Vyhýbaš sa lepku? Vyskúšaj bezlepkový zázrak prírody “cirok”!

O cirokovej metle počul asi každý. Áno, áno, to sú tie pekné metly, ktoré majú „slamené vlasy“  pretkané zväčša modro-červenou niťou. To sú tie metly, ktoré sa pri nesprávnom skladovaní (teda tými vlasmi nadol) rýchlo zničia. Aj to je cirok – technický, metlový. Pre naše zdravie má význam, ak si cirokovú metlu zoberieme do rúk a trochu sa s ňou pohýbeme, potancujeme, pozametáme. Existuje však aj cirok dvojfarebný, obilnina s vysokým podielom vlákniny a antioxidantov. Navyše bez lepku! Že si o ňom ešte v tejto súvislosti nepočul? Tak sa naň poďme spoločne pozrieť. A ešte lepšie – po prečítaní tohto článku sa ho v rámci predvianočných nákupných putovaní vyberme aj hľadať :-) .

8254384222_fed12b43ab_z

 

Čo to je cirok a odkiaľ k nám prišiel?

Cirok je jednou z najdlhšie pestovaných obilnín, ktorá sa objavila už v starom Egypte. Je tiež jednou z mála obilnín, ktoré neobsahujú glutén (lepok). Pochádza zo severovýchodnej Afriky, odkiaľ sa jeho pestovanie rozšírilo do teplých a suchých oblastí Indie, Číny, USA a Austrálie. Plodina však nie je cudzia ani v našich zemepisných šírkach. Vo väčšej miere sa pestoval v 20. rokoch minulého storočia, kedy sa využívalo značné množstvo technického ciroku. V potravinárskom využití ho vytlačila kukurica, ktorá sa používala masovejšie.

14616608254_bc5982c0f4_z

 

Aké prívlastky môžeme ciroku priradiť?

  • Bezlepková obilnina

Ako som už spomenula vyššie, cirok neobsahuje glutén, preto je vhodné ním spestriť stravu celiatikov. V USA, kde sa ho popri Afrike pestuje najviac, mu dokonca úsmevne hovoria pšenica celiatikov.

 

  • Zdroj bielkovín a vlákniny

Cirok je bohatým zdrojom bielkovín (11%) a vlákniny (25%). Z minerálov obsahuje predovšetkým horčík, železo, fosfor, draslík, mangán, selén a zinok. Z vitamínov hlavne vitamín B6 (pyridoxín) – dôležitý pri metabolizme červených krviniek, B1 (tiamín) proti únave a pre správne fungovanie nervového systému, srdiečka a svalov, B2 (riboflavín) pre zdravú pokožku a oči a B3 (niacín) pre správny metabolizmus. To neznie zle, však?

 

  • Antioxidant

Cirok je bohatým zdrojom rôznych prírodných chemických zlúčenín ako taníny (triesloviny), fenolové zlúčeniny, fytosteroly a pod. Všetky tieto chemické látky dokážu v tele pôsobiť ako antioxidanty a znižovať tým oxidačný stres. Taníny, ktoré sa prirodzene vyskytujú hlavne v červenom víne, svojím antibakteriálnym účinkom posilňujú imunitný systém a znižujú riziko vzniku nádorových ochorení.

Rastlinné steroly (fytosteroly) pomáhajú tiež pri znižovaní hladiny cholesterolu tým, že blokujú jeho absorpciu v čreve až o 40%. A ako vieme, vysoká hladina cholesterolu vedie k množstvu chronických ochorení.

Cirokové otruby, jedna z dvoch na našom trhu dostupných foriem ciroku, majú vyššiu antioxidačnú kapacitu ako niektoré druhy ovocia považované za silné antioxidanty (napr. čučoriedky). Zaujímavosťou je, že ani tepelná úprava neznižuje túto kapacitu v cirokovom zrne alebo v múke. V jednej štúdii sa testoval vplyv teploty a spôsobu spracovania na obsah antioxidantov. Zistilo sa, že pri spôsobe spracovania mletie/pečenie a praženie zrna, zostáva obsah antioxidantov rovnaký ako v surovej múke mletej z nespracovaného zrna. Nebojme sa teda, že pečením sa obsah antioxidantov v cirokovom pečive zníži.

 

  • Anti-rakovinový

Polyfenolom môžeme tiež ďakovať za protirakovinový účinok ciroku. Cirok je nápomocný pri zastavení rastu niektorých druhov rakoviny – rakoviny hrubého čreva, prsníka, pažeráka. Prebiehajú dokonca štúdie, kde sa opakovane potvrdila pozitívna korelácia medzi úmrtím na rakovinu pažeráka a konzumáciou pšenice, pričom u pacientov s vyššou konzumáciou ciroku a pšena riziko klesalo.

 

  • Protizápalový

Prirodzený výskyt antioxidantov vedie k menšiemu oxidačnému stresu a vytvára tak potenciál pre ústup rôznych druhov zápalov. Cirok sa tak zaradzuje medzi protizápalové potraviny. Práve spomínané polyfenoly sú dôležité z hľadiska imunostimulácie, ktorá vytvára veľký priestor na boj proti zápalom. Extrakt z cirokových otrúb podávaný po dobu aspoň 14 dní sa osvedčil ako účinná látka pri znížení zápalu ucha.

 

V akej forme cirok konzumovať?

Najprístupnejším spôsobom je kúpiť si cirokovú múku. Ciroková múka je bohatá na vlákninu a bielkoviny a ostáva v nej zachovaný prirodzený obsah antioxidantov. Má neutrálnu chuť, čo ju predurčuje na široké použitie na sladko i na slano. Je vhodná na pečenie chleba. Skúste si ju pridať do potravín, ktoré používate vo svojej kuchyni.

Treba dávať pozor na prispôsobenie množstva použitej cirokovej múky v receptoch. Keďže je pečivo a chlieb z nej krehký, je dobré pridať asi o ¼ viac tuku a tiež kypriaceho prostriedku. Ak je cesto stále krehké, pomôžeme si pridaním jedného vajíčka. Ak už začneme experimentovať s cirokovou múkou, pridávajme ju do pôvodného receptu tak, aby tvorila max. 30% celkového obsahu múky.

fitshaker_blog_cirok_chlieb

V bio-obchodoch, na internete alebo v špecializovaných predajniach pre celiatikov sa dajú zadovážiť aj cirokové otruby, ktoré tiež môžeme pridať do cesta pri pečení chleba, rôznych sušienok, pizze alebo z nich uvariť kašu.

fitshaker_blog_cirok_clanok2

Zrnový cirok sa uplatňuje najmä pri výrobe cereálnych potravín, v pekárstve a v pivovare. V predaji u nás som sa s ním zatiaľ nestretla. Ak by ste sa s ním predsa len niekde stretli, pred používaním treba dávať pozor na to, aby sa zrno dlho nenamáčalo. Keďže cirok obsahuje predovšetkým vo vode rozpustné vitamíny, dlhým namáčaním by sa vyplavili a my by sme sa tak ochudobnili o zdraviu prospešné látky. To koniec koncov platí nielen o namáčaní cirokového zrna, ale pri namáčaní akejkoľvek obilniny.

Niektoré veľké potravinárske používajú cirok pri výrobe niektorých svojich výrobkov. Napríklad firma Schär pridáva cirokovú múku do niektorých druhov cestovín pre celiatikov.

A ešte jedna zaujímavosť mimo našich zemepisných šírok – v zahraničí (konkrétne v Číne) sa vyrába dobre vyzretý ocot z ciroku, ktorý má výrazné antitrombotické účinky. Snáď dorazí niekedy aj k nám.

Zdroj fotiek: flickr.com

 

Aj tieto jedlá si môžeš dopriať, ak sa vyhýbaš lepku:

Zeleninový guláš pre vegetariánov

Bezlepkové zapekané palacinky

Karfiolový šalát s vajíčkom

Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 05/12/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre