Jedlo je len palivo pre naše telo

Väčšina z nás má k jedlu veľmi komplikovaný vzťah. Už odmalička nás učili, že:

  • Ak má niekto narodeniny, zaslúži si presladenú tortu.
  • Ak zjeme mrkvu v polievke, dostaneme sladkosť ako odmenu.
  • Ak budeme poslúšní, pôjdeme na zmrzlinu.
  • Ak dáme babke pusu, dá nám cukríky.
  • Ak sme pozvaní na oslavu, prinesieme dezert ako darček.

Naučili nás tiež, že máme podľahnúť Kinder Buenu, že si máme dať pauzu a Kit-Kat, že Margot je náš kúsok raja a že nič nevyjadrí naše poďakovanie tak, ako dezert Merci. Učili nás, že jedlo prináša šťastie.

A tak sme jedlo začali vnímať mnohými spôsobmi:

  • Ako odmenu (čokoláda je odmena po ťažkom dni, dezert je odmena za jedenie zeleniny).
  • Ako spôsob na vyjadrenie lásky a vďačnosti (Kinder Surprise pre deti, Ferrero Rocher pre mamu, dezert Tatiana pre sestru).
  • Ako príjemné rozptýlenie (napríklad ak sa nudíme, ak chceme pri filme niečo chrumkať).
  • Ako spôsob na vyriešenie nepríjemných emócií (riešime ním stres, hnev, smútok, osamelosť, sklamanie, nepohodlie a ďalšie).
  • Ako spôsob na zlepšenie nálady (zvládame pomocou neho kritiku, odmietnutie alebo poníženie).

Všetko to sa do nás postupne vnáralo, až sa to pre nás stalo samozrejmosťou.

 

(Ale ešte predtým, ako dnes zavoláš mame a budeš žiadať “odškodné”…  chcem ti povedať, aby si to ostatným nemala za zlé. Babka s mamou sa ťa tým sladkým určite nesnažili “zbaviť”. Pravdepodobne len chceli, aby si bola šťastnou. A tak ti dopriali to, čo chutilo aj im.)

zdrava strava

 

Starý pohľad na jedlo: Je mojou odmenou a zlepšuje mi náladu

Či už to bolo vplyvom okolia alebo vplyvom reklám potravinárskych spoločností – jedlo sa pre mnohých z nás stalo akýmsi riešením na všetky naše problémy. A keďže my ľudia zvykneme mať veľa problémov – začali sme toto “riešenie” (čiže jedlo) využívať (jesť) až pričasto.

Už sme nejedli len kvôli energii, ale z rôznych dôvodov:

  • ráno – doplníme energiu
  • cestou do práce – začneme stresujúci deň niečím príjemným
  • počas práce – rozptýlime sa, zvládame stres
  • obed – doplníme energiu
  • po zjedení obedu – dezert ako potešenie
  • káva – sušienky na rozptýlenie
  • príchod z práce domov – doplníme energiu
  • večera – doplníme energiu
  • po večeri – jeme, aby si sa odmenili po náročnom dni
  • večer pri TV – nudíme sa, cítime sa osamelo, sklamane, pripomíname si svoje problémy, alebo iným spôsobom cítime nespokojnosť so životom

Takto to pokračuje ďalej. Našťastie nás zastaví únava skôr, ako nám príde zle. Spánok je potom niečo ako pár hodinová pauza, kým sa ráno nezobudíme a nepokračujeme v tom znovu.

Týmto som nechcel nikoho odsudzovať. Sám dobre viem, ako ľahko to môže začať a ako ťažko je s tým prestať. (Ja som mal obdobia nespokojnosti a neistoty, počas ktorých by som jedol aj v spánku, ak by sa to dalo.)

zdravá výživa

 

Ako nám to ničí život

Ako si mohla vidieť, ak sa jedlo stane naším “zdrojom lepšej nálady”/naším riešením na všetky problémy, spôsobí to dve veci:

 

1.) Jeme nezdravo

Keď sa potrebujeme cítiť dobre, hľadáme niečo rýchle, niečo dostupné, niečo, čo netreba pripravovať a niečo s intenzívnou chuťou (presladené a presolené). A najčastejšie tieto podmienky spĺňajú práve nezdravé jedlá (sladkosti, chipsy, fast food, polotovary).

 

2.) Jeme priveľa

Jeme častejšie. Jeme kalorickejšie jedla, pretože majú výraznejšiu chuť ako zelenina. A s jedením nevieme prestať, pretože hoci sa nám podarí zasýtiť hlad, nepodarí sa nám “zasýtiť” nespokojnosť so životom. Často sa naša nespokojnosť ešte zhorší, pretože teraz sme navyše sklamaní sami zo seba.

A to sú presne tie dva hlavné dôvody, prečo máme nadváhu a zdravotné problémy.

jedlo

 

Nový pohľad na jedlo: Je to len palivo pre moje telo

Veľa fitnes stránok sa zameriava na to, ako jesť zdravšie a ako jesť menej. A to je skvelé. Ale začínam mať pocit, že ak nezmeníme svoj vzťah k jedlu – neodstránime skutočnú príčinu prejedania sa.

Môže sa nám chvíľu dariť a mať jedenie pod kontrolou. Ale ak ho budeme aj naďalej vnímať ako zdroj dobrej nálady – skôr či neskôr príde stresujúce obdobie a z jednej nevinnej lyžičky medu, bude dezert a dve čokolády denne.

Už veľa žien mi opísalo niečo podobné:

→ Zmenili stravu, schudli a všetko bolo fajn. Až kým neprišli osobné problémy.

→ Odrazu sa častejšie cítili nanič. A tak si potrebovali častejšie “zlepšovať náladu”.

→ A keďže nemali iné spôsoby, ako si zlepšiť náladu a zároveň ešte stále niekde vo vnútri vedeli, že “dobré jedlo = dobrá nálada”, vrátili sa späť k prejedaniu.

 

A aby sa to nestalo ja tebe, chcem ti dnes ukázať nový pohľad na jedlo:

“Jedlo je len palivo pre naše telo.”

To je všetko.

Potrebujeme ho len na to, aby sme prežili, aby sme doplnili energiu alebo živiny. Nehovorím, že si ho nemôžeme vychutnať, ale len, ak ho potrebuje naše telo.

Jedlo tu nie je na to, aby nám vyriešilo všetky naše problémy – stres v práci, frustráciu z nášho života, hnev alebo smútok spôsobený priateľom či manželom. Má nám vyriešiť len jednu jedinú potrebu – hlad a nedostatok živín.

zdravá strava

 

Začni sa na jedlo pozerať novými očami a tvoj život bude krajší

A preto či už s chudnutím začínaš alebo už pokračuješ pol roka – odporúčam ti ujasniť si v hlave svoj vzťah k jedlu.

Uvedom si, že jedlo je len palivo, ktoré naše telo potrebuje, len keď sme hladní (keď to cítime v bruchu). A nie odmena alebo potešenie, keď sme smutní alebo nespokojní.

Vychutnaj si ho naplno. Ale len toľko, čo skutočne potrebuješ.

Chápem, ak máš nejaké problémy. A aj pre mňa bolo kedysi chutné jedlo jednou z mála radostí v mojom živote. Ale ver mi, že jedenie ti tieto problémy nevyrieši (Skúšal som to. Mnohokrát.) Len ti spôsobí ďalšie.

A tá nadváha, tie zdravotné problémy, to sklamanie, letargia (to je ten stav, keď sa ti dlhodobo nič nechce), nízke sebavedomie, nespokojnosť, hanba, trápenie sa alebo plač v kabínke pri skúšaní oblečenia – nič z toho za to nestojí.

zdrava vyziva

P.S.: Ovládaš celé teórie o chudnutí, ale nevieš ako vydržať? Ak áno, získaj zdarma môj návod „Ako schudnúť svojich prvých 10 kíl – a to aj bez hladovania a počítania kalórií“, ktorý ti ukáže, ako začať s chudnutím tak, aby si v tom vydržala a dotiahla to tentokrát až do konca.

Alebo si pozri túto stránku, napíš mi a môžeme sa do toho pustiť spoločne. ;-)

 

A ak sa chceš naučiť pripravovať jedlo zdravo, aby bolo aj palivom a zároveň chutilo a mohla si ho jesť naozaj bez výčitiek, skús sa inšpirovať našou knihou Z fitka do kuchyne 2, kde pre teba mnoho inštruktoriek a tréneriek spísalo recepty, ktoré si pripravujú na raňajky, obedy či večere. Vyskúšaš niektoré z nich?

dobre jedlo

 

Recepty, ktoré by ťa mohli zaujímať:

Raňajky: Pohánkovo-banánový chlieb

Obed: Cuketovo-cícerové kari

Večera: Kari zemiaková polievka

Martin Toth

Redaktor vo Fitshaker
"Ovládaš teóriu chudnutia, ale nevieš ju dať do praxe a dodržiavať?

Začni spolu so mnou.

Na stránke (https://martintoth.me/) pomáham ženám vydržať pri chudnutí."
Martin Toth

Článok bol pridaný dňa 16/09/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Martin Toth

Komentáre