Efektívny šport vhodný pre každého s použitím len jednej pomôcky! V čom spočíva čaro nordic walkingu?

Si milovníčkou každodenného pohybu obľubujúca prírodu, hory a pekné výhľady? Hľadáš aktivitu, pri ktorej si toto všetko užiješ dosýta a zároveň dopraješ telu skvelý tréning, počas ktorého spáliš veľké množstvo kalórií bez zaťaženia kĺbov? Práve pre teba by mohla byť tou správnou voľbou severská chôdza, alebo inak aj nordic walking čiže chôdza so špeciálnymi chodeckými palicami. Ide o pohybovú aktivitu, ktorá aj na Slovensku učarovala nejednému z nás. V čom spočíva jej kúzlo?

Vo všeobecnosti je chôdza najprirodzenejšou a najstaršou formou pohybu. Nordic walking je jednoduchá a zároveň efektívna pohybová aktivita, ktorej základom je aktívna chôdza.

V súčasnosti sa stáva veľmi obľúbenou vo svete, a to bez ohľadu na:

  • vek
  • hmotnosť
  • zdravotné obmedzenia
  • aktuálnu fyzickú zdatnosť

Ponúka skvelý tréning na rôznych úrovniach, tvaruje telo, odbúrava tuk, posilňuje srdce, buduje kondíciu a zároveň nezaťažuje kĺby. Tento pohyb sa dá využiť pri bežnej prechádzke po rovine alebo pri rýchlejšej chôdzi v prírode v akomkoľvek počasí a počas celého roka.

Dá sa aplikovať na 3 rôznych úrovniach:

  1. welness – nástroj k rehabilitácii a fyzioterapii v kúpeľoch, nemocniciach a iných zariadeniach
  2. fitness – rôzne pravidelné tréningové aktivity
  3. šport – súťaženie podľa vopred daných pravidiel, majstrovstvá Slovenska a Európy a iné

 

Nordic walking a jeho benefity

Základný rozdiel medzi chôdzou bežnou a severskou spočíva v používaní špeciálnych chodeckých palíc, ktoré pri chôdzi zabezpečujú tvarovanie hornej časti tela, a to najmä: zapájaním ramien a brucha. Pri bežnej chôdzi pohyb vychádza z lakťa (treking), pri aktívnej severskej chôdzi z ramena. Palička sa pri pohybe zapicháva za telo, čo zabezpečuje špeciálny úchyt tzv. „rukavička“ do ktorej sa vsunie ruka. Táto nenápadná pomôcka so sebou prináša viacero benefitov.

Jedným z nich je množstvo spálených kalórií. Pri rovnakom časovom trvaní aktivity a tempe spáliš pri severskej chôdzi až o 50 % viac kalórií ako pri bežnej chôdzi, keďže do pohybu sa zapája viac ako 90 % svalov tela. Množstvo spálených kalórií by sa dalo prirovnať k behaniu (pri 1 hodine trvania aktivity a váhe 60 kilogramov ide približne o 450 kcal) s rozdielom minimálneho dopadu na kĺby, ktoré pri behaní bežne pociťujeme. Tým prejdeš viac kilometrov pri výrazne menšej námahe dolných končatín, zároveň odľahčuješ spodný chrbát.

Z uvedených dôvodov je táto aktivita vhodná pre skoršie narodených ľudí, ale tiež pre ľudí, ktorých trápia bolesti súvisiace s pohybovým aparátom alebo pre ľudí s nadváhou.

Ďalším benefitom je správne držanie tela, čo znamená udržiavať telo v jednej osi počas trvania aktivity. Ideálne by sme mali mať rovný chrbát, uvoľnené ramená, hrudník by mal smerovať von, brucho dovnútra a nohy vpred. Pri pravidelnej aktivite pocítiš menšie bolesti chrbtice a kĺbov.

Správne vykonávaná pravidelná činnosť severskej chôdze pozitívne ovplyvňuje liečbu astmy, kardiovaskulárne ochorenia, neurologické ochorenia (skleróza multiplex, Alzheimerova choroba a iné), pooperačné stavy, problémy s imunitou, depresie a ďalšie.

Niečo málo z histórie nordic walkingu

História tohto moderného športu siaha do severského štátu – Fínska do roku 1900, kedy športovci chceli trénovať lyžovanie aj v lete. Vtedy bol známy pod pojmom „ski walking“.

V roku 1966 trénerka Leena Jääskeläinen začala v Helsinkách propagovať chôdzu s palicami medzi študentmi. Neskôr boli jej myšlienky a skúsenosti zaznamenané vo fínskom Združení pre rekreačné športy a outdoorové aktivity, ktorý tento šport začali podporovať.

V rovnakom období šport podporoval aj Mauri Repo, ktorý v roku 1979 vydal prvú knihu s názvom “Hiihdon lajiosa” v ktorej popisuje metódy celoročného tréningu. Kniha mala veľký úspech a informácie o tejto aktivite sa dostali do povedomie širšej verejnosti.

Šport v roku 1985 učaroval aj Tomovi Rutlinovi (Wisconsin, USA) natoľko, že v roku 1988 spustil komerčný predaj špeciálnych palíc. V októbri roku 1993 bol článok o nordic walkingu publikovaný v New York Times.

Od roku 1996 spustilo Združenie pre rekreačné športy a outdoorové aktivity v spolupráci so známymi trénermi a odborníkmi v tejto oblasti vývoj špeciálnych palíc.

V roku 1997 bol oficiálne pre tento šport uznaný názov nordic walking, v preklade do slovenčiny severská chôdza. Od tohto roku sa počet vyznávačov v rámci celej Európy začal výrazne zvyšovať. V roku 2000 bola založená Medzinárodná asociácia Nordic Walking „INWA“. V roku 2004 má v Európe 3,5 milióna aktívnych športovcov, v roku 2013 vzrástol počet až na 10 miliónov.

Na Slovensku tento krásny šport od roku 2013 zastupuje Slovenská asociácia Nordic Walking (SNWA), ktorá má jediné školiace akreditované stredisko, ktorá otvára centrá v regiónoch po celej republike.

Ako vybrať vhodné palice?

Ako už je uvedené vyššie, palice pri nordic walking-u prinášajú viacero výhod, preto by sme nemali používať klasické trekové, ale zaobstarať si špeciálne chodecké s patentovaným systémom úchopu, čím zabezpečíme najprirodzenejší pohyb z ramena a aktívny odraz rúk (pohyb ruky je hlavne za telom). Pri výbere vhodných palíc je dôležité dbať na dĺžku palíc, tak, aby sme pri chôdzi mali predlaktia v pravom uhle (max. 1-2 cm menej) k paži.

Čo sa týka ceny za kvalitný pár palíc, pohybuje sa v rozmedzí 35 – 100 €. Medzi obľúbené značky patrí: Leki, Gabel, Fizan a Exel.

Palice nordic walking:

  • majú nastaviteľnú výšku (teleskopické palice sú vhodné pre začiatočníkov, tí pokročilejší ich môžu vymeniť za stabilné)
  • majú špeciálne držadlo – „rukavičku“
  • majú vymeniteľné nástavce pre rôzny typ terénu
  • sú prispôsobené pre pravú a ľavú ruku
Zdroj: http://snwa.sk/2017/11/15/vybavenie-na-nordic-walking/

Si začiatočník?

Ako sa hovorí: „začiatky bývajú ťažšie“. Dôležité je pri chôdzi si zvyknúť na palice a „stotožniť sa s nimi“. Preto by prvé severské prechádzky mali prebiehať v miernom tempe na rovinatom teréne a v kratších vzdialenostiach (napríklad 5 – 7 kilometrov), kde vychytáš správnu techniku. Tú je možné následne aplikovať aj do náročnejších úsekov.

Ak by si predsa len nechcela začínať samostatne, je možné sa prihlásiť na lekcie nordic walkingu. Skúsení inštruktori z tvojho regiónu zasvätia každého do správnej techniky.

Ak si naopak veľkým nadšencom, je možnosť prihlásiť sa na 7 dňový akreditovaný kurz a stať sa inštruktorom, ktorý bude svojimi lekciami (zastrešovanými Slovenskou asociáciou Nordic Walking), odovzdávať skúsenosti ďalším a ďalším záujemcom v rámci svojho regiónu.

Vedela si, že naša inštruktorka Janka Dubčáková Budayová, s ktorou si s nami môžeš zacvičiť, je tiež akreditovanou inštruktorkou nordic walking? Tento úžasný šport sa stal súčasťou jej každodenného života. Pre viac zaujímavých informácií môžeš kliknúť tu: http://snwa.sk/lektori/malinovo-janka/ .

Zopár zaujímavostí na záver:

  • do tohto pohybu sa zapája až 90 %  kostrových svalov
  • pre starších ľudí má priaznivé účinky na schopnosť vykonávania každodenných činností
  • vhodný je pre obéznych ľudí, ktorým umožní zvyšovať intenzitu cvičenia
  • štúdie potvrdili, že pri aktívnom vykonávaní aktivity sa zvyšuje svalová vytrvalosť
  • od roku 2013 pre vás Slovenská asociácia Nordic Walking pripravuje Majstrovstvá SR a od roku 2015 aj Majstrovstvá Európy, ktoré sú však momentálne pozastavené

Vyskúšala si už tento zaujímavý šport?

 

Janka Budayová okrem toho, že precvičuje v Malinove nordic walking, je aj naturálna fitnesska, inštruktorka a osobná trénerka. Môžeš sa s ňou stretnúť aj na Fitshakeri pri cvičeniach Mommy Fitness a Toning Interval.

 

 

Pozri aj ďalšie zaujímavé inšpirácie na chudnutie:

Ako schudnúť pri behu?

Tréning na chudnutie pre ľudí s nadváhou 20-100 kg

NÁVOD: Ako schudnúť po pôrode?

Petra Ryšková

Petra Ryšková

Redaktorka na Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 11/01/2018 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre