Objav 5 spúšťačov závislosti na sladkom a zbav sa jej raz a navždy!

Toto je téma, s ktorou mám osobne veľmi silnú skúsenosť. Aj ja ako tréner som bol závislý na sladkom a do tejto závislosti som spadol veľmi rýchlo a ľahko. V období, kedy som dobrovoľne pribral 25 kg som totálne zmenil svoje stravovacie návyky. Medzi ne patril aj vysoký príjem cukru, hlavne zo sladkostí, sladkého pečiva, sladených nápojov. Síce som sa priberaniu venoval len pol roka, ale za tento čas sa na mňa zlozvyky nalepili. Poviem ti, mal som obrovský problém zbaviť sa hlavne zlozvyku jesť sladké. Bojoval som s ním najdlhšie. Práve na tomto zlozvyku som pochopil, že aj ja som len obyčajný človek, ktorý má svoje slabosti. Rád by som ti predstavil 5 spúšťačov, ktoré sú zodpovedné práve za budovanie zlozvyku jedenia vysokého množstva cukru.

# 1: Únava

Práve pocity únavy mi vytvárali potrebu zjesť niečo sladké. Vždy, keď som bol unavený, mal som chuť na niečo chutné. Nevedel som si pomôcť, ale keď ma prepadla únava, okamžite sa mi v hlave začali vytvárať predstavy fajnových zákuskov, keksíkov, čokolády a podobne. ?

Riešenie?

Pochopil som, že som unavený. Bol som unavený hlavne z nadváhy, ktorú som na sebe nosil. Človeku dá zabrať keď má na sebe celý deň 25 kg naviac.

Vedel som však, že tadiaľ cesta nevedie, a preto som sa rozhodol únavu riešiť inak ako cez sladkosti. Rozhodol som sa, že keď budem unavený a budem mať chuť na sladké, tak si na chvíľku zdriemnem, alebo si nájdem relaxačnú aktivitu, pri ktorej si oddýchnem. Vždy keď prišla (hlavne po obede) únava a s ňou spätá aj chuť na sladké, tak som si na 15 minút ľahol. Keď som vstal, únava aj chuť na sladké bola zrazu preč a môj problém bol vyriešený. ?


20 tipov, ako si dobiť energiu bez kofeínu


spanok

 

# 2: Veľa soli

Druhý najčastejší dôvod, ktorý som si na sebe všimol bol fakt, že práve po slanom jedle som mal chuť na sladké. Vnímal som to tak, že mi zrejme telo dáva signál, aby som vyrovnal hladiny cukru a soli v tele, a preto si pýtalo sladké.

Riešenie?

Denný príjem soli by mal byť 2-4 g. V dnešnej dobe tento limit prekračujeme veľmi ľahko. Stačí zopár slaných pochutín, alebo sem tam nejaký fast food a odrazu sme na oveľa vyšších hodnotách. Toto bol aj môj problém a vtedy prichádzali chute na sladké.

Vyriešiť sa to dá jednoducho. Stačí znížiť príjem soli tak, že začneme konzumovať menej pochutín, fast foodov, menej sa stravovať v reštauráciách a jedlá si pripravovať doma, kde si regulujeme spotrebu soli pri varení a príprave jedál sami.

soľ

 

# 3: Pocity

Ďalší veľmi častý jav sú pocity, alebo problémy ktoré sladkým zajedáme. U mňa osobne to bola napríklad nuda. Vždy, keď som sa nudil, potreboval som sám seba nejako zamestnať. Keď som nemal nič na práci, tak som aspoň niečo mlsal. ?

Niekoho môže trápiť problém z jeho súkromia a ten zajedá sladkým, aby sa cítil fajn. Aj také prípady poznám. Vtedy je potrebné si uvedomiť, že sladké problém nevyrieši. Je to len dočasný efekt, kedy sa cítiš fajn, ale potom nastúpi ďalší problém a tým je nadváha, alebo aj rôzne zdravotné problémy z vysokého príjmu cukru ako je cukrovka, zápaly v tele, zvýšený cholesterol, …

Riešenie?

Ak nás niečo trápi, tak sa porozprávajme s niekým, komu sa môžeme zdôveriť. A hlavne, hľadajme riešenie ako tento problém vyriešiť. Ak konzumujeme sladké kvôli nude, tak si nájdime užitočnú aktivitu. U mňa osobne je to napríklad čítanie knihy kde spájam relax, ale aj činnosť ako takú.

smutok

 

# 4: Smäd

Práve počas chudnutia som prišiel aj na to, že občas mávam chuť na sladké vtedy, keď som smädný. Hovoril som si, to nie je možné, aby som tak často a tak veľa jedol sladké. Za tým niečo musí byť. Raz som uvidel u nás doma v kuchyni na stole pohár čistej vody a vedľa neho bola čokoláda. Mal som chuť na sladké, ale povedal som si skúsim to na teraz s vodou a uvidíme, čo sa udeje. Napodiv po vypití pohára čistej vody, mi chuť okamžite zmizla.

smad

 

# 5: Hlad

Hlad je jednou z najčastejších príčin chuti na sladké. Vždy, keď som sa nestíhal najesť a bol som dlhšie hladný, okamžite ma začala prepadať chuť na sladké.

Riešenie?

Na to, aby sme udržali hladinu cukru v krvi stabilnú je vhodné konzumovať zdroje komplexných sacharidov ako napríklad ryža natural, alebo celozrnné pečivo, vďaka ktorým sa energia uvoľňuje postupne. Pravidelná konzumácia vyvážených jedál je najlepším riešením ako sa vyhnúť zbytočným chutiam na sladké.

hlad

Rozhodni sa rozoznať aj ty čo je dôvodom, kvôli ktorému si si vytvorili závislosť na sladkom. Tento problém sa snaž postupne vyriešiť a odstrániť, ale hlavne buďte trpezlivá. Veď predsa aj mne ako trénerovi to trvalo mesiace kým sa mi to podarilo, a to som presne vedel čo mám robiť.

Tieto, aj mnoho ďalších skúsenosti som mal možnosť naberať počas svojej cesty dobrovoľného priberania a chudnutia, ale aj praxou s ľuďmi ktorím sa venujem. Svoj príbeh priberania a chudnutia som detailne opísal vo svojej druhej knihe s názvom „Zmeň svoje telo, zmeníš svoj život“, ktorá bude čoskoro dostupná pre verejnosť. V knihe opisujem všetky svoje myšlienky, pocity, príbehy, reakcie okolia na moju cestu premeny.

 

Zbav sa pocitu hladu, var si kvalitne a zdravo. Ak nemáš inšpiráciu, načerpaj ju napríklad v knihe Z fitka do kuchyne špeciál 1, kde nájdeš fit recepty zoradené pekne podľa kategórií, určené na každú príležitosť:

kucharska kniha z fitka do kuchyne special

 

 

Prečítaj si aj:

Je tuk naším nepriateľom? Poď sa zorientovať v problematike, ktorý tuk/olej kedy a ako použiť

Aké chyby robíme pri príprave raňajok? Týmto by si sa mala vyvarovať

Ktorým jedlám by si sa mala vyhýbať, ak chceš chudnúť? Možno ťa niektoré body aj prekvapia

Matúš Špirko

Redaktor vo Fitshaker
Volám sa Matúš Špirko a verím, že mojím životným poslaním je pomáhať ľuďom trpiacim nadváhou a obezitou. Ľudí trénujem už viac ako 10 rokov a v tomto povolaní som sa našiel. Napĺňa ma, keď vidím, že dokážem ľudí pozitívne ovplyvniť. Chudnutie vnímam na úrovni troch oblastí a nimi sú pohyb, strava a myslenie. Chudnutie je komplexný proces, a preto chcem zmeniť vnímanie tohto procesu medzi širokou verejnosťou a uľahčiť tak ľuďom cestu k dosiahnutiu svojich cieľov.
Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 29/04/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre