Jedno jablko denne zaručí pevné zdravie – dobrá rada alebo mýtus?

Chrumkavé, šťavnaté, voňavé, lahodné… Jabĺčku môžeme vymyslieť milión trefných prívlastkov. Hádam ani neexistuje viac slovenské ovocie a plodina, pre ktorú milujeme dokonca aj sychravú jeseň. Nielenže má dokonalú chuť, ale ukrýva v sebe množstvo významných látok. Už naši predkovia tvrdili, že “jedno jablko denne zaručí človeku pevné zdravie”. Je tento výrok skutočne pravdivý? Čo všetko sa skrýva pod lesklou šupkou? Dozvieš sa v jabĺčkovom špeciále :-).

Úžasné účinky aj bez exotického názvu

O množstve skvelých účinkov exotického ovocia som toho čítala už mnoho. Paradoxne o “našich” jablkách, ktorých je v sadoch neuveriteľné veľa, je toho akosi menej. Jablká nie sú také zaujímavé ako Passion fruit, Physalis či Dragon fruit. A predsa však majú niečo, v čom sa im exotické ovocie nevyrovná. Čerstvosť, ktorá sa nevytratí v procese 3 000 km cesty a zrejme aj znehodnotenie chemickými látkami bude nižšie. A v prípade jabĺk zo záhradky žiadne.

apple-661694_1920

Vitamínová, vlákninová a antioxidačná bomba

Predstav si, že tvoje tráviace problémy môže vyriešiť jablko. Čerstvé pomôže pri zápche, naopak mierne podusené pri hnačke. Všetko je to vďaka 30 %-nému podielu vlákniny – pektínu a ovocných kyselín. Táto zložka spomaľuje pôsobenie škodlivých mikroorganizmov, viaže sa na ťažké kovy a odvádza ich z tela. Najnovšie štúdie naprávajú mylné informácie o obsahu antioxidantov v jablkách. Je ich päťkrát viac než si vedci doteraz mysleli.

Zaujímavosťou je, že mnoho ľudí sa o ne “okráda” úplnou maličkosťou – ošúpaním jablka. Práve takto prídeš o antioxidanty i dvanásť vitamínov, medzi ktorými je aj vitamín C – známy bojovník proti chrípke a prechladnutiu. Ak vykrojíš jadierka – vyhodíš dávku jódu, ktorú obsahujú. Takže je ideálne, ak papáme celé jabĺčka tak, ako si ich odtrhneme zo stromu :-).

Užitočný pomocník pri chudnutí

Určite si si všimla, na koľkých fotkách držia v ruke krásne fitnessky a modelky práve jablká. Patria tam rozhodne právom, pretože sú skvelými pomocníkmi pri chudnutí. Obsahujú až 84 % podiel vody a približne 50 kalórií. Pri týchto skvelých hodnotách dokážu predsa zasýtiť. Pocit hladu zaháňajú vysokým podielom vlákniny a stabilizáciou hladiny cukru v krvi. Sú veľmi ľahko stráviteľné, a preto nespôsobia problémy ani tým, ktorých trápi citlivý žalúdok.

apple-15750_1920

Jablko – ovocie krásy

Trápi ťa vypadávanie vlasov? Aknózna pleť? Poruchy spánku? Pri riešení týchto problémov významne pomáhajú vitamíny skupiny B a tie sú v jablkách skutočne hojne zastúpené. Tvorbu červených krviniek podporuje kyselina listová. Je tvojím problémom zvýšený cholesterol? Vyskúšaj zjesť denne dve jablká. Tie ti pomôžu znížiť túto hodnotu o 20 %. Ani pri nízkobielkovinovej diéte a cukrovke ti nič nebráni zaradiť jabĺčka do jedálnička. Práve vďaka významnému zastúpeniu jednoduchého cukru fruktózy, ktorý sa vstrebáva pomalšie, je pre diabetikov jablko dokonalou “sladkosťou”.

Do kuchyne s ním!

Jablká sú úžasne mnohotvárnou potravinou. Nájdeš ich v rôznych farbách, odrodách i veľkostiach. Neomrzia ani v možnostiach spracovania. Pridaj si jabĺčko do obľúbeného smoothie (ak už nie je jeho súčasťou :-)), hoď si jedno do kabelky na zahnanie hladu v škole či práci, priprav si kompót, džem či pyré, ktoré bude k dispozícii kedykoľvek počas tuhej zimy. Vylepši si jablkom šalát či mäsové jedlo. Nakrájaj a vysuš si zopár plátkov, ktoré môžeš chrúmať pri telke namiesto čipsov. Alebo vymysli recept na skvelý koláč, muffiny či ovocný pohár. Potešíš ním nielen seba, ale aj svojich blízkych.

fitshaker_blog_jablka2

A na záver 15 faktov, ktoré si možno o jablku nevedela:

  • Na to, aby si si odtrhla zo stromu prvé jablko, musí strom rásť 4 až 5 rokov. A potom dokáže jabĺčka rodiť až 100 rokov.
  • Jablká prezrievajú 6 – 10 krát rýchlejšie pri izbovej teplote. Čerstvé ich udržíš dlhšie v chlade.
  • Na vytvorenie necelých 4 litrov Apple cider je potrebných 36 ks väčších jabĺk.
  • Odrody jabĺk po celom svete môžu byť veľké ako hrášok i malá tekvica.
  • Ľudia jedia jablká už od obdobia 6 500 rokov pred Kristom.
  • Jabloň pochádza z čeľade ružovitých, údajne je v nich cítiť „ružovú“ arómu.
  • Jedným jablkom poskytneš svojmu telu približne 4 g vlákniny. Denne potrebuješ prijať približne 15 g.
  • V Číne má slovo jablko a mier rovnaký význam. Preto sú jablká považované za jeden z najpopulárnejších a najcennejších darov.
  • Jedno jablko potrebuje na rast energiu z 50 lístkov.
  • Ako jedno z mála ovocí sú aj dnes jablká zberané ručne.
  • Herečka Gwyneth Paltrow dokonca pomenovala svoju prvorodenú dcérku Apple – Jablko.
  • Kvety jablone sú používané dlhé roky ako symbol ženskej krásy.
  • Napriek tomu, že jablká nie sú bohaté na vápnik, pomáhajú pri prevencii osteoporózy. Môže za to bór, ktorý je v ňom hojne obsiahnutý.
  • Malusdomesticaphobia je pomenovanie pre strach z jabĺk.
  • Jablká plávajú. Je to  kvôli 25 % obsahu vzduchu v každom z nich.

apples-634572_1920

PS.: Ak sa ti obľúbená odroda jablka prejedla, nezúfaj. Existuje ich viac ako 8 000. Určite nájdeš ďalšiu, ktorá ti rozhodne zachutí. Do chrumkania :-).

 

Zdravé recepty plné šťavnatých jabĺčok:

Mrkvičkovo-jablkové smoothie

Zdravá jablková štrúdľa ako od babičky

Mäkučký kuskusový jablčník

Hriešne dobré lievance

Voňavé celozrnné muffiny z jabĺčok

Baška Línek

Manažérka šťastia vo Fitshaker
Nepoznám nudu a stereotyp. Snažím sa vždy „bojovať na viacerých frontoch“, pričom ich spoločným znakom je pocit spokojnosti, naplnenia a lásky. Svoju nekončiacu zvedavosť prenášam do zaujímavých rozhovorov, kreativitu do zdravých alternatívnych receptov a lásku do každej činnosti, ktorú robím. Čas chcem tráviť zmysluplne a osožne pre seba aj svojich blízkych.
Milujem jógu, dlhé prechádzky, silový tréning, beh, squash, plávanie, turistiku, komiksy, pekné oblečenie, samovzdelávanie, čítanie a najviac zo všetkého svojho manžela, rodinu a priateľov.
Verím, že kúsok pozitívneho myslenia, ktoré je dôležitou súčasťou môjho života, prinesiem prostredníctvom článkov, receptov, príspevkov a správ aj do toho tvojho. :-)
Baška Línek

Článok bol pridaný dňa 22/10/2015 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Baška Línek

Komentáre