Cítiš smútok, hnev, alebo máš jednoducho nanič deň? Ako môže pohyb zmierniť tieto pocity?

Určite máš aj ty skúsenosť, že po prechádzke, tréningu, tancovaní či joge sa cítiš lepšie. A ak nie, je čas to skúsiť!

Tým, že sa pri pohybe musíme vedome sústrediť na niečo iné − na kroky, dýchanie, cviky, rytmus –, prestávame riešiť myšlienky, ktoré sme si “„omieľali” dovtedy. Navyše, pohybom sa v tele uvoľňujú známe endorfíny, hormóny šťastia, ktoré nám spôsobujú lepšiu náladu. Ako ďalšie benefity pohybu môžeme vypichnúť udržovanie či zníženie váhy, lepšie hladiny cholesterolu, viac energie počas dňa, lepší spánok v noci a celkové zlepšenie kvality života. Po cvičení sa telo jednoducho dostáva do väčšmi zrelaxovaného a spokojného stavu. Pravidelný pohyb však tiež prispieva k vyššiemu sebavedomiu, lepšiemu vzťahu so sebou a aj s druhými, no tiež k celkovému zníženiu stresu a úzkostí.

Síce toto mnohí vieme, niekedy je predsa len ťažké začať cvičiť. Najmä ak sa cítime zle, ak sme mentálne a energicky „dole”, ak máme pocit, že teraz sa chceme len schúliť do klbka a nič iné nerobiť. V ťažkom mentálno-energetickom stave môžeme mať pocit, že pohyb je to posledné, čo by sme chceli.

Je veľmi dôležité dopriať si čas na prežitie svojich pocitov, sama so sebou. Uznať smútok, hnev, nedôveru. Len tak vieme žiť plnohodnotne a úprimne. Avšak – tak ako si treba vedieť pocity prežiť, tak treba aj vedieť, kedy povedať „dosť” a pohnúť sa ďalej. Vedieť sa vrátiť k dobrým návykom, oporným bodom, k veciam, ktoré ti zlepšia náladu – aj keď na ne akurát nemáš chuť! Toto je obrovský prejav sebalásky a schopnosti prekonať svoje „slabšie stavy”, ktoré viac či menej zažívame občas všetci.

Keď sa človek necíti dobre, časom nachádza určité stratégie, ako si pomôcť. Často je to napríklad zajedanie, priveľa spánku alebo barlička v podobe alkoholu. Tieto rôzne stratégie sa postupne menia na návyky a návyky formujú nás, náš život. Preto je fajn vedieť, čo mi robí dobre dlhodobo, čo mi pomáha žiť plnohodnotný a zdravý život. Vytvárať také návyky, ktoré nás „podporujú” a robia dlhodobo spokojnejšími.

Pilates

 

Pohyb je najrýchlejšia, najzdravšia aj najlacnejšia pomoc :-)

Stačí len vedieť, aký pohyb máš rada alebo s kým rada cvičíš, a šup do toho! Myšlienky ti možno v depke budú nahovárať, že na toto teraz nemáš energiu ani chuť, ty ich však nevypočuj! Urob to napriek nim! My nie sme naše myšlienky. Myšlienky ovplyvňujú naše pocity, našu náladu a náš život. No môžeme si vyberať, aké myšlienky chceme živiť a aké nie. A postupne sa učiť trénovať, posilňovať ten druh myšlienok, ktorý robí náš život lepším a radostnejším.

Niekedy sa budeš musieť mega prekonať, ale o tom to je. Neuveriť slabým myšlienkam, neuveriť, že ty si slabá. Lebo ty sa stávaš tým, pre čo sa dlhodobo rozhoduješ! Stávaš sa tým, čo dlhodobo pravidelne robíš.

Pohyb

 

Ako na to?

# 1: pohybový plán

Nastav si sama (alebo s pomocou priateľa, trénera či terapeuta) pohybový plán čo presne budeš robiť každý deň v najbližšom týždni?

Napríklad: chôdza 30 minút denne, vždy ráno. Plus nejaké konkrétne cvičenie každý jeden deň, ideálne niečo, čo ťa aspoň trošku baví. Pomôcť ti môžu aj online tréneri a cvičenia, napríklad aj skvelý Fitshaker.sk, kde nájdeš kopu zaujímavých a rôznych cvičení, už si len vybrať, čo ti sadne.

Pocity

 

# 2: komunita ľudí

Vytvor si komunitu ľudí okolo svojho pohybového plánu.

  • Dohodni si prechádzku s kamoškou.
  • Zacvič si s niekým alebo v skupine ľudí.
  • Pridaj sa do facebookovej skupiny s cvičením, kde sa navzájom podporujete a motivujete. Napríklad v aktuálnej Fitshaker výzve do plaviek sa žienky navzájom motivujú vo facebookovej skupine. Je to super práve v období, keď nevládzeš, keď to chceš vzdať alebo proste keď potrebuješ dennú dávku inšpirácie.

Cvičenie

 

# 3: motivačné prvky

Nezabudni tiež k pohybu pridať motivačné prvky, ako sú:

  • Pekné a pohodlné oblečenie na daný šport (legíny, tenisky, motivačné tričko…), v ktorom sa budeš cítiť viac športovo.
  • Motivačná hudba (hudba vie „vyhecovať“, zdvihnúť energiu, naladiť ťa na danú činnosť) – sprav si na daný šport konkrétny playlist, ktorý si už len pustíš do uší.
  • Dopraj si nejakú odmenu po pohybe. Môže to byť čerstvo odšťavená pomarančová šťava, zdravý dezert za obedom alebo pre menej náročných – teplá sprcha po cvičku (alebo studená pre viac náročných :-D). V dlhodobom horizonte bude najväčšou odmenou pevné a zdravé telo a spokojnejšia myseľ :-).

mám depku

 

Poznámky na záver:

1) Je dokázané, že aby sme mohli čerpať všetky tieto úžasné benefity, ktoré pohyb prináša, je potrebné hýbať sa (zámerným, aspoň mierne náročným tempom) minimálne 5x do týždňa po 30 minút denne.

 

2) Pri vážnejších prípadoch diagnostikovanej depresie pohyb tiež výrazne zlepšuje psychický stav (súčasne popri liečbe medikamentmi a psychoterapii). V prípade, že si so svojím duševným stavom neviete rady, určite, prosím, vyhľadajte pomoc vhodného psychoterapeuta/psychiatra. Terapia je skvelý prostriedok na lepšie porozumenie sebe samému a nájdenie tých správnych metód na spokojnejšie denné fungovanie.

zdravie

Všetko dobré praje Andrejka!

 

Zisti, ktorý druh cvičenia ti sedí a venuj sa tomuto pohybu aspoň 30 minút denne. Vyskúšať môžeš aj naše online fitko Fitshaker.sk, kde nájdeš rôzne druhy cvičení, od pilatesu, jogy až po intervalové HIIT či TABATU. 

zdravy pohyb

 

Vyskúšaj aj tieto tréningy na doma:

5x cviky v záhradke: ako si kvalitne zatrénovať netradičným spôsobom!

O čom je cvičenie TABATA? Vyskúšaj tento 10 minútový tréning na celé telo

7x cviky na vnútorné stehná, navyše niektorými z nich precvičíš aj panvové dno

Zacvič si doma napr. aj pri upratovaní! Aviváž, vedro či mop sú vynikajúci pomocníci pri cvičení

Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 27/05/2020 a zaradený do kategórie: CvičenieSebarozvoj a motiváciaZdravie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre