# 1: BEZ PLÁNU
Ešte lepšia rada má len dve slová: nákupný zoznam. Či už si ho napíšeš do diára, mobilu, na druhú stranu vizitky, alebo si stiahneš jednu z mnohých aplikácií, ktoré vieš zdieľať aj s členmi domácnosti. Ušetrí ti tiež kopec času, ktorý by si strávila blúdením po supermarkete a zisťovaním, čo by sa domov zišlo, pretože pôjdeš na istotu. Účinný však bude len vtedy, ak sa ho budeš držať! Tak ako nám hovorí základné pravidlo zero-waste: #refuse – odmietni to, čo nepotrebuješ, a nakúp len toľko, koľko naozaj zješ.
# 2: POSLÚCHAME
Z analýz odpadkových košov slovenských domácností bolo jasne vidieť smutnú realitu –často v ňom končia aj ešte zabalené úplne nepoužité potraviny. Nestihli „sa“ zjesť. Dnes už však naozaj nie sme odkázaní na to, že musíme využiť túto konkrétnu zľavu. Môžeš si byť istá, že o pár dní príde ďalšia.
# 3: ODSUDZUJEME
Z reklám síce poznáme ukážkovú mrkvu a zemiak, no príroda sa zákonmi reklamy naozaj neriadi a čaruje podľa seba.
Vinou týchto predsudkov vznikli vizuálne štandardy také vysoké, že obrovské množstvá potravín sa na predajné pulty ani nedostanú. Nie sú totiž dosť pekné. Stávajú sa tak odpadom ešte pred tým, ako by sme sa mohli vôbec rozhodnúť, či si ich kúpime, alebo nie. Tlak zo strany spotrebiteľov sa však začal podpisovať aj tu a napríklad Tesco zaviedlo rad „Dokonale nedokonalej“ zeleniny a ovocia, kde toto rozhodnutie nechávajú na nás – zákazníkoch. A tu platí, že čím väčší záujem o takéto prirodzene nedokonalé tvary budeme ukazovať, tým menšia bude zeleninová diskriminácia. Mrkva je predsa rovnako zdravá a výživná, aj keď je pokrivená.
# 4: NEVIEME,
Jedna vec sú ušetrené financie, ďalšia vec je dosah na životné prostredie. Nejde totiž „len“ o tie 1,3 miliardy ton potravín ročne, ktoré na celom svete vyhodíme, ale aj o všetko, čo tomu predchádza – od pestovania, hnojenia, zavlažovania cez finančné, ľudské, energetické zdroje až po množstvo zbytočne vytvorených obalov chrániacich potraviny, ktoré sa stanú odpadom. V rámci edukácie máme pred sebou ešte dlhú cestu. Pokiaľ však už o tomto probléme vieš, máš voľnú ruku v šírení osvety a v tom, aby si šla svojmu okoliu príkladom.
# 5: PENIAZE
Ako následok týchto lacných potravín je veľmi nízka ekonomická motivácia nimi neplytvať. Dokáže klesnúť až na nulu, pokiaľ sme ich zadovážili v zľave či úplne za nulu. Presviedčame sami seba, že ten jogurt, ktorý putuje do koša, je z akcie 2+1 práve ten zadarmo. A čo je ešte horšie – až 12 % ľudí vyhadzuje potraviny, ktoré sú jedlé, len nie dosť čerstvé. Nevážime si ich, pretože ich vieme získať za lacný peniaz. Na konci dňa však paradoxne vyhodíme do koša oveľa viac, ako sme ušetrili.
A tu sa dostávame k tým 250 €. Schválne: skús mesiac sledovať svoj odpadkový kôš a poctivo zapisovať finančnú hodnotu vyhodených potravín. K akému číslu sa dopracuješ? To číslo si zapamätaj − a môžeš začať rozmýšľať, čo si za takto nevyhodené peniaze dopraješ 😊.
Predtým, ako pôjdeš na nákup, skús si premyslieť, čo budeš variť. Pomôcť ti v tom môžu aj naše knihy Z fitka do kuchyne špeciál I, II a III, kde nájdeš recepty zoradené podľa typu jedla - čiže na raňajky, desiate, obedy (bez mäsa, s rybami aj mäskom), ale aj ľahšie jedlá napr. na večeru (napr. šaláty, cestoviny) či dokonca pokrmy na rôzne príležitosti
Ak si nie si istá, ktoré potraviny je vhodné vkladať do nákupného košíka, prečítaj si aj o nich čosi viac:
NÁKUPNÝ ŤAHÁK: Ako si vedieť vybrať kvalitné rastlinné mlieka?
Umeocot – ochucovadlo, ktoré pôsobí blahodarne na náš žalúdok a peristaltiku. Máš ho doma?
Prečo sa oplatí vyskúšať jablčný ocot? Jeho účinky ťa prekvapia!
Verím, že naše malé každodenné činnosti dokážu priniesť veľké zmeny. Krok za krokom môžeme zmeniť seba a inšpirovať blízke okolie. Postupne sa tak naša snaha dostane aj k ľuďom, ktorých možno ani nepoznáme! Pred niekoľkými rokmi som sa rozhodla prestať robiť kompromisy so svojimi hodnotami – v živote súkromnom, no aj pracovnom. Aj preto som spolu s mojim partnerom Martinom otvorila BEZOBALiS - prvý bezobalový obchod v Trenčíne. Vytvorili sme spolu priestor, ktorý odráža to, čomu veríme a v ktorom sa cítime dobre. Volám sa Martina a rada vás prevediem mojou cestou k udržateľnosti.