Čo si možno nevedela o orechoch

Oriešky sú tak malé a tak zdravé. Vhodné na zdravé zobkanie k telke, či na doplnenie energie počas dňa. Sú to malí bojovníci pri návaloch vlčieho hladu, preto je fajn mať ich vždy v kabelke, ruksaku alebo doma v šuplíku. Nikdy nevieš, kedy ťa hlad prepadne, preto si môžeš doma urobiť zásobu. Ak si nevieš vybrať, aký druh si kúpiť, alebo poznáš všetky druhy, ale nevieš, ktorý je na čo prospešný, prinášame ti veľký prehľad o orieškoch.

Skôr, ako ti predstavíme jednotlivé oriešky, nezabúdaj na dôležitú radu. Oriešky sú skvelým snackom, ale neprežeň to s nimi. V priebehu dňa by si nemala zjesť viac ako hrsť. Inakšie by si z tejto zdravej dobroty mohla poriadne pribrať.

Arašidy

Keď som bola malá, vždy ma 6.decembra na Mikuláša čakala topánka plná arašidov. Nie tých vylúpaných v sáčku, ale klasických, pri ktorých sme so sestrou strávili hodiny a vylupovali ich zo škrupiniek. Myslím, že už tam vznikla moja lásky k týmto orechom.

Možno si nevedela, že arašidy sú v skutočnosti strukoviny. No to nič nemení na tom, že pre tvoje zdravie sú veľmi prospešné. Pozor však na alergiu. Alergia na arašidy je jednou z najčastejších.

Ak nie si na ne alergická, pozri sa, aké vitamíny a prospešné látky obsahuje. Možno by si to na arašid nepovedala, ale skrýva sa v ňom železo, draslík, vápnik, horčík, draslík, sodík, fosfor, mangán, meď, selén, zinok, omega 3 a 6, kyselinu listovú a vitamíny B a E. Tak to je ale nálož zdravia. Samozrejme, netreba zabúdať na to, že arašidy obsahujú aj tuk. Síce zdravý, ale nič netreba preháňať, všetko treba konzumovať s mierou.

Tieto malé oriešky sú skvelým pomocníkom pri trávení a vyprázdňovaní. No nepomáhajú len pri tomto, ale zrýchlia ti aj metabolizmus či normalizujú hladinu cukru v krvi. Podporujú rast svalovej hmoty, udržujú zdravý nervový systém a zlepšujú funkciu mozgu.

Ak nemáš rada arašidy v podobe orieškov určite vyskúšaj arašidové maslo. Môžeš si ním natrieť ryžový chlebíček, alebo pridať jednu lyžicu do ovsenej kaše. Mňam!

Arašid je pre mňa jednoducho orieškový kráľ.

Náš TIP: Určite kupuj orechy len v BIO kvalite, nakoľko tie lacné môžu obsahovať veľa plesní. A to by si do svojho tela určite dobrovoľne dávať nechcela.

Vlašské orechy

„Malé mozočky“ ako im vravieval môj ocko. No a nevravel im tak nadarmo, sú pre tvoj mozog naozaj prospešné, vďaka omega-3 mastným kyselinám. Obsahujú ich v najväčšom množstve oproti iným orechom. Tvoj mozog ovplyvňujú napríklad tým, že stimulujú náladu. Vedia ju totižto zlepšiť a dokonca dokážu zahnať depresiu. Napomáha k tomu horčík, ktorý ukrývajú. Posilňujú aj zubnú sklovinu a brzdia vznik Alzheimerovej choroby.

Aj u tohto druhu orieškov musíš vedieť správnu dennú dávku. Pretože, ak to bude 30 g, tak ti znížia riziko priberania.

Obsahujú vitamín B a E, vlákninu, draslík, zinok, meď, kyselinu listovú a arginín, ktorý sa stará o to, aby boli cievy hladké a pružné. Sú to malí bojovníci proti cukrovke, rakovine a srdcovým ochoreniam.

Malý tip, zamedzujú tvorbu vrások. Dámy, to je niečo pre nás. ;-)

Kešu orechy

Jemne nasladlé orechy zvláštneho tvaru pripomínajúce obličku. Nejako takto by som charakterizovala kešu oriešky. Objavila som ich pri hľadaní základnej suroviny do cesta na RAW koláč. Odvtedy nechýbajú v mojej kuchyni a majú v nej všestranné využitie. Možno to bude tým, že obsahujú veľa zdravých látok a vitamínov ako napríklad draslík, fosfor, horčík, mangán, sodík, vápnik, zinok a železo, vitamín B1, 2, 3, 5 a 9, C a E. To je riadna nálož zdravia na tak malé oriešky. Určite ťa potešíš, že kešu má veľmi dobrý vplyv na tvoje vlasy, nechty a pokožku no pomáha aj pri chudokrvnosti, s ktorou má veľa žien problém. Prospievajú aj cievnemu systému, znižujú cholesterol a krvný tlak. Ak ťa trápi trávenie alebo zápcha, možno tvoj problém vyrieši hrsť kešu, pretože na túto oblasť má tiež vplyv.

Ak si kešu do svojho jedálnička ešte nezaradila, dúfame, že sme ťa presvedčili, aby si to zmenila.

Para orechy

Ak nevieš, čím sú para orechy netradičné a výnimočné, práve sa to dozvieš. Obsahujú veľké množstvo selénu. Konkrétne 100 g pokryje dennú dávku. Selén v tvojom tele plní funkciu antioxidantu. Čo to znamená? Zabraňuje kôrnateniu tepien, cirhóze pečene, rakovine pľúc, pŕs a pečene. Veľkým parťákom selénu je vitamín E. Táto dvojica vytvára ideálne kombo, ktoré sa navzájom pekne dopĺňa. Spolu tvoria prevenciu proti onkologickým ochoreniam a štúdie dokázali, že dokážu spomaliť rast nádorových buniek.

Para orechy skrývajú aj horčík, ktorý je prospešný pre srdce a fosfor, ktorý ocenia tvoje zuby a kosti. Meď je skvelá pre činnosť štítnej žľazy, no a draslík potrebujú všetky bunky a tkanivá, aby fungovali ako hodinky.

Veľký pozor na dennú dávku para orechov. Ľahko by si sa nimi mohla predávkovať. Odporúčaná denná dávka sú 2-3 ks.

Mandle

Kde začať, mandle majú toľko dobrých vlastností, že si nevieme vybrať, čo ti prezradíme ako prvé.

Začneme spojením mandle-mozog. Podobne ako to bolo pri vlašských orechoch aj tieto majú priaznivé účinky na orgán čo šéfuje tvojmu telu. Pozitívne ovplyvňuje jeho vývin a obsahuje veľké množstvo živín, ktoré sú vhodné pre jeho správne fungovanie.

Pokračovať budeme chudnutím. Zdravé tuky, v správnom množstve, ktoré obsahujú mandle, pomáhajú eliminovať chuť na prejedanie sa a dodávajú pocit sýtosti. Mandle sú bohaté na draslík, ktorý pomáha udržiavať správny krvný tlak.

Ako mandle zaradiť do jedálnička? Okrem klasických orechov môžeš skúsiť mandľové maslo či mlieko. Chutí to skvelo a je to vhodné aj pre vegánov.

Kokos

Tak toto je „pán orech“. Toto oslovenie si odo mňa zaslúži práve preto, že je spomedzi všetkých orechov najväčší. Možno aj tým, že je taký všestranný, nepoužíva sa len do jedla, ale veľmi často ho vidieť aj v drogérii. Nie je to len vďaka jeho krásnej vôni, ale aj jeho zázračným účinkom.

Začnime kozmetikou, ak ťa trápi suchá pokožka, pery alebo lakte. Skús na ne použiť kokosový olej, ktorý ti ich krásne zvláčni a zhydratuje. Nezabúdaj ani na suché vlasy, kokosová maska je pre ne to najvhodnejšie.

Prejdime do kuchyne, kde sa kokosový olej stal veľmi obľúbeným u mnohých z nás. Je to zdravá alternatíva tukov a margarínov, ktoré, povedzme si úprimne, robia viac škody ako osohu.

Keď sa ti podarí rozbiť tvrdý a pevný obal kokosového orechu, určite si pochutíš na kokosovej vode. Hlavne u mladých kokosových orechov sa odporúča túto vodu piť, pretože je veľmi zdravá. Pri kúpe mladých kokosov dbaj na to, aby boli čo najbelšie, pretože to zaručuje ich čerstvosť. Dužina sa samozrejme nedá zahanbiť, taktiež je veľmi výživná. U mladých kokosov sa dá konzumovať lyžičkou priamo z orechu. U tých vyzretých s tvrdým a hnedým obalom, ktoré pozná asi väčšina z nás, to tak ľahko nejde. Dužina je tam tvrdšia, no na kvalite jej to neuberá. Ukrývajú sa v ňom bielkoviny, minerálne látky, vitamíny, nasýtené tuky, proteíny a vláknina.

Kokos má jednu skvelú vlastnosť, a tou je, že pomáha telu rýchlejšie spaľovať tuky, no zároveň mu dodáva energiu. Okrem toho je vhodný pri tráviacich ťažkostiach a žalúdočných problémoch, udržuje správnu hladinu cukru v krvi a je účinný proti baktériám, plesniam, kvasinkám a iným mikróbom.

Ľudia, ktorých trápi nedostatok železa, by mali kokos zaradiť do svojho jedálnička. Podobne aj ľudia so zníženou imunitou a obranyschopnosťou.

Kokos je jednoducho super potravina. Je už na tebe, ako ju zaradíš do svojho jedálnička, či ako olej, mlieko alebo ako čerstvý kokos, z ktorého budeš vyjedať dužinu.

kokosovy cukor

Pistácie

Pistácie sú veľmi obľúbené orechy pre mnohých ľudí. Tieto zelené dobroty k nám dorazili z Ázie a obsahujú veľa zdravých veci.

Nájdeš v nich bielkoviny, kyselinu listovú, sacharidy, vodu, železo, vápnik, zinok, selén meď, horčík, fosfor, draslík, sodík, mangán, omega 3 a 6 kyseliny, vitamíny A, B, C, E, K a betakarotén.

Pistácie sú vhodné pri detoxe, pretože pomáhajú prečisťovať organizmus. Znižujú krvný tlak, posilňujú imunitu, podporujú trávenie, odbúravajú stres z tela a sú prevenciou proti rakovine a kardiovaskulárnym ochoreniam.

Pistácie sú vhodné aj pri chudnutí. Ak budeš dodržiavať presnú dennú dávku (15-17 g), doplnia tvojmu telu zdravé tuky, ktoré potrebuje pri redukcii hmotnosti.

Pekanové orechy

Vzhľadom pripomínajúce vlašáky, no zároveň úplné iné chuťou. Takéto sú pekanové orechy. Rastú sa obrovských stromoch, ktoré sa volajú Pekanové orechovce a dosahujú aj 45 metrov do výšky a 22 do šírky. Pochádzajú z Ameriky, no vedela by si ich dopestovať aj na Slovensku či Česku. Je to ale beh na dlhé trate, pretože pekanovec začína rodiť až po 20 rokoch.

Samotné orechy obsahujú bielkoviny, sacharidy, tuk, vlákninu, vápnik , železo, horčík, fosfor, sodík, draslík, betakarotén a zinok. Netreba zabúdať ani na vitamíny A, B, C, E a K.

Pekanové orechy pri správnej dennej dávke odstraňujú z tela vysoký cholesterol, podporujú imunitný systém, pomáhajú prečisťovať a spriechodňovať cievy. Majú aj upokojujúce účinky na nervový systém a sú prevenciou proti rakovine, Parkinsovovej chorobe a kardiovaskulárnym ochoreniam. Nevieš, kde pekanové orechy využiť? Určite si skús upiecť pekanový koláč, určite ti zachutí.

Lieskové orechy

Lieskovce sú skvelou náhradou sladkostí. Skús si miesto keksíka či čokoládky dopriať hrsť lieskových orechov (ODD). Svojmu telu dodáš veľké množstvo zdravých a výživných látok. Napríklad taký vitamín E, ktorý je jedným z najvýznamnejších antioxidantov. Chráni bunky, sliznice a kožu pred voľnými radikálmi. Je vhodné ho dopĺňať, ak sa ti lámu či vypadávajú vlasy, alebo ťa trápia krehké nechty.

Nájdeš v ňom aj horčík, ktorý je dobré dopĺňať, keď nás trápia kŕče, bolesti hlavy a sme podráždené. Lieskovce sú takou malou zásobárňou na minerály. Nechýba im fosfor, draslík, vápnik, železo a zinok. Dobré tuky, ktoré obsahujú lieskové orechy, majú veľmi priaznivé účinky na tvoje srdce a upravujú aj vysokú hladinu cholesterolu v krvi. Bohaté zastúpenie v nich má aj vitamín B1, B2, B3 a B6.

Tieto oriešky je fajn mať pri sebe napríklad pred tréningom. Hrsť orieškov ti doplní energiu aj vďaka obsahu bielkovín v nich.

lieskovce

Náš veľký orechový prehľad je na konci. Veríme, že si sa dozvedela veľa nových vecí a oriešky sa stanú neoddeliteľnou súčasťou tvojej stravy. ;-)

 

Pozri aj recepty s orechami:

Karamelové orechy

Jablkovo-orechový dezert

Hruškovo-orechový koláč

Veronika Kašická

Veronika Kašická

Redaktorka na Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 11/09/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Veronika Kašická

Komentáre