Ako zo svojho života vylúčiť sladkosti?

Nad touto témou som už dlhšie aj ja sám uvažoval. Musím sa priznať, že som si nevedel predstaviť, aké by to bolo fungovať úplne bez sladkostí. Stále som bol zástancom toho, že si človek má dať občas aj sladkosť, ale mal by vyzerať tie zdravšie alternatívy ako sú horké čokolády nad 70%, ďalej proteínové tyčinky s nízkym obsahom cukru, alebo müsli tyčinky bez polevy.

Inšpiroval ma však príbeh dvoch klientov, ktorí sú pre mňa osobne veľmi silní ľudia a chcel som ich napodobniť. Vedel som, že ak sa to podarilo im, určite nájdem aj ja v sebe tú vnútornú silu a dokážem to tiež. Láka aj teba život bez sladkostí?

Ako sa zbaviť závislosti na sladkom?

Celý čas som bol presvedčený o tom, že človek by si sladké nemal zakazovať. Takýmto spôsobom mu iba ešte viac vzrastie chuť na sladkosti a potom sa dostane do situácie, že svoje chute nevie udržať na uzde. Dostane sa to do extrému a raz to praskne.

Nevedel som však, že sa na celú sitáciu dá pozerať aj inak. Existuje nastavenie mysle, kedy sme schopní zbaviť sa zlozvykov oveľa skôr ako kedykoľvek predtým.

Túto teóriu si rozoberieme, ale poďme najprv na spomínané príbehy.

cukor

 

# 1.príbeh: Ako prestať so zlozvykom zo dňa na deň

Môj klient a zároveň kamarát Jaro ma veľmi ovplyvnil a silno inšpiroval svojím príbehom. Povedal mi, že bol schopný prestať fajčiť zo dňa na deň. Nebolo to ľahké, ale dokázal to.

Čo ma na jeho príbehu inšpirovalo najviac bol fakt, že po 6 mesiacoch bez cigariet prišla naňho veľmi silná kríza a mal veľkú chuť zapáliť si cigaretu. Bolo to tak veľmi silné, že dokonca pri prechádzke vonku mal potrebu fajčiarom, ktorých videl vonku, vziať z úst cigaretu a zafajčiť si.

Podržala ho v tom aj manželka. Pomohla mu prejsť cez túto situáciu a vďaka tomu, keď prekonal túto krízu, bol schopný na dobro skončiť s fajčením.

Vtedy som si povedal, WAU, ak je toto jediná vec, ktorú musím urobiť, čiže prekonať jedinú krízu, tak idem do toho aj ja. Ak stačí tak málo, prečo by som to neskúsil?

Rozhodol som sa vďaka tejto silnej inšpirácií zbaviť sa svojho najväčšieho zlozvyku, s ktorým bojujem už niekoľko rokov.

Po čase môžem zhodnotiť, že sa mi to skutočne darí. Už pomaly aj zabúdam, že som taký zlozvyk mal a som Jarovi vďačný za jeho príbeh, ktorý ma ovplyvnil.

ako prestat fajcit

 

# 2.príbeh: Priznanie si pravdy voči sebe samej

Druhým príbehom je zároveň aj teória, ktorá mi pomohla rýchlejšie a efektívnejšie sa zbavovať zlozvykov.

Mám klientku Máriu, ktorá bola závislá na sladkom. Mala návyk a presvedčenie, že keď príde z práce domov, potrebuje si oddýchnuť a načerpať novú energiu. Tento relax a možno zhadzovanie starostí mala spojené s konzumáciou sladkostí. Mala vždy pocit, že práve sladkosti jej pomáhajú uvoľniť sa po náročnom a napätom dni v práci.

Tým, že nakupovala stále sladkosti do zásoby, mali aj jej deti návyk jesť sladké. Keď som bol u nej na návšteve, mali na to určenú dokonca špeciálnu skrinku, kde si to uskladnili a keď som do nej nazrel, videl som, že je tam množstvo sladkostí. Mária mi na to povedala, že to kupuje hlavne pre deti, ale nakoniec z toho vzišlo, že práve ona je ten človek, ktorý ma najväčšiu motiváciu sladkosti nakupovať.

Ani neviem ako, ale rozhovorom sme dospeli k tomu, že skúsi fungovať úplne bez sladkostí. Bolo to jej rozhodnutie, lebo mala pocit, že práve nadmerná a častá konzumácia sladkého jej vytvára problémy a bráni v chudnutí.

Aj keď som si spočiatku nebol celkom istý, či je správne ísť takouto cestou, keď som časom videl, ako sa jej v tom darí, veľmi ma inšpirovala.

Vtedy som si povedal, keď to zvládne ona prečo by som to nezvládol aj ja? Bol som odrazu nespokojný so svojím výkonom. Síce som nejedol bežné sladkosti, ale mal som pocit, že aj tých zdravších alternatív bolo príliš.

sladkosti

 

Ako na to?

Rozhodol som sa žiť aspoň 66 dní bez sladkostí. Vraj takto dlho trvá, kým si človek vytvorí na to návyk. Dokonca som zorganizoval výzvu s názvom 66 dní bez sladkostí.

Princípom celej teórie ako sa zbavovať zlozvykov bolo nezameriavať sa na boj so starým zlozvykom, ale budovať nový návyk a jednoducho opustiť staré návyky. Nevenovať im pozornosť. Akonáhle im nevenuješ pozornosť, tak tieto návyky chabnú až nakoniec úplne zmiznú.

Na druhej strane, nový návyk pravidelným opakovaním posilňuješ a rastie. Zameriavaš sa na novú vec a stará chabne.

Zvykol som si fungovať bez cukru a namiesto bežných sladkostí konzumujem viac ovocia a sušeného ovocia, ak si náhodou chcem niečo prisladiť tak jedine medom.

Prišiel som na to, že ak je človek kreatívny, aj s ovocím a sušeným ovocím sa dajú vytvárať zaujímavé alternatívy sladkostí. Mám rád napríklad mak. Vyskúšal som zmiešať mletý mak s trochou teplého mlieka, medu, strúhaného kokosu a sušených sliviek. Išlo doslova o chuťový zážitok.

sladký život bez cukru

Takže nezabudni, prestaň bojovať so starým návykom, ale buduj nový a ten starý časom odpadne. Aj keď som si myslel, že je to nereálne, funguje to!

Verím, že aj teba tieto skutočné príbehy inšpirujú a začneš sa s väčšou ľahkosťou zbavovať akéhokoľvek návyku, ktorý ti vadí. Držím prsty! :-)

 

Ak chceš budovať nový návyk v pravidelnom cvičení, tak skús náš Fitshaker. Môžeš cvičiť hocikedy v pohodlí domova, dokonca si vieš vybrať, či jeden deň jogu, alebo intenzívnejšie HIIT a striedať si to podľa seba. 

cvičenie doma

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

Spoznaj príčiny, prečo si stále hladná. My sme ich objavili až 9

Prečo máš po tréningu chuť vyjesť celú chladničku? Toto môže byť za tým!

Ako si odvyknúť úplne od cukru? Skús tento 5-krokový návod

Čo môže spúšťať chuť na sladké? Objavili sme tých spúšťačov 5

Matúš Špirko

Matúš Špirko

Redaktor vo Fitshaker
Volám sa Matúš Špirko a verím, že mojím životným poslaním je pomáhať ľuďom trpiacim nadváhou a obezitou. Ľudí trénujem už viac ako 10 rokov a v tomto povolaní som sa našiel. Napĺňa ma, keď vidím, že dokážem ľudí pozitívne ovplyvniť. Chudnutie vnímam na úrovni troch oblastí a nimi sú pohyb, strava a myslenie. Chudnutie je komplexný proces, a preto chcem zmeniť vnímanie tohto procesu medzi širokou verejnosťou a uľahčiť tak ľuďom cestu k dosiahnutiu svojich cieľov.
Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 13/09/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre