Figy a ich 6 benefitov pre tvoje zdravie

Aj keď je figa ovocným plodom, ktoré je v sušenej forme dostať v obchode kedykoľvek počas celého roka – nič sa nevyrovná jedinečnej chuti a textúre tej čerstvej. Okrem toho, že je symbolom hojnosti a plodnosti, je tiež od dávnych vekov považovaná za vysoko regeneračný liek pre ľudí každého veku. Figovník sa zasa zaraďuje medzi najstaršie stromy. Skrášli každú záhradku a je nenáročný na pestovanie. Ak si milovníčkou tejto pôvodne exotickej plodiny, čítaj ďalej! :-)

Niečo málo z histórie

Prvé divoké figovníky rástli v Afrike, západnej a južnej Ázii a okolo Stredozemného mora už v čase dinosaurov. V starovekom Grécku tvorili figy bežnú súčasť potravy už v deviatom storočí. V 19 – tom storočí španielski misionári pestovali figovníky vo veľkom. Dnes sú najväčšími pestovateľmi Kalifornia, Turecko, Grécko, Portugalsko, Španielsko a Taliansko a medzi  najznámejšie a najobľúbenejšie patria odrody :

fitshaker-blog-figy2

6 benefitov pre tvoje zdravie

Sto gramov čerstvého ovocia obsahuje 74 kalórií a vyše 80% tvorí voda. Taktiež obsahuje vitamíny a minerály a to A, B6, C, meď, mangán, draslík, kyselinu pantoténovú (B5), rozpustnú a nerozpustnú vlákninu a rôzne enzýmy. Farba a konzistencia plodu závisí od odrôd, ktorých je viac ako 150.

1. Pomáhajú znižovať vysoký krvný tlak

Figy sú výborným zdrojom draslíka – minerálu, ktorý pomáha znižovať krvný tlak. Ľudia často zanedbávajú príjem ovocia a zeleniny a preto trpia nedostatkom živín. Nízky príjem draslíka v kombinácii s vysokou spotrebou sodíka (ktorý je často pridávaný do priemyselne spracovaných potravín) môže viesť k hypertenzii.

ftshaker-blog-figy1

2. Udržujú krvný obeh

Figové listy majú pozitívny vplyv na zníženie hladiny triglyceridov – skladajú sa z glycerínu a mastných kyselín a sú súčasťou olejov a tukov. Ich zvýšená hladina môže spôsobiť infarkt alebo mozgovú príhodu. Práve figové listy dokážu tento možný osud odvrátiť alebo zmierniť.

3. Pomáhajú udržiavať hmotnosť

Okrem draslíka v nich nájdeme nemalé množstvo vlákniny, ktorá má priaznivý vplyv na reguláciu telesnej hmotnosti. Bolo dokázané, že ak ženy zvýšia denný príjem vlákniny, výrazne tým znížia celkový energetický príjem (pocit hladu je menší).

fitshaker-blog-figy3

4. Znižujú hladinu cukru v krvi

Za túto diabetickú vlastnosť vďačíme figovým listom, ktoré pomáhajú znižovať hladinu cukru v krvi a hladinu glykémie pri cukrovke 2. typu. Myslela si si doteraz, že listy figovníka sú nejedlé? Pravdou je, že v iných kultúrach sú figové listy bežnou súčasťou životného štýlu a majú široké využitie v rôznych oblastiach. Odvar z listov taktiež pomáha pri bronchiálnej astme, chorobách obličiek, proti hlístam. Listy majú aj protizápalový účinok, preto sa prikladajú na rany a vredy.

5. Udržiavajú zdravý zrak

Figy môžu priaznivo ovplyvniť oči pred makulárnou degeneráciou, ktorá postihuje centrálnu časť sietnice. Vykonaná štúdia na 10 000 ľuďoch dokonca zistila, že 3 a viac porcií fíg denne môže znížiť riziko vzniku, vekom podmienenej, makulárnej degenerácie o 36 %.

fitshaker-blog-figy4

6. Znižuje riziko vzniku karcinómu prsníka

Výsledky osem ročného výskumu prebiehajúcom na vyše 50 000 ženách, dokázali 34 %-né zníženie rizika karcinómu prsníka pri konzumácii ovocia bohatého na vlákninu. Okrem spomínaných fíg do tejto kategórie patria: jablká, datle, hrušky a slivky. Výborné je kombinovať toto ovocie s obilninami, čím dávku vlákniny znásobíme.

Ako ich skladovať, aby vydržali čo najdlhšie?

Nakoľko čerstvé figy sú jedným z najrýchlejšie sa kaziacich plodov, mali by byť čím skôr skonzumované. Pri uchovávaní v chladničke na papierovej vreckovke v plytkej nádobe (najlepšie vedľa seba) zostanú čerstvé maximálne dva dni. Vyberať by sme mali plody s pevnou stonkou a bez zafarbenia a poškodenia. Čím zrelšie plody, tým viac antioxidantov skrývajú. Sušené figy vydržia pri správnom skladovaní (chladné a tmavé miesto) niekoľko mesiacov.

Využitie (aj) v kuchyni

Pred každým použitím je treba figy umyť pod prúdom studenej vody, opatrne odstrániť stopku a dosucha vysušiť. Ideálne chutia v ranných kašiach, v jogurtoch, ako súčasť mrazených dezertov, v šalátoch (s feniklom, rukolou a parmezánom), so syrom a orieškami, v rôznych šťavách.

fitshaker-blog-figy5 Dopestuj si figy aj v pohodlí domova

Figy sú nenáročné na pestovanie – aj začiatočníci zvládnu vypestovať plody v domácom prostredí. Postačí kúsok záhrady alebo kontajner, slnečné miesto a žiadna námraza. Dospelý ker však už prežije mrazy aj tropické horúčavy. Darí sa im v akejkoľvek pôde s dobrým odvodnením.

Aby mali figovníky dostatok miesta (dorastajú do výšky aj 3 metrov), sadíme ich vo väčšej vzdialenosti ideálne na jar, aby sa pekne usadili. Počas jesene a zimy premiestnime figovník do interiéru (chodba alebo pivnica).  Figovník znáša veľmi dobre rez už v prvom roku, ideálne v júni – rez znásobí úrodu. Jeden krát ročne sa odporúča aj hnojenie.

Okrem úžitku vo forme chutných a zdravých plodov má figovník aj dekoračnú funkciu vo forme krásnych a pevných listov, ktoré skrášlia každú záhradu.

salad-1672504_1920

Neboj sa pridávať do svojho jedálnička aj netradičnejšie suroviny. Vedia krásne obohatiť tvoj jedálniček a prinesú ti úžitok v podobe množstva vitamínov :-).

 

Prines do svojej kuchyne viac “exotiky”:

Figovo-kokosový mrežovník zo špaldovej múky

7 x exotické ovocie s neuveriteľnými účinkami. Prečo ho vyskúšať?

Ovocný RAW koláčik, ktorý Ťa dostane do formy

 

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 29/10/2016 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre