemáme čo jesť! A tak buď hladujeme alebo dookola striedame kura s brokolicou a ovsené kaše (u mňa to zašlo až do extrému, keď som celé mesiace jedol každý deň vždy to isté). Ale nemusí to tak byť!

Môžeš si svoje chudnutie a zmenu stravy poriadne uľahčiť – ak sa nebudeš snažiť „PRESTAŤ“ jesť nezdravé, ale skôr „NAHRADIŤ“ to.

V čom je rozdiel?

Ak by sme od zajtra vylúčili cestoviny, chlieb, zemiaky a ďalšie jedlá – a to bez toho, aby sme sa naučili nové recepty – bolo by to ako vyhodiť zo skrine všetko oblečenie: Ostalo by po nich prázdne miesto (vákuum).

cestoviny

To znamená, že ak by sme prišli domov a chceli si dať na večeru niečo rýchle, otvorili by sme skrinku a vybrali balenie cestovín. Lenže v tom by sme si spomenuli, že sme sa rozhodli s cestovinami prestať. A preto by sme ich odložili naspäť do skrinky a začali rozmýšľať: „Som hladná. Čo si môžem narýchlo prichystať na večeru okrem cestovín? Chlieb? Nie, chlieb predsa už tiež nejem. A čo kuracie? Nie, veď to som mala už 4 dni za sebou. Tak čo potom?“

Po chvíli zistíme, že máme na výber:

  • Buď si dáme kuracie s brokolicou (ako aj 4 dni predtým)
  • Alebo ostaneme hladní (No to určite! Navyše náš mozog bude mať strach, že zomrieme a urobí všetko preto, aby sme niečo zjedli)
  • Alebo sa vrátime späť k cestovinám (samozrejme aj s výčitkami a sklamaním zo seba a svojej slabej vôle)

Myslím, že by bolo fajn, ak by si mala na výber trochu lepšie možnosti. A preto mojou dnešnou radou pre teba je:

Ak sa pokúšaš schudnúť – snaž sa nevhodné jedlá NAHRÁDZAŤ, nie iba VYLÚČIŤ.

Ako to dosiahnem?

Dvoma spôsobmi:

1) Buď si nájdi recept na zdravšiu verziu.

2) Alebo si namiesto každého jedla, ktoré chceš vylúčiť, najprv nájdi nový recept na iné jedlo, ktoré by si do svojho života mohla pridať.


Halušky zo špaldovej múky

Batatová polievka s kurkumou

Kurací šalát s pečenou tekvicou


tekvicovy salat

Mám pre teba aj pár odporúčaní, ako postupovať

KROK 1:

Začni tým, že si odfotíš každé svoje jedlo počas najbližších 7 dní. Vďaka tomu získaš skvelý prehľad o tom, čo zvykneš jesť.

KROK 2:

Potom si rozdeľ tieto fotky na 2 skupiny:

  • Zdravé (alebo tie, ktoré ty sama považuješ za vhodnejšie)
  • Nezdravé (alebo tie, o ktorých vieš, že by si ich nemala jesť)

KROK 3:

Skupinu s nezdravými si znova rozdeľ na 2 časti:

  • Veľmi obľúbené (alebo jedlá, ktoré máš úplne najradšej)
  • Priemerne obľúbené (alebo tie, ktoré máš celkom rada, ale bez ktorých si dokážeš predstaviť svoj život)

KROK 4:

Začni nahradzovať nezdravé priemerne obľúbené. Práve tieto ti budú chýbať najmenej a nahradiť ich pre teba nebude také ťažké. Vďaka tomu potom zistíš, že NAHRADZOVAŤ staré jedlá je oveľa väčšia zábava, ako ich LEN PRESTAŤ jesť zo dňa na deň.

diagram

 

A ako nahrádzať jedlá?

  1. Nájdi si nový chutne vyzerajúci zdravý recept.
  2. Vyskúšaj si ho pripraviť prvýkrát.
  3. Podľa toho, ako ti chutil a ako sa po ňom cítiš, sa rozhodni, či ti vyhovuje a dokázal by ti nahradiť niektoré zo starých jedál.
  4. Ak áno, pripravuj si ho častejšie a zvykaj si naň.
  5. Ak nie, vyskúšaj iný recept (tých bude stále dosť).

Kuracie prsia na koreňovej zelenine s hrachovou kašou

Bylinkový losos a kaša z červenej šošovice

Chrumkavý karfiolový šalát


cuketove lievance

Ak by sme to mali zhrnúť, zhodneme sa na to, že ak chceš byť štíhlejšou a obliekať o pár čísel menšie veci – niektoré jedlá potrebuješ vylúčiť. Ale tým by sa nám len vytvorilo prázdne miesto. A preto je oveľa lepším spôsobom staré jedlá nahrádzať.

Takto by sa ti nemalo stať, že z dobrého úmyslu bude jeden smutný týždeň s varenou brokolicou a potom pokračovanie v obvyklom stravovaní. Práve naopak, chudnutie a zmena stravy ti pôjdu oveľa ľahšie. Nebudeš musieť hladovať, jesť niečo, čo ti nechutí a ani jesť dookola to isté. Stav sa, že ťa to začne oveľa viac baviť! ;-)

 

Navyše, mnoho inšpirácií načerpáš napríklad z nášho Fitshaker blogu, prípadne z kníh Z fitka do kuchyne:

 

 

Pozri tipy na ďalšie zdravé recepty:

Brokolicový syr so zelerovými hranolkami

Halibut na bylinkách so špenátovým pyré

MEGA zdravé fašírky z červenej šošovice

Martin Toth

Článok bol pridaný dňa 29/09/2017 a zaradený do kategórie: Chudnutie   |   Autor: Martin Toth

Komentáre