Milá pani tekvica, alebo čo ste o tejto zelenine nevedeli

Pojem tekvica sa väčšinou spája s mužmi v strednom veku, kedy každý druhý určite aspoň raz dostal radu, že na problémy s prostatou je skvelá tekvica, teda konkrétne jej semienka. Látky obsiahnuté v tekvicových semienkach totiž zabraňujú premene hormónu testosterónu do takej jeho formy, ktorá má na svedomí zväčšenie buniek prostaty. Tekvica je skvelá aj pre ženy. Čo všetko z nej získame a ako ju pripraviť? Čítaj v tekvicovom článku :-).

Prečo ju konzumovať?

Aj my ženy by sme si z nej mali urobiť kamarátku. Ktorá z nás by nechcela mať lesklé vlasy, pevné nechty a elastickú pokožku? Za studena lisovaný tekvicový olej dokáže robiť čary nielen v oblasti zdravia, ale aj krásy, a to vďaka koncentrácii minerálov zinku, selénu, vitamínov A, E a niektorých vitamínov radu B.

Na obe pohlavia má konzumácia tekvicových semienok alebo tekvicového oleja dopad v podobe zlepšenej nálady vďaka vysokému obsahu aminokyseliny tryptofán, ktorá spúšťa produkciu serotonínu, teda hormónu šťastia.

A čo si na tekvici nájdu deti? Okrem zdravotných dopadov predsa vyrezávanie rôznych príšeriek na lampáše v čase neskorej jesene.

Je takmer nemožné predstaviť si jeseň bez tekvicovej polievky. Tak ako k jari patrí špargľa, k jeseni patria tekvicové dobroty a dekorácie. A keďže patrí medzi cenovo dostupnú zeleninu, priestoru na experimentovanie si môžeme vytvoriť celkom dosť, bez výčitiek svedomia ohľadom našej peňaženky.

fitshaker zdrave tekvice

Zaujímavosti, ktoré ste možno nevedeli

Z botanického hľadiska je tekvica bobuľovinou. A vďaka svojej veľkosti, keď niektoré plody dokážu dosiahnuť hmotnosť pár desiatok kilogramov, získala titul najväčšej bobuľoviny sveta.

Konzumáciou tekvice a jedál z nej (pravdaže, ak do nich nepoužijeme kalorické prísady) si môžeme byť istí, že naša hmotnosť sa nebude radiť do vyšších čísel a neskončíme podobne ako ona s titulom najväčšej ženy roka. 100 g tekvice obsahuje len cca 26 kalórií.

Zrelá tekvica znie duto, keď na ňu zaklopeme. Pri jej obstarávaní dávame pozor na to, aby mala ešte kúsok stonky, ktorá môže byť aj čiastočne zdrevnatená. Vďaka tomu plod tak rýchlo nevysychá. Navyše, pri kúpe si dávame pozor, aby nebola tekvička otlačená, otlčená alebo nemala hnedé fľaky.

“Vedeli ste, že Indiáni ju používali aj ako lyžičky? Dužinu vydlabali a zo zvyšku si vyrobili jednoduchú časť príboru.”

Ako ju konzumovať?

• Surová tekvica 

Aj keď je väčšina zeleniny ideálna v surovom stave, v prípade tekvice je trochu netradičné konzumovať ju bez úpravy. Hoci to pre náš organizmus nie je problém a on si s ňou poradí. Takto sa najlepšie hodí do ľahkých šalátov, najlepšie s rôznou listovou zeleninou alebo pri sýtejších šalátoch s cestovinami. Dužina tekvice má neutrálnu chuť, čo nám ponúka veľa možností pripravovať ju na sladko, aj na slano – ako varenú, grilovanú, pečenú, v polievkach, prívarkoch, strúhanú v slaných i sladkých koláčikoch, môžeme si ju tiež naplniť rôznymi zeleninovými a mäsovými zmesami a zapiecť.

tekvica recepty

 

• Semienka

Tekvicové semienka sú dokonca aj po opražení (najlepšie doma na papieri na pečenie potretom troškou oleja) pochúťkou, ktorá obsahuje relatívne málo energie. Zato však kopec vitamínu E, ktorý bojuje proti voľným radikálom. Prirodzene majú výborný pomer draslíka a sodíka, čo je výhodné pre ľudí trpiacich vysokým krvným tlakom a majúcich problémy s obličkami a srdcom. Tento prirodzený diuretický účinok by sme však nemali narušiť nadmerným solením pražených semienok.

Výborne chutia ako maškrta z dlane, ale veľmi dobre sa hodia na posýpku pečiva, chleba, koláčov, ako súčasť rôznych zmesí musli, orieškov alebo dokonca opražené ako náhrada krutónov v krémových polievkach či ako súčasť mletého mäsa na prípravu placiek.

pumpkin-230865_1920

• Tekvicový olej

Tekvicový olej je, ako už bolo spomínané, zázračným mixom minerálov, vitamínov, mastných kyselín, čo má pozitívny dopad nielen na naše zdravie, krásu, ale aj na dobrú pamäť. Olej sa lisuje za studena, a tak by sme ho mali aj konzumovať, ak chceme byť zdraví, krásni a múdri. Vďaka svojej príjemnej chuti sa hodí na dochucovanie rôznych šalátov, dresingov, do omáčok alebo i nátierok.

• Tekvicová múka

Chlebík – nikdy nechutí dobre, ak je už zelený. Ale ak si skúsime napiecť bezlepkový chlieb z tekvicovej múky, dostane zelenkavý nádych, ktorý však vôbec nie je na závadu. Tekvicová múka sa vyrába rozomletím tekvicových semienok a je zdrojom kvalitných rastlinných bielkovín, ktorých obsahuje až 30 % obsahu.

pumpkin-973238_1920

 

Tipy do tvojej kuchyne

1. Pečené semienka tekvice

Semienka povaríme cca 10-15 min. v pomere 2 šálky semienok a liter vody s troškou soli. Usušíme, premiešame s olivovým olejom a rozotrieme na papier na pečenie. Občas ich premiešame, aby sa rovnomerne opiekli a necháme ich piecť asi 30 minút.

2. Pražené semienka na sladko

Aj keď trošku netradičná, o to chutnejšia alternatíva úpravy. Na panvici rozpálime jednu lyžicu oleja a pridáme semienka z tekvice s dvoma lyžicami cukru. Miešame, kým nezačne cukor karamelizovať. Takto upravené semienka premiešame v mise na servírovanie s trochou škorice, sušeného zázvoru, prípadne aj trochou krupicového cukru, resp. si zvolíme vlastnú kombináciu sladko-ostrých korenín.

3. Tekvicová polievka

Aj keď receptov na tekvicovú polievku existuje nepreberné množstvo a každý má svoj obľúbený recept, pre inšpiráciu je tu jeden ďalší chutný a rýchly. Podusíme cibuľku, paradajky, papriku, pridáme varenú tekvicu nakrájanú na kocky. Ochutíme troškou muškátového orieška, čiernym korením a soľou. Varíme cca 20 min., premixujeme, zahustíme smotanou (ja dávam mlieko a trochu kukuričného škrobu) a chvíľu ešte povaríme. Podávame buď v takomto stave alebo ju ešte spravíme sýtejšou cestovinami, prípadne zemiakmi, krutónmi, čerstvým domácim chlebom.

fitshaker zdrave tekvice tekvicova polievka

 

Dobrú chuť s kamarátkou tekvicou :-).

 

Fantastické recepty z tekvice nájdeš aj v našej knihe Z fitka do kuchyne špeciál II:

zdrave recepty z fitka do kuchyne special 2

 

Ďalšie jesenné recepty:

12 úžasných fit receptov z jabĺk

Obrátený bezlepkový makovo-hruškový koláč

Jesenné raňajky – hrušková ovsená kaša

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 21/08/2014 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre