Odhoď stres do pár sekúnd! Tu sú 3 cviky a je „ASAP“ preč

Čo si predstavíš ako prvé, keď sa povie stres? Každý asi niečo iné: náročný zákazník, ktorému ťažko vyhovieť, neschopný kolega, na ktorého sa nedá spoľahnúť, nehovoriac o postupovej či záverečnej skúške. Pre mnohých tým najväčším stresom je nepohoda v rodine, naštrbené či komplikované vzťahy, podvody, či sklamania, ktoré prinášajú medziľudské vzťahy. Stresovú reakciu dokážu vyvolať aj veľmi príjemné udalosti: prvé rande, svadba alebo postup na vyššiu pozíciu.

Čo je teda stres? Odpovedá psychologička Monika Stehlíkováwww.bodytalks.sk, odborníčka na neverbálnu komunikáciu, ktorá zvedomila reč tela na Slovensku.

„Záťaž a stres môžeme vo všeobecnej rovine chápať ako stav ohrozenia. Vzniká subjektívne prežívaná diskrepancia medzi požiadavkami, ktoré na nás kladie situácia a vlastnými zdrojmi, či kapacitou. Všimnite si, že ide o subjektívne prežívanú realitu. Je súčinom stresora, čiže podnetu, ktorým môže byť akákoľvek zmena vo vnútri organizmu alebo mimo neho a stresovej reakcie na podnet, ktorú môžeme popísať na úrovni tela – organizmu (fyziologická reakcie), pozorovateľného správania, emócií alebo myšlienok.

Akými sú teda najčastejšie príznaky: ide o emočné napätie, ktoré sa prejavuje stavmi neistoty, úzkosti, strachu alebo aj zlosti, častokrát u seba môžete spozorovať nižšiu schopnosť sústrediť sa, zvýšenie chybovosti, zhoršenie koordinácie pohybov alebo celkovej neschopnosti uvoľniť sa.

Okrem negatívneho dopadu pôsobenia záťaže však nemôžeme opomenúť aj jeho pozitívny vplyv, ktorý tkvie práve v stimulácii osobnostného rozvoja. Veď kedy sa najviac posúvame dopredu? Keď sa dostaneme na vlastné hranice síl a schopností.“

stres

 

3 tipy na cviky podľa Moniky a stres je asap preč

Čo však v prípade, že si v strese a z pochopiteľných dôvodov sa ho chceš čo najrýchlejšie zbaviť? Pomôže ti týchto pár cvičení, ktoré sú ľahšie ako čokoľvek.

 

# 1: Dýchanie cez slamku

Možno si už počula o tejto technike dýchania, tak to nebude až taká novinka. Predstav si, že máš v ústach slamku a chceš ňou vtiahnuť do pľúc čo najviac vzduchu. Pokojne syč, vťahuj vzduch čo najsilnejšie dovnútra. Keď sa ti bude zdať, že si využila celú kapacitu pľúc, začni pomaly cez pootvorené ústa vypúšťať vzduch von.

Výdych by mal byť vždy o niečo dlhší ako nádych, vnímaj ako ťa ochladzuje na jazyku a uvoľňuje. Toto dychové cvičenie môžeš skúsiť niekoľkokrát po sebe. Dá sa aj variovať. Môžeš pokojne dýchať aj chaoticky. Napríklad nadychovať sa nosom a vydychovať ústami. Tiež môžeš dychčať ako pes pomocou krátkych rýchlych nádychov a prudkých výdychov. Uvidíš, že mozog začne o chvíľu vysielať pozitívne myšlienky a ty už povolíš kŕče.

dychové cvičenia

 

# 2: Pozícia moci

Rozkroč sa pevne nohami na zem asi na šírku bokov. Zapusti korene, zatlač pätami do zeme. Zdvihni ruky a rozpaž nad hlavou. Pozícia pripomína morskú hviezdicu.

Nohy aj ruky sú pevné, oblasť brucha, solar plexus, je tiež aktívny. Vydychuj dvakrát rýchlejšie ako sa nadychuj cez pootvorené ústa. Daj si pozor, aby si nedýchala plytko. Budeš cítiť, ako sa ti povoľuje sánka, ako prestávaš zatínať zuby a ako nahromadené napätie odchádza preč.

ako sa zbavit stresu

 

# 3: Vytrasenie

Keď divoká zver v savane uteká pred predátorom, prežíva najväčší strach pred smrťou. Uteká doslova o život, prebudí sa v nej základný inštinkt, chce prežiť. Tento primárny inštinkt sa zachoval aj v našich génoch a naše telo sa tiež cíti ohrozené, keď je pod akýmkoľvek tlakom a stresom. Keď ohrozenie pominie, zviera sa z celej sily otrasie, vydýchne si a pokračuje ďalej vo svojom pokojnom živote.

Bolo by úžasné, ak by sme si to ako ľudia dovolili. Vyskúšaj to. Vytras celou silou z tela stres a napätie, čím totálne uvoľníš nervový systém. Dá sa to prirovnať k pohybu, keď pes vyjde z vody a oklepe sa v celej svojej dĺžke. Sprav to niekoľkokrát po sebe a uvidíš, že z teba všetko stresujúce opadne.

proti stresu

Časom sa odolnosť voči stresu môže upraviť. Niekto sa narodil silnejší, iný zas menej. Dá sa však vlastnou vôľou naučiť obrane voči vypätým situáciám a brať ich ako príležitosti, nie prekážky. Istá dávka stresu môže byť pre človeka podnetná a zaujímavá pre sebarozvoj.

Ak ti čokoľvek z uvedeného pomohlo, budeme radi, ak sa s nami podelíš o zážitky.

 

Možno nie bleskovým, ale určite účinným riešením na porazenie stresu je aj vypotenie sa pri dobrom cvičení. Možno práve to svoje obľúbené nájdeš medzi našimi 16-timi programami:

ako zvládať stres

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

Plánuješ ísť na dovolenku a nechceš vyjsť z formy? Ako si ju teda užiť bez stresov?

Ako sa nevysporiadavať so stresom jedením? Tipy, čo robiť, keď máš “na niečo” chuť

Ako zmierniť alebo sa zbaviť príznakov stresu? 12 overených tipov TU

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 01/06/2018 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motiváciaVšeobecné   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre