Trénerka a maminka Janka poradí, ako dobiť energiu na materskej

Aj obľúbená trénerka Janka Kopačová Jánošíková je maminou. Ako sa jej podarilo zhodiť 17 kíl, ktoré získala v tehotenstve a ako prebiehalo prikrmovanie u nich doma? Janka ti prezradí aj obľúbené jedlo ich malého papkáča a aký má tip pre maminy na dobitie energie. Tak sa na chvíľočku zastav, uvar si čajík a začítaj sa do týchto riadkov :-).

Janka, naposledy sme sa s tebou bavili, keď si bola iba pár mesiacov po pôrode. Teraz už si maminou ročného drobca. Ako sa v tejto úlohe cítiš?

Byť maminkou je také úžasné, a pritom ťažké zároveň. Mať aktívne a neposedné dieťa má veľa výhod. Nikdy sa nestačím čudovať, čo zas malý vymyslí a čím nás prekvapí, takže o celodenný pestrý program máme vždy postarané. Náš ročný Adamko udržiava svojou aktívnou povahou (po kom to asi tak má :-)) celú rodinu v pohybe, takže o celodenný výdaj energie máme postarané a o zábavu niet núdze. Cítim sa niekedy úplne vyšťavená, takmer vždy nevyspatá, ale zaručene nesmierne šťastná so svojou rodinkou.

rocne babatko

 

Maminky budú určite zvedavé, ako si bola na tom s cvičením po pôrode? Koľko si si dala pauzu a akými cvikmi si začínala?

Ja osobne som dodržala 6-týždňovú prestávku od cvičenia (veľmi však záleží aj od priebehu pôrodu a jeho rekonvalescencie). Počas šestonedelia som zaraďovala dlhé prechádzky s malým v kočíku, takže tak trochu som fyzičku dopĺňala aspoň chôdzou (niekedy to bolo aj 10-15 kilometrov prechádzok denne). Ale to k mojej neposednej povahe jednoducho patrí a pohyb je to, čo milujem. Potom som naskočila do rozbehnutého vlaku a tréningy som postupne zvyšovala a cvičila tak a toľko, koľko mi bolo príjemné. Dávala som si pozor v prvých 5 mesiacoch na príliš vysoko intenzívne tréningy (pre veľmi časté dojčenie) a cviky na brucho (mala som diastázu).

 

Vyzerá to, že si opäť v skvelej forme. Ako dlho ti trvalo, kým si zhodila popôrodné kilečká? Máš nejaké tipy a triky pre maminy, ktoré majú práve z tohto veľké obavy?

Celkovom som pribrala 17 kíl, veľa však bola voda, neprejedala som sa, ani som nemala nijak zvlášť tehotenské chúťky. Po prvom mesiaci išlo dole 12 kíl a do druhého som sa dostala na svoju pôvodnú váhu a dokonca ešte o nejaké 2 kilá menej. Určite tomu prispelo v prvom rade veľmi časté dojčenie (každé 2 hodiny aj v noci, samozrejme), určite tie dlhé prechádzky na čerstvom vzduchu a neustály pohyb okolo môjho synčeka a v neposlednom rade kopec nevyspatých nocí. Takže milé mamičky, keď sa budete hýbať, kilá pôjdu jednoznačne dolu. Chce to len veľa pohybu.

1 ročné dieťa

 

Veľa mamičiek si hovorí, že potrebuje cvičiť, ale cez tú materskú to proste nie je vždy jednoduché. Kedy si si ty našla ten čas na cvičenie? Zapájaš aj Adamka do svojich pohybových aktivít?

Moja práca je mi koníčkom zároveň aj vášňou v jednom. Pôsobím dlhé roky ako trénerka a vediem množstvo skupinových, individuálnych a rehabilitačných cvičení. Do môjho pohybového štúdia som začala opäť i keď na hodinku – dve denne chodiť po 6 týždňoch po pôrode. Manžel je tréner rovnako ako ja a počas prvých mesiacov trénovanie bolo primárne na jeho pleciach, keďže ja som sa venovala nášmu malému. Ja som sa išla odreagovať len na chvíľočku a tešilo ma, že môžem byť medzi ľuďmi, trošku si zacvičiť, a pritom lektorovať.

Nášho chlapčeka vedieme k pohybu, dokáže si s mužom kopať do loptičky aj dve hodiny. Vonku je „neunaviteľný“ a chodiť môže aj tri hodiny na ihrisku. S Adamkom cvičíme pravidelne doma, ale na skupinové tréningy ho zatiaľ neberiem, ale mám to už čoskoro v pláne…

 

Keď sme tvorili knižku Zdraví papkáči, v ktorej sú aj skvelé prvé príkrmy od teba, zmienila si sa, že Adamko je výborný jedák. Maminky často s príkrmami prvé mesiace bojujú a dieťatko veľakrát nechce zjesť ani jednu lyžičku. Máš nejaké rady, čo by mohlo pomôcť?

Náš malý Adamko nás častokrát pozoroval ako s mužom stolujeme a pri jedle sa rozprávame. Akosi prirodzene sa chcel do papkania zapojiť medzi nás aj on a my sme ho v tom len podporovali. Hoci teraz je to skôr opačne, všetko ho zaujíma viac ako jedlo, lebo pri jedle sa musí sedieť a odkedy začal chodiť ho nemôžeme zastaviť.

 

Téma príkrmov je pre množstvo z nás strašiakom. Ako si sa k nej postavila ty? Študovala si či išla si na výživu pre svoje dieťatko skôr intuitívne?

Jasné, prečítala som si rôzne knihy, listovala v časopisoch, nechala si poradiť od mamičiek, vyselektovala som informácie a urobila vlastný úsudok. Ja som bola a vždy budem konať skôr intuitívne podľa môjho vlastného pocitu a toho, čo vyhovuje najviac môjmu synčekovi. A išlo nám to so zavádzaním prvých príkrmov skvelo. Nemal ani žiadnu intoleranciu na jedlo.

prve prikrmy

 

Čo je podľa teba základom zdravého stravovania pre najmenších?

Základ by mal byť návyk dieťaťa na pravidelné papkanie, a to hlavne zeleniny aj ovocia, domáceho mäska a rôznych druhov obilnín a strukovín. Pravidelný pitný režim by mal byť samozrejmosťou. Náš malý odmalička odmietal vodu, tak sme ho nenútili a ponúkli mu čaj, ktorý vypije a chutí mu. Na vodu si chuťové bunky osvojí neskôr a rovnako je to aj s niektorým jedlom. Nenútime ho do ničoho, čo mu nechutí. Snažíme sa o minimum cukru v jeho strave, resp. sladíme len domácim medom. Preferujeme domácu uvarenú stravu pred umelými kupovanými detskými výživami.

 

Aj keď domáca strava je určite tou najlepšou (najmä v útlom veku), keď sme na cestách alebo dlhšie vonku, občas siahame aj po kupovaných výživách, kapsičkách či detských chrumkách. Aký máš ty názor na tieto produkty?

Kupované výživy sme použili pre malého najmä, keď sme cestovali a nemali možnosť jedlo ohriať, alebo keď sme išli na vysokohorskú turistiku. Ale dá sa pomôcť aj termoskami na jedlo, ktoré udržia potravu v teple. Kupované keksíky, chrumky a iné sortimenty sme veľmi ani neskúšali. Áno, vždy nosím v dózičke pohotovostnú piškótu, ale náš malý ich najradšej iba rozhryzie a povypľúva, čo berie ako hru a ja tak mám možnosť ho aspoň na minútku udržať v kočíku.

 

Máš nejaký receptík na jednoduché jedlo, ktoré tvoj Adamko zbožňuje a je vhodný už pre detičky do roka?

Adamko má rád takú zeleninovo-obilno-strukovinovú kašu. Recept je jednoduchý, treba mať len 2 zemiaky, 2 mrkvy, ½ petržlenu, 2 PL červenej šošovice, 2 PL ryže, štipku rasce, štipku petržlenovej vňaťky, 1 uvarený žĺtok a 1 kocku mäska (zamrazeného domáceho králika). Všetko uvaríme a rozmixujeme a máme chutnú výživnú kašu.

prvé príkrmy

 

V prvom roku dieťatko prechádza tými najväčšími zmenami a zdolá tie najťažšie výzvy, čo sa týka vývoja. My maminy sme pri tom a s hrdosťou sledujeme svojho drobca, ako to všetko zvláda. Zmenil sa u teba v niečom pohľad na svet, od kedy máš synčeka?

Odkedy máme nášho Adamka, zmenil sa nám celý život úplne od základov. Všetko sa snažíme prispôsobovať v prvom rade potrebám nášho dieťaťa. To sa týka stravy, práce, výberu výletov, nakupovania, návštev, atď. Zmenili sa priority, záujmy ako aj celkovo naše myslenie.

 

Máš pre maminky nejaký tip, ako si na materskej dobíjaš baterky?

Ja som si dobíjala baterky paradoxne zas len pohybom a cvičením na tréningoch medzi mojimi fit žienkami. Ale taký sem-tam relax je fajn aj pri dobrej knihe, len v noci (keď mám pre seba chvíľku čas, mi pri čítaní zatvárajú oči, takže veľa toho nestihnem prečítať).

ja som mama

Janke prajeme veľa nádherných chvíľ s rodinkou a teba, verím, že rozhovor inšpiroval. :-)

 

Riešiš teraz tiež obdobie prvých príkrmov, resp. aké jedlá variť svojim malým deťom do 3 rokov? Chcela by si zároveň variť iba jedno jedlo, ktoré by chutilo aj tvojej polovičke, aj starším deťom, ale bolo vhodné aj pre krpcov? Viac ako 100 receptov, z ktorých sa naje celá rodina nájdeš v našej knihe Zdraví papkáči:

recepty pre deti

 

Pozri aj tieto tipy na jedlá pre deti, ktoré zachutia aj dospelým:

Nadýchané jablkové lievance so škoricou: tip na raňajky aj pre deti od 1 roka

Fantastické cestoviny pappardelle s tekvicou hokkaido, na ktoré stačí IBA 25 minút

Cviklové halušky s jogurtom

Lenivé zemiaky s cottage syrom: rýchla zdravá večera pre chlapa aj deti od 1 roka

Rýchla zdravá večera pre dvoch: špenátová omeleta so šalátom z bielej reďkovky

Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 04/02/2020 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminky   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre