Život úplne naboso? Vyskúšaj to ako David!

Zrejme sa ti do rúk dostal svetový bestseller Born to run alebo Zrodení k behu, ktorý pred rokmi prevalcoval knižný trh. Aj keby nie, kniha hovorí o živote kmeňa v Južnej Amerike, ktorý nepozná, respektíve nenosí topánky. Bežci si vyrobia topánky buď z kože alebo starej pneumatiky. Znie to čudne, ale barefoot tenisky sú už teraz bežným artiklom v predajniach so športovými potrebami. Celkom iný level je však nielen behať v teniskách s tenkou podrážkou, ale žiť úplne naboso. My sme vyspovedali jedného takého týpka, ktorý s chôdzou naboso začal. Poď zistiť, aké to je.

Čo s tebou spraví úplne chodenie naboso?

Chôdza naboso prebúdza ľahký, prirodzený krok v tele, prostredníctvom spätnej väzby, ktorú dostávaš z nôh pri dotyku so zemou. Menší dopad ako máš pomocou topánky, obnova svalov, ktoré atrofujú v topánkach, opätovne prebudíš nervové zakončenie a systém rovnováhy, stimuluješ reflexné body na chodidlách, dokonca sú známe aj protizápalové účinky prostredníctvom uzemnenia.

To všetko vedie k silnejšiemu telu, zníženie bolesti v kĺboch, lepšie držanie tela, väčšiu mobilitu, údajne pevnejšie zdravie a neporovnateľný pocit slobody. Mnohí tvrdia, že sa cítia mladšie, voľnejšie, aktívnejšie. Kvôli možným nástrahám v teréne sa ti zlepší koncentrácia a vyostrí myseľ.

život

Zdravotné benefity bosého životného štýlu:

  • lepšia rovnováha
  • pevné telo
  • zdravšie nohy a chodidlá
  • rýchlejší krvný obeh
  • zlepšenie držania tela
  • zníženie krvného tlaku
  • zníženie zápalu
  • stimulácia reflexných bodov

David Kuba je jedným z neprehliadnuteľných týpkov, ktorý chodí po svete bosý od 31.3.2016. Či je mráz, slnko, blato, topánky nenosí. Púta pozornosť, no zvykol si. Denne sa stretáva s prekvapenými výrazmi v ľudských tvárach, nie je výnimkou, že ľudia sa naňho pozerajú ako na čudáka. Je inštruktorom jogy, rád behá a veľa cestuje. Položili sme mu pár otázok v súvislosti s jeho nezvyčajným životným štýlom.

zdravie

Aké to je, chodíš naboso aj v zime?

Samozrejme. V každom ročnom období. Sú chvíle, kedy to nie je príjemné, ale dá sa to zvládnuť. Nohy si zvykajú postupne. Paradoxne, keď je sneh, nestudenia chodidlá, ale priehlavky.

 

Čo špina, nie je ti to nepríjemné?

Zrejme otázka smeruje napríklad na blato, či exkrementy od psov, vtákov a podobne. Položím protiotázku – čo sa s nimi stane, keď uschnú? Máte ich predsa na topánkach. Prípadne ich rozfúka vietor a dýchate ich. Keď chodíte naboso, viac si uvedomujete, čo leží na zemi. Z pohľadu medicíny však viac špiny máme na rukách než na nohách. Vďaka rukám prichádza človek do kontaktu so sliznicou, nosom a zanáša si špinu a baktérie priamo do tela.

 

Prechádzka po rozkvitnutej lúke je selanka. Čo s drsnejším a tvrdým povrchom. Nebolí to?

Klamal by som, keby som povedal, že to nikdy nebolí. Najmä na začiatku treba byť opatrnejší. Na chodidlách je viac nervových zakončení ako na rukách. Keď si zavriete nohy do topánok, nemáte spätnú väzbu receptorov. Mení sa rovnováha, človek bez topánok je omnoho citlivejší a môže zažiť tzv. Haptický šok. Mozog dostane toľko signálov, že ich vyhodnotí ako bolesť či ohrozenie. O chvíľu to však prejde. Chce to trpezlivosť a nevzdať to hneď po prvej prekážke.

barefoot

Riskuješ aj zranenia. Čo s tým?

Áno, aj k nim došlo. Drobným zraneniam sa nedá vyhnúť. Behom jedného roka som mal asi štyri menšie zranenia, no na druhý deň som s nimi mohol pokojne fungovať. Paradoxne som sa zranil v Thajsku, kde som chodil v sandáloch. ?

 

Ako s týmto spôsobom života začať? Proste začnem bez rozmyslu len tak naboso, alebo je lepšie postupne lepšie si odvykať?

Pokiaľ máte dojem, nápad, že to chcete skúsiť, tak si len vyzujte topánky. Pozorujte, aký je to pocit a budete vedieť. Neplánujte všetko a až to nebude ono, tak to nechajte tak.

 

Prináša barefoot obuv ľuďom rovnaké benefity ako chôdza naboso? A ak áno, prečo nenosíš radšej takú obuv?

Podľa mňa je to dobrý začiatok, zmätočný môže byť váš spôsob chôdze, začnete niečo cítiť cez chodidlá. Netvrdím, že ľudia musia chodiť bosí. Skôr by mali vedieť, aké to je a hlavne prestať hovoriť, že to nejde.

Barefoot topánky nepomôžu s uzemnením a nezažijete všetko tak naplno. Rozhodne je to ale skvelý spôsob, ako naštartovať nejakú zmenu vnímania seba a vlastného tela. Barefoot som nosil 3 roky. Pomohli mi pochopiť ako nohy môžu fungovať a zažiť ten rozdiel a nebyť hneď za blázna. Vďačím im za mnoho.

Tie posledné kúpené som si ale už na nohu nevzal a ležia doma v krabici.

chodza

Čo ti to prinieslo za to obdobie, odkedy chodíš bosý? Vidíš na sebe nejaké zmeny?

Vnútorne som v tom našiel mnoho jemných zmien vnímania, ktoré nejde vtlačiť do pár viet. Predstavte si, akoby ste dostali ďalší zmysel navyše. Alebo opačne – keby ste si museli každý deň obliecť veľké tlsté rukavice. Čo by to vo vás vyvolalo?

 

Je nejaká príležitosť, kedy si topánky obuješ alebo vôbec nikdy?

Obujem. Na snowboard, na horský bike s kovovými štuplíkmi napríklad, alebo keď to bolo nutné tak aj na ples. Na bratovej svadbe to napríklad nevadilo. Nemám to tak, že je to striktné.

Nedávno som bol veľmi unavený a po 8 kilometroch cesty vysypanej naozaj ostrým štrkom, som si tenučké topánky dal. Vtip je v tom, že potom si ich moc rád dám dole. Keď tak premýšľam, tak za posledných 12 mesiacov som ich mal obuté 5 krát.

 

Prečo to robíš? Čo ťa na živote naboso fascinuje?

Pravdupovediac neviem. Nikdy som to neplánoval, ani som necítil potrebu niečo si tým dokázať a vydržať to. Len som to skúsil, či to ide. Už si neplánujem kúpiť si topánky, pokiaľ to nebude nevyhnutné. Proste mi to mení pohľad na život.

naboso

Ak aj teba oslovil bosý život, viac si o Davidovi môžeš prečítať na jeho webe www.barefootclan.cz.

 

Chceš si prečítať niečo ďalšie? Pozri na naše návrhy:

Nordic walking – v čom spočíva čaro tejto severskej chôdze?

Odporúča sa prejsť 10 000 krokov denne. Prečo vlastne?

Tipy ako si spestriť chôdzu.

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 02/05/2018 a zaradený do kategórie: VšeobecnéZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre