Aký je rozdiel medzi cvičením s vlastnou váhou a cvičením na strojoch?

Každý cvičebný štýl má niečo do seba. Či už ide o cvičenie na strojoch alebo cvičenie s vlastnou váhou. Každý typ cvičenia prinesie človeku iné pozitíva. Vždy je na konkrétnom človeku, aký je jeho cieľ, v akých podmienkach chce cvičiť a či má nejaké zdravotné obmedzenia. V prípade zranení (napríklad zlomenina nohy) je vhodné využiť posilňovacie stroje, pretože ak chcem cvičiť napríklad prsné svaly na stroji hammer, môžem sa pohodlne usadiť a v podstate nijakým spôsobom nezaťažujem nohu, ktorá je zlomená. Poďme si teda povedať čosi viac o benefitoch cvičenia na strojoch a benefitoch cvičenia s vlastnou váhou.

Ak by som si zhrnul celú svoju trénerskú prax, tak počas nej som v počiatkoch dosť značne využíval práve posilňovacie stroje, alebo činky, prípadne iné náradie. Avšak v dnešnej dobe som sa prioritne zacielil práve na cviky s vlastnou váhou.

Prečo momentálne viac preferujem cvičenie s vlastnou váhou?

Tieto cviky s vlastnou váhou dávajú mne, ale aj mojím klientom obrovský komfort v tom zmysle, že práve cviky s vlastnou váhou je možné vykonávať nielen vo fitku ale takisto aj doma prípadne v akomkoľvek prostredí či už je to vonku, alebo na hotelovej izbe.

Môžeme teda povedať, že klient ako taký je pripravený na rôznorodé podmienky a vie reagovať v akejkoľvek chvíli. Je schopný cvičiť v podstate absolútne kdekoľvek.

drep

Okrem toho, cviky s vlastnou váhou prinášajú klientovi perfektný základ ešte pred tým, ak sa náhodou pustí do cvičenia s činkami.

Cviky s vlastnou váhou majú široké spektrum variácií, to znamená že pri cvikoch s vlastnou váhou sa vie klient neustále posúvať. Existujú jednoduchšie varianty, ale existujú aj náročnejšie varianty cvikov s vlastnou váhou.


Pozri si jednoduchšie aj ťažšie varianty kľukov


Existujú dokonca aj rôzne štýly tréningov, ktoré môže klient využiť a môže sa v podstate neustále posúvať vpred. Či už ide o kruhové tréningy, intervalové tréningy, vytrvalostné tréningy a pod.

cvičenie s vlastnou váhou

 

V čom je dobré cvičenie na strojoch?

Na druhej strane tu máme cviky na strojoch. Ani tento štýl cvičenia, resp. tento spôsob tréningu, by sme nemali zavrhovať, pretože aj cvičenie na strojoch má svoje miesto a svoj zmysel. Pokiaľ si úplná začiatočníčka a rozhodla si sa cvičiť, ale nikdy v živote si napríklad nešportovala a nevieš, čo to znamená pravidelne trénovať alebo žiť aktívne, tak práve cvičenia na strojoch budú pre teba perfektným štartom.

Stroj samotný ti je schopný zadať pohyb a je schopný ti pomôcť v tom, aby si správne dodržiavala techniku, pretože stroj ako taký má v podstate predpísanú techniku. To vedenie pohybu pri akomkoľvek cviku je dané už ergonómiou a strojom samotným, čiže je menšia pravdepodobnosť toho, že by si nejakým spôsobom kazila techniku. Pričom pri cvičení s vlastnou váhou je to už trošku náročnejšie, pretože tam už potrebuješ vedieť ovládať svoje telo, svoju vlastnú váhu a potrebuješ mať už ako tak vycibrenú techniku, kdežto pri cvikoch na stroji máš aj stabilizované telo, ktoré je nejakým spôsobom fixované o stroj.

cvičenie na strojoch

 

Zhrnutie

Plusy cvičenia na strojoch

1. Pohyb je daný strojom – skvelý spôsob pre začiatočníčku
2. Menšia pravdepodobnosť kazenia techniky
3. Výborný štart v stavoch po operáciách, zraneniach, nakoľko máme stroje, kde je telo pekne fixované

 

Plusy cvičenia s vlastnou váhou

1. Môžeš cvičiť absolútne kdekoľvek
2. Vyššia náročnosť, pretože zapájaš viac svalov a takisto spaľovací účinok je vyšší
3. Široké spektrum cvikov a vyššia pravdepodobnosť zlepšenia kondície

 

Na záver by som to zhodnotil tak, že cvičenie na strojoch by som odporučil pre prípadne spestrenie tréningu, ak by si chcela na malú chvíľu zmenu pri cvičení s vlastnou váhou, alebo určite v období zotavovania sa zo zranenia/po operácií.

Z dlhodobého hľadiska by som, ale skôr volil cvičenia s vlastnou váhou pri ktorých nie si odkázaná na žiadne fitness centrum, a teda ťa nič neobmedzuje.

Navyše, cvičenie s vlastnou váhou zahŕňa aktiváciu viacerých svalov naraz, a tým pádom aj spaľovací účinok pri využitý týchto cvikov je lepší. Každý však potrebuje individuálny plán vzhľadom na aktuálny stav a cieľ, ktorý si chce splniť.

 

Na to, aby si si kvalitne zacvičila s vlastnou váhou nemusíš nikam chodiť. Zvládneš to aj v pohodlí domova v online sprievode profesionálnych tréneriek. Už ti stačí len vybrať si pre teba ten správny program. ;-)

cvičenie na doma

 

Prečítaj si aj:

Chcela by si cvičiť vysoko intenzívne tréningy, ale nemáš na to kondičku? Ako ju postupne zvýšiť?

Tréning na doma s cvikmi na zadok a stehná v sprievode Janyho Landla

5 cvikov na štíhle lýtka

Cvičenie s činkami na posilnenie rúk

Matúš Špirko

Matúš Špirko

Redaktor at Fitshaker
Volám sa Matúš Špirko a verím, že mojím životným poslaním je pomáhať ľuďom trpiacim nadváhou a obezitou. Ľudí trénujem už viac ako 10 rokov a v tomto povolaní som sa našiel. Napĺňa ma, keď vidím, že dokážem ľudí pozitívne ovplyvniť. Chudnutie vnímam na úrovni troch oblastí a nimi sú pohyb, strava a myslenie. Chudnutie je komplexný proces, a preto chcem zmeniť vnímanie tohto procesu medzi širokou verejnosťou a uľahčiť tak ľuďom cestu k dosiahnutiu svojich cieľov.
Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 15/03/2019 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre