Vápnik – prečo ho ženy potrebujú prijímať viac?

Pamätáš si na detstvo, keď si si nosila do školy mliečne desiate a na ten čas, kedy ťa rodičia nútili piť veľa mlieka, aby si mala zdravé kosti a zuby? Malo to svoj význam, pretože väčšina vápnika je uložená v našich kostiach a maximum kostnej hmoty dosiahne človek približne v 15- tom roku života a ďalej sa už len udržiava, prípadne stráca v závislosti od životného štýlu človeka. Poďme si o dôležitosti vápnika povedať niečo viac.

Ak človek prijíma nedostatočné množstvo vápnika, organizmus si ho berie z kostí pre zabezpečenie životných funkcií. Využívaním vápnika z kostí, ich v konečnom dôsledku oslabuje, čo spôsobuje rôzne problémy, najčastejšie osteoporózu.

mlieko

 

Úlohy vápnika pre naše telo

Úloh vápnika v našom tele je hneď niekoľko. Ak sa v mladšom veku konzumuje dostatočné množstvo potravín obsahujúcich vápnik, môže to byť zbraňou proti vysokému krvnému tlaku v dospelosti. Vápnik je potrebný pre dobré zrážanie krvi a hojenie rán. Znižuje hladinu cholesterolu, podporuje činnosť svalov, srdca a tým chráni pred kardiovaskulárnymi problémami. Keďže vápnik pôsobí pozitívne pre kosti, chráni ich tak pred zlomeninami, bolesťami kĺbov a reumatickými zápalmi.

Medzi jeho ďalšie pozitívne vlastnosti patrí:

  • Udržuje zdravú pokožku.
  • Chráni pred nespavosťou a nervozitou.
  • Chráni pred stratou pamäte, podráždenosťou a inými duševnými poruchami.
  • Zmierňuje poruchy trávenia a pôsobí proti rakovine hrubého čreva.
  • Pomáha pri bolestiach chrbta a pri problémoch s chrbticou.

ovčia bryndza

 

Pri spojitosti s vápnikom môžu v našom tele nastať aj dva negatívne javy.

Čo ak mám vápnika nedostatok?

Prvý prejav, ktorý sa objaví pri nedostatku je bolesť v kostiach a kĺboch pri fyzickej námahe. Pri zuboch je možné spozorovať častú kazivosť alebo ich uvoľnovanie tzv. paradontóza. Existujú ďalšie prejavy súvisiace so svalmi, rôzne zášklby, kŕče a bolesti, ťažkosti pri chôdzi. Lámavosť nechtov, zvýšené vypadávanie vlasov a pľuzgiere v ústach, aj to môžu byť následky nedostatku vápnika.

Čo ak mám vápnika nadbytok?

Aj nadmerná konzumácia minerálov, ktoré naše telo potrebuje môže byť problémom. Užívanie veľkého množstva dokáže narušiť vstrebávanie iných minerálov – zinku, železa a horčíka. Pri prevápnení vzniká nebezpečenstvo srdcových chorôb, obličkových kameňov, starnutie a degenerácia.

Za nadmerné užívanie sa považuje dávka 1500 mg a viac.

almond

 

Vedela si, že ženy potrebujú vápnika viac ako muži?

U žien rozoznávame tri obdobia, kedy potrebujú zvýšený príjem vápnika.

  1. Prvým obdobím je posledný týždeň pred menštruáciou. Jeho nedostatok ma za následok podráždenosť, nervové napätie a ťažkosti. Je preto vhodné v ten týždeň konzumovať viac vápnika spolu s horčíkom.
  2. Druhým obdobím je tehotenstvo a čas dojčenia. Dieťa v tomto období potrebuje veľa vitamínov a minerálov, ktoré odoberá od matky ešte v brušku a následne prostredníctvom materského mlieka. Žena by preto mala v tomto období dbať na zvýšený prísun vápnika, čo jej môže pomôcť aj pri kŕčoch v nohách počas tehotenstva.
  3. Posledne obdobie nastáva počas menopauzy. Pri strate hormónov zo ženského tela sa stráca aj vápnik z kostí. Preto je pred týmto obdobím nutné zvýšiť jeho príjem spolu s vitamínmi K2 a D3 na dennej báze. Vďaka tomu sa vápnik dostane priamo do kostí kde je potrebný. Týmto je možné predísť vzniku osteoporózy, prípadne ju dokážu zmierniť.

makove hlavicky

 

A odkiaľ sa ten vápnik berie?

Najdôležitejším zdrojom sú fermentované mliečne výrobky (napr. kefír). Pri intolerancii na laktózu sú významným zdrojom vápnika chia semienka, mak, lieskovce a ďalšie.

Odporúča sa obmedziť pitie kofeínových a kolových nápojov, ktoré majú za následok vylučovanie vápnika v moči.

vapnik_zdroj
Zdroj infografiky: vitarian.sk, 2015

 

Ak ťa trápi spomínaná osteoporóza, alebo sa jej chceš vyhnúť, neprehliadni ani cviky na prevenciu proti nej:

nedostatok vapnika

 

Recepty s makom pre doplnenie vápnika:

Chrumkavé špaldové krekry so syrom a makom

Makové muffiny s drobným bobuľovým ovocím

Makovo-hruškový koláč bez lepku

 

Zdroje:

https://www.vitarian.sk/clanky/vyziva/2015/najlepsie-zdroje-vapnika-pre-zdrave-kosti-a-zuby

https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/calcium#1

http://www.health.com/health/article/0,,20412172,00.html

https://www.nbcnews.com/better/diet-fitness/calcium-supplements-or-dairy-doesnt-strengthen-bones-study-finds-n435726

Jakub Gurka

Už od malička mám blízko k športu, najskôr karate, 10 rokov aktívne futbal a až počas vysokej školy som získal záľubu k činkám, vareniu a zdravej strave. Na začiatku som si myslel, že k vysnívaným kockám na bruchu mi stačí robiť brušáky a veľa behať. Postupne som začal spoznávať jednotlivé stroje, činky a ďalšie a ďalšie variácie cvikov a stala sa z toho závislosť, ktorá prerástla do prvého certifikátu trénera. Pôsobím v Košiciach, kde vo fitku stretávam rôznych trénerov, no ja sa od nich líšim svojim individuálnym prístupom ku klientom a neustálemu sledovaniu správnej techniky pri cvičení. Stále chcem napredovať, zlepšovať sa, vzdelávať sa a pomáhať druhým. Posledné dva roky taktiež pretekám v Spartan Race, kde som získal každý rok 3x trifektu a zdolal dva ultra beasty.
Jakub Gurka

Článok bol pridaný dňa 29/10/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Jakub Gurka

Komentáre