Jesenné koreniny. 5 z nich, ktoré zahrejú nielen na duši

Je tu nádherná jeseň, plná radosti a voňavých chvíľ. Spolu s ňou sa dejú zmeny nielen v okolitej prírode, ale aj v tvojom tele. Organizmus si odvyká od osviežujúcich a studených nápojov a pokrmov, dostáva sa do jesenného režimu, kedy je potrebné dodať mu všetky potrebné živiny a teplé jedlá. Chladné rána a sychravejšie poobedia sú ako stvorené pre zahrievanie tela nielen pravidelným cvičením, saunami a teplým kúpeľom, ale aj potravinovými „vylepšovákmi“ so zahrievajúcimi účinkami. Presne takými sú práve jesenné koreniny. Tieto aromatické prírodné dochucovadlá pozitívne vplývajú na tvoj metabolizmus, a v jesenných mesiacoch účinne zohrejú tvoje telo a myseľ. Odhaľ ich zázračnú silu a prečítaj si o nich v nasledujúcich riadkoch viac :-)

1. Škorica

Sladučká, voňavá a mierne trpká škorica je ideálnou koreninou v chladných dňoch. Dokáže perfektne ochutiť sladké jedlá, hodí sa k akémukoľvek ovociu, obilninovej kaši a vynikne aj v teplých nápojoch. V obchodoch väčšinou kupujeme škoricu typu Cassia – u nás ju poznáme ako obyčajnú, zvyčajne mletú škoricu. Menej kupovanou, ale sladšou a jemnejšou je cejlónska škorica, ktorú dostaneme najmä vo forme klasických zvitkov. Medzi obomi druhmi sú len malé odlišnosti a ich zdravotné účinky sú rovnako skvelé. Je dokázané, že škorica zlepšuje imunitu, pomáha predchádzať srdcovým ochoreniam, ničí škodlivé baktérie a je veľmi nápomocná pri chudnutí. Je plná antioxidantov (polyfenolov), čím ju pokojne môžeme zaradiť do kategórie superfoods. Vyskúšaj ju aj vo forme vonného oleja v aromalampe – perfektne rozvoniava a ukľudní uponáhľanú myseľ.

fitshaker-blog-jesenne-koreniny4

2. Zázvor

Ak máš rada štipľavú a výraznú chuť určite často používaš zázvor. Úžasne ochutí akékoľvek jesenné recepty a má aj nespočetné množstvo liečivých vlastností. Je najúčinnejším bojovníkom proti nádche a bolesti hrdla, pôsobí protizápalovo a taktiež dokáže popohnať funkciu čriev. Ak nie si vo svojej koži, potrebuješ nakopnúť a máš pocit, že ťa o pár dní prepadne chrípka, vypi horúci čaj so zázvorom a tvoj fyzický stav sa výrazne zlepší. Okrem toho, že táto zdravá korenina výborne obohatí akékoľvek slané a sladké jedlo, naštartuje metabolizmus a preto zohráva dôležitú úlohu v kuchyni každej fit žienky.

jesenné koreniny

TIP: Čaj so zázvorom si pripravíš nastrúhaním 20 až 40 g čerstvého zázvoru do šálky, následným zaliatím vriacou vodou a pridaním citrónovej šťavy či medu na dosladenie a dodanie vitamínu C. Zázvor nechaj lúhovať čo najdlhšie, aby sa čo najviac koncentroval, a ak máš skutočne rada štipľavé, môžeš ho spolu s čajom skonzumovať (posilníš tým jeho antibakteriálny účinok).

3. Klinčeky

Mnohým z nás sa klinčeky spájajú s vareným vínom či ovocným kompótom. Vedela si však o tom, že klinčeky dokážu okrem tradičného aromatizovania jesenných a zimných jedál účinne zahnať bolesť? Sú ďalšou koreninou, ktorá dokáže podporiť imunitný systém, pomôže kontrolovať hladinu inzulínu a ochraňuje zuby, ďasná a kosti. Klinčeky sú najznámejšie tým, že dokážu stlmiť akúkoľvek bolesť na úplné minimum. Ich sila sa dá využiť napríklad pri výrazných bolestiach hlavy, alebo kŕčoch v období menštruácie. Sú bohaté na vitamíny a minerály, čím sa znásobuje ich fantastický účinok pre ľudský organizmus. Ich výrazná a aromatická chuť sa dá skvelo využiť pri príprave sladkých, jesenných koláčikov a dobrôt.

fitshaker-blog-jesenne-koreniny1

4. Muškátový oriešok

Úžasne voňavé korenie s exotickým nádychom dnes nechýba takmer v žiadnej kuchyni. Málokto však vie, čo skutočne tento malý zázrak ukrýva. Dokáže ti pomôcť pri zaspávaní, odstráni plynatosť a pomôže ti prekonať aj ťažkú svalovicu. Pri jeho používaní si však treba dať pozor na množstvo, keďže z prehnanej konzumácie muškátového orieška môžu vzniknúť žalúdočné problémy. Pridať si z neho štipku do horúceho jesenného nápoja, ovsenej kaše či pudingu, má však veľmi pozitívne účinky.

fitshaker-blog-jesenne-koreniny2

TIP: Snívaš o jasnej, pružnej pokožke bez akné, ktorú získaš prírodnou cestou? Vyskúšaj píling alebo pastu s muškátovým orieškom! Stačí, ak mletý muškátový oriešok vymiešaš s vodou a medom do hustej konzistencie a nanesieš na niekoľko minút na tvár. Rozdiel uvidíš už po niekoľkých dňoch.

5. Rasca

V jesennom období nie sú tráviace ťažkosti ničím zriedkavým. Striehnu na teba rôzne pokušenia vo forme vinobraní či husaciny, a ak neodoláš, dajú tvojmu žalúdku a črevám poriadne zabrať. Vtedy je najlepšie siahnuť po rasci, ktorá dá trávenie rýchlo do poriadku. Okrem veľkého vplyvu na tráviaci trakt, ovplyvňuje aj pamäť a podporuje krvotvorbu. V množstve vitamínov, minerálov a iných prospešných látok za inými koreninami rozhodne nezaostáva, keďže obsahuje najmä vitamíny A, B, C, E, K, spolu s kyselinou listovou a množstvom železa. Síce je veľmi často používaná najmä v indickej a mexickej kuchyni, naša slovenská si ju stihla veľmi rýchlo privlastniť a množstvo jedál si bez nej nevieme ani predstaviť. Vynikajúco vynikne v polievkach, šalátoch, zemiakových pokrmoch či na kvalitnom pečenom mäse.

fitshaker-blog-jesenne-koreniny5

Jesenné koreniny v zmesi

Okrem pravidelného používania korenín pri každodennej príprave sladkých aj slaných jedál, si môžeš zmiešaním určitých druhov vytvoriť perfektnú koreninovú zmes. Do mletých koreninových zmesí môžeš použiť akékoľvek korenia, v závislosti od ročného obdobia. Na jeseň je vhodné použiť koreniny, o ktorých sme si povedali vyššie. Môžeš k nim však pridať koreniny ako kurkuma, fenikel, chilli, kardamón, badián  či koriander. Zmiešaním mletej škorice, muškátového orieška, badiánu a klinčekov vykúzliš voňavú zmes do sladkých pokrmov, zatiaľ čo spojením mletého koriandra, rasce, zázvoru, fenikla a kurkumy vylepšíš slané pochutiny a omáčky. Zmesi skladuj v sklenených koreničkách na suchom a chladnom mieste. Fantázii sa medze nekladú a práve preto môžeš s koreninami v kuchyni experimentovať podľa vlastného uváženia – s vedomím, že robíš skutočne skvelú vec pre svoje zdravie.

koreniny v miskách

Koreniny sú skutočným pokladom pre tvoje zdravie. Ak sa naučíš používať ich správne, v správnom ročnom období, výsledkom bude nielen vynikajúca a výraznejšia chuť jedál, ale aj zdravie a vitalita – a to je presne to, čo väčšina z nás pri prechode z leta do chladnejších dní potrebuje. Zaraď ich teda do svojho jesenného jedálneho lístka a buď fit :-).

 

Zdroje:

https://authoritynutrition.com/10-proven-benefits-of-cinnamon/

http://www.medicalnewstoday.com/articles/265990.php

http://www.care2.com/greenliving/8-amazing-health-benefits-of-nutmeg.html

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=69#preptips

 

 

Ďalšie články, ktoré sa ti budú páčiť:

Zelené smoothies na posilnenie imunity? 5 osvedčených receptov TU!

Tekvicový koláčik na 2 spôsoby aj pre bezlepkáčov

Jesenný zeleninový koláčik, s ktorým schudneš

 

 

 

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 09/10/2016 a zaradený do kategórie: StravovanieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre