Veľký článok o orechových maslách. Ako vybrať správne? Rozhovor s Dušanom Plichtom

Zdravá výživa zažíva boom okolo orechových masiel. Množstvo odborníkov ich odporúča, pretože sú bohatým zdrojom zdravých tukov a iní majú naopak často problémy s kvalitou použitých orechov či pridanými surovinami, a tak radia ich radšej obmedziť. Ako to s tými maslami vlastne je? Sú pre nás vhodné alebo nie? Môžeme ich konzumovať aj pri chudnutí? Ktoré maslá sú tie naj a ako si ich vyrobiť aj doma? Na naše zvedavé otázky nám odpovedal Dušan Plichta, inšpiratívny tréner životosprávy, blogger a zakladateľ konceptu Powerlogy. Poďme si objasniť záhadu menom: orechové maslá :-).

Arašidové, mandľové, kešu a iné orieškové maslá sú v súčasnosti veľmi moderné. Prečo by sme ich mali konzumovať?

Neviem isto, či môžeme prehlásiť, že by tieto maslá boli moderné. Aj keď to tak v našej komunite možno nevyzerá, ale veľmi veľa ľudí vôbec nevie, ako by mali tieto skvelé potraviny využívať, čo ústi až do istého strachu z toho, že im to nebude chutiť a že ide o nejakú špeci zdravú, nechutnú potravinu. A pritom ide len o vhodne spracované orechy alebo semená, ktoré sú pre nás jedným z najlepších zdrojov dobrých tukov, vitamínov a minerálov. Ak mám, ale jednoducho zhrnúť, prečo stojí za to investovať do tohto typu potraviny, tak by som len zdôraznil, že pre výživu sú dobré tuky asi najhodnotnejším zdrojom stabilnej energie. Pomáhajú nám redukovať návaly hladu a potrebu zvýšenej konzumácie, nie až tak vhodných, rýchlych sacharidov, skrytých najmä v pečive, cestovinách a sladkostiach.

walnuts-791600_1920

Na čo dávať pri kúpe orechových masiel pozor? Môžeme si nimi uškodiť?

Tak ako pri každej potravine a forme spracovania, základom je kvalita vstupnej suroviny a znalosť procesu spracovania. Problém mnohých, a to najmä arašidových masiel, sú nekvalitné vstupné suroviny a receptúry, ktoré obsahujú dochucovadlá, cukor alebo sladidlá… Ak takéto maslo natrieme na sendvičový chlieb, ako to robí väčšina Ameriky, tak dostávame nevhodnú kombináciu zlých polynasýtených tukov a rýchlych sacharidov plných lepku. Samozrejme, jeden takýto krajec týždenne nás nezabije, ale ak takto konzumujeme pečivo so zlým tukom (majonéza, margarín, nekvalitné paštéty) pravidelne, tak skôr, či neskôr nastanú problémy. Ak však vyberiete správnu kvalitu a druh, ako je napríklad mandľové maslo alebo sezamová nátierka tahini, a kombinujete ich zo zeleninou, alebo pravým kváskovým pečivom a domácim medom alebo lekvárom…tak ste úplne v inej lige.

Ako spoznať kvalitné orechové maslo? Platí pravidlo, že za kvalitu si musíme priplatiť a čím drahšie maslo kúpime, tým bude kvalitnejšie?

To platí vždy tak na 50 %, pretože kvalitné maslo zase nemusí stáť majland. Ako príklad uvediem nám dobre známu bryndzu. Ak totiž idete do supermarketu, tak nájdete pod ich značkou lacnejšiu bryndzu ako tú originál priamo od výrobcu alebo nepasterizovanú zo salaša. Avšak ak sa na to pozriete bližšie, tak zistíte, že výrobca musel robiť riadne kompromisy kvôli kvalite a že tak nedostávate vlastne to, čo očakávate. A teda potravinu s jej plným potenciálom, na ktorú sa môžete spoľahnúť.

To platí aj u masiel, kedy hlavne pri arašidových maslách a rôznych čoko maslách treba čítať zloženia a vyvarovať sa obsahu cukru a konzervantov. Samozrejme, ak chcete BIO kvalitu, ktorá má v prípade orechov dosť silné opodstatnenie, tak je asi jasné, že už len nákup kvalitných mandlí zo Sicílie, je niekde inde ako nákup maličkých, rýchlo pestovaných tureckých odrôd.

peanut-butter-684021_1920

Môže orechové maslo obsahovať aj iné ingrediencie okrem samotných orechov? Je to žiaduce? Ak si chceme vyrobiť maslo doma, ako na to?

Samozrejme, že môže. Záleží len na tom, či sú tieto ingrediencie žiadané a prospešné alebo sa nimi len zakrýva kvalita a buduje návyková chuť (cukor, dochucovadlá, atď.). Maslo sa, samozrejme, dá vyrobiť aj vo vlastnej réžii, pričom výsledok bude závisieť, nielen od kvality ingrediencie, ale aj od sily a schopností mixéra. Orechy sa totiž musia rozsekať a postupne vymixovať až do hladkej pasty žiadanej koznistencie. Optimálne je pridať morskú alebo himalájsku soľ pre pozdvihnutie chutí a elimináciu možnej horkosti zo šupiek. Ako tip môžem uviesť maslo z vlašských orechov, ktoré si niekedy spravím tak, že do rozmixovaných sekaných orechov ešte prilievam roztopené kravské maslo, pridám štipku morskej soli a škorice…toto ak napríklad natriete deťom na banán alebo jablko, tak sa tomu naozaj potešia.

Vieme, že orechy sú kalorickou bombou, preto to ani s týmito maslami netreba preháňať. Aká je rozumná miera?

V rámci počítania kalorií je najdôležitejšou vecou na to zabudnúť! Možno to vyznie šialene, ale orechové maslá môžete jesť pokojne do sýtosti. Oveľa dôležitejšie sú ich kombinácie, pretože, ak ich už jete s pečivom alebo vločkami, či ovocím, tak je dôležité kontrolovať dávku. Kombinácia tukov so sacharidmi má totiž svoje limity. Ak však zoberiete na lyžičku, napríklad také mandľové maslo, posolíte a zahryznete so stopkovým zelerom, tak máte zelenú, až kým nebudete sýti. A to budete pravdepodobne práve po adekvátnej dávke.

P1180676-1024x768

Čoraz viac sa hovorí o tom, aby sme si všímali aj krajinu pôvodu orechov. Je to naozaj také dôležité?

Áno. I keď neviem, čo pôvod povie väčšine normálnych ľudí, ktorí sa nevenujú problematike… Je zrejmé, že môžeme predpokladať, že sicílska a európska výroba, na tom bude lepšie ako Čína. Preto najlepšie pomôže poznať výrobcu, zistiť si základné info o zložení a ich prístupe. Potom ochutnáte a veľmi rýchlo sa presvedčíte, či vás niekto neklamal a jeho produkt naozaj stojí za to. Ja som tak napríklad zistil, že aj keď sa arašidové maslo tvárilo super fit, tak mi z neho bolo dosť ťažko… Problém bol jednak v kvalite a potom aj v mojej osobnej intolerancii na najviac problémové strukoviny, ktorými sú arašidy. Možno sa čudujete, ale arašidy naozaj nepatria medzi orechy.

Ktoré z orechových masiel sa ti najviac osvedčilo a prečo?

Tak ako pri zostavovaní rebríčka orechov, tak aj pri maslách sme na tom rovnako. Víťazom je jednoznačne mandľové maslo, pričom hneď za neho môžeme zaradiť lieskovcové a makadámiové. Osobne pre chuť a najvyšší obsah bielkovín a super stráviteľnosť preferujem mandľové maslo, do ktorého vlastnej výroby som sa pustil aj komerčne. Problém bol totiž v tom, že mi u nás na Slovensku chýbala požadovaná kvalita a zážitok z chuti, aký som mal možnosť okúsiť v Austrálii, kde som svojho času objavil tajomstvo chuti orechových masiel.

Almond_butter_eshop

Kde v kuchyni môžu začínajúce kuchárky mandľové maslo použiť? Daj nám konkrétne tipy.

Mandľové maslo má veľmi široké využitie na sladko alebo aj na slano. Od úplne jednoduchého namáčania banánov až po komplikovanejšie špeciality domáceho pečenia. Osobne ho najviac využívam do prípravy domácich superpudingov, kedy len zmiešam kokosové alebo mandľové mlieko s kakaom, štipkou morskej soli, chia a pridám za polievkovú lyžicu mandľového masla. Potom, ako som spomínal, tak maslo môžeme pokojne natierať na kvalitné pečivo. Čo sa týka slaného využitia, tak tu si môžeme predstaviť najmä efektívne recepty ázijskej kuchyne, kedy sa vyžijeme v príprave Wok špecialít. Čo sa nám osvedčilo je aj domáca super náhrada nutely, kedy vďaka úžasnej kombinácii mandľového masla a kvalitnej čokolády dostávame skutočne zdravú lahôdku.

MG_6272-1024x683

Mandľové maslo je na našom trhu pomerne drahé. Ako ho používať tak, aby sme využili jeho potenciál, a zároveň sme neminuli celé balenie za týždeň? 

Som rád, že si spomenula, slovíčko pomerne. Všetko je totiž otázka priorít a zmeny postoja k jedlu. Bohužiaľ, u väčšiny Slovákov je jedlo len čistým nevyhnutným výdavkom, namiesto toho, aby bolo investíciou do zdravia a výkonu. Mandľové maslo nie je najlacnejšia potravina, ale je v kategórii, že kvalita a efekt, čo stojí za to. Totiž, ako sme rozoberali rôzne recepty a odporúčania, tak vidíme, že často stačí 1 lyžica a sme vybavení. Cieľom pri orechových maslách je v malej dávke získať vysokú nutričnú hodnotu. A tak stačí 1 lyžica a mnoho ľudí je sýtych.

Američania sú známi tým, že si všetko mažú arašidovým maslom. Kde ho odporúčaš používať ty?

Arašidové maslo odporúčam používať najmä pri príprave Wok jedál a pokrmoch ázijskej kuchyne a potom pri príprave domácich koláčov, či raw tort. Američania ho majú všade a s cukrom a sladkým…to im ide. Vedia to dokonca skombinovať aj so slaninou. Avšak to podľa mňa nie je správne použitie, a preto odporúčam radšej domáce pečenie, smoothies, či natrieť na banán alebo jablko.

Aká je trvácnosť týchto masiel a ako ich máme skladovať?

Trvácnosť je minimálne 1 rok, často dokonca aj 1,5 roka. Konzervácia nastáva samotným pastovaním a pridaním štipky soli. Maslo má byť uzavreté, pre elimináciu zvetrávania, ale úplne stačí, ak bude uskladnené v komore. Nie je potrebná ani chladnička, i keď nič sa nestane, ak v tej chladničke bude.

Mandlove-maslo-dezert-510x563

Čo keď sa nám na povrchu masla usádza tekutina? Môžeme ho ďalej používať?

Tento efekt záleží od procesu výroby a vymakania receptúry. Je to, ale úplne normálny jav a niet sa čoho obávať. U niektorých produktov to môže byť dôkaz, že sa pridávajú iné oleje a extra oleje, pre nabratie objemu a zníženie výrobnej ceny. Takže, opäť môžeme len upozorniť, že treba čítať etikety.

Prezradíš nám recept na tvoju obľúbenú pochúťku z niektorého druhu orechového masla?

Ako som už spomenul mám 2 top pochúťky.

Prvou je chia puding s kokosovým mliekom, kakaom, banánom a mandľovým maslom (recept vyššie).

Druhou sú bezlepkové lievance s mandľovým maslom a škoricou. Recept nájdete TU.

A potom mám ešte ďalších 10, ale minule ma parádne prekvapila práve slaná kombinácia s kokosovým olejom, kurkumou, soľou a citrónovou kôrou.

IMG_7041

Ďakujeme krásne Dušanovi za rozhovor plný výživných informácií a poznatkov. Viac o jeho energy produktoch sa dozvieš na webe https://powerlogy.com/.

 

Ďalšie inšpiratívne rozhovory:

10 otázok o zdraví a chudnutí, ktoré si sa chcela spýtať nutričnej poradkyne

“Sladkosti bez výčitiek existujú.” Tvrdí Tina Zlatoš

Ako si správne vybrať kokosový olej? Veľký článok o kokosových olejoch

Romana Cibulková

Milujem poctivé veci, nechávam sa inšpirovať šikovnými ľuďmi a bavím sa knižkami, varením a ďalšími maličkosťami, ktoré prináša každý deň. Robím veci, ktoré mi prinášajú radosť a tie zvyšné obmedzujem na minimum. :-) Som veľký fanúšik dobrého jedla, kvalitných potravín, pozitívneho myslenia a všetkého zdravého. A myšlienky z týchto oblastí budem s vami rada zdieľať.
Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 20/11/2015 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre