Sú všetky ovocné džúsy dobrou voľbou? V čom je lepší domáci pomarančový džús pred kupovaným?

Patria ovocné do tvojho jedálnička? Priznám sa, že sa často stretávam s názorom, aké sú prospešné a s akou radosťou ich konzumujeme, niekedy s dobrým pocitom nahrádzame hlavné jedlá, prípadne nimi hasíme smäd s vedomím, že dodávame telu potravinu zdraviu prospešnú a plnú vitamínov a minerálov.

Je tu však opäť ale… A s ním aj potreba čítať zloženie. Niekedy sa to zdá ako klišé alebo otrepaná fráza, je však natoľko dôležitá, že ak sa chceš zdravo stravovať, čítanie zloženia potravín je prvý a najdôležitejší bod na tvojej ceste.

Prečo je čítanie etikiet také dôležité?

Často si neuvedomujeme, že zloženie a pôvod potravín najviac ovplyvňuje kvalitu našej stravy. Riešime tráviace problémy a uvažujeme, že rýchlo vylúčime mliečne výrobky, lepok, prípadne mäso. A čo takto skúsiť čítať zloženie a vylúčiť vysoko priemyselne spracované potraviny a s nimi veľa konzervantov, farbív a zvýrazňovačov chuti, ktoré sú, samozrejme, v danom výrobku v obmedzenom a povolenom množstve a ich neškodnosť garantuje WHO (Svetová zdravotnícka organizácia), zároveň predlžujú trvanlivosť potraviny…

Problém nastáva, ak potravín s aditívami máme priveľa a zabúdame na čerstvé základné potraviny. Skúsme si položiť otázku: „Zapisuje alebo skúma niekto, koľko éčok prijme v rôznych potravinách?“ Ak by sme zapisovali, možno by sme v niektorých prípadoch našli aj odpoveď na naše nafúknuté brucho, intoleranciu alebo kožné problémy.

Samozrejme, toto nie je diagnostika zdravotného problému, ale iba návod a vysvetlenie, prečo čítať zloženie a čo všetko môže kvalita potravy, ktorú konzumujeme, ovplyvňovať.

Už minulý týždeň sme si zhrnuli, že prvá zložka v zložení je vo výrobku v najvyššom množstve, že ak chceš orieškové maslo, nesmie to byť zmes cukru a tuku. Toto platí pre všetky potraviny, aj pre ovocné a zeleninové šťavy. Ak si neprečítaš zloženie, nevieš, koľko napríklad cukru skonzumuješ.

Pozrime sa spolu na rozdiel a v závere článku si ho rozoberieme. Porovnáme populárny džús s lacnejším variantom nektáru a šťavu z čerstvých pomarančov. Samozrejme, čo sa týka obsahu ovocnej zložky v limonádach s príchuťou pomaranča – je minimálny často je namiesto podielu ovocnej šťavy v zložení jeho umelý variant.

Napríklad namiesto „prírodná šťava z pomaranča“ je „prírodne identická šťava“, čiže vyrobená umelo, ale s rovnakým chemickým zložením. Existujú aj čisto syntetické farbivá.

domaci pomarancovy dzus recept

 

E 100 – E 182: Potravinové farbivá

Nahrádzajú, dopĺňajú alebo zvýrazňujú farbu potravín. Potravinársky priemysel v súčasnosti preferuje používanie prírodných alebo prírodne identických farieb, ktorými sa snaží nahradzovať nie príliš populárne syntetické farbivá. K syntetickým patrí azorubín (E 122 − azofarbivá), zároveň patrí do skupiny „šestky znervózňujúcich éčok“ (podľa testu kvality Fd/Test_5/2012). Používa sa v malinovkách, cukrovinkách, džemoch, jogurtoch, zmrzlinách, instantných polievkach… Na obale výrobku má byť uvedené, že v kombinácii s benzoanmi môže spôsobovať hyperaktivitu a zhoršovať alergické, kožné a astmatické reakcie hlavne u detí − u nich je použitie nevhodné.

Naopak, pri alkoholických nápojoch toto nemusí byť uvedené. V USA sú azofarbivá zakázané, v EÚ povolené v obmedzenom množstve.

Z farbív sa najčastejšie používa karamel (E 150a) a rôzne karotény a antokyány (E 160 – 163).

 

E 200 – E 285: Konzervačné činidlá

Používajú sa na predĺženie trvanlivosti potravín, bránia rastu rôznych mikroorganizmov.

Porovnanie výživových hodnôt jednotlivých pomarančových džúsov a štiav

Rauch-Happy Day 100%, pomaranč Nektár 50% (Tesco) pomaranč Odšťavené ovocie − pomaranč
Výživové hodnoty na 100 ml *
Energia                         45 kcal

Tuky                                 0,5 g

Nasýtené MK                  0,1 g

Sacharidy                        9,4 g z toho cukry                    9,4 g

Bielkoviny                       0,7 g

Vláknina                             0 g

Soľ                                 0,01 g

 

Vitamín C                       32 mg

Energia                         40 kcal

Tuky                                 0,5 g

Nasýtené MK                    0  g

Sacharidy                        9,4 g

z toho cukry                    9,2 g

Bielkoviny                       0,5 g

Vláknina                          0,1 g

Soľ                                 0,02 g

 

Vitamín C                         6 mg

Energia                       40 kcal

Tuky                                0,2  g

Nasýtené MK                     0 g

Sacharidy                        9,3 g

z toho cukry                    8,9 g

Bielkoviny                      0,6 g

Vláknina                         0,3 g

Soľ                                       0 g

 

Vitamín C               min. 45 mg

najlepsi pomarancovy dzus

 

Porovnanie zloženia jednotlivých pomarančových džúsov a štiav

Rauch-Happy Day 100%, pomaranč Nektár 50% (Tesco) pomaranč Odšťavené ovocie − pomaranč
100% pomarančová šťava vyrobená z koncentrátu

 

Pomarančová šťava z koncentrátu (50 %), pitná voda, cukor, prírodná pomarančová aróma, regulátor kyslosti (kyselina citrónová), obsah ovocia: minimálne 50 % Pomaranče

 

 

Porovnanie jednotlivých pomarančových džúsov a štiav

Rauch-Happy Day 100%, pomaranč Nektár 50% (Tesco) pomaranč Odšťavené ovocie − pomaranč
Šťava z koncentrátu znamená, že pri lisovaní ovocia z neho bola odstránená časť vody kvôli lepšiemu skladovaniu,  následne sa pri spracovaní koncentrát používa na rôzne účely, ale opäť sa musí zriediť vodou. Pri tomto spracovaní prichádza k určitému degradovaniu chuti, vitamínov a ostatných živín.

Zároveň bola pri spracovaní použitá pasterizácia kvôli trvanlivosti.

Rovnako použitá šťava z koncentrátu je ešte doplnená ďalšou vodou, cukrom a konzervantom.

 

 

 

 

 

Na obale každého výrobku musí byť vždy uvedené, či pochádza z koncentrátu alebo čerstvého ovocia.

 

Odšťavené ovocie obsahuje

podiel dužiny – vlákniny, obsah vitamínov sa degraduje iba minimálne −  vplyvom rezania, lisovania a oxidácie.

 

 

V čom je rozdiel a čo by sme mali preferovať, je asi z porovnania zloženia zrejmé.

domáci pomarančový džús

 

Zhrnutie

Na záver si to zhrnieme: v džúsoch je filtráciou odstránená vláknina, pasterizácia síce zabezpečí trvanlivosť a chráni pred kvasením, žiaľ, časť nutrične dôležitých látok je ňou mierne znehodnotená, chuťové vlastnosti zostávajú zachované, nie však, ak ide o výrobok z koncentrátu v porovnaní s čerstvou šťavou.

Džús by mal byť balený do svetelne nepriestupných obalov kvôli citlivosti zložiek ovocných štiav na svetlo. Teplota vyššia ako 20 ˚C takisto škodí a môže spôsobiť kvasenie.

 

Rada na záver

Pri pití džúsov si treba pamätať, že množstvo jednoduchých sacharidov v nich (aj keď nie je pridaný cukor) predstavuje príjem jednoduchých cukrov a s ním spojené riziko obezity, hlavne u detí. Nielen u nich vzniká pitím džúsu na raňajky návyk na sladké nápoje. Je vhodnejšie zvyknúť si takýto fresh vylisovať doma, pretože vtedy vidíme, koľko ovocia spotrebujeme (často to je veľké množstvo, ktoré by sme neskonzumovali v podobe čerstvého ovocia). Vhodné je vypiť túto šťavu aj s dužinou, ktorá plní funkciu vlákniny a tá priaznivo pôsobí v ľudskom organizme, pretože funguje ako prebiotikum (potrava) pre probiotické baktérie nášho trávenia. Bez vlákniny sa zhoršuje vstrebávanie minerálnych látok, vápnika a tiež polyfenolov (významné zlúčeniny v rastlinách prospešné pre náš organizmus, z ktorých väčšina sa viaže práve na vlákninu).

Vláknina je dôležitá pre celý proces metabolizmu trávenia a ovplyvňuje tým v konečnom dôsledku aj našu postavu :-). A aj na to nám záleží, nie?

Šťavy nie je vhodné konzumovať denne a vo veľkom množstve, zdravší variant je zriediť ju v pomere 1 : 1 s vodou.

pomarancovy dzus

Záver je jednoznačný: konzumácia ovocia alebo zeleniny v čerstvom stave je neporovnateľná s konzumáciou džúsu.

 

Vedomosti o zdravom stravovaní a celkovo výžive sa snažíme vždy pridávať aj do produktov, ktoré robíme. Preto v našich kuchárskych knihách a každoročne vo Fitness diári nenájdeš len recepty, ale aj mnoho zdravých tipov:

zdravý nákup

 

Pozri si aj tieto články:

Čo si všímať pri nákupe chleba a pečiva? Akú kvalitu nám to dnes ponúkajú?

Ako si vedieť vybrať kvalitné rastlinné mlieka?

Oplatí sa jesť organické či bio potraviny? Kompletný súhrn faktov a ako nakupovať

 

Zdroje:

  1. Suli et al._Zloženie potravín a potravinových surovín_Osveta 2019
  2. Keresteš et al._Zdravie a výživa ľudí_CAD Press_2020
Jana Kondrcová

Článok bol pridaný dňa 17/02/2021 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravý nákup   |   Autor: Jana Kondrcová

Komentáre