Viac ako len korenie. 10 x áno pre kurkumu

Vedeli ste, že kurkuma je účinnejšia ako desiatky liekov? Táto nenápadná a u nás nie tak veľmi využívaná korenina je priam magická. Po jej konzumácii vami prebehne príjemné teplo, ktoré rozžiari celé vaše telo. Mňa kurkuma oslovila na prvé ochutnanie. A keď som si zistila viac o jej zdravotných účinkoch, stala sa miláčikom mojej kuchyne. Dnes nesmie chýbať v žiadnej polievke, zeleninovom, ryžovom, či mäsovom pokrme. Čo všetko štipka kurkumy dokáže? :-)

Kurkuma – kráľovná koreničiek

Kurkuma má pôvod v južnej a juhovýchodnej Ázii a v súčasnosti je najviac rozšírená v Indii, Vietname a Kambodži.

Kurkuma sa používala po mnoho rokov ako korenie na ochutenie jedál, predovšetkým indickej kuchyne, a tiež ako liečivo zápalových procesov v tele, a dokonca i ako farbivo. Pochádza z koreňa rastlinky Curcuma Longa, ktorá je známa ako indický šafrán. Hovorí sa jej aj žltý zázvor, pochádza z čeľade zázvorovitých a tvar hľúzy naozaj pripomína zázvor.

fitshaker_blog_kurkuma4

Najbežnejšie je dostať kurkumu ako pomleté korenie. Už sa s ňou však stále viac a viac môžeme sretnúť aj v lepších bio obchodoch.

Pokusy o jej pestovanie v našich podmienkach sa väčšinou skončili vypestovaním estetickej rastlinky, ktorá má krásne žlté kvety, avšak bez použiteľných podzemkov. Je totiž veľmi ťažké nasimulovať stabilné (hlavne teplotné) podmienky, ktoré má vo svojej domovine.

Ak ju nekúpiš ako jednodruhové korenie, určite ju poznáš ako súčasť kari korenia. Kari korenie mi chuťovo nikdy nesedelo (možno kvôli výraznej chuti koriandru a kardamónu). Preto sa veľmi teším, že sa dá kurkuma kúpiť aj ako samostatne.

 

Vysoký obsah minerálov

Kurkuma má vysoký obsah minerálov, vďaka čomu stačia iba 2 čajové lyžičky denne na pokrytie 17% odporúčanej dennej dávky mangánu (ochraňuje pred rednutím kostí, urýchľuje hojenie rán, pôsobí antioxidačne a protivírusovo), 10% železa, 5% vitamínu B6 (ovplyvňuje tvorbu červených krviniek, mnohých hormónov, bráni zubným infekciám a kazom), 3% medi (prevencia rakoviny, srdcových chorôb, pomáha hojeniu rán, udržiava plodnosť, posilňuje imunitu) a 3% draslíka (prevencia vysokého tlaku, srdcových a mozgových príhod, podporuje prácu svalov).

 

10 skvelých účinkov žltého korenia, za ktoré ho budeš milovať:

1. Účinne chráni pred zápalmi

Často sa opakujúce zápaly sú zodpovedné za množstvo chronických chorôb a v mnohých prípadoch aj za choroby srdca, rakovinu, metabolické poruchy a rôzne degeneratívne ochorenia. Kurkumín je v boji so zápalmi taký efektívny ako lieky s protizápalovým účinkom, pretože pôsobí na molekulárnej úrovni v tele tým, že zabraňuje molekulárnym zmenám, ktoré spôsobujú zápal.


RECEPT na kurkumovo-batatovú polievku


2. Výrazne zvyšuje množstvo antioxidantov v tele

Jedným z najvýraznejších účinkov kurkumy je jej antixidačné pôsobenie, vďaka ktorému zabíja voľné radikály a spomaľuje starnutie buniek spôsobené oxidačným stresom. Kurkumín podporuje tvorbu telu vlastných enzýmov, ktoré prirodzenou cestou bránia tvorbe rakovinotvorných látok, ako aj podporujú funkciu pečene v jej úlohe odbúravania toxínov z tela.

fitshaker_blog_kurkuma2

 

3. Bojuje proti lupinám

Stačí si pridať jednu kávovú lyžičku kurkumy do olivového (alebo kokosového oleja) a natrieť touto maskou pokožku hlavy. Necháme pôsobiť cca 15 minúť a zmyjeme jemným šampónom. Kúru treba opakovať aspoň raz týždenne.


Polievka proti zápalom


4. Chráni srdiečko

Spolu so zvýšeným príjmom vitamínu B6, pomáha kurkuma odstraňovať usadeniny v cievach, čím zvyšuje ochranu pred kôrnatením ciev a z toho vyplývajúcich nebezpečných stavov ako angína pectoris, ateroskleróza a zvýšené riziko cievnych mozgových príhod, infarktov alebo iných závažných ochorení srdca.

 

5. Uľavuje od artritídnych bolestí

Ľudia trpiaci artritídou alebo reumatoidnou artritídou by mali pridať do svojho jedálnička za lyžičku kurkumy. Pomáha totiž zmierňovať bolestivé ochorenia kĺbov prírodnou cestou. Uľavuje nielen od bolestí, ale uvoľňuje aj stuhnutosť.


RECEPT na domáce žemličky s kurkumou


6. Zlepšuje funkcie mozgu

Zdravšia cievna stena vďaka odstráneniu usadenín znamená aj lepšiu cirkuláciu krvi a zvýšený prítok kyslíka a krvi do mozgu. Prejavuje sa lepším fungovaním mozgu. Navyše je tak posilňovaná pamäť a dokonca zmierňuje aj prejavy depresie.

 

7. Bieli zuby

Znie to síce paradoxne, ale v praxi to funguje. Hoci sa kurkumín využíva ako farbivo a pri práci s ním naozaj ostávajú stopy po žltom prášku, našiel si využitie aj ako prirodzené a šetrné bielidlo na zuby. Stačí pridať trošku kurkumy na zubnú pastu a očistiť si zuby bežným spôsobom. Okrem estetického účinku sa zubom dostane aj ochrany pred zubným kazom.

fitshaker_blog_kurkuma_zuby

 

8. Regeneruje pečeň

Antioxidačné účinky pomáhajú zbavovať pečeň škodlivín, ktoré tam napáchali aj vo veľkej miere používané lieky. Po hepatitíde je výborné piť zázvorovo-kurkumový čaj, ktorý pomôže pečeni v jej regenerácii.


RECEPT na krémovú brokolicovú polievku s krukumou


9. Pôsobí ako prevencia rakoviny

Kurkuma, vďaka svojej schopnosti zničiť voľné radikály, dokáže tiež predchádzať vzniku rakovinových buniek  alebo existujúcim bunkám minimálne zredukuje schopnosť vytvárať nové krvné riečiská a prepojenia k ďalším bunkám. Potenciál tohto korenia liečiť mnohé formy zhubných nádorov bol preukázaný v mnohých štúdiách, preto určite stojí za to zaradiť kurkumu do svojho jedálnička.

 

10. Zlepšuje trávenie

Obsahom silíc prispieva kurkuma k lepšiemu tráveniu, znižuje plynatosť a nafukovanie, podporuje vylučovanie žlče a uľahčuje tak trávenie.

fitshaker_blog_kurkuma1

Široký záber účinkov od estetických cez ľahšie zdravotné až po prevenciu ťažších ochorení predurčuje kurkumu stať sa kráľovnou koreničiek v našej kuchyni. Okoreňme si život tým správnym spôsobom. :)

 

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli baviť:

Včelí peľ je liekom na rôzne diagnózy. Vylieči aj tvoj problém?

Pridajte do jedla tento lístok. Má neuveriteľné liečivé účinky.

Maminy, pozor! Tento zázrak prírody musíte mať doma.

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 22/04/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre