Power joga, bikram joga, hatha joga, yin joga a mnohé iné. Vieš si z nich vybrať?

Joga prežíva vo svete svoj “boom”. Nie je tomu inak ani u nás. Vďaka svojím úžasným účinkom na telo aj myseľ, ju vyhľadáva čoraz viac ľudí. Už dávno neplatí, že cvičenie jogy je len pokojné naťahovanie. Odkedy je joga obľúbená v západných krajinách, vzniklo niekoľko nových štýlov jogy. Vybrať si môžeš z rôzne dynamických, zdravotných, ale aj duchovne ladených hodín. Niekde budeš pokojne sedieť a učiť sa meditovať, na inej hodine prepotíš celé oblečenie. Je preto dôležité nájsť si ten správny druh jogy. Taký, ktorý bude vyhovovať nielen tvojej fyzickej kondícii a zdravotnému stavu, ale hlavne dôvodu, pre ktorý chceš jogu cvičiť. Poď sa s nami pozrieť, z čoho si môžeš vyberať. ;-)

Prečo začať cvičiť jogu?

Z mojich skúseností začína väčšina ľudí cvičiť jogu kvôli bolesti chrbta alebo iným zdravotným problémom. Častým dôvodom je aj psychické preťaženie. Vďaka joge sa naučíš vypnúť aspoň na chvíľu myseľ a relaxovať. V dnešnej dobe si naozaj každý môže vybrať taký štýl jogy, ktorý mu sadne. Aj keď jednotlivé druhy jogy môžu mať rôznu podobu, cieľom všetkých je zdravé fyzické telo a čistá a pokojná myseľ. A to je to, čo potrebuje každý človek, aby mohol prežiť šťastný a naplnený život.

aky druh jogy zvolit

 

Ktorý druh jogy si vybrať?

Dnes ti predstavím tie najznámejšie, s ktorými sa stretneš už aj u nás. Ak si vyberieš štýl, ktorý ti bude sedieť, je dobré vyskúšať aj viacero učiteľov. Pretože každý vkladá do svojej hodiny aj časť seba. Je veľmi podstatné, aby ti učiteľ sadol ako osobnosť.

 

joga pre zaciatocnikov

Hatha joga

Klasický druh jogy pochádzajúci z Indie.

Pre koho je Hatha joga?

Je vhodná aj pre začiatočníkov, starších ľudí a tých, čo majú zdravotné problémy.

Benefity Hatha jogy

Pomáha so zdravotnými problémami. Učí relaxovať a upokojiť myseľ.

Vlastnosti Hatha jogy

  • pomalá
  • relaxačná
  • buduje flexibilitu

Čo očakávať od Hatha jogy?

Pomalé cvičenie s dlhšími výdržami v jednotlivých pozíciách.

Tip: Môžeš s ňou začať v akomkoľvek veku. Ak máš zdravotné problémy, nájdi si skúseného učiteľa, ktorý ťa naučí vhodné cviky.

 

power joga

Power joga

Moderný štýl jogy pochádzajúci z Ameriky, dynamická a pomerne fyzicky náročná joga.

Pre koho ja Power joga?

Pre ľudí, ktorí chcú schudnúť. Pre bežcov a iných športovcov. Pre ľudí so sedavým zamestnaním.

Benefity Power jogy

Pomáha pri chudnutí, naštartuje metabolizmus a kardiovaskulárny systém.

Vlastnosti Power jogy

  • fyzicky náročné cvičenie
  • rýchle tempo

Čo očakávať od Power jogy?

Hodiny sú doplnené dynamickejšou hudbou a zvyčajne sa cvičí v rýchlejšom tempe.

Tip: Keďže pozície sa pomerne rýchlo menia, nie je to vhodný druh pre ľudí so zdravotnými problémami.

 

aštanga joga

Ashtanga joga

Klasický druh jogy pochádzajúci z Indie, ktorý sa vyznačuje pravidelným opakovaním daných sérií cvičení.

Pre koho je Ashtanga joga?

Pre ľudí, ktorí majú radi systém, precíznosť, vytrvalosť a fyzické výzvy.

Benefity Ashtanga jogy

Buduje flexibilitu a silné telo.

Vlastnosti Ashtanga jogy

  • náročná
  • energická
  • precízna

Čo očakávať od Ashtanga jogy?

Zostavy jogy sa opakujú každú hodinu.

Tip: Treba byť trpezlivý, kým sa dostaneš k pokročilejšej sérii. Je potrebná pravidelná aj vlastná domáca prax.

 

vinyasa joga

Vinyasa (vinjása) – flow joga

Dynamickejší štýl jogy, ktorý plynule s dychom prechádza jednotlivými pozíciami.

Pre koho je Vinyasa flow joga?

Pre aspoň mierne pokročilých jogínov bez vážnejších zdravotných problémov. Pre ľudí so sedavým zamestnaním.

Benefity Vinyasa flow jogy

Pevné telo. Čistá myseľ. Naladenie sa na seba a svoj dych.

Vlastnosti Vinyasa flow jogy

  • stredne náročná
  • uvoľňuje myseľ
  • prináša pocit radosti z pohybu

Čo očakávať od Vinyasa flow jogy?

V pomalom alebo dynamickejšom tempe plynúca joga. Je dôležité vnímanie dychu. Často je podporená hudbou. Je na kreativite učiteľa ako hodinu poskladá.

Tip: Hodiny sú veľmi rôznorodé, a preto sú vhodné pre ľudí, ktorí majú radi zmeny. Niekedy sa cvičenie podobá tancu, keďže ide o plynulý pohyb.

 

zdravotná jóga

Iyengar (jengar) joga

Precízne cvičenie jogy s pomôckami zamerané hlavne na zdravotné účinky jednotlivých asán.

Pre koho je Iyengar joga?

Výborné pre začiatočníkov a ľudí so zdravotnými problémami.

Benefity Iyengar jogy

Pomáha pri bolestiach chrbta, krku a iných zdravotných problémoch.

Vlastnosti Iyengar jogy

  • pomalé cvičenie
  • zdravotné a precízne prevedené cvičenie zamerané na správne dýchanie a držanie tela

Čo očakávať od Iyengar jogy?

Veľa statických a balančných pozícií, pri ktorých sa využívajú rôzne pomôcky.

Tip: Buď kreatívny pri jogových pomôckach. Ak nemáš jogový blok, tak môžeš využiť knihy. Namiesto jogového pásu, použi opasok alebo uterák.

 

joga v horucich teplotach

Bikram – hot joga

Joga, ktorá sa cvičí pri vyšších teplotách.

Pre koho je hot joga?

Pre ľudí, ktorým vyhovujú vyššie teploty. Pre tých, ktorí chcú chudnúť.

Benefity hot jogy

Uvoľňuje toxíny z tela. Pomáha pri chudnutí.

Vlastnosti hot jogy

  • fyzicky náročná
  • pomáha zvyšovať flexibilitu tela

Čo očakávať od hot jogy?

Teplota v miestnosti sa pohybuje okolo 40°C a opakujú sa tie isté pozície.

Tip: Na hodinu sa obleč naľahko a prines si veľa vody a uterák.

 

ako si vybrat jogu

Kundalini joga

Aj keď všetky jogy majú spirituálny základ, kundalini joga je jedna z najviac duchovne orientovaných druhov jogy.

Pre koho je Kundalini joga?

Pre ľudí hľadajúcich hlbší zmysel života. Inak pre každého bez rozdielu veku, fyzickej kondície a skúseností.

Benefity Kundalini jogy

Pomáha sa spojiť so svojím “vyšším ja”. Prináša pokoj mysle a vedomé bytie.

Vlastnosti Kundalini jogy

  • pomalý plynulý pohyb
  • veľa práce s centrom tela a chrbticou

Čo očakávať od Kundalini jogy?

Cieľom je prebudiť kundalini energiu, životnú silu, ktorá sídli na začiatku chrbtice.

Tip: Na hodinu si prines biele oblečenie a šatku, ktorá ti pomôže udržať prebudenú kundalini energiu.

 

pasivna joga

Yin joga

Pasívny a pomalý štýl jogy.

Pre koho je Yin joga?

Pre ľudí, ktorí si chcú oddýchnuť a natiahnuť telo. Vhodné aj pre začiatočníkov.

Benefity Yin jogy

Upokojuje myseľ aj telo.

Vlastnosti Yin jogy

  • pomalý druh jogy s dlhými výdržami

Čo očakávať od Yin jogy?

Pozície sa držia od 2 do 20 minút. Cieľom je upokojiť telo aj myseľ. Veľa cvikov sa robí v ľahu alebo v sede na zemi.

Tip: Aj keď to nevyzerá na prvý pohľad náročne, môže byť veľkou výzvou pre telo aj myseľ udržať sa v jednej pozícii dlhší čas.

 

nove videa jogy

Ak sa chceš zoznámiť s jogou, skús to najprv s našimi videami v pohodlí domova. ;-) 

 

 

Viac na tému joga si môžeš pozrieť aj v týchto príspevkoch:

Pevný a silný CORE TELA vďaka joge

Joga ti pomôže zbaviť sa všetkých bolestí

Ako môže joga zmeniť tvoj život

Nikol Chovancová

Som aktuálne mamička, inak tiež jogínka, ktorá miluje život, tanec, cestovanie, inšpiratívne knihy a zdravý životný štýl. Od roku 2008 sa aktívne venujem joge, ktorá sa stala mojím životným naplnením a svoje skúsenosti odovzdávam ďalej ako učiteľka powerjogy a gravid jogy. Ak by ste si chceli so mnou zacvičiť doma, nájdete moje videá aj v ponuke Fitshakera. Svojimi zdravými receptami som prispela aj do fitnes kuchárky Z fitka do kuchyne. Pravidelne sa zúčastňujem workshopov na duchovný rast a rozvoj osobnosti. Venujem sa tiež rôznym formám meditácie a ženským kruhom, ktoré odkrývajú skutočnú podstatu ženy ako bohyne. Rozvrh mojich hodín a ďalšie zaujímavé články nájdete na mojej stránke yogasnikol.sk.
Nikol Chovancová

Článok bol pridaný dňa 22/05/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecné   |   Autor: Nikol Chovancová

Komentáre