Čím si ryža zaslúžila pomenovanie kráľovna obilnín?

Ryža je jedna z najpoužívanejších a najčastejšie konzumovaných obilnín nielen v Číne, ale aj všade inde vo svete. V liečebnej dietetike čínskej medicíny je to obilnina, ktorá je postavená na piedestál, a to vďaka jej širokospektrálnym liečebným vlastnostiam. Je potrebné hneď od začiatku zdôrazniť, že existuje veľmi veľa druhov ryže a každá z nich je vo svojich vlastnostiach určitým spôsobom špecifická. Poďme si túto kráľovnu obilnín bližšie predstaviť.

O jej unikátnych vlastnostiach nám hovoria aj čínske príslovia:

„Jedno jedlo bez ryže pokazí rodinné šťastie na týždeň.“, alebo ďalšie: „Chceš byť šťastný hodinu – opi sa, chceš byť šťastný 3 dni – ožeň sa, chceš byť šťastný celý život – jedz ryžu“.

Aj takéto úsmevné príslovia sa spájajú s touto unikátnou potravinou. :-) Poďme si o nej povedať niečo viac.

 

Pestovanie ryže

Z hľadiska energetiky čínskej medicíny je to najvyváženejšia obilnina, ktorú môžeme konzumovať po celý rok. Ryža je najrozšírenejšou obilninou na celom svete – je hlavnou potravinou pre polovicu svetovej populácie. Pestovala sa v Číne pred viac než 6000 rokmi a na svete rastie cez 7000 druhov. Bohužiaľ, dnes táto rozmanitosť ubúda kvôli agresívnej snahe konvenčného poľnohospodárstva o unifikáciu (zjednocovanie).

Poznáme dva základné spôsoby jej pestovania

  • bez zavodňovania (rastie podobne ako iné obilniny)
  • so zavodňovaním (90% vypestovanej ryže tvorí tento druh, pestuje sa takto hlavne v Ázii)

pestovanie ryže

Kvalita veľmi záleží hlavne na spôsobe pestovania. Dnes sa veľmi upozorňuje, že jej pestovanie v Ázii je spojené s pestovaním v znečistených vodách, čím sa v ryži môžu nachádzať prvky arzénu. Preto aj niektorí západní dietológovia (napr. MUDr. Bukovský) odporúčajú jej prípravu riadnym prepláchnutím vo vode (aspoň 5x) a varením v pomere 1 diel ryže a 12 dielov vody. Vodu následne zliať, čím sa zníži toto riziko na minimum. Lepšou voľbou podľa mňa je kupovať naturálnu ryžu v bio kvalite od osvedčených zdrojov.

Toto bohužiaľ platí dnes už o každej surovine – hľadať dobrý, kvalitný zdroj je dôležité !!!

ryžové polia

 

Aký je rozdiel medzi bielou a naturálnou ryžou?

Ryža je pokrytá nestráviteľnou šupkou, ktorá sa odstraňuje, keď je ryža zrelá. Pod touto šupkou sa nachádza ďalší obal, ktorý sa necháva v prípade ryže naturálnej (niekedy sa nazýva aj prírodná, celozrnná – čo nie je úplne správne). Ak sa ďalej spracováva a odstráni sa aj táto šupka vzniká biela ryža, ktorá je ale ochudobnená o značné množstvo cenných látok.

Toto si o bielej ryži nevedela:

Biela ryža je chudobnejšia:

  • o 67 % vitamínu B3
  • o 80% vitamínu B1
  • o 90% vitamínu B6
  • o 50% fosforu
  • o 60% železa
  • o vlákninu a zdravé tuky

Práve kvôli narastajúcej konzumácii bielej ryže, ktorá neobsahuje vitamín B1 – tzv. thiamin, sa u národov, kde je ryža základnou surovinou objavila choroba beri-beri. Čiže ochorenie nervového systému spôsobené nedostatkom tohto vitamínu. Naturálna ryža je tiež veľkým zdrojom vlákniny, obsahuje jej 7x viac ako biela ryža.

biela a naturálna ryža

 

Ryža z pohľadu dietetiky čínskej medicíny

Z pohľadu dietetiky čínskej medicíny je ryža vhodná na dlhodobú konzumáciu, ak chceme organizmus posilniť. Taktiež, ak ho chceme zbaviť nežiadúcich patogénov – vlhka, horúčosti, chladu, sucha – skrátka akejkoľvek škodliviny a toxínov, ktoré sú v organizme zastagnované. Za týmto účelom sa robia špeciálne ryžové kúry (o jednej z nich si budeme písať v ďalšom článku).

Ak je človek vo veľkom vyčerpaní po chorobe, alebo dlhodobej záťaži – nielen fyzickej, ale aj psychickej, je ryža prostriedok na obnovu jeho síl. Je to vďaka tomu, že podporuje funkciu sleziny, slinivky a žalúdka v ich transformačných funkciách, čím sa skvalitňuje premena potravy na látky, ktoré vie naše telo následne lepšie prijať a spracovať. Tým sa umocňuje lepšia vstrebateľnosť všetkých výživných látok vo všetkých orgánoch, tkanivách, skrátka vo všetkých bunkách.

kráľovna obilnín

 

Vlastnosti ryže podľa dietetiky čínskej medicíny

Z hľadiska energetických vlastností je ryža energeticky najbohatšia a najharmonickejšia potravina.

 


Ak nerozumieš pojmom, prečítaj si najprv: Tajomstvá dietetiky čínskej medicíny


Chuť ryže je sladká – čím sa maximálne podporuje tvorba qi (energie) a krvi, a taktiež ich cirkulácia v systéme. Je to chuť, ktorá prináleží fáze (elementu) Zeme, čím sa posilňujú hlavne orgány spadajúce pod túto fázu (slezina, slinivka, žalúdok).

Dobre fungujúce orgány Zeme sú zárukou dostatočného navyšovania qi, krvi a telesných tekutín pre celý systém.

Ak sú tieto orgány oslabené – napríklad je žalúdok podráždený, nedokáže dobre prijímať potravu, alebo má narušenú celkovú schopnosť trávenia, je ryža prostriedkom, ktorý ho dokáže upokojiť a posilniť jeho schopnosť tráviť. Je teda vhodná pri akútnych aj chronických tráviacich ťažkostiach, taktiež výborná pri liečbe zápalov slizníc tráviacej sústavy. Je veľmi účinná aj pri takých poruchách ako je hnačka, diabetes – stabilizuje hladinu cukru v krvi a disbalanciu črevnej mikroflóry. To všetko sú prejavy a problémy, ktoré sú spojené s oslabením, alebo už ochorením orgánov fázy Zeme.

Jedna z jej ďalších zaujímavých vlastností je, že je hypoalergénna, takže sa dá použiť aj v prípade precitlivosti, alebo alergie na glutén – lepok. Taktiež je to obilnina, ktorá je pre veľký obsah hodnotných látok osobitne vhodná aj na liečbu nadváhy. Podporuje činnosť čriev, stabilizuje ich správnu funkciu, znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a pomáha chudnúť. Varená bez soli má odvodňujúce a detoxikačné účinky.

Má značný obsah kyseliny glukurónovej, ktorá sa v tele za pomoci enzýmu glukuronidázy viaže s cudzorodými látkami, ťažko odbúrateľnými jedovatými látkami, ktoré je potom telo schopné vylúčiť a zbaviť sa ich.

Ďalším výrazným efektom je ukľudnenie psychiky a harmonizácia nervovej sústavy. Z pohľadu západnej dietetiky sa vitamíny skupiny B obsiahnuté v naturálnej ryži dobre vstrebávajú do nervovej sústavy a pomáhajú pri depresiách.

vlastnosti ryže

Západná dietetika odporúča jej konzumáciu ešte aj kvôli jej ďalším liečebným účinkom:

  • znižuje krvný tlak
  • znižuje cholesterol
  • čistí organizmus od škodlivín
  • prospešná pre ženy v menopauze
  • chráni pred rakovinou prsníka

Výpočet jej liečebných účinkov týmto určite nie je kompletný, mohli by sme ich vymenovávať ďaleko viac. Zamerali sme sa na tie najpodstatnejšie.

Môžeme ale povedať, že účinky z pohľadu západnej aj čínskej dietetiky sa v tomto smere dosť zhodujú – hlavne sa jedná o posilňujúce a harmonizujúce vlastnosti pre všetky orgány tráviaceho traktu a detoxikačné vlastnosti.

Práve pre tieto vlastnosti sa jej právom pripisuje meno “Kráľovná obilnín”.

Ak správne uvaríš kvalitnú naturálnu ryžu, sama zistíš, že je chuťovo veľmi dobrá. Má bohatú arómu, zaujímavú štruktúru a ľahko orieškovú chuť. To správne energetické otvorenie má však svoje pravidlá, o ktorých píšem nižšie.

Jednotlivé druhy ryže, ktoré sú u nás dostupné sa v niektorých energetických vlastnostiach jemne odlišujú a podľa nich sa aj jednotlivo uplatňujú. Každý druh má spoločné to, že podporuje tvorbu čchi, krvi a telesných tekutín.

ako rastie ryža

Najznámejšie druhy ryže

Skôr, ako si ich vymenujeme, upozorním na 2 spomínané vlastnosti. Budeme si hovoriť o:

  • povahe ryže
  • tropizme ryže

Povaha určuje termiku, teda tepelnú povahu – či nás daná potravina zahrieva, alebo ochladzuje.

Tropizmus znamená, do ktorého orgánu vstupuje energia danej potraviny, a ktorý priamo posilňuje. Z hľadiska energetiky sú to dva najdôležitejšie faktory, ktoré sa berú do úvahy.


Viac informácií sa dozvieš, ak si najprv prečítaš moje prvé články.

Tajomstvá dietetiky čínskej medicíny – ako nás ovplyvňuje strava

Obilniny podľa dietetiky čínskej medicíny


druhy ryže

Typy ryže:

# Dlhozrnná ryža natural

  • je povahy osviežujúcej
  • tropizmus: k slezine a žalúdku – tonizuje funkcie orgánov fázy Zeme
  • odstraňuje vlhkosť
  • viac ochladzujúca
  • vhodnejšia v letných mesiacoch

# Guľatozrnná ryža natural

  • je viac zahrievajúca
  • tropizmus: k slezine a žalúdku – tonizuje funkcie orgánov fázy Zeme
  • ľahko oriešková chuť
  • tvrdšia
  • lepšia pri nervozite
  • pre nervózne, krehké osoby a v chladnejšom počasí

biela ryza

# Ryža biela

  • povaha: neutrálna
  • tropizmus: k slezine, žalúdku a pľúcam
  • používa sa pri liečbe hnačiek
  • je viac diuretická

# Ryža glutinovaná

  • je teplej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku, pľúcam a hrubému črevu
  • vyháňa chlad so žalúdka
  • odstraňuje hnačku

# Ryža parboied (Long Grain Rice)

  • je teplej povahy
  • tropizmus: k slezine a žalúdku
  • podporuje tvorbu qi a krvi
  • zvlhčuje

miska ryže

# Ryža basmati

  • je neutrálnej povahy
  • podporuje tvorbu qi a krvi
  • zvlhčuje
  • tropizmus: k slezine a žalúdku
  • mierne aromatická
  • ľahšia než ostatné druhy
  • lepšia pri stavoch vlhkosti, pri znižovaní nadváhy
  • biela: je chuťovo neutrálnejšia a nelepivá
  • natural – má nižší GI ako ostatné druhy ryže, je výraznejšej orieškovej chuti, po uvarení ostáva sypká a oddelená

basmati

# Ryža červená (Red Cargo Rice)

  • je neutrálnej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku a srdcu
  • silne podporuje tvorbu krvi
  • relatívne nový druh ryže
  • má výraznú orieškovú chuť a je chrumkavá
  • varí sa okolo 35-45 min
  • varením sa zvýrazní jej farba, a preto je dobrým doplnkom do šalátov, rizota, alebo ako plnka
  • je sýtejšia ako bežná ryža

červená ryža

# Ryža ružová (Rose Matta Rice)

  • je neutrálnej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku a srdcu
  • podporuje tvorbu krvi

# Čierna ryža (Black rice)

  • je neutrálnej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku a ľadvinám
  • podporuje tvorbu čchi a krvi
  • posilňuje okrem orgánov fázy zeme aj ľadviny
  • posilňuje qi a krv

cierna ryza

# Ryža tmavá (Dark Will Rice)

  • je jemne osviežujúcej povahy
  • tropizmus: k ľadvinám a močovému mechúru
  • dehydratuje
  • pôsobí ako dieretikum
  • posilňuje ľadviny a močový mechúr
  • odvlhčuje
  • účinkuje pri obličkových poruchách a močových ťažkostiach

Nepatrí do rovnakej rodiny – nie je to obilnina, ale vodná rastlina. Je veľmi výživná – obsahuje esenciálne aminokyseliny, má vyšší obsah bielkovín, železa a vitamínov skupiny B, varí sa 35-60 minút. Ak chceme skrátiť varenie, môžeme ju cez noc namáčať. Používa sa do: šalátov, k iným druhom ryže, samostatne, alebo do plniek.

# Sladká ryža

  • je neutrálnej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku a pľúcam
  • zmierňuje hnačku, zvracanie, vnútornú horúčosť
  • lieči hnačku, zvracanie
  • navyšuje čchi
  • zahrieva slezinu a žalúdok
  • bohatá na vysoký obsah lepkovej bielkoviny
  • má viac proteínov a tuku než ostatné druhy ryže
  • opatrne: zhoršuje stavy so zahlienením, treba vynechať pri nedostatočnosti tráviaceho ohňa, chlade

sladka ryza

# Ryža biela jazmínová (White Jasmine Rice)

  • je neutrálnej povahy
  • tropizmus: k slezine, žalúdku
  • posilňuje qi a krv
  • znižuje krvný tlak

# Naklíčená (guya)

  • povaha: neutrálna
  • chuť: sladká
  • lieči slabé trávenie, nechutenstvo, prázdnotu qi sleziny
  • čerstvá sa užíva ak potláča laktáciu a takisto pri stagnácii potravy

cinske palicky

Najlepšia možnosť jej konzumácie je v forme raňajkových kaší. Raňajky sú z hľadiska dietetiky čínskej medicíny tým najpodstatnejším jedlom dňa, pretože sa do nového dňa tvorí zdroj novej qi (energie), krvi a telesných tekutín.

Pre človeka je to najdôležitejší proces obnovy týchto zložiek. Čím sú tieto zložky energeticky vyváženejšie a kvalitné, tým organizmus získava lepší zdroj, z ktorého môže čerpať.

V ďalšom článku si ukážeme recepty na 6 ryžových kaší. Na sladko, teda ovocno, ale aj na slano-zeleninovo.

 

Pozri inšpirácie na ryžové recepty:

Zeleninové rizoto s tekvicou a hubami

Ryžový nákyp bez cukru, lepku a laktózy

Krémové rizoto so sušenými paradajkami a medvedím cesnakom

Monika Kampošová

Redaktor vo Fitshaker
Som diplomovaný praktik Čínskej medicíny v oboroch fytoterapia a akupunktúra, s postgraduálnym vzdelaním v oblasti Liečebnej dietetiky, Pediatre, Gynekológie, Konštitučných energií a mnohých ďalších. Vo svojej praxi sa zameriavam na prepojenie všetkých hlavných liečebných oborov, ale hlavne na Liečebnú Dietetiku, ktorú od roku 2008 vyučujem ako lektor dietetiky na 1.škole Čínskej medicíny v Prahe a od roku 2014 aj na Škole Dietetiky u nás na Slovensku vo Zvolene. Môj názor v liečbe akéhokoľvek ochorenia je, že je potrebné začať najprv od úrovne emočno-mentálnej, s ktorej pochádza väčšina našich oslabení a disharmonických procesov, s následným prepojením na zdroj obnovy novej energie a krvi – ktorý sa získava prostredníctvom našej stravy a tekutín, ktoré prijímame. Snažím sa toto základné pochopenie preniesť na svojich pacientov, aby ich náhľad na ceste života a hlavne na ceste zlepšovania ich zdravia bol uvedomelý v týchto oblastiach, pretože až tak má človek možnosť podchytiť koreň problémov a neriešiť len príznaky (symptómy) z nich pochádzajúce. Ako terapeut kráčam na tejto ceste už 18 rokov a môj osobný aj profesionálny život mi priniesol veľa krásnych zážitkov v tom, ako môže hlavne správne nastavenie stravy zlepšiť zdravotný stav a celkovú kvalitu života. Je to cesta, ktorá je láskou na celý život, a ktorá ma naučila ako správne pristupovať k životu na všetkých úrovniach, aby sme si dokázali zachovať dostatok energie a vitality. Som rada, že aj prostredníctvom mojich článkov a receptov sa môžem s Vami podeliť o tieto úžasné vedomosti a múdrosť.
Monika Kampošová

Článok bol pridaný dňa 16/11/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Monika Kampošová

Komentáre