Čím sa biely grécky jogurt líši od ostatných? Ako si vybrať ten správny?

Ponuka jogurtov je v dnešnej dobe naozaj široká, dokonca okrem klasických kravských, ovčích či kozích sa nachádzajú na pultoch jogurty s prívlastkom grécke. V čom sa tieto jogurty líšia od našich tradičných? Ako si vybrať ten správny? Ak ťa odpoveď na tieto otázky zaujíma, čítaj určite ďalej. ;-)

Prečo jesť biele jogurty?

Jogurty sú vynikajúcim mliečnym produktom, ktorý je mimoriadne zdraviu prospešný. Nezaťažuje naše trávenie, keďže už prešiel určitým procesom a obsahom bielkovín sa jednoznačne hodí do jedálnička každého aktívneho človeka. Jogurty sú bohaté na vitamín D, vápnik či draslík, ktoré prispievajú k silným kostiam či svalom.

Čo si však zaslúži osobitú pozornosť, je obsah probiotík, ktoré pomáhajú pri zápche, hnačkách, znižovaní „zlého“ cholesterolu, zlepšení imunity (nakoľko je známe, že imunitný systém je úzko spojený s trávením), no a napokon tiež znižujú riziko infekcií v tele.

grecky jogurt

 

Čím sa líši grécky jogurt od ostatných?

Grécky jogurt je oproti tomu tradičnému, ktorý poznáme, krémovejší a hustejší. To je spôsobené tým, že jogurt gréckeho typu sa zbavuje po spracovaní ešte srvátky.

Grécky jogurt obsahuje približne dvakrát viac bielkovín ako klasický jogurtnižší podiel sacharidov, keďže spolu so srvátkou sa odstráni aj isté množstvo laktózy, čo je v podstate mliečny cukor.

biely jogurt

 

Ako si vybrať grécky jogurt?

Pri výbere kvalitného gréckeho jogurtu je dôležité čítať zloženie a nutričný obsah. Tento jogurt by nemal obsahovať žiadne pridané cukry, resp. pomer sacharidov a cukrov by mal byť rovnaký, nakoľko sacharidy v jogurte by mali predstavovať len spomínanú laktózu. Pokiaľ tento pomer nesedí, tak ihneď pozeraj zloženie, ktoré by nemalo uvádzať žiadny pridaný škrob ani pridané srvátkové bielkoviny. Mnohí výrobcovia si takto „pomáhajú“ a pre urýchlenie procesu pridávajú tieto látky, aby bol jogurt správnej hustej konzistencie.

laktoza

 

Tip na záver

Ak máš rada ochutené jogurty, vytvor si radšej vlastné. Kúp si klasický biely grécky jogurt a dochuť ho napríklad medom, orieškami, škoricou, ovocím či kvalitným domácim džemom. Pokiaľ túžiš po čokoládovej príchuti, tiež nie je problém roztopiť si 2-3 kocky horkej čokolády a zmiešať ich s jogurtom.

ranajky

My grécky jogurt využívame v mnohých receptoch a to určite odporúčame aj tebe. ;-)

 

Množstvo zaujímavých receptov s využitím jogurtu nájdeš aj v našich knihách Z fitka do kuchyne:

zdravé recepty

 

A kde všade môžeš biely grécky jogurt použiť? Pozri napríklad tieto recepty:

Quinoa kaša s jogurtom a lesným ovocím

Smoothie s kivi, jogurtom a orechami

Chlieb z pohánkovej múky a jogurtu

Bábovka z ovsených vločiek, jablka a jogurtu

Citrónové lievance s jogurtom a ricotou

Muffiny s tvarohom, kakaom a čučoriedkami

 

Zdroje:

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/295714.php

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3985222/

3. https://www.utmedicalcenter.org/healthy-tips/87/the-benefits-of-eating-greek-yogurt/

4. https://www.ecowatch.com/health-benefits-greek-yogurt-2265934371.html

Simona Kollárová

Článok bol pridaný dňa 18/05/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Simona Kollárová

Komentáre