Jogínka Deniska Veselská: “Joga mi pomohla zbaviť sa všetkých bolestí.”

Je joga cvičenie pre teba? Čo všetko ti môže priniesť a kedy by si sa ho mala vyvarovať? Aké fyzické a duševné bolesti lieči? Čo pomáha pri bolestiach chrbta? Na všetky dôležité otázky (nielen) ohľadne tohto cvičenia odpovedá skúsená jogínka Deniska Veselská. Deniska je certifikovaná lektorka jogy II. stupňa pre SR a ČR, ktorá pôsobí aj na www.jogaprezdravie.sk. Prečítaj si o tomto cvičení viac a sama sa rozhodni, či budeš joga positive aj ty :-).

Aká bola tvoja cesta k joge? Kde si sa s týmto cvičením stretla prvýkrát a čo bolo hlavným podnetom, že si jej ostala verná až dodnes?

K joge som sa dostala asi pred 10 rokmi – veľa som pracovala, mávala som časté a silné bolesti hlavy migrénového charakteru, a taktiež som mávala bolesti v oblasti pupku z chronického stiahnutia svalstva (ako dôsledok stresu). Jednoducho som cítila, že na ňu musím ísť. Po prvej hodine som mala pocit, akoby som niečo znovu objavila. Vedela som, že tomuto cvičeniu ostanem verná.

joga

 

Čo ti vo všeobecnosti dala joga a čo pre teba znamená?

Joga mi poskytla spôsob, ako pracovať sama na sebe na mnohých úrovniach. Začalo to – ako u mnohých – na fyzickej úrovni (teda cvičením jogových polôh). Postupne sa z týždenného cvičenia, ktoré mi pomohlo prakticky od všetkých bolestí, stal životný štýl, ktorý ma sprevádza aj mimo podložku. Pomáha mi žiť vedomejší a lepší život. Pokiaľ sa joga cvičí v celej svojej pestrosti (teda okrem samotných ásan aj relaxačné, meditačné a dychové cvičenia), má joga dosť účinné a transformačné účinky na celého človeka.

 

Existuje veľa štýlov jogy (karma joga, hatha joga, power joga, hormonálna joga, tantra joga, partnerská joga, atď.). Ktorý štýl jogy je ti najbližší a prečo?

V rámci svojej zvedavosti som „na vlastnej koži“ vyskúšala takmer všetky u nás dostupné štýly jogy. Ostávam však už roky pri klasickej hathajoge, ktorá je podľa môjho názoru najkomplexnejšia, a tým pádom najúčinnejšia. Obsahuje všetky techniky, ktoré pracujú s mnohými úrovňami osobnosti – cez telo, energetický systém, psychiku, aj dušu človeka.

V poslednej dobe som prišla na chuť aj tzv. aerial joge ako doplnkovému cvičeniu k mojej obľúbenej hathajoge. Je to výborný spôsob, ako zmeniť na chvíľu perspektívu vnímania seba a reality skrz „obrátenú“ gravitáciu. Taktiež výborne prekrvuje mozog a tvár, uvoľňuje chrbticu, omladzuje a odstraňuje strachy :-).

 

Joga má neuveriteľne veľa pozitívnych vlastností ovplyvňujúcich zdravie. Vieš nám ich priblížiť ešte viac?

O tom by sme vedeli písať niekoľkostranové práce! Dôležité je pamätať si, že joga dáva do poriadku vnútorné procesy v organizme – harmonizuje ich podľa toho, čo každý potrebuje. Ak má niekto vysoký tlak, relaxačnými a dychovými cvičeniami a istými druhmi ásan je možné ho znížiť a stabilizovať. To isté platí pre ľudí s nízkym tlakom.

Joga upravuje metabolizmus (tým pádom pomáha dať do poriadku trávenie, vylučovanie, zápchy, upravuje chuť do jedla), zlepšuje fyzickú kondíciu človeka – svalový tonus, ohybnosť a kĺbovú sústavu, zlepšuje hormonálny systém, ako aj funkciu prakticky všetkých vnútorných orgánov. Tohto všetkého je schopná vďaka harmonizácii našich vnútorných energií.

cvicenie

 

Joga pomáha napríklad aj pri bolestiach krčnej chrbtice. Máš nejaké overené tipy, ako si pri týchto problémoch najľahšie pomôcť alebo im predísť?

Krčná chrbtica znesie menšie napätie ako zvyšok tela, a preto ju nemôžeme zaťažovať dlhodobo bez toho, aby sme ju buď pravidelne uvoľňovali cvičením alebo trpeli bolesťami. Najlepšie je denne ju pár minút rozhýbať najprv v predo-zadnom smere (s výdychom predklon – s nádychom záklon), potom úklony (približovanie ucha k jednému a druhému ramenu), a nakoniec torzia (otočenie hlavy smerom dozadu na jednu aj druhú stranu). Nakoniec môžeme tento pohyb spojiť do uvoľneného krúženia v jednom a potom druhom smere.

Pri bolestiach krčnej chrbtice je najvhodnejší holistický, teda celostný prístup. Pred mnohými rokmi som klasický vankúš vymenila za ergonomický z pamäťovej peny, čo nesmierne pomohlo mojej krčnej chrbtici (odvtedy nepoznám, čo je zobudiť sa so „stuhnutým krkom“). Celkovo vám chrbtica „poďakuje“, ak budete používať aj matrac s tenkou vrstvou pamäťovej peny kvôli drieku.

Pokiaľ ste urobili tieto 2 základné opatrenia a predpokladáme, že nefajčíte (keďže fajčenie výrazne zhoršuje kondíciu kostí), je potreba ešte urobiť opatrenia v práci. Ak sedíte pri počítači, uistite sa, že máte monitor vo výške očí (toto je naozaj dôležité a podceňované opatrenie – neustály predklon vytvára extrémnu záťaž na stabilizačný mechanizmus krku!). Uistite sa, že máte stoličku s polohovateľným operadlom kvôli driekovej chrbtici. Ak naopak veľa sedíte v aute, je dobré počas jazdy často a na pár sekúnd rozhýbať krčnú chrbticu tak ako je popísané vyššie (samozrejme, bez toho, aby ste spustili oči z cesty :-)).

leto

 

Uviedla si, že joga ovplyvnila aj tvoj životný štýl. Akým smerom? V čom je život jogínky iný?

Okrem hlavných zdravotných účinkov, ktoré sme vymenovali vyššie, mi joga pomáha udržať svoju psychickú kondíciu v oveľa lepšom stave než bez nej.

 

Bez ktorej zostavy si už nevieš predstaviť deň?

Každé svoje cvičenie sa snažím poskladať tak, aby v ňom boli posilňovacie ásany (t.j. posilnenie brušných, stehenných svalov a paží, resp. chrbta), predklon, záklon, úklon, torzia, rovnovážna a obrátená poloha.

 

Je súčasťou jogy aj meditácia? Akú úlohu zohráva a prečo je super?

Meditácia je super – najmä ráno. Naladí ma na istý mód fungovania, ktorý potom spôsobí to, že prežijem deň vedomejšie, pokojnejšie a som viac sama sebou. Nenechám sa „vláčiť“ udalosťami dňa a stres na mňa nedolieha v takej miere, v akej dolieha na „netrénovaných“ ľudí. Samozrejme, nie som bez chýb, a tiež sa niekedy naštvem, ale je to určite v podstatne menšej miere.

Stresu sa nevyhneme – pokiaľ nežijeme v izolácii, stále budeme čeliť rôznym situáciám a ľuďom, ktorí nás rozladia, vystresujú, energeticky vysávajú a pod. Meditácia však spôsobí, že náš vnem takýchto situácií, resp. emócie na tieto vnemy, sa „obrúsia“. Okrem toho sa meditáciami dá kultivovať aj schopnosť intuície, a to je podľa mňa veľký dar.

cvicenie na doma

 

Mohli by s jogou prísť aj zdravotné riziká? Na čo si treba dávať pozor?

Ak sa joga praktizuje s nesprávnym zámerom alebo nedodržaním zásad, môže viesť k zdravotnému úrazu, resp. k nejakej komplikácii. Stáva sa to najmä pri silovejších, resp. náročnejších štýloch jogy (aštanga joga, powerjoga a pod.), hoci ublížiť si môžete aj pri jednoduchom cvičení – ak do toho idete egom. Ego a jeho snaha o sebaprekonanie a zviditeľnenie sa sú vašimi najväčšími prekážkami!

Existujú aj vyššie formy jogy (kundalini joga, tantra joga a pod.), kde sa pracuje s energiami, meditáciami a pod. – nesprávny zámer môže vyvolať nepríjemnú meditačnú skúsenosť, ktorú človek nevie integrovať a z ktorej sa potom dostáva dlho…

 

Je súbor cvičení vhodný pre každého alebo by sa mu určitá kategória ľudí mala vyhnúť?

Joga má v dnešnom svete veľa podôb – verím, že každý môže objaviť svoj štýl, ktorý mu vyhovuje (dynamickejšie cvičenia, statickejšie, pre deti, pre seniorov, pre tehotné ženy, pre telesne zdatnejších, pre zdravotne oslabenejších a pod…). Výnimku tvoria isté kontraindikácie – napr. akútne ochorenia (chrbtice, vnútorných orgánov a pod.), a tiež závažnejšie psychické problémy.

 

Potrebujeme na jogu špeciálne pomôcky a oblečenie, bez ktorých cvičenie nebude možné?

Pomôcky nie sú vyslovene potrebné, aj keď niektoré štýly jogy ich používajú na to, aby sa človek do pozície dostal ľahším a bezpečnejším spôsobom. Ak cvičíte podľa zásad jogy (nesúťaživosť, rešpektovanie svojho tela, postoj pozorovateľa…), stačí vám na cvičenie nekĺzavá podložka, pohodlný odev (nie príliš voľný), primerane vykúrená a vyvetraná miestnosť a vhodný čas, keď vás nikto nebude rušiť. Samozrejmosťou je stíšený telefón a odhodlanie cvičiť pravidelne :-).

cvicenie pre zeny

Deniska, ďakujeme krásne za rozhovor. Nech ti joga pomáha v živote aj naďalej :-).

 

S jogou sa budeme pravidelne stretávať aj v našej Výzve do plaviek 2018. Vyskúšaš ju s nami?

výzva

 

Články, ktoré odporúčame presne pre teba:

15 vecí, ktoré sa stanú s tvojim telom, keď začneš cvičiť jogu

Videotréning jogy na naštartovanie metabolizmu TU!

Ako byť vo svojom živote spokojnejšia? Skús meditáciu!

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 30/04/2016 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre