Aká je to Mindfulness Jóga? + VIDEO ukážka

Na našom portáli fitshaker.sk nájdeš medzi cvičeniami jogy novinku – Mindfulness yogu. O aký typ jógy vlastne ide, ako sa precvičuje, aký vzťah k nej má, to všetko vyrozpráva v nasledujúcich riadkoch trénerka Andrejka. A máme super správu, ak ťa to nadchne, môžeš si ju rovno vyskúšať zacvičiť aj hneď teraz podľa videa ukážky na konci článku. ;-)

Čo je to Mindfulness Jóga?

Mindfulness Jóga je pre mňa jóga vo svojej esencii. Je to typ jógy, ktorý prepája telo, myseľ a dych v jeden celok. Myslím si, že je určená úplne pre každého, či už ako kompenzácia k sedavému zamestnaniu, dynamickým športom, či vnútornému vypätiu a stresu. Postupne sa prax jógy môže stať aj hlbšou praxou na ceste sebapoznania…

zdravie

V mindfulness jóge síce dávame veľký dôraz na správne nastavenie a odcvičenie pozícií. Naviac nám ale pripomína, že jóga je hlavne o našej mysli. Sledujeme, čo sa v nás deje počas hodiny jógy. Ako sa v jednotlivých pozíciách cítim? Aký je môj prístup k tomu, čo práve robím? Ako dýcham? Viem pozorovať to, čo sa deje, bez toho, že by som sa za to hodnotil/a ako dobrá alebo zlá? O tomto a ešte mnohom viac hovorí práve prístup “mindfulness”, alebo po slovensky “všímavosť”.

Mám tiež rada túto vetu, ktorá to ešte trošku priblíži:

“Jóga nie je o tom, či sa dotkneme našich prstov na nohách, ale o tom, čo sa učíme (o sebe) na ceste k nim.”

Je to vnútorná kvalita, ktorej sa na jóge učíme, ale prenášame si ju do bežného každodenného života. Lebo jóga vo svojej esencii nie je len o tom, ako sa správame na našej podložke, ale hlavne o tom, ako sa správame k sebe a k druhým vo svojom každodennom živote. Snažím sa to tu popísať naozaj v krátkosti, verím, že kto bude mať hlbší záujem, dostane sa k ďalším informáciám.

mindfulness joga

 

Aký je môj vzťah k Mindfulness Jóge

No a práve toto sa mi na mindfulness jóge zapáčilo, pretože mi dáva zmysel pre môj život, rozvíja ma a pomáha mi byť lepšou a vedomejšou bytosťou. Tiež mi pomáha znovu-nachádzať vnútorný pokoj, rovnováhu a uvoľnenie. A samozrejme mi pomáha mať flexibilnejšie, pevnejšie telo a zdravú chrbticu.

Vnímam tu však rozdiel oproti iným typom jógy. V dnešnej dobe stále (aj) v jóge prevláda výkonová “power” tendencia a zámer je prevažne na telo. Ako v pozíciách vyzeráme, čo máme na sebe oblečené… Jóga sa stala módnym hitom, čiastočne podporuje kult tela. Niekomu to tak vyhovuje a to je fajn, každý máme iné ciele a potreby, preto je skvelé, že v dnešnom svete jógy máme toho naozaj veľa na výber. (Zároveň aj ja súhlasím, že je dôležité časom sa zlepšovať aj vo fyzických asánach, ktoré robíme, pretože to ukazuje na našu sebadisciplínu a schopnosť veci zmeniť a zlepšiť).

Taktiež je ale dôležité naučiť sa pomocou jógy správne a plne dýchať, relaxovať, pracovať s mysľou a meniť svoje negatívne myšlienky a návyky na viac prospešné.

meditacia

 

Jóga je komplexná prax. Savasana, pranayama a meditácia by mali byť súčasťou každej hodiny jógy. Nie vždy je však na to čas, keďže často má hodina jógy len 60 minút.

Takisto na Fitshakeri si so mnou môžete zacvičiť kratšie videá mindfulness jógy, kedy 20-minútové video je príjemné zahrnúť do bežného dňa, avšak nie je to komplexná hodina. Snáď aj takú časom pridáme, aby ste si mohli vyskúšať mindfulness jóga hodinu online so mnou naplno. :-)

Tu je ukážka mindfulness jogy, ktorú si so mnou môžeš zacvičiť na Fitshakeri:

Rada by som na záver tiež napísala, že pre mňa je mindfulness jóga dôležitá súčasť môjho rozvoja, nie je to však ani náhodou jediná vec, čo robím. Milujem tiež pilates, posilňovanie, latino tance, spontánne tancovanie, turistiku a mnoho ďalších druhov pohybu aj sebarozvoja. Skús si aj ty namixovať do svojho života to, čo potrebuješ pre svoju plnú spokojnosť a sebarozvoj.

~ Namasté ~


Ako som sa dostala k Mindfulness Jóge?

K mindfulness jóge som sa dostala pred 4 rokmi pri návšteve buddhistického centra v Londýne a následne som si urobila v Španielsku mesačný kurz cez BodhiYoga Mindfulness Teacher Training Course (viac na www.bodhiyoga.es).

Hlavní učitelia, pôvodom Briti: Sudaka a Sadhita sú obidvaja skvelí ľudia, ktorí vyše 30 rokov praktikujú súčasne Buddhizmus aj Hatha Jógu, ktoré pre nich nie sú odlišné, ale naopak komplementárne praxe. Jóga, v ktorej je zahrnutý prístup mindfulness, je výbornou prípravou pre to, aby telo a myseľ mohli následne spočinúť v hlbšom stave meditácie. Pod ich vedením, je to skutočne hlboká prax, preto sa snažím aspoň 1x do roka navštíviť týždenný yoga and meditation retreat v španielskych horách.

 

Ak si chceš zacvičiť aj ďalšie Mindfulness yoga zostavy, pozri na Fitshaker do programu Yoga, nájdeš ich tam. ;-)

joga

 

Ak si sa dočítala až sem, odporúčame do tvojej pozornosti aj toto:

Meditácia na vnútorný úsmev od Nikol Chovancovej

Nahraná meditácia od Andrejky Peniakovej

Joga zostava, ktorú môžeš vykonávať aj pred spaním

Joga zostava na uvoľnenie mysle aj tela

Andrea Peniaková

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 10/10/2018 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre