6x zábavné cvičenie na ploché nohy pre malých aj veľkých

Pohyb je tou najlepšou možnou činnosťou pre tvoje zdravie. To už isto vieš. Avšak, na čo by si určite nemala pri pohybe, cvičení, či behu zabúdať, je správna obuv.

Zamyslela si sa už nad tým, v akých teniskách cvičíš, ale aj v akých topánkach chodíš do práce, či v akých botaskách cvičia v škole tvoje deti? Ak pociťuješ ty alebo tvoje dieťa bolesť chrbtice, bedier, kolien, alebo máš ubolené nohy, šľapy, tak by si sa mala zamyslieť o to viac. Jednou z príčin týchto bolestí môže byť aj deformita chodidiel. A poznáš to, že ak ťa niečo bolí, o to viac je to náročnejšie na tréningu, po ňom a namiesto úsmevu máš na tvári bolestivý výraz.

Aký je rozdiel medzi zdravým a plochým chodidlom?

Zdravé chodidlo má 2 klenbové oblúky. Jeden pozdĺžny a druhý priečny. Vtedy má klenba funkciu pružnej a ladnej chôdze. Ak však oblúky nohy poklesnú, diagnostikuje sa plochá noha. Vtedy človek našľapuje na celé chodidlo.

Ploché nohy totiž môžeš získať počas celého života a nemusíš sa s nimi iba narodiť. Ak teda nejde o vrodenú chybu, môže ísť aj o ochorenie svalov, chabosť väziva, ale aj o zlú obuv, úraz, nadváhu, reumu, či zaťažovanie nohy počas dlhého státia a tiež pri tehotenstve.

Aby sa nám a našim deťom tak skoro neopotreboval pohybový aparát, musíme sa o chodidlá dobre starať. Treba si uvedomiť, že celý život nesú našu váhu, takpovediac na veľmi malej ploche, kde dochádza k veľkému tlaku, ktorým naše telo pôsobí na nohy. Preto, ak máš podozrenie, že ty alebo tvoje dieťa má spadnutú klenbu a teda môže ísť o ploché nohy, tak určite treba v prvom rade navštíviť ortopéda. V dnešnej modernej dobe sa to dá veľmi rýchlo zistiť a existuje aj množstvo ortopedických topánok, či vložiek, ktoré ti určite pomôžu.

Ak si to chceš otestovať „domáckym“ spôsobom, či ty alebo tvoje dieťa má ploché nohy (sleduje sa to od 3 rokov dieťatka). Priprav si papier, štetec a temperky. Dieťa alebo ty si natri farbou chodidlo a otlač ho na papier. Ak sa objaví typický oblúk, vtedy nejde o ploché nohy. Ak sa však zobrazí celé chodidlo v dokonalom obryse, ide o deformitu chodidla a treba zájsť k ortopédovi.

barefoot

 

Jednoduché cvičenia na spevnenie klenby

Preventívne však každá z nás môže vyskúšať aj tieto jednoduché cvičenia na spevnenie klenby. Skús ich cvičiť minimálne trikrát do týždňa. Sú ideálne a hravé aj pre deti.

# 1: Navliekanie ponožiek

Veľmi jednoduché cvičenie. Skús si navliecť prstami na nohách ponožky :-). S dieťaťom si vieš dať aj hru – kto si ich navlečie ako prvý.

ploché nohy

 

# 2: Kreslenie nohou

Zober si papier a ceruzku. Daj si ju medzi palec a prsty na nohách a skús niečo nakresliť. Ak by to už po nejakom čase bola pre tvoje dieťa nudné, skús mu vytvoriť na papieri labyrint, nech nohou nakreslí cestu z bludiska von.

kreslenie

 

# 3: Hádzanie loptičky

Ak si sama, môžeš si „hádzať“ o stenu mäkkú loptičku tak, že ju uchmatneš prstami na nohách. Ak si aj s dieťaťom, tak si môžete „hádzať“ loptičku spolu.

cvičenie

 

# 4: Chodenie po špičkách

Ideálne je chodiť po špičkách vždy pri nejakej inej činnosti. Napríklad, keď si umývaš zuby. Je to 2 v 1, umývaš si zuby a chodíš po špičkách. Je to automatika, nikdy si predsa nezabudneš umyť zuby, a tým pádom ani chodiť po špičkách :-).

cvičenie na ploché nohy

 

# 5: Valčekovanie

Zober si nejaký valček, malú loptičku, alebo existuje aj masážny ježko. Sadneš si na zem a obopneš oboma chodidlami valček a posúvaš ho hore dole medzi chodidlami. Alebo si daj valček na zem a v stoji najprv jednou nohou, potom druhou posúvaj chodidlom valček od tela a k telu. Perfektne si tak premasíruješ chodidlo.

plochá noha

 

# 6: Chodenie naboso

Ak máš možnosť, alebo je to bezpečné aj pre tvoje deti, chodievajte bosí. V záhrade, na dovolenke napr. na kamenistej pláži, proste tam, kde je nerovnomerný povrch. Vtedy sa totiž zapájajú všetky drobné svaly a kosti chodidiel. Avšak, keď kráčaš po rovnej ploche, treba sa obuť. Bosej nohe totiž neprospieva, keď chodíš po dlažbe, parketách, po koberci, či dokonca po asfalte.

chôdza

Verím, že ak sa stretneš s pojmom ploché nohy, tak už budeš vedieť, čo robiť. A ak máš padnutú klenbu ako napríklad ja, nezúfaj, ja tiež nosím špeciálne ortopedické vložky a aj ortopedické šľapky a moje nohy sa cítia super aj počas dlhej prechádzky, či po behu. Dnes už aj ortopedické topánočky pre deti, alebo pre dospelých nevyzerajú ako pre mimozemšťanov, ale je ich na trhu veľmi veľa, moderných a vkusných :-).

Tip na záver: Asi najzábavnejšou formou cvičení sú skoky na trampolíne. Výskok aj zoskok sa robí cez špičku, tým sa posilňujú lýtkové svaly, ktoré modelujú chodidlo. Nezabudnite sa však vyzuť :-).

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

9 benefitov spánku bez pyžama

Akú formu liečby bylinkami zvoliť pri malých deťoch?

Znižuje cvičenie pilatesu krvný tlak?

 

Zdroje:

https://profy.sk/ploche-nohy-diagnoza-a-uzitocne-cviky/

Petra Hegerová

Redaktorka vo Fitshaker
Keď tvorím, cestujem a športujem, som šťastná. Relaxovať ma nájdeš v kuchyni, na Instagrame, pri behu či tvorbe náramkov...alebo len tak s manželom a rodinkou pri voňavej kávičke a zdravom koláči. Veľmi dlho neobsedím a robiť jednu vec je pre mňa občas nuda ;-). Momentálne si fičím na aromaterapii, spoznávam účinky akupunktúry a cvičím SM systém, aby som mala zdravý a pevný chrbát. Ešte rada fotím, dekorujem a píšem články o všeličom zaujímavom, čo stojí za to si prečítať.
Petra Hegerová

Článok bol pridaný dňa 25/09/2019 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyZdravie   |   Autor: Petra Hegerová

Komentáre