12 overených tipov na definitívne porazenie stresu

Dnešný moderný svet je plný naháňania sa, termínov, frustrácií, požiadaviek, skúšok, vysokých nárokov a stresu. V súčasnosti je pre veľa ľudí tak bežný, že sa im stal dokonca životným štýlom. V malých dávkach môže pomôcť prekonávať prekážky, motivovať k lepším výkonom, ale v prípade, ak žijete v permanentnom strese, môže spôsobiť veľké škody na zdraví, nálade, produktivite, vzťahoch a celkovo na kvalite života. Ako sa tomu vyvarovať a odstrániť ho nadobro z nášho života? Žiadny stres, naučíš sa v článku :-).

Aké môžu byť príznaky stresu?

1. Fyzické príznaky: hnačka alebo zápcha, nevoľnosť, závraty, bolesti na hrudi, rýchly srdcový tep, časté prechladnutia

2. Emocionálne príznaky: náladovosť, podráždenosť, neschopnosť odpočívať a relaxovať, izolácia, osamelosť, depresia

3. Kognitívne príznaky (poznávanie): problémy s pamäťou, neschopnosť sústrediť sa, zlý úsudok, negatívnosť, úzkosť

4. Behaviorálne príznaky (správanie): málo alebo veľmi veľa jedla a spánku, zanedbávanie povinností, zlozvyky ako obhrýzanie nechtov, konzumácia alkoholu, drog a pod.

Fitshaker_blog_stres5

Ak si sa v niektorom z predchádzajúcich bodov našla a sama na sebe cítiš, že sa už nejaký čas necíti veľmi dobre, je na čase niečo zmeniť. Nezúfaj, poznáme niekoľko tipov, ako sa nepríjemných a škodlivých  príznakov stresu zbaviť alebo ich aspoň čiastočne zmierniť. Poďme si naordinovať pohodový život :-). Ako na to?

Ako zmierniť alebo sa zbaviť príznakov stresu?

1. Urči príčinu stresu

Ak chceš natrvalo odstrániť stres z tvojho života najdôležitejšie je určiť jeho príčinu (rodinné vzťahy, pracovné prostredie, životná situácia, finančné problémy, vzdelanie  a pod.). Nezistenie príčiny stresu = jeho neodstránenie. Najhoršie riešenie v otázke stresu je prejedanie sa, fajčenie alebo nadmerná konzumácia alkoholu. Presne takto väčšina ľudí rieši svoj stres. Neurob podobnú chybu.

2. Buď aktívna

So stresom si vie vždy poradiť fyzická aktivita. Cvičenie alebo akýkoľvek pohyb odbúrava stres, navodzuje psychickú pohodu a umožňuje riešiť problémy pokojnejšie. Počas vykonávania konkrétnej aktivity môžte identifikovať príčiny stresu a nájsť odpovede k jeho odstráneniu. Niekedy postačí aj krátka prechádzka, výlet do hôr, zámena výťahu za schody či veľké upratovanie. Parádička, však :-)?

Fitshaker_blog_stres4

3. Podeľ sa o svoje problémy

Zdieľanie problémov znižuje vnímanie problémov až o polovicu. Práve preto sa odporúča deliť sa o problémy s ľuďmi, ktorí sú nám blízki. Dobrú podporu môžeme nájsť v kruhu rodiny (partner, rodičia, súrodenci, deti), medzi kolegami, kamarátmi, ktorí pomáhajú vidieť veci inak. Činnosti, ktoré robíme v spoločnosti týchto ľudí nám poskytujú uvoľnenie a nekonečný smiech. Obidve činnosti sú účinné lieky proti stresu :-).

4. Zabudni na zlozvyky

Dôležité je nikdy nehľadať riešenie problémov v alkohole, fajčení cigariet, kofeíne, drogách, prejedaní sa a podobne. Zlozvyky neriešia problémy, len vytvárajú falošný pocit dočasnej úľavy. Naopak, postupom času začnú pribúdať nové a nové problémy, čím sa stres ďalej len hromadí.

5. Pomáhaj iným

Ľudia, ktorí pomáhajú iným ľuďom prostredníctvom charitatívnych a iných činností (dobrovoľníctvo alebo verejne prospešné práce..) sa stávajú voči stresu odolnejší. Pomáhanie ľuďom, ktorí sú častokrát v horšej situácií, zlepšuje vnímanie svojich problémov. Ak nemáš čas na dobrovoľníctvo, postačí aj jedna malá láskavosť každý deň. Môžeš niekomu blízkemu uvariť kávičku alebo pomôcť babke s nákupom, kolegyni s pracovnou úlohou a podobne. Uvidíš, že sa budeš cítiť fantasticky :-).

Fitshaker_blog_stres3

6. Dbaj na rovnováhu medzi pracovnými a súkromnými povinnosťami  

Hlavnú úlohu v nastolení rovnováhy hrá čas a plánovanie. Dobré riadenie času znamená kvalitné zvládnutie všetkých povinností. Skús sa sústrediť na povinnosti, ktoré sú naozaj dôležité a nepodstatné veci nerieš. Deň vopred si naplánuj všetky pracovné aj rodinné povinnosti. Neplánuj si viac úloh ako je možné zvládnuť a snaž sa činnosti vykonávať priebežne, nie viac činností  naraz. Dokonalé plánovanie je kľúčom k životnej pohode.

7. Mysli pozitívne

Skús sa na veci pozerať z pozitívnej strany a nevidieť ich z tej negatívnej. Ľudia majú vlastnosť vidieť vždy to čierne, nie sú vďační za to, čo majú. Skús si vždy pred spaním spísať zoznam troch pozitívnych vecí, ktoré sa ti v daný deň stali. Zoznam môže obsahovať aj veci, činnosti, okamihy za ktoré si vďačná, ktoré ti vyčarili úsmev na tvári a zlepšili náladu. Ak zmeníš pohľad na život, môžeš zmeniť aj pohľad na problémy a ich vnímanie.

Fitshaker_blog_stres2

8. Prijmi to, čo nemôžete zmeniť

Veci, ktoré sa dejú a nedajú sa zmeniť, nie je treba hlbšie riešiť. V prípade, napríklad, straty zamestnania, pribratia na váhe, rozchodu s partnerom…nepomôže každodenné trápenie sa otázkami „prečo?“. Dôležité je bojovať a pozitívne pozerať do budúcnosti, aj keď nie vždy to je jednoduché. Určite raz bude lepšie. Začni tomu veriť.

Aj v prírode nájdeš kopec pomocníkov, ktorí ťa podporia v stresových situáciách. Stačí si natrhať zopár lístkov zázračných bylín na lúke, uvariť čaj a užívať si pohodu. A stres môže byť razom fuč. Vyskúšaj :-).

9. Obklop sa levanduľou

Jedna z najobľúbenejších byliniek sa používa ako prísada do kúpeľa, aromalámp, pri masážach, v kozmetike. Má neskutočne upokojujúcu vôňu, ktorá znižuje tepovú frekvenciu a krvný tlak, čím znižuje stres a napätie. Levanduľový olejček pomáha pri relaxácii, a dokonca aj pri zaspávaní. Sušená levanduľa na nočnom stole, v šatníku, vo váze, spríjemní každý okamih :-).

Fitshaker_blog_stres7

10. Dopraj si masáž vlasovej pokožky

Poznáš ten super pocit, keď ti kaderníčka pri umývaní vlasov robí aj masáž? Ja osobne mám túto časť najradšej. Dopraj si takúto masáž aj doma. Jemné masírovanie vlasovej pokožky končekmi prstov rozplýva celodenné napätie. Ak počas masáže pridáš olejček, poďakujú sa ti aj vlasy. Po umytí budú krásne lesklé a hydratované.

11. Choď na reflexnú masáž chodidiel

Je jednou z najúčinnejších metód alternatívnej medicíny. Metóda reflexnej masáže chodidiel vychádza z poznania, že všetky zakončenia ľudského tela ústia do reflexných plôšok, ktoré zodpovedajú príslušným orgánom alebo určitým oblastiam tela. Táto masáž zmierňuje stres aj príznaky migrény. Vrelo odporúčam.

12. Uvar si rumančekový čaj

Čo je lepšie ako dopriať si večerný hrnček obľúbeného čaju? Čaj z rumančeka je dokonca skvelým bojovníkom proti stresu. Ďalej zmierňuje pocit úzkosti, skvalitňuje spánok. A navyše, obklady z rumančeka pomáhajú unaveným a opuchnutým očiam.

Fitshaker_blog_stres6

Prajem ti krásne dni prežité, v čo najväčšej harmónii a pohode :-).

 

Zdroj fotiek: flickr.com

Zdroj textu: nhs.uk, health.com, helpguide.org

 

Ďalšie články, ktoré by sa ti mohli páčiť:

7 každodenných návykov, ktoré ťa urobia šťastnejšou

5 rád ako milovať svoje rána

Za bolesť hlavy často môžu potraviny. Tu je 5 najväčších spúšťačov!

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 25/06/2015 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motiváciaVšeobecné   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre