Prečo každá diéta na chudnutie funguje len dočasne, ako škodí a aké diéty poznáme?

Diéty a fámy okolo nich… večná téma… večné trápenie… Prečo je to tak a ako to celé vzniklo? Fungujú vôbec? My sa im v tomto článku poriadne pozrieme na zúbok.

Čo je to vlastne tá diéta?

Pri slove diéta sa nám vynorí mnoho otázok, skúsme si preto spolu tento pojem rozobrať na drobné z každej strany.

Slovo diaitá v starogréckom jazyku znamenalo život a spôsob života.

Diéta (po latinsky diaeta) znamená súpis zakázaných a povolených jedál vrátane ich úpravy a prípravy, stanovenia spôsobu stravovania pri určitých chorobách.

Diéta sú správne a vyvážene nakombinované jedlá, aby obsahovali:

  • kvalitu (nutričné zloženie) a
  • kvantitu (množstvo).

Výber sa robí podľa určených pravidiel a podľa zámeru, o aký druh diéty na ozdravné účely ide. Musia byť pri tom zohľadnené všetky faktory vrátane veku.

Už táto časť nám ponúka odpoveď, prečo by sme diéty mali používať alebo riadiť sa nimi iba vtedy, ak riešime závažný zdravotný problém, a vždy by to malo byť pod dohľadom kvalifikovaného odborníka na výživu (nie však samozvaného).

chudnutie strava a cvičenie

 

Prečo diéty nefungujú?

Celé roky sa diéta zamieňala a označovalo sa ňou zdravé stravovanie, čím vznikli dezinformácie a čoraz viac rôznych diét, pri ktorých obyčajne najviac schudne naša peňaženka… Diét je čoraz viac a vznikajú stále nové, keďže ani jedna nefungovala z dlhodobého hľadiska a bez jo-jo efektu.

Ako prvá príčina ich nefungovania je nevyvážené nastavenie diétnych potravín, často chudobných na zdraviu prospešné živiny. Naša strava a potraviny nie sú len zdrojom výživy, ale majú pre naše telo aj rôzne iné funkcie ovplyvňujúce celý systém fungovania organizmu.

Pri diéte väčšinou dodržiavame veľmi prísne pravidlá a obmedzenia v strave, konzumujeme len určitý druh potravín, aj to v obmedzenom množstve. Náš metabolizmus bol za roky stravovania nastavený na spaľovanie a využívanie určitého množstva prijatých živín, aj keď ich možno bolo nadbytok – v tom prípade zvyšok ukladal do zásob (tuku).

Ak tento proces drasticky narušíme, vytvoríme chaos v systéme metabolizmu trávenia a hlavne v hormonálnej činnosti nášho organizmu, na čo zareaguje hormón leptín (hormón, ktorý riadi signály sýtosti a hladu) a začneme sa točiť v začarovanom kruhu pocitu hladovania a nervozity. V takomto stave vydržíme iba pár dní − možno týždňov, ale po čase sa opäť vraciame do normálneho režimu a k nadbytku jedla.

Nevýhodou je, že čím viac diét sme v mladosti držali, tým viac sme poškodzovali prirodzené fungovanie metabolizmu trávenia a tým viac sme dráždili a mýlili reakcie celej našej hormonálnej sústavy.

Problém nastáva s pribúdajúcimi rokmi, pretože náš metabolizmus trávenia sa rokmi spomaľuje prirodzene, pri držaní diét a častým dráždením je pomýlený, keďže sa musel prispôsobovať a prepínať do šetriaceho režimu, šetril a využíval aj to málo, čo dostal.

Pri takomto drasticky zníženom príjme dochádza aj k nedostatočnému zabezpečeniu základných živín potrebných na zdravé fungovanie celého organizmu (na správne fungovanie imunitného systému, na obnovu buniek, na krvný obeh, dýchanie, fungovanie mozgu atď.)

diéta na chudnutie

 

Prečo pri diéte rýchlo strácame kilogramy a ešte rýchlejšie ich po roku naberieme naspäť, niekedy v dvojnásobnom množstve?

Lebo ako prvé odchádza voda, zároveň strácame svalovú hmotu, organizmus šetrí živiny, ktoré mení na energiu. Do roka sa väčšinou vrátime k svojim návykom a priberáme, pretože nášmu organizmu trvá, kým ho presvedčíme, aby nešetril a míňal a využíval energiu z potravy, aby spaľoval, že nebude trpieť nedostatkom živín.

Naše telo je veľmi unikátny systém, ktorý si v spaľovaní a vo využití energie z potravy sám určuje, koľko spáli a koľko uloží do tuku, prehovoriť ho, žiaľ, nedokážeme.

Spolupracovať s ním sa naučíme, ak budeme konzumovať potraviny, ktoré sú zložené zo základných potravín a neobsahujú dochucovadlá a konzervačné látky a rôzne iné prídavné, často syntetické látky, ktoré náš organizmus nevie vyhodnotiť, a preto, aby ich spracoval, ukladá ich do tuku.

Ak sa začneme o telo dobre starať, dodávať mu potravu, ktorú rozozná a vie použiť na využitie telesných funkcií, zistíme, že nepotrebujeme diéty, iba si prehodnotiť a spoznať svoju stravu.

co pomaha na chudnutie

 

Pozrime sa na niektoré diéty

# 1: Atkinsonova diéta

Základ tvorí nízkosacharidová strava, čo znamená vylúčenie sacharidov (hlavne rafinovanej bielej múky a cukru) zo stravy a ich nahradenie tukmi. Zámerom tejto diéty je, aby organizmus čerpal z tukových zásob vyvolaním tzv. ketogénneho stavu. Obmedzuje sa aj zelenina a ovocie, vinou čoho je v organizme nedostatok vlákniny, vitamínov, minerálov a antioxidantov. Tieto živiny sa musia prijímať formou doplnkov stravy.

Prechádzate štyrmi fázami, chudnutie je spočiatku rýchle, neskôr sa zastavuje. Z dlhodobého hľadiska je držanie tejto diéty neudržateľné a niekedy zdraviu škodlivé. Stravovanie bez vlákniny a živín z ovocia a zo zeleniny spôsobí zlé trávenie, bolesti hlavy a po návrate k bežnej strave sa kilogramy veľmi rýchlo vracajú späť, často dochádza k zavodňovaniu organizmu.

Pohybová aktivita sa neodporúča.

Dr. Atkins − autor tejto diéty, celý život bojoval s obezitou, ochorením srdca a vysokým krvným tlakom. Marketingová propagácia jeho diéty bola skvelá a neskutočne na nej zarobil.

atkinsonova dieta

 

# 2: Paleo diéta

Tento spôsob mnohí nepovažujú za diétu, ale za životný štýl. Jej princíp je podobný ako pri Atkinsonovej diéte – čiže zvýšený príjem tukov a potom bielkovín, minimum sacharidov. Je postavená na princípoch nášho vývoja a darov prírody.

Odporúča kvalitné živočíšne produkty z overeného zdroja a čerstvú zeleninu a ovocie, čím dosiahneme pre organizmus plnohodnotnú stravu so zabezpečením potrebných živín. Naopak, prítomnosť pečiva a chleba v tomto stravovaní nenájdete.

Na paleo stravovanie musíte prechádzať prípravnými fázami so zameraním sa na postupné vylučovanie nepovolených potravín. Ak zaradíte pohybovú aktivitu, úbytok hmotnosti je ešte väčšmi podporený.

Otázkou však zostáva, či je takýto typ stravovania naozaj prospešný pre náš organizmus a či je u ľudí dlhodobo udržateľný, ak sa pritom nenastavia aj na zmenu životného štýlu.

Po vrátení sa k bežným stravovacím návykom opäť nastupuje jo-jo efekt.

paleo dieta

 

# 3: Dukanova diéta

Jej princíp spočíva v znížení sacharidov a v ich nahradení bielkovinami. Na začiatku dodržujeme čisto bielkovinové dni, neskôr pridávame zeleninu. Takisto spočíva v štyroch fázach.

Chudnutie je zo začiatku veľmi intenzívne, deficit vlákniny a vitamínov však musíme dopĺňať formou doplnkov stravy. Na nadmerný príjem bielkovín často zle reagujú a trpia obličky.

Táto diéta pre nadmerný príjem soli môže byť spúšťačom vysokého krvného tlaku a syndrómom nafúknutého brucha, nedostatkom sacharidov môžeme vyvolať únavu a depresie.

Pohybová aktivita sa takisto neodporúča vzhľadom na nízku energiu a únavu.

Jej držanie sa odporúča pod dohľadom lekára alebo odborníka na výživu, po vrátení sa k bežným stravovacím návykom prichádza jo-jo efekt.

dukanova dieta

 

# 4: Bielkovinová diéta

Základom je strava zameraná na príjem bielkovín, menej tukov a obmedzenie sacharidov s cieľom budovania svalovej hmoty a podporenia spaľovania tuku.

Touto stravou sa má docieliť udržanie svalovej hmoty, a tým zrýchlenie metabolizmu, následne efektívnejšie spaľovanie tukov. Delí sa na tri fázy, využíva sa najmä pri redukcii nadváhy, u detí s epilepsiou, u ľudí s metabolickými poruchami či u diabetikov.

Nevýhodou je nízka pestrosť jedálnička, nutnosť dopĺňania vitamínov a minerálov formou doplnkovpre nadmerný príjem bielkovín možnosť vytvorenia žlčníkových a obličkových kameňov, niekedy zníženie kostnej hustoty, tráviace problémy.

Podľa niektorých odborníkov sa pohybová aktivita neodporúča.

Po vrátení sa k pestrej strave sa pozoruje veľmi vysoký jo-jo efekt.

bielkovinova dieta

 

# 5: Delená strava

Často sa označuje za komplexnú stravu, sľubuje nielen úbytok kilogramov, ale aj očistu organizmu. Nezakazuje potraviny, iba ich prerozdeľuje a kombinuje. Základné živiny – sacharidy, bielkoviny a tuky − delí na skupiny neutrálnych, zásaditých a kyslých potravín.

Nevýhodou je, že dosiahnete menší príjem živín, znižujete energetický príjem a tým, samozrejme, chudnete. Veľa ľudí má však problém, do akej skupiny danú potravinu zaradiť, a tým sa dostávajú k obmedzenému príjmu opakujúcich sa potravín. Vitamíny a minerály sa opäť musia doplniť doplnkami výživy.

Takéto stravovanie vyžaduje prísnu sebakontrolu a naštudovanie si rozdelenia potravín.

Ak zaradíte fyzickú aktivitu, ktorú si udržíte, možno zmiernite jo-jo efekt po ukončení diéty, keďže z dlhodobého hľadiska ide o ťažko udržateľný spôsob stravovania.

delena strava

 

# 6: Dash diéta

Vznikla ako diéta pre ľudí trpiacich hypertenziou (vysokým krvným tlakom). Jej princípom je prijímať naozaj zdraviu prospešnú stravu, osvojiť si základné zdravé stravovacie návyky. Táto diéta vzhľadom na fakt, že vznikla ako diéta zo zdravotných dôvodov, je aj z dlhodobého hľadiska udržateľná, dbá totiž na príjem kvalitnejších potravín, a tým docielime príjem základných živín aj vlákniny, vitamínov a minerálov a osvojenie lepších stravovacích návykov.

Dbá na príjem kvalitných mliečnych výrobkov, ovocia, zeleniny, celozrnných produktov, kvalitných olejov, semienok a orechov.

Pohybová aktivita sa pri tejto diéte odporúča, keďže energie je dostatok a pohybom docielime chudnutie a celkový zdraviu prospešný životný štýl.

dash dieta

Opisovaním diét by sme ešte mohli pokračovať, pretože ich je naozaj veľmi veľa a stále pribúdajú nové a nové. Niektoré z nich sú podložené štúdiami, niektoré iba skúsenosťami.

Pri takýchto odporúčaniach si treba uvedomiť, že štúdie musia byť porovnávané a analyzované, nakoniec vyhodnocované, niekedy však porovnávanie výsledkov môže priniesť nie celkom relevantný údaj.

Sme iní, máme iné genetické predispozície, tak vzhľadom, ako aj metabolizmom trávenia a životným štýlom, preto ak chceme docieliť zdravé vyvážené stravovanie a celkovo zdravý životný štýl, na zmenu telesnej stránky našej postavy nám nepostačí držať diétu.

Treba si uvedomiť, čo nám táto zmena prinesie aj dovnútra nášho tela, či prospeje, alebo uškodí našim orgánom a našej psychike.

Najlepšia a dlhodobo udržateľná cesta je vnímanie signálov svojho tela na potraviny. Ak nám niektoré škodia, vynechajme ich a snažme sa, aby bol náš jedálniček zložený z kvalitných lokálnych a sezónnych potravín, čo najmenej vysoko priemyselne spracovaných potravín (aby neobsahovali aditíva− ak aj áno, tak v minimálnom množstve, a pozor tiež na to, aké sú to prídavné látky).

Poslúchajte svoje telo, dodajte mu kvalitné potraviny, pridajte akýkoľvek pohyb a dobrú náladu a počkajte si na výsledok. Ten sa neobjaví hneď, ale bude dlhodobo udržateľný a prinesie nielen lepší vzhľad vášho tela, ale aj lepší zdravotný stav.

 

Už vieš, že ísť cestou diét nie je dlhodobo udržateľné. My ti odporúčame, aby si sa naučila vytvárať si vlastný fit jedálniček. Vďaka našim knihám Z fitka do kuchyne špeciál I, II a III to hravo zvládneš. Recepty sú zoradené do kategórií od raňajok, cez polievky, hlavné jedlá (s mäsom, s rybami, bez mäsa, cestoviny, šaláty), až po zdravé sladkosti a jedlá či nápoje n rôzne príležitosti. K receptom nechýbajú vyrátané nutričné hodnoty. Zostavovanie si vlastného jedálnička na mieru nebolo ľahšie:

fitness jedalnicek na tyzden

 

Prečítaj si aj:

Prečo máme svalové kŕče a ako sa im vyhnúť? Akú rolu v tom zohráva horčík?

Ako na zdravé kolená pomocou stravy a výživových doplnkov?

NÁKUPNÝ ŤAHÁK: Ako si vedieť vybrať kvalitné rastlinné mlieka?

Jana Kondrcová

Článok bol pridaný dňa 06/01/2021 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Jana Kondrcová

Komentáre