Meditácia a pohyb. Dájú sa spojiť?

Športovanie a pohyb nám prináša zdravie, endorfíny, výsledky vo forme krásneho tela. No čo taká meditácia? Dá sa využiť v prospech našich športových výkonov a dosahovania našich cieľov? To, či je táto kombinácia vôbec možná a ak áno, tak ako ju docieliť sa dozvieš v nasledujúcich riadkoch. 

Čo je meditácia?  

Existujú tisícky mylných predstáv o tom, čo je meditácia. Definovať ju, je pritom veľmi jednoduché. Nie je to nič viac ako len vedomie. Byť prítomným. Nie sú to liturgické spevy ani odriekanie mantier, a tiež nie modlenie ruženca. Meditácia nie je náboženstvo. To všetko sú hypnotické metódy, ktoré môžu poskytnúť istý druh pokoja, relax alebo uvoľnenie. Nemajú však nič spoločné s vedomým prežívaním. Meditácia je stav. Presnejšie zmena stavu podvedomia na stav vedomia. Zvyčajne je prítomná iba jedna desatina našej mysle. Zvyšok je podvedomie. V praxi to znamená, že sa nesústredíš.  Keď piješ čaj, píšeš pritom na klávesnici, pozeráš z okna, myšlienky ti utekajú preč z hlavy. Táto doba spôsobila, že chceš stihnúť všetko a pritom nestihneš takmer nič. A aby si spomalila, potrebuješ najskôr vedieť úplne zastaviť. Stáť. Sedieť. A dýchať.

meditácia

Ako spojiť šport a meditáciu?

Hovorí sa, v zdravom tele zdravý duch. Zrejme to platí aj opačne. Ak živíš ducha, i tvoje telo bude prosperovať. Ak si fyzicky zdravá, potom máš aj viac inšpirácie vstávať skoro ráno, zacvičiť si, prípadne na chvíľu si sadnúť a meditovať. Ak si to nikdy predtým nerobila, rozhodne to stojí za pokus. Telo sa prispôsobí a po čase ti príde úplne prirodzené, že máš budíček o hodinu skôr a venuješ sa len sebe. Napríklad taký beh. Maratón meria približne 42 kilometrov. Je to konečný cieľ, zabehnúť ho. V bežeckých začiatkoch si mnohí nevedia predstaviť zabehnúť ani len štyri kilometre, nieto ich desaťnásobok. Ide to krok po kroku. Pravidelný tréning prináša ovocie. A čo je pravidelnosť a vytrvalosť? Sila vôle. Sila mysle. Sústredenie. A si už len krôčik od meditácie. Ak dokážeš denne vykonávať akýkoľvek šport, dokážeš aj meditovať, posúvať hranice a napokon dosiahnuť svoje ciele. Schopnosti tela a duše patria jednoducho k sebe.

Bež a nezastavuj!

Keď bežíš, točíš pedálmi na bicykli, plávaš, akokoľvek športuješ, sústredíš sa v danej chvíli na ten konkrétny moment. To je meditácia. Upriamuješ všetku pozornosť a zmysly na svoje telo. Si vytrvalá a rýchla. Nechceš zastaviť, pretože si niekým, na koho si hrdá. Si atlétkou, aj cyklistkou aj majsterkou sveta v plávaní. Tvoj vnútorný svet sa spojil s vonkajším a dosiahla si na moment svoj cieľ. Šport je vynikajúcim spôsobom, ako sa zbaviť sklamania a hnevu. Ak si na niekoho naozaj nahnevaná, choď si zabehať. Uvidíš, že už po dvoch kilometroch sa hnev stratí. Buď si sa natoľko vyčerpala alebo tvoj hnev nahradilo uspokojenie z fyzickej aktivity. Oboje je správne. Dá sa povedať, že šport je meditáciou v pohybe. Meditácie, psychologické cvičenia a mentálne tréningy sú dnes bežnou súčasťou prípravy špičkových športovcov. Ak má profesionál trénovať niekoľko hodín každý deň, je jasné, že mu nebudú stačiť len jeho fyzické sily, ale bude potrebovať nájsť aj vnútorný zdroj energie. Mať odhodlanie, motiváciu, to nie je len o sile. Väčšina ľudí sa pohybuje v komfortnej zóne a nechcú z pohodlia vystúpiť. Len cvičia, makajú, potia sa. Akonáhle však vyprázdnia svoju myseľ, sústredia sa nato, čo ich čaká, môžu podať oveľa lepší výkon. A to platí nielen pri športe.

meditácia

Ako nato?

Na začiatok stačí zostať v pokoji. To sa ľahko napíše, ale horšie zrealizuje. Zabudni preto na všetky rušivé elementy. Vypni hudbu, televízor, počítač. Určite vypni aj zvonenie na telefóne a pre istotu ho odnes do inej izby. Sadni si pohodlne na obľubené miesto a zapáľ si sviečku. Možno nie vonnú, aby zbytočne neodkláňala tvoju pozornosť. Pozeraj do plameňa. Pozoruj aký je, aké má vlastnosti, ako sa pohybuje. Skús na nič iné nemyslieť, iba na ten plamienok. Možno sa ti to zo začiatku podarí na pár minút a potom budú opäť myšlienky v tvojej hlave hrať hokej. Je to ako s čímkoľvek iným. Každý je dobrý v tom, čo trénuje. Časom sa to stane úplnou rutinou. A napokon už ani žiadnu “barličku”, žiadnu sviečku potrebovať nebudeš.

Kedy?

Najlepšie je hneď z rána. Vtedy je myseľ čistá, oddýchnutá. Ak si skôr sova ako ranné vtáča, prípadne ti to okolnosti nedovoľujú, skús zaradiť chviľku meditácie na záver dňa po športovej aktivite. Bezprostredne po uvoľnení endorfínov sa prezleč do suchého, sadni si do tichej teplej miestnosti, a skús sa iba sústrediť. Buď na zapálenú sviečku alebo iba na svoj dych. Seď vzpriamene, na mäkkej vyvýšenej podložke tak, aby tvoja chrbtica bola v jednej línii. Zhlboka dýchaj. Vnímajte svoju bránicu, ako sa rozpína. Môžeš a nemusíš mať zatvorené oči. Meditácia nie je striktná forma relaxu, odohráva sa dobrovoľne a každému po svojom. Sleduj iba svoj dych. Nezáleží, ako dlho vydržíš. Ak si ale behom krátkej chvíle stratila pojem o čase, si na najlepšej ceste.

5-tibetanov_5-cvik

Želám ti pokojnú myseľ, ktorá ťa privedie až k tvojmu vysnívanému cieľu!

 

A čo tak ďalšie zaujímavé články?

Dajú sa vôbec skĺbiť mamičkovské povinnosti s cvičením a stravovaním? Dajú!

Desatoro účinnej meditácie. 10 minút, ktoré zlepšia tvoj deň!

Trápi ťa prekyslený organizmus? Týchto 10 rád ti najrýchlejšie pomôže

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 18/11/2016 a zaradený do kategórie: CvičenieZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre