Ako joga pôsobí na hormonálny systém?

Čo má joga spoločné s hormónmi? Veľa vecí! Takmer každá pozícia, ktorú v joge cvičíme, má vplyv na hormonálny (endokrinný) systém. Je to teda jedinečný spôsob, ako tento systém podporiť a udržať svoje hormóny zdravé. Vďaka joge môžeme udržiavať hormóny vyvážené a tým pomáhať riešiť bežné príznaky hormonálnej nerovnováhy.

Ako spoznáme, že sú naše hormóny nevyvážené?

Mnoho ľudí ani netuší, že má problém spojený s hormonálnou nerovnováhou, a považuje svoj zdravotný stav za „normálnu” súčasť života. Príznaky môžu byť rôznorodé:

  • prírastok hmotnosti, 
  • nepravidelný mesačný cyklus, 
  • silné PMS, 
  • bolesti krížov,
  • nízke libido,
  • nespavosť, 
  • únava, 
  • zmeny nálad,
  • nerovnováha štítnej žľazy, 
  • problémy s plodnosťou, 
  • návaly horúčavy, 
  • zlá imunita, 
  • úzkosti, 
  • depresie, 
  • nerovnováha cukru v krvi. 

Výberom správnych jogových cvikov, ktoré pracujú na vyvážení celého endokrinného systému, ako aj pozícií, ktoré sa zameriavajú na konkrétne žľazy, môžeme pomôcť vrátiť hormonálny systém späť do rovnováhy. Keď sú hormóny vyvážené, mnohé z týchto príznakov sa výrazne zmiernia.

hormonálna rovnováha

 

Čo spôsobuje, že naše hormóny sú v nerovnováhe?

Krátkou odpoveďou na túto otázku je životný štýl. Zriedkavo môže existovať fyzická príčina, napríklad nádor. Ale väčšinou je hormonálna nerovnováha spôsobená faktormi životného štýlu vrátane stresu, nesprávnej stravy a stresových faktorov životného prostredia.

Napríklad ak sme neustále v strese a nemáme nástroje na jeho zvládanie, môžu sa naše nadobličky vyčerpať. Ak jeme stravu s vysokým obsahom sacharidov a cukru, môže byť náš pankreas prepracovaný a snaží sa vyvážiť všetok príjem cukru inzulínom. Ak naša denná strava neobsahuje základné živiny potrebné na výrobu hormónov, môže to mať vplyv na celý náš hormonálny systém. Ak prijímame toxíny z prostredia prostredníctvom potravy, kozmetiky, vzduchu, ktorý dýchame, a vody, ktorú pijeme, môže byť náš hormonálny systém zahltený od toxínov. A ak máme sedavé zamestnanie a málo cvičíme, náš lymfatický systém nedokáže toxíny z tela vylúčiť.

hormonalna nerovnovaha

 

Ako môže joga ovplyvniť hormonálny systém?

Cieleným denným cvičením jogy môžeme pomôcť regulovať náš cyklus, zlepšovať plodnosť, vyvážiť štítnu žľazu a znižovať náladovosť…

Tieto výsledky sa objavia pomerne rýchlo, ak sa budeme cvičeniu venovať pravidelne určitý čas.

Najvýraznejší benefit jogy je odbúravanie stresu

Dosah jogy na znižovanie stresu bol v priebehu rokov dobre zdokumentovaný prostredníctvom množstva vedeckých štúdií. Pokojné cvičenie jogy so zameraním na odbúravanie stresu je skvelým začiatkom na pomoc pri vyrovnávaní činnosti nadobličiek, ktoré pri nadmernom prepracovaní pôsobia na mnoho ďalších žliaz. Pozor, nie všetky typy jogy znižujú stres. Niektoré dynamické cviky môžu spôsobiť, že vaše telo bude uvoľňovať endorfíny − hormóny šťastia, ale súčasne môžu stresovať telo a zvyšovať zaťaženie nadobličiek. Napríklad sa ukázalo, že beh zvyšuje hladinu stresového hormónu kortizolu v krvi. Preto, ak chcete znížiť stres, vyberajte si pokojné predvedenie cvikov zamerané na relaxáciu a upokojujúce dychové techniky.

cvičenie jogy

 

Kľúčom k výberu jogových pozícií je pochopiť endokrinný systém a zistiť, čo pre nás každá žľaza robí

Potom sa rozhodneme, ktoré cviky začleníme do svojej dennej praxe, v závislosti od toho, aké príznaky prežívame. Napríklad štítna žľaza, ktorá pomáha regulovať metabolizmus, je často u mnohých ľudí, najmä u žien, v nerovnováhe.  Môžeme si zvoliť pozície, ktoré konkrétne pomáhajú vyživovať a vyvážiť štítnu žľazu. K tomu sú užitočné asány, ktoré otvárajú alebo stláčajú hrdlo alebo spôsobujú vibrácie v hrdle.

joga cvicenie

Okrem toho si môžeme zvoliť postup, ktorý pomáha aktivovať parasympatický nervový systém a poskytuje všeobecné zníženie stresu. Je vysoko pravdepodobné, že jedna žľaza, ktorá nie je v rovnováhe, ovplyvní aj ďalšie žľazy v systéme. Preto je dôležité cvičiť aj zostavu jogy, ktorá pomáha udržiavať celý hormonálny systém v dobrom stave.

 

Ak máte chuť podporiť a vyvážiť svoj hormonálny systém, pridajte sa do harmonickej výzvy 2020, v ktorej sa hneď prvý týždeň venujeme tejto téme:

joga na doma

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

5x joga pre zlepšenie nálady! + MEDITÁCIA

Nevieš večer zaspať? Daj si jogu namiesto tabletky na spanie

Týchto 10 joga pozícií by si mala robiť každý deň!

FOTOTRÉNING: Ako uvoľniť telo a myseľ pred sviatkami?

Nikol Chovancová
Najnovšie články od Nikol Chovancová (zobraziť všetky)

Článok bol pridaný dňa 08/11/2020 a zaradený do kategórie: CvičenieZdravie   |   Autor: Nikol Chovancová

Komentáre