Sušené ovocie – zdravá maškrta alebo nezdravá bomba pre tvoje telo?

Si fanúšička zdravého životného štýlu? Potom tvoj jedálniček určite tvorí okrem zeleniny, bielkovín a tukov aj množstvo čerstvého ovocia. Je veľmi zdravé, hrá sýtymi farbami a vďaka sladkej chuti ho milujú aj tí najmenší. Je rovnako zdraviu prospešná aj jeho sušená verzia? Zachová si vitamíny aj napriek ďalšiemu spracovaniu? Ako je to so sušeným ovocím naozaj?

Čo je sušené ovocie?

Ovocie sa v jeho sušenej verzii vyskytuje pomerne často. Stretávaš sa s ním napríklad pri príprave pečených i nepečených dezertov, v rôznych zmesiach raňajkových cereálií alebo pri konzumácii rôznych tyčiniek a iných „snackov“. Jeho výsledná sušená verzia je vo svojej podstate zmenšenina. Z čerstvého ovocia sa v procese sušenia odstreďuje voda, čím sa napríklad bobuľka hrozna zmenší a nadobudne iný vzhľad a konzistenciu. Sušené ovocie však nemusí byť len z obchodu – vieš si ho ľahko pripraviť aj doma. Je zdrojom rýchlej energie a dokážeš ho skladovať podstatne dlhšie ako čerstvé ovocie.

Zdravé či nezdravé?

V skutočnosti však nie je sušené ovocie výlučne zdravou potravinou, ako ho mnohí ľudia fandiaci zdravej výžive opisujú. Aj napriek vysokému podielu vlákniny, dlhej trvanlivosti a šikovnému skladovaniu má niekoľko zásadných negatív:

  • Obsahuje veľmi veľké množstvo cukru. Je skutočne rýchlym zdrojom energie a minerálnych látok, no chýba v ňom zastúpenie ostatných živín. Výrobcovia dokonca často dopĺňajú jeho samotnú sladkú chuť o mnohé prídavné látky, medzi ktoré patrí napríklad glukózový sirup a iné cukry. Pozor si dávaj najmä na sušené banány, brusnice, sušený ananás, papáju, či kiwi. Tam cukor nájdeš takmer naisto. Dokonca i v niektorých sušených ovociach z bio obchodu.
  • Niekoľko testov odhalilo výskyt pesticídov v balíčkoch sušeného ovocia. Predstav si, že si s radosťou kúpiš sušené hrozienka alebo brusnice, a spolu s nimi prijmeš do svojho organizmu aj toxické látky, ktorými bolo ovocie vo svojej čerstvej forme postrekované.
  • Mení sa veľkosť aj tvar. Ak porovnáme množstvo sušených hrozienok a čerstvého hrozna, malá hŕstka sušených hrozienok predstavuje jeden veľký strapec čerstvého – to je skutočne veľký rozdiel. Takto sa môže ľahko stať, že nevedomky skonzumuješ veľké a prehnané množstvo hrozna.
  • Všimla si si dátum minimálnej trvanlivosti na etikete? Niekedy je to jeden až dva roky! Môžu za to konzervačné látky, ktoré sú v mnohých prípadoch nežiaduce a nezdravé.

Sušené ovocie - zdravá maškrta alebo nezdravá bomba?

Najväčšia nevýhoda je obsah cukru. Vo svojej strave by sme mali vyzdvihnúť najmä zdravé tuky a bielkoviny, ktoré nás dokážu zasýtiť na dlhšiu dobu a hladina inzulínu sa vďaka nim výrazne nepohne – zatiaľ čo fruktóza z ovocia sa postará a výrazné zmeny a nedokáže nás tak naplniť. V sušenom ovocí je z dôvodu zmenšenia a „scvrknutia“ plodov väčšia koncentrácia cukru ako v čerstvom ovocí, preto radšej zvoľ kúsok sviežeho ovocia.

Ak sa vyberieme do obchodu (najlepšie do bio obchodu) na nákup sušeného ovocia, v prvom rade si treba pozrieť etiketu, resp.zloženie výrobku. Určite nesiahať po sušenom ovocí v čokoláde, pretože obsahuje veľa nezdravých tukov a nekvalitnú čokoládu. Ak sme zistili, že máme doma nekvalitné sušené ovocie, odporúčame ho umyť pod teplou vodou, lebo obsahuje sorban draselný – E202, či oxid siričitý- E220. Avšak najideálnejšie je konzumovať doma vyrobené, alebo lyofilizované ovocie. Dôležité je, aby sme si uvedomili, že treba konzumovať túto sladkú pochúťku v malom množstvo (1 sušená slivka = cca 30 kcal, 10 ks hrozienok = cca 20 kcal..).

Ako sušené ovocie využiť?

Hoci sme si ukázali niekoľko negatív, aj napriek tomu vieš určité typy sušeného ovocia využiť vo svoj prospech. Ak máš problémy s trávením a s nimi spojenú zápchu a častú nevoľnosť, daj si sušené slivky. Sú funkčnými laxatívami – pomáhajú teda lepšiemu tráveniu, vyprázdňovaniu čriev a prispievajú celkovému správnemu fungovaniu tráviaceho traktu. Ďalším príkladom na efektívne využitie sušeného ovocia sú datle, ktoré dokážu s tvojím telom urobiť zázraky. Aj napriek väčšiemu obsahu sacharidov (čo vieš zužitkovať najmä pri dochutení rôznych koláčov) poskytujú množstvo skvelých minerálnych látok a antioxidantov. Vďaka im podáme lepšie fyzické výkony! Pri týchto i ostatných druhoch sušeného ovocia treba mať na pamäti, že nie je dobré ho konzumovať a pripravovať vo veľkom množstve. Rovnako nezabúdaj pozorne čítať zloženie!

Zoznám sa s lyofilizovaným ovocím!

Výbornou náhradou ovocia v klasickej sušenej forme je ovocie, ktoré prechádza procesom mrazu – takzvané lyofilizované ovocie. Tento typ ovocia je sušený hlbokým mrazom pod veľmi nízkym tlakom, čo spôsobí, že sa zamrznutá voda z ovocia vyparí a pod vplyvom vákua sa tak ovocie suší pri veľmi nízkej teplote.  Lyofilizácia spôsobuje veľmi nízky obsah vlhkosti, čo zbavuje ovocie škodlivých látok a rôznych mikróbov. Hoci je tento proces zdĺhavejší a náročnejší ako klasické sušenie, lyofilizované ovocie ponúka mnoho výhod:

  • Zachovajú sa v ňom všetky dôležité látky a výživové hodnoty.
  • Po sušení nezmení svoju veľkosť ani tvar.
  • Aj napriek procesu lyofilizácie nestratí svoju jedinečnú chuť.
  • Pri správnom skladovaní ho môžeme udržať v uzatvorenej nádobe niekoľko rokov.
  • Je vysoko kvalitné a tomu zodpovedá aj jeho vyššia cena.

susene ovocie - zdrava maskrta alebo opak

Ako si pripraviť sušené ovocie v pohodlí domova?

Chceš si pripraviť lahodné sušené jabĺčka, nekandizované marhule či iné ovocie v pohodlí domova? Vyskúšaj domáce sušenie! Vznikne ti výborné a domáce sušené ovocie, ktoré však nemožno porovnať s kupovaným – rovnako, ako pri varení domácich pokrmov vieš, čo tvoje sušené ovocie obsahuje. Preto je domáce sušenie lepšou alternatívou. Ak nemáš sušičku, ktorá je priamo určená na niekoľko hodinové sušenie ovocia, stačí, keď použiješ teplovzdušnú rúru. Na záver ti prinášam 3 tipy na skvelé sušené ovocie po domácky:

1. Sušené jabĺčka

Umyté a vysušené jabĺčka nakrájame na krúžky hrubé približne pol centimetra. Vložíme ich na 10 minút do nádobky s vodou a s 1 lyžičkou citrónovej šťavy, aby si zachovali farbu – tento krok však nie je povinný a jabĺčka môžeš miesto vloženia do citrónového roztoku posypať škoricou pre ešte lepšiu chuť. Následne jabĺčka poukladáme na plech vystlaný papierom na pečenie a vložíme do rúry vyhriatej na 80 stupňov. Sušíme s mierne pootvorenými dvierkami približne 2 hodiny. Po hodine jabĺčka starostlivo popretáčame.

Ako si pripraviť sušené jabĺčka?

2. Sušené slivky

Sušenie domácich sliviek je o niečo zdĺhavejšie, avšak výsledok skutočne stojí za to. Začneme tým, že slivky dôkladne umyjeme a odkôstkujeme. Poukladáme ich vedľa seba na plech vystlatý papierom na pečenie a vložíme do rúry vyhriatej na 50 stupňov. Pri tejto teplote sušíme 4 hodiny a necháme vychladnúť. Po vychladnutí nasleduje druhá fáza, v ktorej slivky sušíme pri teplote 70 stupňov približne 3 hodiny. Na záver, keď sú ešte slivky horúce, pokvapkáme ich vodou a necháme chvíľočku dosušiť. Treba si dávať veľký pozor na teplotu, pretože príliš veľa stupňov pokazí štruktúru a chuť sliviek.

3. Sušené banány

Na prípravu sušených banánov budeme potrebovať niekoľko kusov čerstvých banánov, pretože po usušení sa z pôvodného množstva čerstvých banánov stane o niečo menej sušených. Nakrájame ich na niekoľko milimetrové kolieska, pokvapkáme citrónovou šťavou a poukladáme na plech vystlaný papierom na pečenie. Zo začiatku sušíme 30 minút pri teplote 30 stupňov a postupne zvýšime teplotu na 75 stupňov Celzia. Pokračujeme v sušení 5 až 7 hodín, pričom banány niekoľko krát otočíme.

Priprav si domáce sušené banány

Naše 3 tipy ťa mohli presvedčiť o tom, že sušené ovocie si už nemusíš kupovať z obchodu. Ak sa teda niekedy rozhodneš nahradiť čerstvé ovocie sušeným, neváhaj a pusti sa do domácej prípravy. Budeme ti držať palce!

 

kalendar 2019

 

 

Sušené ovocie ako hlavná ingrediencia! Inšpiruj sa zdravými receptami: 

3 tipy na zdravý domáci snack – raw tyčinky

Vynikajúce a rýchle vegánske RAW guľky 3x inak

Najlepšia mangová RAW torta z 5 ingrediencií

Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 22/01/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre