Ako si vybrať správnu fit tyčinku?

Zbožňuješ zdravé a výživné tyčinky, ktoré sú nielen sladké a chutné, ale dokážu aj perfektne zasýtiť, „nakopnúť“ pred tréningom, zlepšiť výkon a neskôr naopak doplniť energiu po ňom? Ak je tvojou odpoveďou áno, určite vieš, že v dnešnej dobe je v kamenných a internetových obchodoch v ponuke nespočetné množstvo rôznych zdravých tyčiniek. Od proteínových na doplnenie primeraného počtu bielkovín, cez energetické tyčinky plné rýchlych sacharidov na okamžité zvýšenie energie, až po rôzne plnené a obaľované tyčinky ako náhrada za nezdravé a príliš kalorické sladkosti. Výber je skutočne veľký, no veľmi dôležitým faktorom pri kúpe fit tyčiniek je najmä tvoj cieľ a ich zloženie. Pozrime sa spolu na to, aké tyčinky sú podľa zloženia vhodné práve pre teba!

 

Zloženie tyčinky v hlavnej úlohe

Pokiaľ si sa rozhodla začleniť do svojho jedálnička fitness tyčinky, je dôležité, aby si vždy dbala na ich nutričnú hodnotu a zloženie. Práve prísady a potraviny, ktoré niektoré tyčinky obsahujú, dokážu namiesto pozitívnych účinkov zapôsobiť úplne opačne. Niektoré z nás dokonca trpia rôznymi intoleranciami a alergiami, alebo dodržujú rôzne stravovacie smery (napríklad vegánstvo alebo vitariánstvo), a práve preto je veľmi dôležité mať obsah konzumovanej dobroty pod kontrolou. Mnohí výrobcovia na obaly tyčiniek veľkými písmenami napíšu „fitness“, „zdravé“ či „s nízkym obsahom kalórií“, no v skutočnosti sa za ich zložením ukrýva veľa cukru, umelých sladidiel, nekvalitných surovín a konzervantov.

Práve preto je potrebné sledovať etiketu na obaloch tyčiniek (a to, samozrejme, neplatí len pre fitness tyčinky) a presvedčiť sa o tom, že dodáš svojmu telu len to najlepšie.

 

 

Roztrieďme si fitness tyčinky podľa zloženia a pozrime sa, ako a kedy si ich dopriať:

1. Proteínové tyčinky – výživa pre tvoje svaly

Bielkoviny sú jednou zo základných troch makroživín, ktoré patria do jedálnička každého športovca aj nešportovca. Ak sa tvoja strava skladá z veľkej časti z bielkovín, „vyživuješ“ svoje svaly a zabezpečuješ správny chod organizmu. Určite vieš, že bielkoviny zohrávajú dôležitú úlohu aj pri chudnutí a po ich konzumácii sme zasýtené dlhšie. Práve preto je skvelé dopĺňať bielkoviny aj pomocou malých „snackov“, teda pochúťok, ktoré prispejú k tvojmu celkovému dennému príjmu bielkovín.

Medzi takéto potraviny sa radia napríklad práškové proteíny rozpustné v tekutine, ktoré pri konzumácii v čase pred tréningom a po tréningu maximalizujú svoj účinok na tvoje svaly a napomôžu nielen k lepšej regenerácii, ale aj k ich rastu. Mnohí odborníci tvrdia, že najdôležitejší je celkový príjem bielkovín a čas ich prijatia nijako neovplyvňuje účinok na svalstvo a regeneráciu. Na druhú stranu, niekoľko štúdií dokázalo, že najvhodnejší čas na ich konzumáciu je práve v „anabolickom okne“ – teda v čase 1 až 1,5 hodiny po tréningu, kedy je telo najviac senzitívne na prijaté živiny a je potrebné doplniť mu stratenú energiu spolu s minerálmi.

Existuje však ešte jeden skvelý a praktický zdroj bielkovín, ktorý ti dodá bielkoviny, keď športuješ, prípadne máš chuť na sladkú a výživnú dobrotu. Reč je o proteínových tyčinkách, ktoré najmä v poslednom období nabrali na popularite. Sú ich plné regály v supermarketoch, ponúka ich každý dobrý e-shop s fitness výživou, môžeš ich kúpiť aj na recepcii v tvojom fintesscentre alebo v obchodoch so zdravou výživou.

Ak aktívne posilňuješ a bielkoviny tvoria veľkú časť tvojej stravy, proteínové tyčinky sú ideálnym riešením.

Stačí, keď sa pri nasledujúcom nákupe zameriaš na tyčinky, v ktorých názve a zadnej etikete bude dominovať slovo „proteín“ či „bielkovinové“.

Aj tu si však treba dávať pozor na rôzne klamlivé označenia a prílišné množstvo pridaného cukru v tyčinke. V mnohých prípadoch obsahujú proteínové tyčinky laktózu či lepok, no dnes už bez problémov zoženieš aj rôzne vegánske či iné verzie aj bez použitia týchto surovín. Zatiaľ čo niektorá z nás siahne po proteínovej tyčinke s horkou čokoládou a stéviou, ostatné si radšej vyberú proteínovú tyčinku vo verzii PALEO (s použitím prírodných surovín, a teda aj prírodného proteínu). Výber je skutočne veľký a je len na tebe a tvojich chuťových pohárikoch, po akej tyčinke siahneš.

 

# Zhrnutie: Proteínové tyčinky je vhodné konzumovať do 1,5 hodiny po tréningu. Taktiež sú veľmi vhodné pri chudnutí telesného tuku spolu s naberaním svalovej hmoty.

 proteínové tyčinky

 

2. Energetické tyčinky zo sušeného ovocia – rýchly zdroj energie

Si aktívnou bežkyňou, cyklistkou, či jednoducho preferuješ kardiovaskulárnu fyzickú aktivitu a potrebuješ rýchly zdroj energie? Ak sa s predošlým tvrdením stotožňuješ, jednoznačným riešením pre zefektívnenie tvojho výkonu sú energetické tyčinky, ktoré ťa dokážu zachrániť aj v tej najhoršej situácii. Vyšší obsah (nielen) ovocného cukru ti v takomto druhu tyčinky prinesie želaný nával energie presne vtedy, keď to potrebuješ.

Pokiaľ sa práve pripravuješ na beh dlhý 10 kilometrov a chceš si dať niečo, čo ti dodá správne množstvo energie a nebudeš mať ťažký žalúdok, „energy tyčinky“ sú skvelou voľbou. V obchode ich môžeš nájsť v RAW verzii, kedy základ tyčinky tvoria napríklad sušené ďatle či hrozienka, ktoré sú skutočne bohatým zdrojom rýchlych sacharidov. Nájdeš ich aj v inej forme – často upravovanej a dosládzanej rôznymi druhmi cukru.

Po takejto tyčinke je ideálne siahnuť iba vtedy, keď si to vyžaduje nasledujúci fyzický výkon. Takéto energetické „snacky“ sú vo svojej podstate zdravšou verziou rôznych presladených nápojov či energetických gélov, ktoré sú často ponúkané vytrvalostným športovcom.

 

# Zhrnutie: Energetické tyčinky sú vhodné na okamžitú energiu a slúžia ako skvelý nástroj na dosiahnutie veľkého výkonu pre aktívnych športovcov.

 3 tipy na zdravý domáci snack - raw tyčinky

 

3. Tyčinky zo semienok a orechov – pomocník proti hladu

Už dávno vieme, že tuky netreba zo svojej stravy vylučovať – práve naopak, správny denný príjem tuku ti zabezpečí množstvo zdravotných výhod. Perfektnými zdrojmi zdravých tukov sú práve oriešky a semienka, ktoré ťa zasýtia na naozaj dlhú dobu. Fitness tyčiniek a iné druhy zdravých tyčiniek obsahujúcich oriešky a semienka nie je nikdy dosť!

Treba si dávať pozor na to, čím sú dochucované – bežne ich výrobcovia doslova obaľujú medom či cukrom – a práve vtedy sa efekt zasýtenia stratí. Ak však hľadáš ideálny snack a nepotrebuješ prijať väčšie množstvo sacharidov, semienka a oriešky v tyčinke sú správnym riešením.

 

Zhrnutie: Tyčinky zo semienok a orieškov slúžia ako pochúťka, ktorá ťa zasýti. Ideálne je konzumovať ich v rámci desiatej či olovrantu – vtedy, keď medzi hlavnými jedlami pociťuješ hlad.

 semienkove krekry

 

4. Flapjacky – výdatné raňajky či sladký dezert

Tyčinky s názvom „flapjack“ pochádzajú z Anglicka a na Slovensku ich môžeš nájsť nielen v kaviarničkách ako dezerty, ale aj v obchodoch so zdravou výživou. Flapjacky sú typické svojím ovseným zložením – ovsené vločky tvoria ich základ – a veľmi sladkou chuťou. Svojimi vlastnosťami sa dajú zaradiť medzi energetické tyčinky, no nie úplne, pretože obsahujú ovsené vločky, z ktorých nevyhladneme tak rýchlo ako z RAW tyčiniek plných sušených datlí. Aj napriek tomu sa často príliš dosládzajú a je vhodné sledovať ich zloženie.

Čarovať v kuchyni s nimi môžeš aj ty sama – čo tak pridať do nich trošku arašidového masla či slnečnicových semienok? Získaš tak skvelý flapjack s prídavkom bielkovín, čo sa hodí pri dosahovaní tvojho cieľu. Pokiaľ máš raz za čas chuť na sladký dezert ako skvelú bodku za obedom, pokojne si dopraj túto ovsenú dobrotu.

 

Zhrnutie: „Flapjacky“ sú ovsené tyčinky vhodné na príležitostnú konzumáciu. Pre športovkyne je skvelá ich bielkovinová verzia.

flapjack

 

Pozor na müsli tyčinky s vysokým obsahom cukru

Cukor je stále veľmi populárnou a preberanou problematikou, ktorá mnohým z nás nedá spávať. Okrem toho, že poznáme niekoľko druhov cukru (a ešte viac druhov továrensky vyrobených sladidiel) a v dnešnej dobe je pridávaný aj do jedál či produktov, o ktorých by sme to nikdy nepovedali, je veľmi ťažké sa mu vyhnúť. Názory sa v tejto téme rozchádzajú – niekto tvrdí, že nesmieme jesť iba fruktózu, niekto zas zakazuje všetok cukor a ďalší vraví, že cukor je v rozumnej miere úplne v poriadku.

Nech už sú princípy tvojho vlastného jedálnička akékoľvek, jedna vec je jasná:

Výrobky s privysokým obsahom cukru nie sú na bežnú konzumáciu a „mlsanie“ vhodné.

Skús si predstaviť situáciu, v ktorej zistíš, že pociťuješ medzi hlavnými jedlami hlad a chceš ho utíšiť, no zároveň máš chuť na sladké. Vravíš si, že si dnes už cvičila, tak „môžeš“. Siahneš po müsli tyčinke s medom a ovocím, ktorá je obalená v čokoláde. Zješ ju a očakávaš, že ťa tyčinka na požadovaný čas zasýti.

Opak je pravdou – oveľa lepšie by pre teba bolo, keby si siahla po tyčinke so semienkami, orieškami či kakaom, alebo len po dvoch tabličkách vysoko percentnej čokolády. Tieto suroviny by sa postarali o menšie výkyvy cukru v krvi, zasýtili by ťa na dlhšiu dobu a boli by rozhodne zdravšou voľbou.

Tento fakt samozrejme neznamená, že si z času na čas nemôžeš dopriať sladkosť. Zdravý životný štýl je predsa o akejsi rovnováhe, spoznávaní seba a ani jedna z nás nie je odkázaná na to, aby si nezmyselne a neustále zakazovala sladké. Dôležité je uvedomiť si, že tvoja zdravšia voľba môže byť rovnako chutná a sladká, ako tá, ktorá obsahuje 3x viac pridaného cukru a 2x viac konzervantov.

 

Môžeš si ich pripraviť aj doma

Skvelou výhodou fit tyčiniek je to, že si ich nemusíš kupovať. Veľmi jednoducho si ich vieš pripraviť aj sama.

Existuje množstvo receptov na fit tyčinky s vyšším obsahom proteínu, so základom z mandľovej či ovsenej múky alebo rôzne nepečené verzie. V kuchyni môžeš experimentovať s naozaj širokou škálou surovín. A ak práve nemáš náladu na klasický tvar tyčiniek, môžeš zapojiť svoju kreativitu a vytvoriť napríklad srdiečka či iné tvary. Častokrát sa zo zmesi na rôzne doma vyrábané tyčinky dajú vyformovať aj guľôčky, ktoré si môžeš jednoducho zabaliť do škatuľky a perfektná „mlska“ na dlhú cestu je na svete.

Možno nakoniec zistíš, že najlepšie tyčinky sú práve tie, ktoré si pripravíš sama.

A aby sme nehovorili len tak do vetra, pozri rovno našich 9 inšpirácií na fit tyčinky. :-)

fit tycinky

Teraz už vieš, že fitness tyčinky môžeš v rámci ich zloženia vyberať presne podľa svojho cieľa. Tak čo, ktorú z nich si kúpiš alebo upečieš najbližšie? :-)

 

Taká dobrá fit tyčinka sa hodí pred alebo po vyššom energitickom výdaji napríklad po cvičení. Vyber si to svoje obľúbené cvičenie na Fitshakeri:

online cvicenie

 

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

Ako je to s výživovými doplnkami?

Čo by si mala vedieť o orechoch?

Poznáš Fitbakers – výrobcu slovenských müsli?

 

Zdroje:

https://www.shape.com/healthy-eating/diet-tips/are-protein-bars-really-healthy

https://www.medicalnewstoday.com/articles/196279.php

https://greatist.com/eat/diy-energy-protein-bar-recipes

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 20/10/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre