“Vďaka tehotenstvu som sa naučila trochu spomaliť”, hovorí aktívna kondičná trénerka Janka Jánošíková

Tehotenstvo je najkrajším obdobím v živote ženy. S príchodom tohto krásneho obdobia prichádzajú aj rôzne zmeny – od denného režimu, stravovacích návykov, pohybových aktivít, zdravotných ťažkostí (opuchy, pálenie záhy, únava, bolesti chrbtice a iné) až po psychické zmeny, ktoré ovplyvňujú hormonálne procesy. Ako dokáže tehotenstvo zmeniť život certifikovanej inštruktorky aerobiku, lyžovania a power jogy? Kondičná trénerka Janka Jánošíková, ktorú tiež môžeš poznať ako inštruktorku programu Sexy Body pre Fitshaker, nám o zmenách, ktoré jej prinieslo tehotenstvo prezradila viac. :-)

Poďme pekne od začiatku. Čo sa ti odohrávalo v myšlienkach v momente zistenia, že si tehotná v súvislosti s cvičením a stravovaním?

Tušila som to od začiatku, pretože únavu som bežne nepociťovala a cítila som sa akosi vyčerpane. Keď 2 paličky na teste potvrdili, že to naozaj tak je, miešalo sa vo mne veľa rôznych pocitov, od šťastia, obáv, až po strach, ako to všetko popri aktívnej trénerskej práci zvládnem. Vír otázok, či budem môcť a dokedy sa mi bude dať cvičiť, rovnako aj to, ako sa tehotenstvo podpíše na postave a čo všetko budem musieť v jedálničku zmeniť.

priznaky tehotenstva

 

Aké doplnky stravy a vitamíny si dopĺňala pred a počas tehotenstva? Myslíš, že kvalitná strava dokáže dať telu všetko, čo potrebuje? Aký máš názor na vhodnosť proteínových práškov v tomto období?

Umelé doplnky stravy som sa od začiatku snažila čo najviac eliminovať na minimum. Asi mesiac som užívala kyselinu listovú, ale nerobila mi dobre, občas som si dala vitamín C, vápnik alebo B-komplex.

Čo však môžem odporučiť, hlavne, keď máte nedostatok železa, osvedčilo sa mi piť šťavu z cvikle a jablka Eisen Vital F z firmy Hubner, ktorá robí zázraky s únavou, doplnením železa a nezapeká po nej ako napr. z iných liekov. Hlavne som sa snažila obohatiť stravu o ovocie a zeleninu, ktoré som jedla naozaj pravidelne a na kvantá.

A áno, myslím si, že naozaj pestrá strava (podľa výborných krvných výsledkov) dokáže dať telu všetko, čo potrebuje.

Čo sa týka proteinových suplementov, neužívala som ich ani pred tehotenstvom. Ja som skôr taký naturálny typ a všetko, čo je umelé, sa snažím čo najviac obmedzovať, ale to je vec názoru každého z nás. Určite kvalitné proteíny majú veľký význam v regenerácii svaloviny, ale ja ich jednoducho neužívam.

vitamíny pre tehotné

 

Z akých zdrojov si čerpala informácie a inšpiráciu o kvalitnom stravovaní a pravidelnom cvičení v tehotenstve? Boli to odborné knihy, internet alebo si absolvovala predpôrodný kurz?

Počas tehotenstva som prečítala veľa kníh, časopopisov či odborných článkov nielen o stravovaní, ale aj o výchove dieťatka. Veľa zaujímavých informácií som sa dozvedela z knihy Dieťa a ja od Penelope Leachovej (aj keď kniha je staršieho vydania, je to svetový bestseller), rovnako inšpiratívny bol aj predpôrodný kurz hypnopôrod a na nezaplatenie sú aj tak rady a informácie od maminy. :-)

 

Aké konkrétne zmeny nastali v tvojom životnom štýle, ak by si mala porovnať životný štýl bez tehotenského bruška a s bruškom? Čoho všetkého si sa musela vzdať a naopak čo nové prišlo?

Kedže ja som veľmi aktívny a neposedný človek s veľkým pohybovým apetítom, musela som obmedziť počas tehotenstva aktívnu účasť na bežeckých súťažiach, vynechať lyžovačku vo Francúzsku, vzdať sa wellness a sáun, ktoré mi nerobili dobre hneď od začiatku gravidity.

Naopak, vďaka tehotenstvu som sa naučila trochu spomaliť v rýchlom tempe neustálych tréningov a nájsť si oveľa viac času nielen na seba, ale aj rodinu a kamarátov.

tehotenstvo

 

Rozhodla si sa počas tehotenstva aktívne cvičiť a hýbať sa? Aké typy pohybu a cvikov by si aj zo svojich skúseností odporúčila ostatným tehulkám? Čo naopak počas tehotenstva nie je vhodné ?

Ja som aktívne cvičila úplne všetko do konca 4.mesiaca tehotenstva. Sledovala som na vlastnom tele, čo všetko si môžem dovoliť cvičiť a čo naopak mi nerobí dobre. Od 5. mesiaca do 7.mesiaca som obmedzovala kardio a strážila som si tepovú frekvenciu, skôr mi vyhovovali pomalšie typy posilňovacích tréningov.

Bola som aktívna celé tehotenstvo, dokonca tri dni pred stanoveným pôrodom som odcvičila skupinové cvičenia, ale samozrejme z mojej strany to bol skôr koučing a ukazovanie ako samotné cvičenie. Pravidelne som chodievala aj na turistiku a posledný deviaty mesiac mi vyhovovali večerné prechádzky mestom a nenáročný rovný terén. Taktiež mi robili dobre aj cviky na chrbát a strečing, ktoré som predcvičovala takmer až do samého finále. Výborná voľba môže byť aj tehotenská jóga.


Čo je vhodné cvičiť v 1. trimestri tehotenstva?

Ako je to s cvičením v 2.trimestri tehotenstva?

A čo posledný trimester tehotenstva, môžeš cvičiť?


Naozaj záleží od ženy, od životného štýlu aký vedie, od zdravotného stavu či psychickej a fyzickej kondície každej z nás. Preto je veľmi ťažké odporučiť pravidelnú pohybovú športovú aktivitu vo všeobecnosti, ktorá by sa dala aplikovať na každú tehuľku. Každá žena je iná a každá tehotenstvo prežíva rôznym spôsobom. Skôr by som odporučila dôverovať telu a vyskúšať si, čo komu vyhovuje a naopak.

cvičenie pre tehotné

 

Ako spomínaš vyššie, bola si aktívna počas celého tehotenstva. Ako vyzeral vo väčšine tvoj denný režim?

Áno,bola som aktívna počas celého tehotenstva. Môj režim bol do polovice gravidity rovnaký ako pred tehotenstvom. Ale postupne som upravila typy skupinových tréningov a cvičila len 4 dni v týždni po niekoľko lekcií denne. Resp. ráno som vstávala, doobeda navarila, upratala a poobede do večera sa venovala trénovaniu. Víkendy sme s manželom chodievali na rôzne výlety a trávili sme čas spoločne.

 

Prejavovali sa u teba špeciálne tehotenské chute alebo prejedanie? Vedela by si dať radu budúcim mamičkám ako sa ovládať a dopriať si vždy len v rámci „normy“?

Nemala som žiadne zvláštne tehotenské chute a ani zvýšený apetít potravy som u seba nepostrehla. Skôr, akoby sa mi niektoré chute zmenili, to čo mi chutilo pred tehotenstvom mi nechutilo už počas a naopak. Napr. také mliečne jogurty, dobrá káva, mäsko, alebo konkrétne paradajky som niektoré mesiace vôbec nemusela a naopak iné mesiace či týždne som sa ich nemohla dojesť. Napočudovanie mi posledné 2 mesiace chutila suchá strava a na žalúdok a trávenie mi to veľmi vyhovovalo.

tehotenstvo strava

 

Záverom tehotenstva sa vedia prejaviť aj rôzne nepríjemné stavy – ako nespavosť, únava, bolesti chrbtice, opuchy nôh, pálenie záhy, tráviace problémy a iné. Ktoré potrápili teba a ako si s nimi bojovala?

Nikdy pred tým som netrpela ani na opuchy ani som nevedela čo je pálenie záhy, ale v tehotenstve ma hlavne záha vytrápila celkom dosť. Opuchy sa dostavili hlavne posledné dva mesiace počas letných horúčav a taktiež bolo veľmi nepríjemné tŕpnutie prstov alebo prvé dva mesiace nevoľnosti. Nebojovala som proti problémom žiadnymi liekmi, jednoducho som si ich pretehuľkovala a vedela, že raz predsa pominú.

A ak môžem ešte poradiť na zápchu v tehotenstve mi najviac pomohli 2 kávové lyžice ľanových semienok. Zaberajú oveľa účinnejšie ako probiotiká alebo vláknina. Najlepšia vychytávka na vírusy a streptokoky, ktoré ma tiež veľmi vytrápili a nevyhubili sa ani po užití troch rôznych druhov antibiotík, z čoho som bola už zúfalá, lebo príznaky som nemala žiadne, len výsledky vyšli vždy pozitívne, sa mi osvedčilo piť a potierať si postihnuté partie koloidným striebrom (dostať kúpiť v lekárni). Keby som o tomto zázraku vedela skôr, mohla som sa vyhnúť zbytočnej chémii v podobe liekov. Do mesiaca bolo po probléme a výsledky boli negatívne zo sterov aj v moči. Držím palce všetkým tehuľkám. :-)

som tehotna

Janke veľmi ďakujeme za jej odpovede a rady. A želáme jej veľa krásnych chvíľ pri plnení materských povinností. :-)

 

Ak si necvičila doteraz pravidelne, určite nechoď v Jankiných šlapajach. Nájdi si to, čo bude vyhovovať tebe. Môže to byť napríklad aj cvičenie pre tehotné na Fitshakeri, konkrétne programy Gravid Yoga a Baby Fit:

cvičenie pre tehotné

 

A aj toto je čítanie pre budúce mamičky:

Bolieva ťa v tehotenstve chrbát? Toto by ti mohlo pomôcť!

Ktoré vitamíny a minerály by si mala v tehotenstve užívať?

Ktorým E-čkam sa najmä v tehotenstve vyhnúť? Ako by teda mala vyzerať vhodná strava?

Skutočný príbeh Lucky Švaral o jej pôrode. Aj ty ho taký môžeš mať!

Petra Ryšková

Petra Ryšková

Redaktorka at Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 06/09/2018 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyTehotenstvo   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre