Čo je to diastáza priamych brušných svalov a ako sa jej zbaviť?

Mnohé mamičky trápi počas tehotenstva zväčšujúca sa tmavá čiara na brušku. Spravidla sa po šestonedelí stratí, mnohé ale bojujeme s vytŕčajúcim bruškom a tmavou čiarou dlho po pôrode. Rozhodla som sa preto tento problém pomenovať a upokojiť ťa zopár faktami o diastáze brušných svalov. Nájdeš ich v článku.

1.) Čo je diastáza priamych brušných svalov?

Jedná sa o rozostup priamych brušných svalov v dôsledku vnútorného tlaku.

2.) Ako vzniká, v dôsledku čoho?

Diastáza vzniká v dôsledku vnútorného tlaku, kedy sa ľavá a pravá strana svalu oddelí. Brušné svalstvo sú svaly, ktoré sú na prednej strane a medzi nimi je tkanivo, ktoré ich spája. Uvoľnené tkanivo nedokáže držať svaly pohromade a vytvorí sa medzera, ktorá sa obvykle tiahne od hrudnej kosti až po pupok. Linea alba, alebo tmavá čiara, ktorá vzniká uprostred bruška počas rastu, v tehotenstve. Môže sa objaviť aj u novorodeniatok. Obyčajne sa rýchlo stratí v dôsledku rastu. Komplikáciou môže byť iba vznik pruhu.

3.) Ako predchádzať diastáze?

  • Zabandážovať diastázu podporným pásom. Kúpiš ho v obchodoch s ortopedickými pomôckami a v niektorých špecializovaných lekárňach, poradia ti ako si ho nasadiť správne.
  • Spýtať sa gynekológa na možnosť vzniku, aby Vám prehliadol brucho a zhodnotil, či ju už máte, alebo aký stav Vám hrozí.
  • Používať sťahovaciu spodnú bielizeň, bandážny pás aj po pôrode, aby sa svaly dostali do kondície čo najrýchlejšie. Spravidla je to počas šestonedelia, kedy sa obnovuje elasticita brušných svalov (6-8 týždňov).

4.) Ako zistím, že mám diastázu?

Pre správne diagnostikovanie diastázy je dobré si urobiť samovyšetrenie rozostupu svalov. Ľahni si na chrbát, akoby si chcela urobiť „brušák“ – pokrčené kolená, hlava mierne hore, napnuté brušné svaly. Ukazovákom a prostredníkom si zmeraj medzeru medzi brušnými svalmi. Ak je menšia ako 2-3 prsty, si v „norme“.

fitshaker-blog-diastaza-priamych-brusnych-svalov

 

5.) Ako sa zbaviť diastázy a aká je jej liečba?

Zbaviť sa dá diastázy kedykoľvek, obmedzenia by sme mali dodržiavať iba po pôrode sekciou.  Bezprostredne po pôrode sa brušné svaly majú namáhať minimálne, odporúča sa nedvíhať príliš ťažké veci, (neviem síce do akej kategórie patrí staršie dieťa :-) , ale OK)

Opatrne sa musia vykonávať aj cviky z Pilatesu, Kalanetiky alebo Jogy, ktoré sa zameriavajú na posilňovanie vnútorného svalstva.

Mierna predpôrodná diastáza sa spravidla upraví sama používaním sťahovacích prostriedkov.

Väčšia ako spomínaná „norma“ sa odporúča upraviť abdomino plastikou, čo je ale drahá, bolestivá metóda, ktorá sa navyše neodporúča ak plánuješ ďalšie tehotenstvo.

Najlepším odporúčaným liekom na diastázu je správne cvičenie, ktoré ti poradia tréneri, lekár, fyzioterapeut. Len sa za svoj problém nehanbi a spýtaj sa, ako sa ho zbaviť. Aj na portáloch pre mamičky nájdeš množstvo príkladov mamičiek, ktoré sa „vyliečili“ správnym cvičením.

fitshaker-blog-diastaza-priamych-brusnych-svalov

Zdroj: www.bocianiehniezdo.sk / www.babyandblog.com

Článok bol pridaný dňa 20/08/2014 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyTehotenstvo   |   Autor: Katarína Zapletajová

Komentáre