Nie je hrozno ako hrozno. Aké sú výhody tohto božského ovocia?

Aj ty miluješ chvíle, keď sa na konci leta prechádzaš pomedzi konáre a listy viniča a môžeš si natrhať tie najčerstvejšie strapce hrozna, aké sa vôbec dajú zohnať? Mňam! V tej chvíli, kedy si toto “ovocie bohov” vychutnávame, si zároveň užívame posledné teplé letné slnečné lúče a premýšľame len nad jeho lahodnou chuťou. Je však skvelé poznať aj ďalšie výhody, ktoré nášmu organizmu hrozno prináša. Určite ho potom budeš mať ešte radšej :-).

V čom spočíva tajomstvo hrozna?

Za účinkami hrozna nie sú ukryté žiadne čary. Všetky sú ovplyvňované kyselinou listovou, minerálnymi látkami a vitamínmi, ktoré sú obsiahnuté v každučkej bobuľke. Za zmienku stojí určite draslík, ktorého je v hrozne spomedzi všetkých minerálnych látok najviac. Zabezpečuje odstraňovanie škodlivín z tela, podporuje chudnutie, myslenie či správnu funkciu srdca. Ďalšími látkami v hrozne sú železo, sodík, kremík, vitamíny skupiny A, B, C, E, mangán, meď, fosfor, vláknina a iné. Hrozno tak ponúka vzácne látky pre celý organizmus a tiež riešenia pre problémy, s ktorými sa môže tvoje telo stretnúť.

grapes-690230_1280

Na farbe (ne)záleží

Ak ti na farbe hrozna nezáleží a s chuťou si dáš biele, ružové i tmavé hrozno, poskytuješ svojmu telu balíček “všeobecných” výhod, medzi ktoré sa radí správna funkcionalita čriev, zmierňovanie zápchy, menštruačných bolestí či stresu. Práve stres, únava a vyčerpanosť sú takou “hroznovou špecialitkou”, keďže ich zaženie v podstate tým, po čom väčšina z nás v takom prípade siahne – cukrom. Ide však o hroznový cukor, ktorý dodá rýchlu energiu, uspokojí chuť po sladkostiach a ty tak nemusíš zlikvidovať tabuľku čokolády, ktorá by ti v konečnom dôsledku, okrem ďalších zlých pocitov z prejedania, množstva lacného cukru a ďalšieho stresu, nič iné nedala. Preháňať to však netreba ani s tým hroznovým :-).

5594810801_457e1a5e9b_o

Čím sa však jednotlivé farby hrozna odlišujú? A prečo je pre teba vhodnejšie iné hrozno než pre tvoju kamarátku?

Červené, ružové a tmavomodré hrozno sa odporúča zvoliť pokiaľ ťa trápi astma, alebo iné pľúcne ochorenia. Organizmus skvele vyčistí od solí a kyselín. Minimalizuje tiež kožné problémy a komplikácie spôsobené chudokrvnosťou. Je bohatšie na antioxidanty než svetlé a odporúča sa ako prevencia srdcovo-cievnych ochorení.

Biele, žlté a zelené hrozno je zas špecialistom na žalúdok, pečeň, obličky a pokožku. Sebe i svojim blízkym určite pravidelne dopraj strapček hrozna, ak vieš, že ich trápia kŕčové žily či bolestivé akné.

15241771501_0babe9d3e0_k

Tisíc tvárí hrozna

Hrozno je vynikajúce, zdravé a navyše aj veľmi tvárne ovocie. Môžeš si natrhať bobuľky do mištičky k telke alebo zapojiť fantáziu a vytvoriť úžasnú hru chutí. Vynikajúco sa totiž hodí k sladkým i slaným jedlám.

Vyskúšaj pripraviť rodine, kamarátom alebo svojej polovičke vynikajúce pohostenie. Klasické jednohubky môžeš ozvláštniť práve zapojením hrozna. Rôzne druhy syrov chutia s bobuľkami hrozna famózne :-). Nič nepokazíš ani keď ho pridáš do šalátov, zákuskov, dezertov, džemu či limonády.

grapes-1594753_1920

Dobré rady na záver

  • Kým si začneš na hrozne pochutnávať, nechaj ho postáť mimo chladu tak, aby dosiahlo izbovú teplotu. Rozvinie sa jeho chuť, vôňa a navyše nebudeš riskovať kŕče, ktoré môže studené hrozno vyvolať.
  • Ak ťa trápia bolesti hlavy, dávkuj hrozno striedmo. Siahni po menších dávkach bieleho hrozna. Polyfenoly a taníny môžu totiž problémy zhoršovať.
  • Hrozno a bublinkové nápoje, mlieko či alkohol sa spolu rozhodne nekamarátia. Ak chceš predísť hnačke a bolestiam žalúdka, radšej sa ich skamarátiť ani nepokúšaj.

Je to presne, ako som spomenula v úvode! Hrozno je právom odjakživa nazývané ovocím bohov. Možno ho jesť na tisíc spôsobov a stále chutí božsky :-).

 

Pozri si aj ďalšie články, nielen o hrozne:

Prečo nevypľúvať hroznové semienka

Zelené smoothies na posilnenie imunity? 5 osvedčených receptov TU!

15 najlepších byliniek, ktoré vyriešia tvoje problémy s trávením!

 

Baška Línek

Článok bol pridaný dňa 04/09/2016 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Baška Línek

Komentáre