Čo ti chce tvoje telo povedať, keď máš chuť na slané či sladké?

Hovorí sa, že ak telu niečo chýba, tak si to vypýta. Patríš k tým, ktorí nevedia odolať koláčiku ku kávičke alebo skôr bažíš po slaných dobrotách? Prepadne ťa niekedy nevysvetliteľná chuť na niečo kyslé, horké alebo nezdravé? Chce ti skutočne týmito chúťkami tvoje telo niečo naznačiť? A ak áno, čo presne mu chýba? Túžba po jedle môže poukazovať na mnoho vecí, niekedy to je iba hlad alebo smäd, inokedy príznak chýbajúcich živín, vitamínov alebo minerálov.

1. Sladké pokušenie

Neustála túžba po sladkostiach môže znamenať, že svojmu telu často dopraješ sacharidy vo forme rýchlych sacharidov. Tieto okamžite spôsobia, že ti vystrelí hladina cukru v krvi, a tým pádom sa naštartuje tvorba inzulínu, ktorý ho následne neutralizuje. Ak sa tento proces opakuje často, hladina cukru v krvi a rovnako hladina inzulínu neustále kolíše. Práve opätovný a rýchly pokles hladiny cukru v krvi spôsobí, že máš stále chuť na sladké. Jednoduché alebo inými slovami rýchle sacharidy pritom neobsahujú len potraviny, ktoré chutia sladko, ale aj napríklad rozličné polotovary, sáčkové polievky, krekry či slané pochutiny. Namiesto jednoduchých sacharidov preto dopraj svojmu telu pravidelný prísun komplexných sacharidov. Tieto musí tvoje telo najprv rozložiť na jednoduché cukry, a až potom ich využíva ako zdroj energie. Výkyvy cukru v krvi a inzulínu nebudú také časté a výrazné, a tak zabrániš aj neustálej chuti na sladké. Ako dopĺňať zložené sacharidy? Konzumáciou zeleniny, ryže, zemiakov alebo celozrnných produktov. Chuť na sladké môže byť rovnako aj signálom dehydratácie. Preto dbaj na pravidelný prísun tekutín.

Čo ti chce tvoje telo povedať, keď máš rozličné “chúťky“?

2. Túžba po slanom

Dôvodom častej chuti na slané býva nedostatok minerálov v tele. Chuť na slané môže signalizovať napríklad deficit vápnika, ktorý je dôležitý pre pevnosť tvojich kostí a zubov, správnu krvnú zrážanlivosť a činnosť svalov. Jeho najlepším zdrojom sú mliečne výrobky, ale aj mak, kešu oriešky, figy a mandle. Draslík zasa reguluje srdcový tep a tlak a spolu so sodíkom riadi celkové hospodárenie tvojho tela s vodou. Bohatým zdrojom draslíka je čerstvá zelenina, ovocie či hydina. Nedostatok železa spôsobuje okrem iného chudokrvnosť, ktorá sa často prejavuje pocitom nedostatku vzduchu. Aby si mu predišla, konzumuj fazuľu, šošovicu, marhule, alebo slivky, ktoré sú významným zdrojom železa. Ďalšou príčinou často býva paradoxne nadmerná konzumácia soli, ktorá zaťažuje tvoje obličky a spôsobuje zavodňovanie organizmu. Vyhýbať sa preto treba nielen nadmernému soleniu, ale aj potravinám s vysokým obsahom sodíka ako údeniny, tavené syry či instantné jedlá.

Čo ti chce tvoje telo povedať, keď máš rozličné “chúťky“?

3. Chuť na kyslé a horké

Kyslá chuť pôsobí sviežo a očisťuje tvoj organizmus, hlavne pečeň a žlčník. Taktiež sa môže stať, že občas tvoje telo zatúži po niečom horkom. Rovnako ti tým chce telo povedať, že sa potrebuje očistiť – detoxikovať. Kyslá chuť okrem toho zvyšuje chuť do jedla, zatiaľ čo horká podporuje činnosť čriev, látkovú premenu a potláča chúťky na sladké. Zaraď do svojho jedálnička kysnuté mliečne výrobky ako napríklad kefír alebo kvasenú zeleninu (napríklad kyslú kapustu), čím podporíš svoju imunitu a tiež trávenie. Ak si občas dopraješ horkosť v podobe napríklad grepu, zrýchliš spaľovanie.

Čo ti chce tvoje telo povedať, keď máš rozličné “chúťky“?

4. Niekto to rád pikantné

Ostré jedlá pôsobia na tvoje pľúca. Aktivujú ich tým, že po konzumácií pálivého jedla máš tendenciu vdychovať viac vzduchu. Štipľavé tiež zrýchľuje metabolizmus a podporuje spaľovanie tukov. Používaj koreniny od výmyslu sveta. Okrem toho, že neskutočne obohatíš svoju kuchyňu o nové chute, spravíš niečo aj pre svoju postavu.

Čo ti chce tvoje telo povedať, keď máš rozličné “chúťky“?

5. Nezdravé chúťky

Túžba po mastnom, vyprážanom či tučnom jedle zvyčajne znamená len jedno. Tvoje telo potrebuje tuk. Nezabúdaj však, že nie všetky tuky sú rovnaké. Ak dostaneš chúťky na hranolčeky, kuracie nugetky alebo čipsy, skús ich zameniť za zdravšie tuky. Konzumáciou avokáda, surových orechov ako mandle alebo kešu, prípadne použitím zdravých olejov ako je olivový či kokosový, zásobíš svoje telo tukmi, ktoré potrebuje, namiesto tých nezdravých a škodlivých.

pexels-photo-66440

Ak ťa predsa len ešte niekedy prepadne chuť na koláčik alebo kuracie nugetky, ešte pred tým ako ich vložíš do úst, nadýchni sa a zhlboka vydýchni. Skús si spomenúť dôvody, prečo máš takéto chúťky a nedovoľ im, aby ťa ovládli. Namiesto toho siahni po zdravej alternatíve. Budeme ti držať palce! 

 

Zatoč nielen s chúťkami ale aj s kilami a zapoj sa do našej 50-dňovej Novoročnej výzvy. 

Registrovať sa môžeš už iba do nedele 8.1.2017!

sexy-postava

 

Články, ktoré ťa budú zaujímať: 

Tréner Michal: Chceš sa dostať do formy? Začni v strave riešiť to podstatné!

Pravidelná a správne načasovaná strava – základ úspechu?

Prírodný zdroj bielkovín? Vyskúšaj strukoviny!

 

 

 

Sisa

Sisa

Som trénerka a inštruktorka skupinových cvičení. Okrem toho milovníčka dobrého a zdravého jedla. Rada ľudí motivujem k tomu, aby sa viac hýbali a aby sa zaujímali o to, čo skončí v ich žalúdku. Kombinácia pohybu a vyváženej stravy môže každému zabezpečiť nielen krásnu postavu, ale predovšetkým pevné zdravie, dostatok energie a vitality.
Sisa

Článok bol pridaný dňa 07/01/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Sisa

Komentáre