Všetky
Recepty
Zdravie
Cvičenie
Stravovanie
Všeobecné
Premeny
Chudnutie
Fitshaker podcasty
Pre fitmaminky
Sebarozvoj a motivácia
Tehotenstvo
Myslíme ekologicky!
Fit pobyty a dovolenky

Imunita v top stave? Zaraď tieto potraviny do svojho jedálnička!

imunita

Základ silného imunitného systému priamo súvisí s tráviacim traktom, konkrétne s črevami, v ktorých sa nachádza veľké množstvo buniek imunitného systému.

Preto zdravé črevá zohrávajú hlavnú úlohu v našom celkovom zdraví. Aké sú najdôležitejšie zložky stravy, ktoré efektívne udržia imunitu v top stave aj počas chladnejších a zimných dní?

Poďme si ich postupne predstaviť.

fermentovane potraviny

Fermentované potraviny

V zimnom období sú fermentované potraviny ideálnou voľbou – sú najlepším zdrojom prírodných probiotík (baktérií mliečneho kvasenia).

Pravidelné dávky fermentovaných potravín posilňujú imunitný systém. Okrem toho zlepšujú trávenie, znižujú riziko vzniku infekcií a zápalov v tele, zvyšujú energiu a iné.

Kyslá kapusta

V našich zemepisných šírkach sa teší veľkej obľube už stovky rokov. Domáca kyslá kapusta sa nachádza na úplnom vrchole prírodných probiotík. Okrem vysokého obsahu probiotík obsahuje aj vlákninu, vitamíny C, B, K a minerály.

Pri nákupe nezabudni čítať zloženie a do košíka vlož kapustu, ktorá nemá žiadne konzervačné látky (napr. benzoan sodný, disiričitan sodný a pod.).

Zaujímavým tipom do kuchyne je nekysnutý chlebík s kyslou kapustou. Chutí naozaj výborne samotný, ale pridať si môžeš aj rôzne obľúbené nátierky.

kysla kapusta

Kimči

Kimči alebo inak aj kimchi je fermentovaná zelenina pôvodom z Kórey, kde ide o národný pokrm. Obsahuje rôzne sezónne druhy zeleniny, ako napríklad pekinskú kapustu, cibuľu, cesnak, mrkvu, zázvor, bielu reďkovku.

Receptov na kimchi nájdeme mnoho, líšia sa od krajiny a preferencií konzumentov. Ideálne nájsť si to svoje, ktoré bude vyhovovať našim chutiam, alebo si ho vyrobiť doma podľa seba.

Kimchi

Miso pasta

Základom tejto tradičnej ázijskej pasty sú fermentované sójové bôby. Pasta sa používa ako dochucovadlo v polievkach, dipoch, nátierkach alebo omáčkach. Nejde však o bežné dochucovadlo, ide o pastu, ktorá má relatívne vysoký obsah bielkovín (približne 10 gramov na 100 gramov), vlákniny a obsahuje aj ďalšie cenné látky.

Pozitívne ovplyvňuje trávenie a imunitu.

sojové bôby

Výbornými fermentovanými potravinami sú aj kvalitný jogurt, tempeh, kefír (vodný, mliečny, kokosový) alebo nápoj kombucha, ktorý bude pre teba spracovaný v samostatnom článku v najbližšom období 😉.

Zázvor

Zázvor má dlhú históriu využitia v rôznych formách tradičnej, ale aj alternatívnej medicíny. Nie je bohatým zdrojom vitamínov a minerálov, ale obsahuje cennú látku gingerol, ktorej sa pripisujú silné liečivé, antioxidačné a protizápalové vlastnosti.

Dokáže krásne zohriať organizmus, zlepšiť trávenie, zmierniť nevoľnosti a menštruačné bolesti, pomôcť v boji proti chrípke a prechladnutiu, vo veľkom naštartovať a celkovo zlepšiť imunitu, podporiť chudnutie. Dokonca sa považuje za prírodné afrodiziakum.

Aktuálne sú veľmi obľúbené zázvorové shoty, koncentrované nápoje vyrábané z čerstvého zázvoru. Konkrétne ingrediencie a ich pomery sa môžu líšiť. Nápoj okrem zázvoru môže obsahovať med, citrónovú alebo pomarančovú šťavu, kurkumu alebo rôzne korenia.

Ak hľadáš ten správny zázvorový nápoj, môžeme ti odporučiť prémiové zázvorové nápoje ZINGI, vyrábané s láskou na Slovensku.

Sú kombináciou chutí výrazného zázvoru, sladkého medu a šťavnatého citróna. Navyše v nich nenájdeš žiadne konzervačné látky ani umelé farbivá.

Výborným tipom je aj zázvorový sirup, ktorý si vieš vyrobiť doma 😉.

zazvor
Na záver malé upozornenie! Veľké denné dávky (nad cca dva gramy čerstvého zázvoru) môžu spôsobiť nepríjemnosti v podobe podráždenia žalúdka. Nie je vhodný pre deti do 3 rokov a pre ľudí s poruchou zrážanlivosti krvi.

Šípky

Jeseň (v tomto prípade aj zima) je úžasným obdobím na zber liečivých plodov prírody, medzi ktoré patria aj šípky. Výnimočné sú vysokým obsahom vitamínu C, na 100 g ho majú približne 1 200 mg. Okrem toho obsahujú železo, organické kyseliny, triesloviny, flavonoidy, karotenoidy a iné.

Vzhľadom na obsah cenných látok sú šípky výborné pri liečbe chrípok a iných ochorení, zvyšujú odolnosť organizmu voči infekciám, zmierňujú hnačky a celkovo zlepšujú metabolizmus a podporujú správnu funkciu imunitného systému.

Ak si ešte neskúšala domáci šípkový likér z nášho blogu, vrelo odporúčam. V mrazivých dňoch ťa zahreje a poriadne rozprúdi krv v žilách.

Rakytník

Medzi ďalšie úžasné plody, na ktoré by sme počas jesene a pri zlepšovaní imunity nemali zabudnúť, sú plody rakytníka rešetliakovitého. Aj keď obsahuje o polovicu menej vitamínu C ako šípky (ale viac ako napríklad pomaranče), stále ide o pomerne vysoké hodnoty. Okrem vitamínu C obsahuje aj vitamíny A, B, D, E.

Ďalej vápnik, železo, horčík, betakarotén a iné.

Okrem podpory imunity nám môže pomôcť so správnou funkciou žalúdka alebo s udržaním zdravej kože.

Pripraviť si z neho môžeš napríklad liečivú rakytníkovú šťavu na bolesť v hrdle, rakytníkový čaj, sirup a tinktúru ako prevenciu proti chrípke alebo rakytníkové maslo.

Hliva

Je huba s výbornou chuťou, so širokým využitím a s jednoduchou prípravou pri varení. Už od dávnych čias sa jej pripisujú liečivé účinky. Je zdrojom betaglukánov, ktoré pozitívne ovplyvňujú funkcie imunitného systému. Ďalej obsahuje vitamíny B, C, D a K, antioxidanty a iné.

Okrem podpory imunity podporí aj rast vlasov, správnu funkciu štítnej žľazy a trávenie. Je bezpečná pre malé deti aj tehotné ženy.

Cesnak

Cesnak môžeme nazývať aj prírodným antibiotikom vďaka hlavnej aktívnej zložke – alicínu.

Obsahuje vitamíny A, B1, B2, vitamín C a minerály zinok, fosfor, draslík. Vďaka týmto uvedeným zložkám pôsobí blahodarne na srdce, astmu, alergie, kašeľ, trávenie, rôzne infekcie a zápaly, cholesterol a imunitu.

Má však preukázané účinky aj v súvislosti so zrážanlivosťou krvi. Nezabudni, účinky cesnaku využiješ na maximum, ak je cesnak surový, tepelne neupravený.

alicín

Kurkuma

Táto kráľovná medzi koreninami je doslova zázračná. Oddávna sa používa ako korenie na dochucovanie jedál alebo ako farbivo. Ešte lepšia správa je však to, že okrem výbornej chuti a farby dokáže zázraky s naším zdravím pre jej zdravotné benefity a liečivé vlastnosti.

Kurkuma má vysoký obsah cenných látok – mangánu, železa, medi, vitamínu B6, draslíka, antioxidantov a kurkumínu.

Je silno protizápalová, zlepšuje trávenie, posilňuje imunitu a srdce, zlepšuje funkcie mozgu, regeneruje pečeň a iné.

Imunitný systém patrí medzi jeden z najdôležitejších systémov v ľudskom tele. Prezradili sme si tipy do kuchyne, ale funkčný imunitný systém je komplex rôznych ďalších premenných. Preto nám okrem kvalitnej a pestrej stravy môže pomôcť aj:

  • otužovanie,
  • každodenný POHYB,
  • dostatočne dlhý a kvalitný spánok,
  • psychická pohoda, relax alebo dychové cvičenie,
  • dostatočná hygiena,
  • čerstvý vzduch a pravidelné vetranie vnútorných priestorov,
  • dostatočný príjem tekutín,
  • obmedziť fajčenie, alkohol a minimalizovať rafinované cukry a tuky.

Sychravé jesenné a zimné dni si vyžadujú poriadne posilniť imunitu 💚. Preto u nás na e-shope nájdeš bylinkové čaje, ktoré nielen podporia tvoju imunitu, ale takisto ťa príjemne upokoja a zahrejú. Bylinky v zmesi Imunita zvyšujú odolnosť organizmu a napomáhajú pri liečbe chrípky, nachladnutia alebo pri ďalších ochoreniach dýchacích ciest 😊. Vyskúšaj ich, nájdeš ich priamo tu 👇

bylinkové čaje
Fotka autora
Petra Ryšková
Redaktorka vo Fitshaker

Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.

Kategórie

Páči sa ti náš článok? Zdieľaj ho na sociálnych sieťach.