Spoznaj 11 liečivých potravín pre mladosť a vitalitu, ktoré sa oplatí zaradiť do svojho jedálnička

Podľa tradičnej vedy z Východu existujú potraviny, ktoré omladzujú telo, podporujú jeho zdravie a stimulujú jeho regeneráciu. Hoci sa na Slovensku uprednostňujú rokmi overené lokálne prístupy, nie je na škodu myslieť aj globálne.

Podľa MUDr. Davida Freja je ajurvéda systémom, ktorý spája skúsenosti z klasickej západnej medicíny s východnou praxou. Základom je celostná harmonická strava, ktorý vyživuje telo aj dušu. Je stará niekoľko tisícročí a posudzuje pacienta nielen podľa ochorenia, ale zohľadňuje aj jeho celkový životný štýl.

11 liečivých potravín, ktoré sa oplatí zaradiť do jedálnička

# 1: Citrón

Čistí a vyživuje organizmus. Odporúča sa piť každý deň šťava s citrónom. Právom sa radí medzi superpotraviny.

zdravie

 

# 2: Ghee maslo

Prepustené maslo si môžeš ľahko urobiť aj doma. Má kopec vitamínov a liečivých účinkov.

RECEPT ako si pripraviť ghee maslo doma.

ghee maslo

 

# 3: Datle a figy

Sú perfektným sladidlom namiesto rafinovaného cukru a zdrojom energie pomocou kvalitných sacharidov. Denne zjedz jednu-dve z každého.

figy

 

# 4: Mandle

Patria medzi najsuchšie orechy a priaznivo vplývajú na pokožku vlasov, majú dosť bielkovín a vitamínov. Denne stačí zjesť pár kúskov.

mandle

 

# 5: Klíčky

Dobrý zdroj proteínov. Ľahko ich skombinuješ s ryžou alebo obilninami. Dobre klíčia zelené mungo. Vhodné sú do šalátov a pri rôznych odľahčujúcich diétach.

ajurveda

 

# 6: Ďumbier

Inak povedané zázvor. Má antibakteriálne účinky, často sa označuje ako univerzálna medicína. Sušený je viac koncentrovaný, odporúča sa kombinovať s citrónom.

zázvor

 

# 7: Rasca

Pomáha tráveniu. Poznáš ho ako korenie do polievok, ale vyskúšaj aj zaliať horúcou vodou a pridať zázvor.

ajurvéda

 

# 8: Šťavy

Ideálne čerstvé zo sezónneho ovocia. Čistia a vyživujú telo cez vitamíny a vlákninu.

vitalita

 

# 9: Listová zelenina

Obsahuje látky, ktoré dobre robia pečeni, zvýšenému cukru a pokožke. Kombinuj s ghee alebo olivovým olejom.

salaty

 

# 10: Kravské mlieko

Odporcovia mlieka zrejme súhlasiť nebudú. Isteže sú mnohé intolerancie na laktózu, ale aj napriek tomu je dosť argumentov za jeho konzumáciu.

Mlieku a mliečnym výrobkom, ktoré sú v poriadku na konzumáciu, sme sa venovali aj v rozsiahlom článku. Prečítaj si a zisti, ktorý tvaroh, syry a iné mliečne výrobky konzumovať a ktoré radšej menej či vôbec.

mlieko

 

# 11: Voda

Pravidelný pitný režim je veľmi častá téma. Voda je pre každého, nik na ňu nie je alergický a potrebuje ju každé telo.

voda

 

Vyskúšaj aj ty, čo funguje na tvoje telo a možno sa do ajurvédy ponoríš hlbšie. ;-)

 

Nezabudni, že len strava nestačí. Treba k nej pridať aj pohyb, dostatok spánku, odbúrať stres a iné faktory, aby bolo telo a myseľ v rovnováhe. S pohybom ti vieme pomôcť, cvič v pohodlí domova s našimi videami na Fitshakeri:

cvičenie doma

 

Chceš o ajurvéde vedieť viac? Mrkni aj na tieto články:

Chceš schudnúť? Aké odporúčania nájdeš v ajurvéde?

Tipy z ajurvédy na letné obdobie, aby sme sa cítili dobre

Vie ajurvéda riešiť aj možnosť otehotnenia, keď sa nedarí? A aké finty má pre mamičky, ktoré bábätko práve čakajú?

Adela Jasenovcová

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 13/07/2018 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre